|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

אלטרנטיבה על פרשת דרכים

מבחן העל של הממשלה הבאה הוא יכולתה לפעול ביעילות בכל נושאי הליבה שעל סדר היום: קורונה, כלכלה ותעסוקה, ביטחון, הסדר הציבורי ושיקום מצב-הרוח הלאומי. לכך דרושה ממשלה הומוגנית, יציבה, חדורת מוטיבציה וחופשית מאילוצי-אגו, שזוכה לתמיכה ציבורית רחבה (לגיטימציה). ממשלה כזו לא ניתן כיום להקים בראשות נתניהו. עם זאת, אין לוותר על שימור מורשתו, זכויותיו למשפט צדק ומלוא ההערכה להישגיו כרה"מ
30/01/2021  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2021   |   תגובות
זקוקים לקואליציה יציבה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

תוצאות הבחירות הקרובות תלויות בשני שחקנים חדשים-ישנים - סער ובנט - שמתמודדים לדעתם על ראשות ממשלת ישראל, אבל בפועל האחד, סער, עלה כבר על שרטון והשני, בנט, מדשדש זו פעם רביעית ברציפות. שתי המפלגות במונחי סקרים, שוות לפי שעה בקרוב לכוחו של נתניהו והליכוד: כ-30 מנדטים. כל הסקרים של השבועות האחרונים מציגים תוצאות דומות ומכאן גם את אותה דילמה: כיצד יכול כל אחד מהם, במצב זה, להרכיב גוש פוליטי שיהיה מסוגל להקים קואליציה יציבה של 65 מנדטים או יותר, שאינה מושתתת על רסיסי מפלגות?

הסוגיה מורכבת במיוחד, בגלל שלושה אילוצים:

אחרי ארבע מערכות בחירות רצופות במשך כשנתיים, יהיה כשלון פוליטי נוסף, שיוביל לחוסר הכרעה הרסני למשטר, לממשל וליציבות החברתית-כלכלית. תוצאה ישירה של כשלון כזה, תהיה חוסר אמון מוחלט בפוליטיקה ובשיטה השלטונית שלנו. תהליכים קריטיים פנימיים הקשורים באיום הקורונה, התחלואה הנובעת ממנה והכשל הכלכלי המלווה אותה, מסכנים את שלמות המדינה.

חילופי הממשל בארה"ב, פותחים מחדש את הדיון הקשור באיום הגרעין האירני ובתוכניות ההתפשטות של אירן כלפי ארה"ב, והיציבות האזורית. ההזדמנות שמקנה חוסר יציבות-פוטנציאלית זו לאירן לשנות כיוון ומגמות בתוכניותיה התוקפניות, מגדילה את הפיתוי להשתמש בהזדמנות זו להפעלת מהלכים בלתי-הפיכים, שיגרמו בין היתר להתנגשויות צבאיות גדולות.

מגיפת הקורונה טרם הוכרעה. הנגיף מגלה פנים חדשות וחושף מוטציות שאיומן על יציבות החיים והכלכלה, גדל והולך. ההשלכות החברתיות והכלכליות של אילוצי המגיפה עד כה, יצרו משברי-תודעה וקיום, שהטיפול בהם מחייב גיוס כוחות ומשאבים רבים והנהלה לאומית מרכזית חזקה, אמינה ויעילה. ממשל בלתי יציב הוא גורם החבלה מספר אחד במימוש צורך זה.

מול מציאות זו נדרשת אפוא הכרעה ברורה בבחירות הקרובות, שתספק את המענה השלטוני שיודע ומסוגל להתמודד מול האתגרים המתבקשים.

הכוחות הפוליטיים המשמעותיים המסתמנים בישראל על יסוד הסקרים של השבועות האחרונים הם: הליכוד 30, סער 16, לפיד 15 בנט 14, הרשימה המשותפת 10, שלוש רשימות שלהן 7-8 מנדטים, ארבע רשימות שלהן 5-4 מנדטים וכ-12 - 14 רשימות שאינן עוברות את אחוז החסימה, אבל אחודים ביניהן (שאותם יש להשלים עד 4.2.21) עשויים להציב במרוץ עוד 3 - 4 רשימות עם 4 - 6 מנדטים כ"א. סיכום מספרים אלה מביא לתוצאה העולה על 120 מנדטים, ולא נכון לעשותו. הפרוט נרשם בכדי להדגים את הקושי שיעמוד בפני המערכת הפוליטית בהרכבת קואליציה יציבה אחרי הבחירות, משום שהקבוצות הקטנות אם תתאחדנה, תגרענה מנדטים מהמפלגות הגדולות, ואם לא תתאחדנה לפני הבחירות, לא תעבורנה את אחוז החסימה ותעלמנה. הפסד קולות בהיקף משמעותי ( 400 - 500 אלף) בגלל העלמות מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה, תגרום לחלוקה שונה של המנדטים גם במפלגות הגדולות, עובדה שתגדיל עוד יותר את אי-הוודאות ו"הנזילות" - שהיא למעשה, אי-יציבות.

למורכבות זו יש להוסיף את החלוקה הקיימת בין ימין ושמאל, חרדים ואחרים במגזר היהודי והמפלגה הערבית המאוחדת שלה כיום צפי של 10 מנדטים, אבל בפניה גם אפשרות פיצול לשתי רשימות לפחות.

גורם מבדל נוסף הוא העמדות הקוטביות בין מפלגות שמתחייבות לא להצטרף לממשלה בראשות נתניהו לעומת אלה שאינן מציבות עניין זה כתנאי. הואיל והליכוד בראשות נתניהו הוא כ-25% ממספר חברי הכנסת; עמדת "ההחרמה" האישית נגד נתניהו, מגדילה מאוד את הסיכון לכשל נוסף בהקמת קואליציה יציבה, אחרי הבחירות הקרובות. למען האמת, המגמות המסתמנות באופן שיטתי בסקרים האחרונים, מצביעות על סיכוי סביר שנתניהו אף יתחזק בהן, במיוחד אם מרבית המפלגות הקטנות לא תתאחדנה ולא תעבורנה את אחוז החסימה.

בחינה מעמיקה יותר של רשימת המפלגות הגדולות מצביעה על 4 מפלגות שלהן יותר מ-10 מנדטים, ששלוש מהן שייכות לגוש הימין ואחת, "יש עתיד" של לפיד, שייכת לגוש המרכז-שמאל. סיכום מספר המנדטים בשלוש מפלגות הימין הגדולות, מביאות את המספר הכולל ל-60, משמע: גוש חוסם. מאחר שגם החרדים וש"ס תומכים בנתניהו (לפחות לפי שעה), אזי החלפת יש עתיד בחרדים מספקת גם היא גוש חוסם. מעבר של אחוז החסימה ע"י אחת ממפלגות הימין הקטנות (4 מנדטים) או שילוב של שתיים, מאפשר לנתניהו להרכיב ממשלה עם תמיכה של כ-64 מנדטים. אם יצליח נתניהו לגייס תמיכה של חלק מהערבים, יגדל יתרונו, ונפילת מרבית המפלגות הקטנות בשמאל-מרכז עקב אי-מעבר אחוז החסימה, יגדיל יתרון זה עוד יותר.

אף שניתן להבין את סיבותיו של סער לפרישה מהליכוד, לפי שעה, זו אינה מקדמת אותו בוודאות לראשות הממשלה, אלא דווקא לאופוזיציה, במיוחד אם ימשיך להחזיק בסיסמה "רק לא ביבי", כפשוטה. בנט שהגיע לפני שבועות ספורים ל-17 מנדטים עומד עתה על 13 - 14 מנדטים. זהו מספר קריטי לעוצמתו הפוליטית במאבק הכוחות העיקרי. אם ירד מתחת ל-11 מנדטים, יטרפד את האופציה המתוארת לעיל ויתרחק עד כדי חוסר סבירות מסיכוי ממשי לראשות הממשלה. העובדה שוויתר על השותפות עם סמוטריץ' והדתיים הלאומיים, מקרבת אותו למצב זה.

גורלה של מפלגת העבודה מלמד שהתרחקות סער ובנט מהליכוד - הראשון בגלל אגו והשני בגלל נתניהו - אינה פתרון נכון ולטווח הארוך גם איננה רצויה. צריך היה לנהל מערכה מבפנים, בתוך הליכוד וממנה לצאת לדרך חדשה. עתה, אחרי פרישת סער, כבר מאוחר מדי לכך, אבל היעד הבסיסי בעינו עומד וצריך לעצב מהלכים שיחזירו את המחנה לדרך המלך. צירופם של חברים כבגין ושאשא-ביטון למחנה סער, מהווה שגיאה; זו עליה על שרטון מפני שאלה אינם מייצגים כהלכה את דרך גוש הימין ד'היום. הבעיה איננה השמות, אלא הדרך, תפקוד המפלגה ודמותה הפלורליסטית והעממית. בשל כך שרד הליכוד עד עתה ובשל העדר אלמנטים אלה בדרכה, התפוגגה מפלגת העבודה.

להערכתי, דבק בנט יתר על המידה בנושא הקורונה כחזות הכל - עמדה שגויה בהנחה שזהו כיום הנושא החשוב ביותר לציבור הימני; אינני סבור שהמצב אכן כך. סביר שזהו הנושא הדחוף ביותר, אך לא החשוב ביותר ובוודאי לא היחיד. תהליך נוסף, המסתמן מאירועי השבועיים האחרונים של התפרעויות חריפות במגזר החרדי, מציב סימן שאלה על השותפות חרדים-ימין, ומכאן מקטין את הסיכוי לממשלת ימין בקונסטלציה כלשהי.

הפתרון הנכון שיכול לתרום גם לשיכוך הרוח הרעה ברחוב היהודי הוא ממשלת ימין!!! מרכז!! שמאל!, שבה תפקידי המפתח: רה"מ, שר ביטחון, שר חוץ, שר אוצר ושר משפטים נמצאים, על-פי כוחו הפוליטי היחסי, בידי הימין. רק כך תתנהל הממשלה בהרמוניה ובעוצמה הדרושים מול האתגרים המשולבים. בכדי להשיג זאת חייב הימין הקואליציוני להיבנות משתי מפלגות חזקות: הליכוד, ושילוב בין סער לבנט כרשימה אחת, שבכל אחת מהקבוצות כ-30 מנדטים. שילוב כזה יוכל להיווצר כשראש הממשלה הוא סער או בנט, (או רוטציה ביניהם) בעוד הליכוד, כל עוד נתניהו בראשו אינו יכול לקבל את ראשות הממשלה.

המהלך חייב לכלול הבנות עם הנהגת הליכוד (עם נתניהו או בלעדיו) שלאחר תקופה משותפת בממשלה במבנה המתואר לעיל, יתבצע איחוד בין שתי הקבוצות הגדולות של הימין למפלגה אחת, שבה תערכנה בחירות חדשות, יבחרו מוסדות חדשים ותעוצב הנהגה דמוקרטית חדשה לקראת הכנסת ה-25!

מהלך מעין זה, יעניק לממשלה שתקום את הלגיטימציה למשול בנחישות ועוצמה, תרענן את הדמוקרטיה הישראלית, תתקן את הקילקולים הקיימים בכנסת ובמערכת המשפט ותטפל בהשלכות הקורונה ובשאר הבעיות החשובות של ישראל.

שינוי מעין זה, יחסל את מסע הצלב נגד נתניהו, מבלי שהשיג את יעדו באמצעים משפטיים מפוברקים, או הפגנות רחוב פראיות. מבלי שהדיח ראש ממשלה מכהן בגלל כתבי אישום ובניגוד לחוק, ומבלי שיניח לכוחות השוליים והשוליים יחסית, לרבות החרדים הקיצוניים ביותר לחולל אנרכיה במדינה.

התחליף לממשלת ימין הומוגנית כנ"ל, היא ממשלת ימין=מרכז, כאשר את הליכוד מחליפות "יש עתיד" 15, ליברמן 7, וש"ס 8 (סה"כ כ-30 מנדטים) עם אפשרות לצרוף עוד מפלגה או שתיים קטנות, לייצוב הרוב הפרלמנטרי. החסרונות של וריאציה זו בהשוואה לגירסה הקודמת ברורים ונוגעים בעיקר להגבלת היכולת לטפל טיפול שורש בתופעות האנרכיה במגזר החרדי הקצוני, וצימצום חופש הפעולה בתחום שיקום הכלכלה, התיישבות באיו"ש והרפורמות במבנה הממשל המרכזי והפרדת הרשויות.

אם נתניהו לא יעמוד בראש הממשלה הבאה, יוכל הוא להתמסר טוב יותר להגנתו, לסיים את המשפט ולחזור במלוא עוצמתו להתמודד בחיים הפוליטיים, ללא אבן הריחיים הנוכחית. אני אישית סבור שיוכל לזכות במשפט צדק כאשר מחול השדים סביבו ישכך. אם לא יזכה בכך, תוכל הממשלה לפעול להעניק לו חנינה מהירה, מבלי שיחזור לחיים הפוליטיים.

מבחינת נתניהו, זה אולי איננו הפתרון הטוב ביותר, אולם לפי תוואי כזה או דומה לו, הוא הפתרון הטוב ביותר למדינה, ולכן הוא מחויב המציאות.

תאריך:  30/01/2021   |   עודכן:  30/01/2021
רפי לאופרט
+מפלגת רע"ם מצרפת כוחות חיזוק
21:28 30/01/21  |  עידן יוסף
גורם ברע״ם: רע״ם צירפה את מאזן גנאים ונמצאת במגעים עם מועמד מאום אל-פחם בשם עלי ברקאת ג'בארין.
+מו"מ לשריון שמולי בחמישייה הראשונה של כחול לבן
21:26 30/01/21  |  עידן יוסף
השר איציק שמולי במו"מ מתקדם על שיבוץ בחמישייה של כחול לבן. גנץ מעוניין לשריין את אלון שוסטר, חילי טרופר ופנינה תמנו-שטה במקום גבוה, מה שדוחק לאחור את יתר חברי הרשימה (חדשות 12).
+הליכוד שוקל שריונים לאורלי לוי, לגל הירש ולבן-גביר
21:07 30/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
אם לא יצלח המשא-ומתן בין עוצמה יהודית לציונות הדתית, עשוי בן-גביר למצוא את עצמו בעשירייה הרביעית של הליכוד  ▪  פערים קלים בין סמוטריץ' למשה על הרכב הרשימה לכנסת
([צילום: תומר נויברג/פלאש 90])
+הליכוד: סער יודע שרה"מ יהיה נתניהו או לפיד
20:37 30/01/21  |  עידן יוסף
מהליכוד נמסר בתגובה להתחייבות של גדעון סער לאופירה אסייג שלא לשבת תחת נתניהו: "אפילו גדעון סער יודע שהשאלה היחידה בבחירות האלה היא מי ינהיג את ישראל מול הקורונה, יחזק את הכלכלה והביטחון וילחם באירן - ראש הממשלה נתניהו או לפיד".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אלטרנטיבה על פרשת דרכים
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה המגיב
30/01/21 17:06
2
באום
30/01/21 23:00
 
שלמה המגיב
31/01/21 09:01
 
רפי לאופרט
31/01/21 15:30
 
שלמה המגיב
31/01/21 18:36
 
שלמה המגיב
31/01/21 18:50
3
הירונימוס
30/01/21 23:11
 
רפי לאופרט
1/02/21 12:12
4
קישקוש בלבוש
1/02/21 10:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2021
הדאגה מהאיום האירני, הדאגה מהנשיא ביידן וממשלו, הדאגה לצפוי אחרי הקורונה, הדאגה למובטלים, לזקנים, לעניים, הדאגה לאיחוי הקרע שבתוכינו, הדאגה ליציבות שלטונית הדאגה לפשרה עם הפלשתינים, והדאגה לאנטישמיות המתפשטת בעולם נגד היהודים הדאגה שהשמש תמשיך לזרוח וישראל תמשיך לפרוח והדאגה לביטחון מאויבינו ולשלום בתוכינו
28/01/2021  |  מתי דוד  |   יומני בלוגרים
יום רביעי, ה-9 בדצמבר 2020, היה אחד המאושרים בחייו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא השכים קום באותו בוקר כדי להספיק להגיע לנתב"ג, עם הצלם הרשמי כמובן, כדי לקדם לבדו, רק עם שר הבריאות אדלשטיין, את פני 200 אלף מנות החיסון הראשונות, ששלחה פייזר. "זהו יום חג גדול למדינת ישראל", התפייט בנתב"ג. "ישראל תהיה הראשונה בהדברת הקורונה".
28/01/2021  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
הרשימה הערבית המשותפת לא תרוץ בבחירות לכנסת הבאה במתכונת הנוכחית שלה. ראשי מפלגות חד"ש, בל"ד ותע"ל הודיעו כי המגעים עם מפלגת רע"ם, בראשות ח"כ מנסור עבאס, הגיעו למבוי סתום. זאת, על-רקע רצונו של עבאס לשתף פעולה פוליטית עם הליכוד.
27/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, ח"כ עמיר פרץ, התפטר מן הכנסת והודיע על הפסקת חברותו במפלגת העבודה. פרץ נענה לבקשתו של יו"ר כחול לבן, השר בני גנץ, להמשיך לכהן כשר הכלכלה והתעשייה.
27/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - השקדייה פורחת, מרי, הפקרות, מתהפך בקברו וזיכרונות "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) חג אילנות שמח והרבה בריאות ואושר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il