|   15:07:40
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
[צילום: יח"צ]

להלום בצופה בעזרת המיסתורין שברגיל

התורים הארוכים המשתרכים לפני קופת המוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק (M.o.M.A) הם לתערוכת גדול אמני הסוריאליזם Rene Magritte
13/11/2013  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות

רנה מאגריט (1898-1967) בלגי, בן לחייט ואם כובענית, רכש את השכלתו האמנותית באקדמיה לאמנויות בבריסל. בהמשך, ב-1922 נישא לז'ורז'ט, אותה הכיר כבר בגיל 15, הייתה ל"מוזה" שלו, ועימה חי עד למותו.

כשהיה בן 14, התאבדה אמו בטביעה כשראשה עטוף בשמלתה. הטראומה הזו גרמה לו לצייר פנים עטויות פעמים רבות. כך גם בציורו הנודע אולי מכולם "הנאהבים" (1928) של ראשי גבר ואישה המתנשקים, כשראשי שניהם מצועפים בבד. אולי גם כסמל לכך שהאהבה היא עיוורת.

בהמשך עבר עימה לפריס, ובשנים ששהה שם חבר לקבוצת האמנים הסוריאליסטיים, כמו חואן מירו, מקס ארנסט, ז'אן ארפ, ובמיוחד התיידד עם ג'ורג'ו דל קיריקו. מצייר מופשט בראשית דרכו, הוא הפך לסוריאליסט, גם בחבירתו (בכתיבה) לאנשי רוח סוריאליסטיים כמו אנדריי ברטון, פול אלואר ואראגון. אך מה שכה מייחד אותו, ובזכותו זכה להערכה כבר מגיל צעיר, ולתערוכות טובות שבגלריות ובמוזיאונים בעולם - היא העובדה שציוריו אינם חלומיים, כמו של עמיתיו, אלא פיגורטיביים טהורים. אלא שאצלו - החפצים והאנשים מאבדים את הגודל המעשי שלהם, את ההקשרים שלהם למציאות ואת החומריות והממשות שאנו מכירים. בכך - הוא מטלטל את הצופה, גורם לו להתבונן רבות בכל ציור, לחשוב מה הקשר בין הנושאים בציור, ומדוע קטר רכבת יוצא מתוך אח בחדר מגורים.

למרות שרוב חייו חי בבלגיה, וביתו בבריסל הפך למוזיאון המוקדש לו, הרי הצלחתו הבינלאומית וההכרה בגאוניות שלו ובסגנונו המיוחד כעילאי שארעו על-רקע שנותיו בפריס - הם שהעניקו לו רווחה, כדי שיוכל להמשיך וליצור, ציור אחד מדי יום (לא יאומן!!!), ושה"מומא" יקדיש לו בשנית תערוכת רטרוספקטיבה, למען הדור שלא זכה לכך קודם-לכן מטעמי גילו.

1930-1927 אלו היו השנים שחי בפאריס, מלבד בביקורו הראשון שם קודם-לכן, עת "טעם" מכל התנועות המהפכניות של המאה ה-20, ומהן הושפע - כמו מהמופשט ומהפוטוריזם ובהמשך, פיתח את סגנונו האישי. השנים להן מוקדשת התערוכה המשתרעת גם בין 1938-1927, ומתמקדת בשנות השיא של יצירתו, שהפכה לסוריאליזם פיגורטיבי טהור. במובן זה, הפכה יצירתו למתקפת הגדולה ביותר בזמנו על האמנות האקדמית הטהורה.

המשבר הכלכלי של 1929 הורגש היטב ב-1930, כשגלריה בפריס שהייתה אמורה לערוך לו תערוכת יחיד - נסגרה. מצבו הכלכלי הירוד כפה על מגריט לחזור לבריסל. התנאים ליצירה שם לא היו נוחים, בלשון המעטה. שאך מצד שני, הוא זכה בשקט יצירתי, מה שלא כן היה בהיותו חלק מחבורת הסוריאליסטים בפאריס, שגם בה היה למעשה כנטע זר, ובחר להתגורר בפרוור של פריס.

ואם בשנים היפות של פריס יצר את הציורים שהקנו לו שם עולם, הרי דווקא המעבר חזרה למקומו הטבעי, והלחץ הכלכלי, גרמו לו למכור את ספריו, לחזור להיות צייר מסחרי, לעטר ספרים של חבריו ההוגים הסוריאליסטיים הבלגים, לעטר שערי מגזינים ועיתונים ברישומיו עתירי הדימיון, ומהם, המשיך אחר-כך לנסוק לציורים מהפנטים במוזרותם, בחוסר הקשר שלהם למציאות, כמו דמות גבר הנראה מגבו כשהוא מביט במראה, וגם במראה אנו רואים את גבו משתקף. או ב"שיר הסערה" מ-1937 נשקף מראה של חורף גשום, כשהשמיים חסרי עננים אך ממטירים גשם, ועל האדמה מצויים העננים והסערה.

הוא יוצר עולם הפוך. כך גם מדיוקנאות גבר ואישה, שכמו נגזרו בחלקם ולכאורה הודבקו על-רקע אחר. ציוריו עולים על כל דימיון, ושילוב הפיגורטיזם בסוריאליזם, בתת מודע, הוא שמעניק להם את עוצמתם והחיבור המיידי לכל צופה, והם שקיבעו אותו כאחד מגדולי ציירי המאה ה-20 וממחוללי המהפכות באמנות שהתחוללו בחלקה הראשון.

ככלל, הוא הרבה לחתוך ולגזור חלקי דמויות או חפצים, ולתאר למשל דלת שחלקה הפנימי כאילו נגזר ממנה או עין ענקית שדרכה אנו רואים כמו הייתה מראה, את השמיים; ילדה האוכלת ציפור שלמה, וסביבה עוד ציפורים; גוף עירום של אישה החתוך לכמה חלקים, שכל אחד מהן נתון במסגרת נפרדת; גוף עירום של אישה, שעל חלקים ממנו מצויר חלק מגופו של גבר, החובק אותה. אך דבר מזה לא חורג מקווי המיתאר של גוף האישה. משהו מדהים. הוא צייר את עצמו מצייר, ניצב מול המודל עירום שלו, במקום מול כן הציור, כשזרוע אחת שלה חסרה - כי עדיין לא צייר אותה... דרך אגב, אישתו, ז'ורז'ט, הייתה המודל שלו ברוב המקרים, לעיתים כשהיא ניצבת לבושה, אך בציור היא מצוירת עירומה.

לעיתים, הוא השתמש במילים, בשמות עצם, במקום לצייר את החפץ האמור, ונתן בכך למתבונן חומר למחשבה - למה בדיוק התכוון האמן בדימויים אלה. הרבה פילוסופיה, רעיונות מוזרים, תוך השאלה מציורים של מאסטרים קודמים, מהווים את התשתית לציוריו לאורך כל הדרך. אך ייחודה של התערוכה במומא הוא, שהיא מאגדת יחדיו את העבודות שפחות נחשפו לציבור, וכאן זו הפעם הראשונה שהן מוצגות כולן יחדיו. אלו הן השנים בהן נוצרו יצירותיו הסוריאליסטיות ביותר. לא תוכלו לטעות בהן, ולייחסן למישהו אחר מקבוצת הסוריאליסטים. מגריט - הוא מגריט, וכתב היד שלו אישי, מיוחד ומדהים.

תערוכה שחובה לרוץ לראותה, למי שיימצא שם בקרוב, במוזיאון המודרן ארט M.o.M.A בניו-יורק.

[צילום: יח"צ]
תאריך:  13/11/2013   |   עודכן:  13/11/2013
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להלום בצופה בעזרת המיסתורין שברגיל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כפי שכבר הזכרתי במספר מאמרים, ביטוח תאונות אישיות של תלמידי בית-הספר (ותלמידי גן במקרים מסוימים), חל 24 שעות ביממה, ללא קשר האם הילד נפצע בבית-הספר או במקום אחר.
13/11/2013  |  ינון הדאיה  |   כתבות
אדוני לא יכול להתנגד לשאלה שלי! גערתו של דוד רוזן בסניגורים שניסו להתערב כאשר הקשה על לקוחותיהם. קיימת גם כשאלה רטורית: אדוני מתנגד לשאלה שלי?
13/11/2013  |  איתמר לוין  |   כתבות
"אני אולד פאשן, מה לעשות", אומר בני ברק ומביא עימו קלסר מלא בניירות. הוא שולף מתוכו שני מכתבי פרידה שהעביר בימים האחרונים לחבריו בידיעות אחרונות ומכתב אחד שקיבל מהעורכת שלו ב"ממון", יעל דרומי. "אתה משאיר כאן חור גדול", כתבה לו. "המוסף שלנו יהיה מחר טוב פחות". בחודש שעבר מלאו לברק 67 שנה, וכעת הגיע זמנו לצאת לגמלאות, פריבילגיה השמורה בימינו רק לעיתונאים כמוהו, אולד פאשן.
12/11/2013  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בגיל 34, כשהוא מכהן כראש המחלקה המדינית של הסוכנות-היהודית, נגדעו חייו של הד"ר חיים ארלוזורוב, עם מותו - ביוני 1933 - על שולחן-הניתוחים בבית-החולים הדסה, בעקבות יריית-אקדח בודדת, אשר פגעה בבטנו וגרמה לו לקרעים באיברים פנימיים. שטפי-הדם המוסתרים, שנבעו מכך, נתגלו מאוחר מדי: במשך יותר משעתיים, בהן אף שוחח הנפגע עם אנשים סביבו, המשיך גופו לדמם פנימה, ורק כאשר החל הניתוח שנתעכב כה רבות - נתגלו היקפו וחומרתו של אובדן-הדם שנגרם; הניסיון הבהול לסייע לו בעירוי-דם, נקטע באבו עם מותו.
12/11/2013  |  מרדכי שחם  |   כתבות
"הפרוזדור" הוא מחזה מרתק, המבוצע בכישרון רב על-ידי להקת השחקנים הצעירה של בית צבי והעוסק בתוכניות הריאליטי בטלוויזיה, היוצאות מכלל שליטה והעיסוק המתמיד ברייטינג, הקובע את גורלה של התוכנית.
12/11/2013  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il