|   15:07:40
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
דיוקן עצמי. שימוש בחומרים חדשניים [צילום: יח"צ, מוזיאון מומא]
בועטת במוסכמות

אלינה שאפוז׳ניקוב ב-M.O.M.A

תערוכתה של אלינה שאפוז׳ניקוב (1926-1973) במוזיאון לאמנות מודרנית (מומא) בניו-יורק sculpture undo" 1955-1972" מאששת את מיקומה של האמנות הפולנית שלאחר מלחמת העולם ה- 2 כאחד המרכזיים והחשובים בסצינה העולמית
10/10/2012  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
פסליה יכולים לגרום אי נוחות [צילום: יח"צ, מוזיאון מומא]

בפתיחת התערוכה בפני העיתונות, הביעה אחת העיתונאיות את תגובתה למראה פסליה ורישומיה של האמנית, והגדירה אותם כמזעזעים, מעניקים תחושה לא נעימה. הייתה זו תגובה לא נכונה. אמנים לא מעטים יצרו אמנות המבוססת על גוף האדם, כשיצירותיהם אינן ריאליסטיות מדויקות, ולהפך. דווקא העיוות, ולעיתים חוסר השלמות וחסרון איברים ביצירות, הוא שהעצים את האכספרסיה, וכיוון לדעת היוצר. כך היו אמני זרם האקספרסיוניסטים האוסטרים-גרמנים בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים, כמו אגון שילה וגוסטב קלימט ביניהם.

אלינה שאפוז׳ניקוב, בת למשפחה פולנית יהודית, סבלה בילדותה במחנות ריכוז את אימי המלחמה וניצלה. היא למדה פיסול בפראג ומ-1948 למדה בפאריס בבוזאר ( Beaux-Arts). ב-1951 עברה לוורשה, שם קיבלה הדים חזקים לעבודותיה. שם התמזגו בידע הקלאסי שלה ובשימוש בברונזה ואבן, צורות אמורפיות לא מקובלות, אם להיזכר שהיו אלו שנות השלטון הקומוניסטי המחמיר, שבאמנות קיבל רק את הריאליזם הסוציאלי. ב-1962 הציגה בביאנלה בוונציה יחד עם עוד שתי אומניות.

שאפוז׳ניקוב זנחה את שיטות הפיסול השמרניות והפיסול הפיגוראטיבי, ועברה לריאליזם החדש, לסוריאליזם, ולפופ ארט. החלה לצקת פסלים על-פי חלקי גוף שלה עצמה. החידוש הענק שהיה בעבודותיה הוא בחומרים החדשניים מהם יצקה את הפסלים: שפתיים מקצף פוליאסטר, ישבנים וחלקי חזה ששימשו כמנורות, ככריות וכחפצים פונקציונלים אחרים, כשהיא מציפה אותם סביב בבריכות פוליאוריטן נוזלי כלבה, המתקשה בהמשך.

ביטול הגבול בין הגוף לפסל

בכך היא הקדימה את זמנו של הפסל הצרפתי סזאר, שיצר מחומרים חדשנים אלה רק שלוש שנים אחריה, למרות שבתולדות האמנות החידוש מיוחס דווקא אליו. המעבר שלה לפאריס ב-1963 חיבר אותה להתעוררות והתחדשות הזרם הסוריאליסטי בפאריס, זרם שהיה בשיאו בשנות העשרים והשלושים במאה שעברה. היא התיידדה עם האמנים המובילים באותה תקופה, והייתה חלק מהמילייה האינטלקטואלי-אמנותי של פאריס, כשהאב הרוחני והמנחה שלה היה מבקר האמנות פייר רסטאני, הכוהן הגדול של הזרם האמנותי קצר הימים.

עוד לפני שהתגלתה מחלתה, יצרה ב"זכרונות״ עם צילומים של כריסטיאן בולטנסקי, שבהמשך התפרסם בצילומי השואה שלו ודיוקנאות של סופיה לורן - סמל המיניות, מוניקה וויטי כוכבת הקולנוע הנערצה, המחזאי פרננדו אראבאל - שאת כולם מסכה בחומר הפסלים כצבירה של קטעים. אצלה התבטל הגבול בין הגוף והפסל.

תהליך זה שהחל אצלה ב 1962, בו השאירה מאחוריה אגדה של יצירות פרובוקטיביות, רוויות מיניות, פגיעות, בוטות והומור - ש״ישבו״ שלא בנוח בין הסוריאליזם והריאליזם החדש והפופ ארט. למרות שקנתה לה שם והערכה והייתה נודעת בפולין, הרי מאז שעברה לפאריס, עוררה תשומת לב מיזערית בעולם. מה שכן זכה לתשומת לב ופרסום הם הגידול הסרטני שהתגלה בגופה ב-1967 ואושר ב-1968, בעקבותיו התעצמו נטיותיה לפסל חלקי גוף פגומים ומעוותים, שלאחדים הם גורמים אי-נוחות, אך בזה כוחם והקשר שהם יוצרים בין הפסל למתבונן.

המחלה הביאה ליצירה מעוררת מחשבה

משום מה, דווקא גילוי המחלה שחולל בה שינוי כה חזק, הביא ליצירת פסליה היותר חשובים ומעוררי מחשבה. התבליטים שיצרה מצירוף דיוקנה ודיוקן בנה ביחד ליישות אחת, מה שמזכיר את ה״קארטאידה״ של ברנקוזי, הם מהמרשימים ביותר בתערוכה ומהווים את שיאה. לי הם הזכירו את הדואליות במטבע הרומאי העתיק שהנציח את יאנוס, אך מסתבר שאצלה זו האימהות והקשר לבנה הם שהפכו לראשונים במעלה בשנים האחרונות והטראגיות של ימיה.

הפסל של הגוף הנטוי לאחור של יציקת גופו של בנה פיוטר, מעלה גם הוא הרהורים נוספים מעבר למה שאולי התכוונה האמנית. שם הפסל יכול היה להיות מרמז לפיוטר הגדול, הצאר הרוסי הנודע במפעלותיו, אך גם לפיטר שליחו של ישו וממלא מקומו עלי אדמות. אלמנטים שמעשירים את הוויזואליה בתוכן ועושים אותה לבינלאומית ומדברת ללב כולם. וזוהי גדולתו של אמן, ומה שעושה אותו לנצחי - היכולת לדבר ללב כל אחד ובכל עת.

בתקופה ששאפוז׳ניקוב החלה למזג צילומים מוקרנים על פסליה, הייתה גם הראשונה בה התייחסה לתקופת השואה, ב-1971. אז הצטלמה כנערה צעירה ליד ניצול מחנה ריכוז, דבר שחוותה אותו בעצמה, אך מיעטה לדבר על כך.

תערוכת פסליה של שאפוז׳ניקוב שפעלה בתקופתו של טדאוש קאנטור, שתערוכתו המהממת הוצגה לאחרונה במוזיאון ישראל - מעניקה לה בינלאומית את המעמד של אמנית אוונגרדית, בועטת במוסכמות. שדווקא עתה, יותר מכל, מהווים חידושיה של אז את החידוש העכשווי, שמקבל את ההתייחסות הראויה והרלוונטית מאד, נכון לעכשיו.

תערוכה בלתי רגילה, חדשנית ומרשימה לא פחות מאז, ואולי עוד יותר דווקא בזמן הנוכחי.

פסל המשמש כמנורה, מבוסס על אברי גוף [צילום: יח"צ מוזיאון מומא]
תאריך:  10/10/2012   |   עודכן:  11/10/2012
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מראה הבטן לאחר הריון ולידה מטריד נשים רבות. הכמיהה לחזור לממדי הגוף שהיו קודם-לכן הוא חלומה של כל אישה, בייחוד כאשר מדובר באזור הבטן, המככב בראש הרשימה.
10/10/2012  |  ד"ר נמרוד פרידמן  |   כתבות
7.44 מיליון קולות של אזרחי ונצואלה העניקו השבוע לנשיא המכהן הוגו צ'אווס בן ה-58 שש שנים נוספות של שלטון במדינתו. צ'אווס גבר על אנריקה קפרילס, מנהיג האופוזיציה הדמוקרטית בן ה-40, שזכה ל-6.15 מיליון קולות.
10/10/2012  |  נחמן פביאן  |   כתבות
פרופ' אברהם ציון הוא ראש המרכז למשפט ותקשורת באוניברסיטת אריאל הממוקמת באזור השומרון, ישראל. פרופ' ציון נמצא בימים אלה בסיור הרצאות בדרום קליפורניה. היה לי הכבוד לערוך איתו ראיון קצר:
10/10/2012  |  נורית גרינגר  |   כתבות
פאפה דאג יודע בדיוק מה הוא רוצה. הוא טייקון מקומי, איש עסקים תכליתי, קשוח וקפדן, שעשה חיל בעסקיו הקודמים. מעולם לא הסתיר את דעותיו הפוליטיות. לפני כשנה רכש את העיתון הגדול בעיר, ומאז הוא מרחיב בהתמדה את הנתח שלו בתחום התקשורת המקומית. לעורכים ולכתבים הוא מעביר מסרים ברורים: די לחדשות השליליות. הקוראים, וגם אני, רוצים סיפורים טובים, חיוביים.
10/10/2012  |  רפי מן  |   כתבות
אנחנו כמדי שנה מתכוננים לעונת החורף, רוכשים מלתחה חדשה הכוללת סוודרים, צעיפים ומעילים, תוספי מזון עם דגש על יטמין C, מורידים את שמיכות הפוך והסדינים החשמליים. גם חיות מחמד זקוקות להכנה לקראת החורף.
10/10/2012  |  ד"ר איתן קריינר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il