|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים

שכר ואונס

מצחיק אותי שבעידן האספרסו, מקיאטו, גרניטה לאטה וכל יתר השמות האלה של הקפה הממוסחר, האישה המבוגרת בבית הקפה הוותיק הזה עדיין לא מחזיקה מכונת קפה חדישה, והיא שואלת את הלקוחות איזה קפה להכין להם: "רוצה שחור או נס"? המשפט הזה הצחיק אותי כפליים היום. עניתי לה: "אביבה, מאמי, לפי הכותרות בעיתונים כל השחורים אונסים, אז רק נס יציל אותך משחור. יאללה תעשי שחור חזק"
17/05/2012  |   דן אלון   |   כתבות   |   תגובות
קפה שחור או נס? [צילום: AP]


עד העונג הבא

פתאום היא חטפה עלי קריזה אמיתית, והדיון בינינו הפך בין-רגע לוויכוח. היא עלתה לטונים גבוהים. "דנצ'ו, באמא'שך, מה אתה מזיין לי ת'שכל עכשיו על ערבים-יהודים, על פליטים מסודן, על ביבי והטייקונים, ועל מתנחלים? תמיד אותו הסיפור איתך, יא אללה, לא הכל זה פוליטיקה יא קרציה, בחיי, אתה נדפקת לגמרי עם הגישה הזו שלך. יא-אללה שלך, Fucking hell, אני בסה"כ רציתי הסבר בשביל ללחוץ על ספק הבטון שלנו להוריד מחירים ואתה מפליג לי פה עם דוגמאות לא רלוונטיות".

את צודקת מאמי. הנה זה עבד. את רואה? קלטת את הענין. אנסתי אותך כרגע אם לא שמת לב. אנסתי אותך להבין מה זה אונס. כאשר אני עושה לך משהו שאת לא רוצה שיעשו לך, זהו אונס. ואת צודקת שהתמרמרת וקפצת, ושאת כועסת עכשיו ואומרת שאת לא רוצה. את לא רוצה לשמוע יותר על פוליטיקה ועל התנחלויות, כי זה לא שייך עכשיו מבחינתך. את רואה רק את עצמך, רק את הבעיה הנקודתית שלך כרגע. את חרמנית לתשובה על הנושא שלך, והיתר – שיזדיינו מבחינתך. מאמי, אני אנסתי אותך עכשיו להבין מהו אונס.

את גם צודקת כשאת אומרת "fucking hell", בעיקר משום שאנחנו חיים ב fucking hell. זו בדיוק תמצית הסיפור עם ספק הבטון שלך. וגם, עם כל היתר. עם הפלשתינים, ועם האריתראים או הסודנים, ועם ביבי והטייקונים, ועל אחת כמה וכמה עם המתנחלים. כולם מזיינים את כולם ואח"כ מתפלאים שיש מעשי אונס. כולם עסוקים בהבעת שאט-נפש ממקרה אונס בחניון, אבל אז עולים לקומה העליונה בבנין המשרדים ואונסים מישהו בלי בעיה.

Big fucking deal

אונסים את ספק הבטון להוריד מחיר רק כי הבוס רוצה הוכחות שאת עושה עבודה טובה בתחום אחריותך. והבוס אונס אותך להוריד מחירים רק כי הוא באמת לא יודע לנהל את העסק שלו על קו רווחיות, מבלי לפגוע ברווחיותם של אחרים. והבנק שלו אונס אותו לשלם ריביות נשך בלי סיבה, רק משום שרווחיות הבנק עלולה לצלול אם המשקיעים בבורסה לא יקבלו את ליטרת הרווחיות שלהם.

ובינתיים במגרון ובאולפנה מסרבים להחזיר את הקרקע לבעליה, שנאנס על ידם לוותר עליה רק כי הם לא מוכנים להחזיר לערבי את האדמה שלו. כולם אונסים את כולם. זה big fucking deal.

זה כל-כך פשוט עד שזה אבסורד שזה לא מובן מעצמו כדבר בסיסי. כמו בפרסומת למניעת הידבקות באיידס. בכל פעם שאתה שוכב עם החברה שלך, אתה שוכב גם עם החבר שלה, וגם עם החברה של החבר שלה, וכן הלאה. פשוט. ממש כך. גם אונס הוא אותו הדבר. כי בכל פעם שאתה אונס מישהי (או מישהו), אתה אונס גם את החבר שלה, וגם את החברה של החבר שלה. פשוט.

נאנסים בהכחשה ואונסים בהרגשה

ניכר שהיא מתרככת מעט. אבל היא עדיין מרגישה שההסבר הזה לא יושב טוב בעיקר משום שהוא עדיין לא פתר לה את המצוקה, והיא עדיין לא קיבלה את הפתרון שהיא כה זקוקה לו (איך אני מורידה לו מחיר עבור הבטון?).

"דנצ'ו, ראבאק, אבל אני לא אונסת אף אחד. מה אתה תמים? ככה זה במסחר. זה דבר שבשגרה, ככה מתנהלים עסקים. הוא דורש להעלות מחיר, ואני דורשת להוריד את המחיר. אז מתווכחים. לכל אחד הטיעונים שלו ובסוף נלד מחיר מכל הוויכוח הזה".

"אבל אני לא אונסת אותו והוא לא אונס אותי, והבוס שלי לא אונס אותי ולא נאנס על-ידי הבנק. איזה מין גישה זו? כל המקרים האלה הם התנהלות עסקית תקינה. ככה זה עובד. ככה זה היה מאז ומעולם, וככה זה בכל מקום בעולם".

עד העונג הבא, עד האונס הבא

נכון. את צודקת. ככה זה היה מאז ומעולם, וככה זה בכל מקום בעולם. ידעת למשל שבמדינות מסוימות אין דבר כזה "גילוי עריות" משום שאונס בתוך המשפחה לא נחשב כאונס? ידעת שיש מדינות שבהן אונס של חיה לא נחשב אונס בכלל? ידעת שיש מדינות שבהן מותר לסחור בחיות ממש כמו שהיה מותר פעם לסחור בנשים או בעבדים? ידעת שיש מדינות שבהם אם אתה לא בן הדת השלטת אז מותר לקחת ממך את האדמה שלך ולהקים עליה ישוב של בני הדת השלטת? ידעת את כל זה?

"דנצ'ו, אז מה אני אמורה לעשות עם ספק הבטון, בחייאת דינאק, כל פעם שהוא בא הנה אני מתעצבת עליו עוד לפני שהוא בא. בשניה שהוא נכנס אני כבר כולי במתח. איך שהוא פותח את הפה אני חוטפת ג'ננה עליו, ואז אנחנו רבים. לא בא לי לריב איתו שוב פעם, זה מעייף אותי. מה אני אמורה לעשות? אני קונה ממנו כי הוא תמיד מספק בזמן, אף פעם לא מאחר, הבטון שלו טוב והוא לא מרמה בכמויות".

אז בואי ננסה משהו אחר היום, מה את אומרת? במקום לאנוס אותו להוריד מחיר, תנסי לדבר איתו. להכיר אותו. לדעת מיהו, מה הוא עושה, מיהי המשפחה שלו, איך קוראים לילדים שלו, איך מתנהל העסק שלו, אל תדברי איתו על מחיר בכלל. איך שהוא נכנס, תציעי לו קפה ועוגה, ותשבו לדבר על החיים. תעזבי את המחיר. אני ארד לבית הקפה למטה ונדבר אח"כ. בסדר?

שחור או נס?

אני אוהב לשתות קפה מתחת משרד שלה. תמיד מצחיק אותי שבעידן האספרסו, מקיאטו, גרניטה לאטה וכל יתר השמות המוזרים האלה של הקפה הממוסחר, האישה המבוגרת בבית הקפה הוותיק הזה עדיין לא מחזיקה מכונת קפה חדישה, והיא שואלת את הלקוחות איזה קפה להכין להם: "רוצה שחור או נס"?

היום, אחרי שיחת האונסים והנאנסים, המשפט הזה הצחיק אותי כפליים. אחרי שהתנשקנו "משולשת" כמו שהיא נוהגת לנשק את האורחים הקבועים שלה, עניתי לה: "אביבה, מאמי, לפי הכותרות בעיתונים כל השחורים אונסים, אז רק נס יציל אותך משחור. יאללה תעשי שחור חזק".

המלכה מוטי

הכותרות בעיתונים מספרות סיפורי אונס שונים ומגוונים. שר הטאבלט הישראלי המכונה כחלון אנס את חברות התקשורת להוריד מחירים בלי לבדוק איתם מודל עסקי אלטרנטיבי, ואני מקווה שהשיחה שלי מהבוקר תציל את ספק הבטון מאונס דומה.

המתנחלים אנסו את ביבי לאנוס את חברי הכנסת לחוקק חוק שיאפשר להם להחזיק באדמה שהם עצמם אנסו איזה ערבי לוותר עליה, והמשטרה אונסת את הציבור להאמין שגל האלימות הגואה והנרצחים בפארקים הם כולם קורבנות של השחורים המסתננים דרך גבול סיני.

שר חדש בממשלה שנאנס על-ידי הסקרים להיכנס תחת החופה הקואליציונית עם אנס הסקרים הממלכתי. שורת המקהלה של קדימה נאנסה לעבור אחורה ולהיות יפה ושותקת בשעת האונס של האופוזיציה.

אנס סדרתי אחד העונה לשם מוטי, חשב שהוא מלך של קריית מלאכים אבל הסתבר שהוא בסך-הכל מלכה של עיריית אנסים. שכן קרוב שלו אנס את המדינה במשך המון שנים והכותרות מספרות שכעת הוא יוצא לחופשה ראשונה מהכלא לשם קיום מצוות הכנסת כלה. אני מחייך לעצמי ומקווה שהוא לא יכניס לכלה את מה שהוא רגיל להכניס בעולם שבו האצבע על הרוכסן היא כה קלה.

פלוגות השכר
אביב גפן - פלוגות הצער

אביבה פותחת את התנור והריק העז של קראנץ השמרים המפורסם שלה ממלא את בית הקפה. "אני לא עושה לך עוד שחור. אתה שותה יותר מדי קפה. עם העוגה תקבל נס"

הטלפון מצלצל. על הקו הבחורה שכרגע למדה שיעור על שכר ואונס. מסתבר שספק הבטון הוא איש "מדהים", הייתה להם שיחה "מאלפת". היא דיברה עליו כאילו היה אחיה התאום, ולא היה לזה קשר למחיר הבטון. קפה ועוגה גרמו לה ולאיש הבטון להוריד מסכות, לצאת מהשריון, להכיר את האדם שמאחורי העסקה. היא המשיכה לספר על הפגישה אבל לא אמרה מילה אחת על המחיר. זה ממש לא היה חשוב כפי הנראה. מחיר החופש מהכלא של תימחור הבטון עלה כנראה על מחיר הבטון.

"אתה לא מבין, דנצ'ו, זה נס"
עניתי, נכון מאמי, זה נס, עם קראנץ' אגוזים.
היא צחקה כמו שלא שמעתי אותה צוחקת הרבה זמן.
"אני אוהבת אותך בגלל
שאתה כזה דפוק"
ואז נשמע צליל ניתוק.

ברקע מתנגן אביב גפן עם "פלוגות הצער". אני מחייך אל עצמי ומהרהר: פלוגות השכר אולי לא ניצחו היום את פלוגות האונס, וכותרות האונס ימשיכו להופיע גם מחר, אבל חיילת אחת של פלוגות האונס ערקה היום אל פלוגות השכר.

לצפייה בסרט באורך מלא
תאריך:  17/05/2012   |   עודכן:  17/05/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שכר ואונס
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ג'ני ביגוד והנעלה
17/05/12 14:14
2
אחת שקוראת
18/05/12 08:24
3
זיוה גל
18/05/12 19:13
4
אייל1538
19/05/12 17:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסטטיסטיקה הרשמית מעידה על כ-200 אלף שוהים בלתי-חוקיים בארץ - מספר הזועק ממש לשמיים. נמנים עימם מסתננים, עובדים זרים וסתם תיירים. רק בודדים מוגדרים כפליטים של ממש מאריתריאה ודרום-סודן - ארצות המצוקה של אפריקה.
17/05/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
הרשמים בבתי המשפט עוסקים בצדדים הכי טכניים והכי אפורים של המערכת: ערבויות, דחיות, מסמכים. זהו גם מצבם של רשמי בית המשפט העליון, שבסופו של דבר - מטפלים בדיוק באותם נושאים, גם אם הצדדים לפעמים יותר ידועים והשאלות לפעמים יותר כבדות. באופן טבעי, בהחלטותיהם של הרשמים קשה מאוד למצוא פן ציבורי-חדשותי, ובוודאי שלא מחפשים בהן היבטים שמעבר לפורמליסטיקה. אבל יש גם מקרים יוצאי-דופן.
16/05/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
במושבים בהם קיים הסכם דו-צדדי מתחדש בין המינהל לבין האגודה, נקבע בסעיף 19 ג', כי במקרה פטירה של אחד מיחיד בני הזוג שהינם חברי אגודה, המחזיקים במשק, והניח אחריו בן זוג, תעבורנה כל הזכויות בנחלה לבן הזוג שנותר בחיים, גם אם המנוח הותיר אחריו ילדים בנוסף לבן הזוג.
הקומדיה "דינג דונג" המועלית לראשונה בישראל בבית צבי ברמת גן נועדה לצפייה בימות הקיץ החמים, לגעות בצחוק ולשכוח מכל הצרות והמתרגש סביבנו.
16/05/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
דניסה קומנסקו היא אורחת שלנו, כאן בבית הסופר, משכן אגודת הסופרים העברים. זכות היא לנו לארח משוררת דגולה, עורכת ומתרגמת מן השורה הראשונה, ובשם אגודת הסופרים העברים אני מברך אותה בברכה העברית - ברוכה הבאה! . תודה לפרופסור רירי מנור על עריכת הערב, ברכות לכל המשוררים שיקראו משיריה בערב, לנציגת מכון התרבות הרומני על השתתפותה.
16/05/2012  |  הרצל חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יאיר גולן נבחר ברוב מכריע    כבר מזמן מפלגה זו לא קיבלה החלטה כה נבונה    קצין מעולה ומשכיל
יהונתן דחוח הלוי
יהונתן דחוח הלוי
הרשות הפלשתינית לא תסכים לקבל את השלטון ברצועת עזה על כידוני צה"ל, אלא בנתיב המוביל להקמת מדינה פלשתינית    הטרור באיו"ש נגד ישראל משרת את הרשות הפלשתינית הנתפס בעינה כחיוני להמחשת ...
רון בריימן
רון בריימן
אחרי שמונה חודשי מלחמה חזרה ישראל לסורה, ושבה להיות מדינת הגמדים    אחרי שמונה חודשי מלחמה אין לאיים בפרישה מהממשלה ובפירוקה
דרור גרין
דרור גרין
כל תיאור של פרידה, כמו מבטה של האם בבת המתרחקת, או של יד מנפנפת מול קרון רכבת המתרחק היוצא מן התחנה או ספינה העוזבת את הרציף, מעורר את חרדת-המוות הבסיסית
גיא חזן
גיא חזן
השימוש ב-AI נמצא בכל מקום: מצ’טבוטים שמשיבים לשאלות של לקוחות, דרך מערכות המלצה באתרי קניות, ועד לרכבים אוטונומיים שנוהגים בעצמם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il