|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

הבית היהודי כמשל

לבית היהודי היו בבחירות המוניציפליות הישגים נאים, אבל גם כמה פאשלות, שהוסתרו מתחת לשטיח והאם באמת גנבו את הבחירות בבית שמש?
31/10/2013  |   מנחם רהט   |   כתבות   |   בחירות - רשויות מקומיות   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

בחירות מוניציפליות? תזכירו לי מתי זה קרה בפעם האחרונה. לפני שנה? שנתיים? נורא מזמן. אז זהו, שלא. הבחירות התקיימו כאן רק לפני פחות משבועיים. ראשי הערים החדשים אפילו לא הספיקו להיכנס ללשכותיהם (שכן על-פי החוק, כהונתם בפועל מתחילה 21 יום לאחר בחירתם בקלפי).

אבל למרות שנדמה שהן היו כה רחוקות, חשיבותן לאורחות חיינו עצומה. בבחירות הוכרע עתידו של כל ישוב עירוני: כמה יוקצב לענייני חינוך וכמה לתרבות, כמה לספורט וכמה לתרבות, כמה לבתי כנסת וכמה למקוואות. הפור בשאלות אלה נפל, למשך חמש השנים הבאות. ובכל זאת, ואולי בגלל זאת, חשוב לבחון אותן במבט לאחור ולהסיק מסקנות. כבר פסק פעם היסטוריון ידוע, שמי שלא לומד מן העבר, נדון לחיות שוב את משוגות העבר.

הואיל וקשה מאוד בטור אחד לסכם ו/או לנתח הישגיהן/מפלותיהן של כל הרשימות שהשתתפו במירוץ המוניציפלי ברחבי הארץ, בחרנו לנתח מצבה של אחת מהן, הבית היהודי. על-פי מזכ"ל הבית היהודי ניר אורבך, היו הבחירות סיפור הצלחה גדול. באיגרת למתפקדי הבית היהודי, תחת הכותרת "משהו חדש מתחיל גם ברשויות המקומיות", מתוארים ההישגים: הבית היהודי גם זכה לשלושה ראשי ערים - אליהו (ללו) זוהר בקריית מלאכי, ואלון דווידי בשדרות, ובלוד נבחר הסרוג יאיר רביבו, חבר הגרעין התורני. לכאורה, הישג. שלושה ראשי ערים סרוגים. אבל מה לעשות עם המציאות שהיא קצת שונה? בפועל מסתבר שרק אחד מהם, אליהו זוהר בקריית מלאכי, רץ בשם הבית היהודי נטו. השניים האחרים הם אנשי ליכוד. ואם לספור את הסרוגים שניצחו בשם הליכוד, למה לא למנות עימם את ד"ר יחיאל לסרי באשדוד, מרים פיירברג-איכר בנתניה, יוסי ברודני בגבעת שמואל, ואבירם דהרי בקריית גת?

אבל למה להתעסק בקטנות? בואו נראה את התמונה כולה. הבית היהודי זכה לנציגות חדשה ב-38 מקומות שבהם לא הייתה לציונות הדתית נציגות רשמית, ובסך-הכל עלה ייצוגו של הבית היהודי ברחבי הארץ מ-78 לכדי 112 נציגים. הישג ללא ספק. אפילו במגזר הלא-יהודי היו הישגים. בכפר הדרוזי ג'וליס נבחר ראש מועצה שנתמך בידי הבית היהודי סלמן עאמר, ובמעאר עלה נציג הבית היהודי עאטף עראיידה לסיבוב השני, לאחר שצבר 37% בסיבוב הראשון. בדליית אל כרמל ובדבוריה נכנסו למועצות נציגים של הבית היהודי.


אבדו 20,000 קולות


הבעיה היא שסיפור ההצלחה של הבית היהודי, הוא הצד האחד של המטבע. היו גם פאשלות. באשקלון, בבאר שבע, באופקים, באילת ועוד, דווקא חלה היחלשות מדאיגה. אבל עיקר ההיחלשות הייתה דווקא במעוז הגדול של הציונות הדתית, ירושלים.

אז נכון שהציונות הדתית הצליחה לבלום את סיכוייו של הנטע הזר מגבעתיים, משרתם של שני אדונים, להשתלט עבורם על העיר. אבל אי-אפשר להתעלם מן ההתרסקות הצורבת לרסיסים של הסיעה, שהצטמקה באבחה אחת משלושה מנדטים לאחד, והכל בשל פיצולים וחשבונות קטנוניים, שמכוחם נשלח הביתה סגן ראש העיר היעיל והפעיל דוד הדרי. הלשונות הרעות טוענות שהאיש המוכשר הזה נשלח הביתה רק מפני נחשד בקרבת יתר - רחמנא לצלן! - ליו"ר הקודם זבולון אורלב, ועל עבירה שכזו באמת אי-אפשר לסלוח ואחד דינך - הביתה. אז מה אם זה יעלה בהצטמקות הבית היהודי בירושלים בשני שלישים? למי באמת אכפת? העיקר שהראינו לכולם מי עכשיו כאן בעל הבית האמיתי.

חומרת האובדן בירושלים מעצימה לנוכח העובדה שמדובר בגדול שבמוקדי הכוח של הבית היהודי, העיר בה השיג בבחירות לכנסת 28,432 קולות, 12% מכלל המצביעים (ובנוסף להם קיימים בירושלים המוני סרוגים מורעלי ליכוד, חסרי תקנה, שגם כשהליכוד יורק שוב ושוב בפרצופם, הם מבינים שזה רק גשם נדבות וממשיכים להטיל לקלפי את פתק הליכוד, והם אינם מענייננו הפעם). ולמרות עובדה מרנינה זו, אבדו לבית היהודי כ-20,000 קולות. רק כ-8,000 איש הצביעו עבור רשימת הבית היהודי, אולי גם מפני שמנהיגה היעיל והפעיל דוד הדרי, נזרק ממנה על לא דבר.

ואילו הרשימה הדתית המתחרה, גם היא מאויישת במיטב בניה של הציונות הדתית, ובראשה שמואל שקדי ואריה קינג, זכתה בשני מנדטים (למרבה האירוניה בבית היהודי טענו שרשימה זו לא תעבור את אחוז החסימה). אליהם ניתן לצרף מנדטים בהם זכו שתי רשימות המקורבות אידיאולוגית לבית היהודי, אשר הצליחו יפה בירושלים: 'התעוררות' 'ריבעה' כוחה מאחד לארבעה נציגים (מהם שניים סרוגים), ורשימתה הדתית-חילונית-פלורליסטית של רחל עזריה, שהכפילה כוחה מ-1 ל-2.

המדהים הוא שהכתובת על הצפוי לקרות בירושלים, הייתה כתובה על הקיר עוד בימים שניתן היה לבצע מקצה שיפורים ברשימה. כולם ראו את הצונאמי המתקרב, פרט לאנשי הרשימה עצמה, שהתהלכו כטווסים וכבר חילקו לעצמם את עור הדב, כלומר תפקידים בהנהלת העיר, בטרם ניצוד. עד שהכל התרסק במוצאי יום הבחירות.


איחוד ופיצול


היו דוגמאות נוספות למפולות מוניציפליות, שלא דווחו באיגרת למתפקדי הבית היהודי. בראשון לציון, למשל, התרחש מהלך הפוך מזה שקרה בירושלים. מוביל הרשימה הוותיק מאוד, אלי יבלון, שוב עמד בראש, בבחינת מפטירין כאשתקד. התקווה הייתה בבאים אחריו - סא"ל (במיל.) מיכל קלדרון במקום השני, יוני סנדרס מהגרעין התורני במקום השלישי, לודמילה מהקהילה דוברת הרוסית במקום הרביעי. אבל במבחן התוצאה כל החלומות התרסקו. הרשימה קיבלה רק 2,170 קולות, לעומת פי ארבעה בבחירות לכנסת, 8,330 קול.

בראשון לציון זלגו קולות טבעיים של הבית היהודי לרשימות אחרות. למשל רשימתו של סא"ל (במיל.) רמי חדד, יו"ר בית הכנסת 'אחדות ראשונים', שגרף כ-2,000 קול (לא כולם סרוגים; חלקם של קציני צה"ל שהשתקעו בעיר), אבל נשאר בחוץ; ורשימה חברתית סביבתית ירוקה שבמקום השלישי בה שובץ הסרוג אוהד אוזן (שגרפה שלושה מנדטים).

במבט לאחור נראה שבמרבית הערים שבהן איחד הציבור כוחות והתלכד מאחורי רשימה אחת, נרשמו הישגים או לפחות שמירה על הקיים, ובערים בהן התפצל הציבור הדתי, אבדו לשווא קולות רבים. כך למשל בצפת, בה הופיעו שלוש רשימות שקרצו לבוחר הסרוג: לבד מן הבית היהודי רצה בעיר רשימת תקומה-חב"ד (בצפת, מסתבר, נמשכה מסורת הפילוגים של תקומה, שהתנתקה מהבית היהודי וחברה לחב"ד, בברכת רבני הציונות הדתית בעיר הרב שמואל אליהו והרב בניהו ברונר); וכמובן רשימת הליכוד שהשכיל להציב במקום השני את ישי מימון, לשעבר ראש העיר מטעם המפד"ל. בשל הפיצול זכה הבית היהודי רק במנדט אחד, והליכוד עם ישי בשני מנדטים, ותקומה-חב"ד בשניים (אבל נציג תקומה ברשימה, יותם קארו, שמן הסתם הביא עימו כמה קולות 'טבעיים' של הבית היהודי, נשאר בחוץ).


וִהְיִיתֶם נְקִיִּם


אי-אפשר כמובן להתעלם מבית שמש. לא נעמיק במכתבו השערורייתי של הרב צבי טאו, נשיא ישיבת הר המור החרד"לית, בשר מבשרה של הציונות הדתית, שתמך בבחירת נציג שס משה אבוטבול לראשות העיר, בטענה הדיבתית ש"האג'נדה של הבית היהודי היא חיסול כוחן של המפלגות הדתיות הציוניות, כדי לקעקע את הסטטוס קוו, למען הפרדת הדת מן המדינה... ולפרק כל זיקה של מדינתנו אל התורה... נקווה שגם יוחלף השם שמפלגה זו נושאת בשקר... זה יגרום למפלגות החרדיות לקחת יותר אחריות על המדינה, ויקרב צעדי גאולתנו". מדהים. לא פחות.

גוברים החשדות שהבחירות המקומיות נגנבו ושהדמוקרטיה נרמסה ביד אלימה. בעיר פורחים סיפורים מסמרי שיער על זיופים סיטונאיים. למשל חשיפת כ-200 תעודות זהות בידי עסקנים חרדים, שהצטיידו באביזרי איפור והסוואה פורימיים; או דיווחים על מצביעים שלא ידעו לפרט את שמות הילדים שבתעודת הזהות ופרטים אישיים אחרים, ועל מצביעים שהתבשרו כי 'כבר הצביעו', ועל קלפי שבתוכה נמצאו מעטפות יותר ממספר המצביעים, ועל תעודות זהות שניכר בעליל שתמונתן הוחלפה, ועוד. כשהפער בין נציג החרדים אבוטבול, לאלי כהן, שנתמך על-ידי כל השאר כולל הבית היהודי, מסתכם רק ב-924 קול, יש לקיים בדיקה מקיפה.

ספק אם ניתן לבדוק את כל התלונות, ולהגיע לחקר האמת, אבל יש מקום לפתוח בחקירת משטרה ומשרד הפנים. משרד הפנים יכול למשל, להריץ במחשב את רשימת המצביעים, מול רשימת תושבי העיר ששהו בחו"ל ביום הבחירות, על-פי רישומי מחשבי ביקורת הגבולות, ולדוג את שמות האזרחים ש'הצביעו' למרות היותם בחו"ל ביום הבחירות.

יש לקיים בדיקה יסודית, וסוף האמת לנצח.

תאריך:  31/10/2013   |   עודכן:  31/10/2013
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות - רשויות מקומיות
סוד גלוי הוא בין מי העוסקים בתחום המשפט לפרנסתם, כי פסק-דין שגוי יוצר תקדים גרוע. פסק-דין שגוי - בעיקר כשהוא ניתן בידי הערכאה השיפוטית הגבוהה ביותר - הוא בהתאם להלכה המשפטית המחייבת בישראל, בגדר של תקדים מחייב, המחייב את כלל הערכאות הנמוכות יותר. כך מוצאים עצמם שופטים ושופטות אנוסים לפסוק ולהכריע על-פי פסק-דין הנראה שגוי בעיניהם, על-פי עיקרון הלכת התקדים המחייב. במצב דברים שכזה, יישאר פסק-דין שגוי שכזה על מכונו, שנים הרבה, עד שיבוא בית המשפט העליון ויבטל אותו בפסק-דין חדש ואחר מבית היוצר שלו.
30/10/2013  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
עלי סלאם ניצח בבחירות לראשות עיריית נצרת - כך יודיע מנהל הבחירות בעיר, לאחר שבית המשפט העליון ביטל (יום ד', 30.10.13) את צו המניעה הזמני שאסר על פרסום תוצאות הבחירות.
30/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
ערוצי טלוויזיה מסחריים בישראל קיימו תעמולה אנטישמית כנגד החרדים תוך ניסיון בוטה להתערב ולהשפיע על מערכת הבחירות המקומיות, כולל ביום הבחירות עצמו באופן בוטה ומנוגד לחוק. הם כמובן מעל החוק. זה הרי כך מאז ומתמיד.
29/10/2013  |  מיה ברון  |   מאמרים
חקירת החשד בנוגע להתנהלות במסגרת הבחירות המקומיות בבית שמש, ולפיו היו זיופים, הועברה מהרמה המקומית במחוז ירושלים לרמה הארצית והתיק ייחקר על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה -להב 433, שלה אמצעים רבים יותר.
29/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
יום הבחירות לרשויות המקומיות ייזכר כיום עצוב בגלל העובדה שנבחרו רק שתי נשים לעמוד בראש ראשות מקומית: מרים פיירברג בעיר נתניה, וליזי דלריצ'ה במועצה המקומית גני תקווה. תוצאה מבישה זו אינה נובעת ממחסור במועמדות מצוינות. בערים לא מעטות התמודדו נשים מוכשרות. אם אין מחסור במועמדות מוכשרות, איך הגיעה החברה הישראלית למצב מביש כזה?
29/10/2013  |  ד"ר מיטל פינטו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il