|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

הייה שלום, פרד היימן

על פרד היימן, יהודי שנמלט מאירופה והגיע לארה״ב ב-1941, כבר שמעתם? מה הקשר שלו לאחד הרחובות המפורסמים ביותר בארה"ב? איזה בושם מפורסם הוא יצר? על האיש שאהב צבע צהוב
17/05/2016  |   ארי בוסל   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ברוחב לב. פרד היימן [צילום: ארי בוסל]

הכניסה לחנותו המפורסמת של היימן בליווי פסלי איש, אישה, ילד וכלב [צילום: ארי בוסל]

רחוב רודיאו חסום לתנועה בשל ארוע מיוחד [צילום: ארי בוסל]

אחד הרחובות המפורסמים ביותר בארה״ב הוא רחוב רודיאו דרייב בבוורלי הילס. למרבית המותגים המובילים בעולם בוטיקים ברחוב זה, המושך תיירים אינספור. מהלך השנים, ניתן לראות את השינוי בפרופיל הקונים. כרגע אלו סעודים וסינים. בעבר אירופים, ולפניהם יפנים. לסינים פשוט זול פה. חולצת זנייה שעולה 600 דולר בבייג׳ין עולה כאן בין 450 ל-500 דולר בלבד. פשוט מציאה!

בשנים שעברו היו מוכרים מפות לבתי כוכבים, עכשיו ישנם גם אוטובוסים שני קומות או מכוניות רחבות ללא גג, ובהן תיירים שעולים ויורדים, שומעים צ׳יזבטים ושאר סיפורים (חלקם מצוצים מהאצבע), דוגמת ״כאן גר שחקן מפורסם זה״, או ״פה היה רצח של בעל האחוזה על-ידי מנהל האחוזה, ועד היום לא יודעים אם הוא - המנהל - היה מאוהב בבעל או באישה״.

הרחוב התחיל עם חנותו של פרד היימן, וסיפור ההצלחה האדירה שלו הוא סיפורו של יהודי שנמלט מאירופה והגיע לארה״ב ב-1941. הוא הביא את אירופה איתו מהבית, וכך הילדים שלו חונכו וכך הם מחנכים עתה את ילדיהם: מאיזה צד מגישים ומאיזה צד לוקחים ליד שולחן האוכל. מה ההבדל בין כוסות ליין מסוג אחד ושני ושלישי. וכך הלאה, הלכות ונימוסים.

בושם לכל אישה ואישה
הבמה המרכזית עם פסנתר הכנף. ברקע: מלון ״אישה יפה״ [צילום: ארי בוסל]
▪ ▪ ▪

היימן יצר את הבושם ״ג׳ורג׳יו של בוורלי הילס״, וממותג מקומי בלבד הפך אותו למותג כלל ארה״ב, כשהפסים הצהובים והלבנים המאפיינים אותו כה קרובים לליבו, כשהצבע הצהוב שלט בכל: העניבה שענד, הרולס רויס המפוארת שבה נהג, הוורדים אותם נהג לשלוח בעת שמחה או צער.

היימן ידע איך להתייחס לקונים. נשות החברה הגבוהה היו באות אליו לחנות. שם, בין כוס שתייה (קפה או שתייה חריפה תואמת), בין שיחה לאירוח, הוא היה נותן להן לנסות בשמים חדשים ומקבל את חוות דעתן. לפני חג המולד, היו הבעלים באים בבהלה, אין הם יודעים איזו מתנה לקנות לנשותיהם. ״בואו נראה״, היה פרד אומר, אך הוא כבר ידע, שכן רשימה מוכנה הייתה לו. עוד טרם הסתיים הביקור הבהול, והבעל המרוצה היה יוצא עם מתנה עטופה מוכנה לחג החשוב ביותר בשנה. היימן אכן אחראי לשלום בית ולהצלחה של כל כך הרבה בעלים, שעד היום חייבים לו תודה.

"ארוחה ב-135 דולר בלבד?!"
אישה ציונית. לזרוף (מימין) [צילום: ארי בוסל]

גם כשלא היה לו מספיק כסף, הוא נהג ברוחב לב ובגדולה. פה אירוע לכמה מאות אנשים, שם השקה בשגרירות האמריקנית בפריז של בושם אמריקני, כשלקהל מוגש יין קליפורני (כפירה כפולה: הן הבושם והן היין, אך הוא קצר שבחים רבים). כשהיימן פתח את הבוטיק שלו בניו-יורק, הגיעו ארבע מאות אנשים לחנות קטנטנה בגודל של שש מאות רגל רבוע.

כשאחד המנהלים הבכירים שלו הגיש חשבון הוצאות, הוא קרא אותו אליו בבהילות. ״איך העזת לקחת את המנהל של אחת מהרשתות המובילות בארה״ב לארוחת צהריים שעלתה לך רק 135 דולר?״ הוא שאל בתרעומת אמיתית. לא עזר כשהמנהל ענה לו שאת המסעדה הוא לא בחר כי אם אורחו. ״כך לא יהיה!״ הכריז היימן, ומאותו יום היה חשבון פתוח במסעדה המפורסמת ביותר בניו-יורק.

היימן ידע איך להפוך את המסעדות הטובות ביותר לטובות עוד יותר, כזה קליינט טוב הוא היה. כאן בבוורלי הילס, היה לו שולחן קבוע ב'ספגו', מסעדת היוקרה של וולפגנג פק ואשתו ברברה לזרוף. השניים נפרדו, אך היא זו שעשתה את וולפגנג למה שהוא היום. שאלנו אותה עליו, והיא ענתה: ״מה שמעניין אותי היום הם אך ורק ילדיי והפעילות הפילנתרופית בה אני מעורבת״.

השבוע בדיוק נערך ערב התרמה שנתי של הקרן למחקר הסרטן בישראל, קרן התומכת בחוקרים ובמחקר בארץ. הדבר מעסיק מאוד את לזרוף, שכן מסתבר שגוף נוסף עורך את ערב ההתרמה השנתי שלו (גם למחקר הסרטן) באותו ערב בדיוק. ״איך הם העזו״, היא מתרעמת, ומיד מסבירה שפשוט לא טרחו לבדוק את לוח הארועים הגדוש לעייפה. אכן, בעיר זו ארועים רבים בו זמנית, אך מסתבר שישנם מספיק אנשים עם הרבה כסף וכוח, כך שכל הארועים מכורים לגמרי.

״חייבים לתמוך בחוקרים בארץ״, מוסיפה לזרוף, ״שכן אחרת הם יעזבו את הארץ ויעבירו את מרכז חייהם לחו״ל״. הנה אישה ציונית עבורכם!

אהבה - גם בבריאות וגם בחולי
נורמה זייגר עם הוורדים הצהובים שהיו סימן ההיכר של פרד היימן [צילום: ארי בוסל]
▪ ▪ ▪

את פרד היימן זכיתי להכיר לא בתור המארח המושלם וגם לא בתור המוכר-משכמו-ומעלה, מוכר שהוא אומן וזו אומנותו. העיתונאית החוקרת, הסופרת והפרופסורית לעיתונאות נורמה זייגר, איתה אני כותב מזה עשור ואיתה זכינו שתהיה לנו תוכנית רדיו (״הקול היהודי ברדיו נוצרי״) ברשת של 23 תחנות ברחבי ארה״ב, היא חברה טובה של היימן ואשתו (השלישית) בטי.

בטי עבדה כאסיסטנטית של קלינט איסווט לפני שנים רבות, כשהיימן והיא התאהבו. היו גירושים מאוד מתוקשרים ולא נעימים, וחלק מבשרו נאכל בעודו בחיים. אך הם זכו - היימן ובטי - להרבה מאוד שנים ביחד. בשנים האחרונות, כשמצבו של היימן הידרדר והוא החל לשכוח, היא טיפלה בו והייתה צמודה אליו. מסתבר שהאהבה הייתה כנה, אמיתית ועמוקה, ועמדה במבחן הקשה ביותר - של בן זוג שנשאר ״לטוב ולרע, בבריאות ובחולי״. ילדיו מהנישואים הקודמים למדו במשך שנים אלו עד כמה אמיתית האהבה, וגם הם החלו להעריך עד מאוד ולאהוב את אמם החורגת. שלושה ילדים להיימן, מתוכם אחד - דתי - בארץ.

הפסל הפרובוקטיבי שהוסר והוחזר
אישה חצי עירומה במרכז רודיאו דרייב [צילום: ארי בוסל]
▪ ▪ ▪

כאמור, אני לא נחשפתי לצידו המאוד מיוחצן של היימן. כמובן שידעתי, כמו כולם, שפסל שהוא תרם לעיר בוורלי הילס (פסל שעלה לו כמעט שלוש מאות אלף דולר) הוסר, שכן קם קול צעקה רם, איך מעזים להציב פסל חצי אישה... עירומה... כן, בבוורלי הילס במאה העשרים ואחת. אך הפסל הוחזר ויישאר שם, בכניסה לרודיאו דרייב, מעתה ועד עולם.

במקום בו החנות של ג׳ורג׳יו של בוורלי הילס פעם עמדה, היום עומד מבנה בן מספר קומות, מבנה מאוד מרשים של לואי ויטון, מעין חנות דגל. העיר בוורלי הילס הקדישה את הסמטה ליד אותו בניין לפרד, וזה היה בזמן שג׳ימי דלשד (יהודי פרסי) היה ראש העיר.

באותו זמן היו ארועים מתוקשרים רבים מסוג זה. אירוע אחר היה לקרוא לסמטה אחרת ע״ש ״הרצל״. הקונסול הכללי של ישראל בחוף המערבי דאז, יקי דיין, שמאוד אהב ארועים מתוקשרים, יחד עם דלשד, דאגו לאותו ארוע. רובנו מהתקשורת נמענו מלהגיע, כה עייפים היינו מכל אותם הארועים, מכל הבזקי המצלמות. חבל שאותו צמד חמד לא טרח להיכנס באותם ימים (או בשנים שחלפו מאז) לבית הכנסת הרפורמי משני צידי הכביש ולספר לילדים שם מי היה אותו הרצל.

אלוהי הפרטים הקטנים
קוויאר, מישהו? אל דאגה, מיד מגיע מגש חדש! [צילום: ארי בוסל]
▪ ▪ ▪

היימן היה איש טוב לב, איש שזכר מי הם חבריו ולא זנח אותם. איש שתמך בסתר, בצורה אנונימית, בכל כך הרבה אנשים. איש טוב שאין רבים כמוהו, אציל רוח. תמיד הוא עזר, הושיט יד, עודד. כמו כל דבר אחר שעשה, הוא הקפיד על אלגנטיות ועל הפרטים הקטנים. מן הראוי שלפרידה ממנו תהיה הפקה דומה: חגיגה ברחוב רודיאו, למי שיצר את הרחוב יש מאין.

את הרחוב סגרו יום או יומיים קודם, כדי לבנות את הבמה ולהכין את המקום למאות המוזמנים. ברקע, מקדימה, בית המלון ארבע עונות (בעבר הריג׳נט בוורלי-ווילשייר), שם ״אישה יפה״ הייתה ומשם ג׳וליה רוברטס הייתה יורדת לקניות ברחוב רודיאו. הרחוב נחסם לתנועה, ואפילו העוברים ושבים נאלצו להשתמש במעבר צר משני הצדדים. אנחנו ישבנו על הכביש על כסאות לבנים, כשלכל אחד בקבוק מים מיובאים מפיג׳י, והאזנו לסיפורים מחייו ולשני קטעי אופרה. כמובן שכדי ללוות את הזמרים הובא פסנתר כנף כמו לבימת קונצרטים; כאמור, כל הפרטים הקטנים.

הקוויאר, פיצות של וולפגנג פק, טונה חריפה בגביעונים אכילים מיוחדים, ושאר מנות מפורסמות של פק זרמו כמו גם השמפניה, היין והשתייה החריפה.

פרפר צהוב משום מקום
מכוניתו של פרד היימן [צילום: ארי בוסל]

היפה ביותר היה כשעלה הבן לדבר. לפתע שכנתי טופחת לי בהתלהבות על הכתף: ״תסתכל, תראה, שם למעלה!״. אחוזת התרגשות היא היתה, ומיד הבנתי מדוע: פרפר צהוב בודד התעופף לו סביב. התעופף, נעלם לדקה, וחזר חזרה. המארגנים סיפרו לנו אחר כך שהם לא שיחררו פרפר לאוויר העולם. אך מה ההסתברות שפרפר - ודווקא צהוב כולו - יבוא בדיוק בזמן המתאים וירחף לו למעלה, חסר דאגה? כמובן שכולנו מאמינים שהיימן ירד לאירוע לבקר. רבים אפילו לא ראו את הפרפר ובכלל חושבים הם שזוהי היכולת של ארי לספר סיפור.

בין כל התמונות שצילמתי לא הספקתי לתפוס את הפרפר, לא בגיחתו הראשונה וגם לא בשנייה, אך מעיד אני ללא ספק שהיה פרפר צהוב ובא לבקר - במו עיניי ראיתי אותו! כפי שנאמר: ״גן העדן הפך לטוב יותר מתמיד כשהיימן הגיע לשעריו עם הקסם, האלגנטיות והחום שלו!״. ובאנגלית זה נשמע טוב עוד יותר: ״Heaven became even more heavenly״.

הייה שלום, פרד היימן, פליט יהודי שהשאיר את חותמו בצורה כה אצילה בארה״ב.

שני ראשי העיר בוורלי הילס לשעבר, לס ברונטה (מימין) וג׳ימי דלשד [צילום: ארי בוסל]
הכותב עם ג'ימי דלשד ליד סמטת פרד היימן [צילום: ארי בוסל]
תאריך:  17/05/2016   |   עודכן:  17/05/2016
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המסמך עליו חתומים עורכי-הדין, ציון אמיר ויהושע רזניק, המוכתר בכותרת: "בקשה להארכת מועד להגשת עתירת אסיר" ששמו של משה קצב מתנוסס עליו, כמבקש הבקשה ועורכי- הדין רזניק ואמיר, חתומים עליו, כעורכי-דינו לכאורה של קצב, לעניין בקשה זו, כמו-גם קבלת בקשה זו לרישום בתאריך 16.5.2016 בידי מזכירות בית המשפט המחוזי, מרכז, בלוד, בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים, שעה שאין למי מעורכי-דין אלה, כל ייפויי-כוח, בכתב, לצורך כך, מעבר להיותה בכל הכבוד הראוי שערורייה רבתי, מהווה שימוש לרעה בהליכי בית משפט.
17/05/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
נראה שהשנאה העצמית המחלחלת לכל נים בנשמותינו גודשת את הסאה, או שמא זוהי מחלה מודרנית בשם ״פוליטיקל קורקטנס״ שבנו פשטה. איני יודע מי מהשתיים, אך רעות חולות שתיהן, ובנו הן פוגעות.
16/05/2016  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
נמאס כבר נמאס, לחלוטין להיתקל, כל בוקר, מחדש, בחלוקה הסטריאוטיפית הזו, לפיה: מחנה השמאל הוא ערכי, מוסרי ו"אוהב ערבים"ואילו מחנה הימין, הוא, בלתי ערכי, בלתי מוסרי ו"זולל ערבים לתיאבון". לא רק שזה נמאס עלינו, לחלוטין, אלא חלוקה דמגוגית זו, הינה חלוקה נבזית, הצובעת מחנה פוליטי אחד ושלם, בצבעי ערכיות נעלה ומנגד, צובעת היא מחנה שני ושלם - בעל דעות מנוגדות, לחלוטין, למחנה הראשון, בצבעי חוסר ערכיות ומוסר מפוקפק. למה? מי קבע שכך הם פני הדברים וחלוקה דיכוטומית זו, יש לה על מה לה להתבסס, מבחינה עובדתית?
16/05/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בימים אלה, כאשר ניגוני חג העצמאות עוד נוגנים, מתנגנים ונוגעים בנו, כשהמוני בית-ישראל פושט ברבבותיו - ומסייר במקומות השונים, בהם נתרחשו ונתקיימו סיפורי התנ"ך, שבה ועולה - כמות שמאליה - השאלה, מה טעם רואה לנכון, רובו ככולו, של העם המקיים ואף משתדל, כל כוחו, לקיים תריג מצוות, להעדיף לימוד יומיומי של תלמוד בבלי וירושלמי, כאחת על פני ובמקום לימוד טקסטים מתנ"ך עצמו, מעשה שבכל יום ביומו, תחת להסתפק בקריאת הטקסט במוגבל של פרשת השבוע, יחד עם ההפטרה הרלוונטית, אחת לשבוע, בשבת, בבתי-הכנסיות השונים.
15/05/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
46,847 חסרי בית בלוס אנג׳לס לפי סקר 2016, אנשים בודדים, משפחות ובני נוער. מתוכם, 34,527 ללא קורת גג. ראש העיר היהודי של לוס אנג׳לס, אריק גרסטי, כלל בתקציב שהציע 138 מיליון דולר להרחיב את השירותים לחסרי הבית, לבנות דירות בנות-השגה ולעבוד עם השותפים באזור להילחם בבעיית בריאות הנפש ולתת מענה.
11/05/2016  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il