|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

סעודיה תושיע את העולם הערבי מאסון אקולוגי?

מרוב איומים וצרות במזרח התיכון - טרור, קורונה ועוני, אנו נוטים לשכוח את האיום הגדול מכולם - שינויי האקלים והתחממות כדור-הארץ. סימני האסון הסביבתי במזרח התיכון כבר ניכרים בשטח. סעודיה ערכה השבוע את כנס "המזרח התיכון הירוק". יוזם הפרויקט, יורש העצר מחמד בן סלמאן, מנסה להיות האדם שיציל את המזרח התיכון מאסון אקולוגי. עד כמה חמור המצב? מה מציעה סעודיה ומה עומד מאחורי היוזמה?
28/10/2021  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
ראשי מדינות ובכירים משתתפים בפסגת המזרח התיכון הירוק בריאד [צילום: בנדר אלג'אלוד/ארמון המלוכה הסעודי]
הנסיך עבדולעזיז בן סלמאן, שר האנרגיה של סעודיה, יושב בראש פסגה וירטואלית של קבוצת 20 שרי האנרגיה בלשכתו בריאד [צילום: משרד האנרגיה הסעודי]

ייתכן כי ה-25 באוקטובר 2021 יירשם בעתיד כיום של מפנה היסטורי בגישת העולם הערבי לנושא הסביבה? בתאריך זה (יום שני השבוע) הוכרז בסעודיה על ראשית יישומו של פרויקט "המזרח התיכון הירוק", יוזמה של יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן. בטקס חגיגי בבירה ריאד הכריז אחיו, שר האנרגיה הנסיך עבד אל-עזיז בן סלמאן, על כוונת סעודיה לייצא ארבעה מיליון טונות של גז מימן עד לשנת 2030 כתחליף לדלק. לטענתו, סעודיה הולכת להיות חלוצת העולם הערבי בשמירה על הסביבה ובמציאת מקורות חלופיים לדלק ואחת המדינות הבולטות בעולם בתחום זה. בכוונת סעודיה גם להתחרות בענף המכוניות החשמליות. בהמשך להכרזה זו, הודיע יורש העצר על פרויקט עצום של שתילת עצים בממלכה. מהי הדחיפות בפרויקט?

הסהר לא פורה
משאבת נפט בשדות המדבריים של סכיר, בחריין [חסן ג'מאלי/AP]

העולם הערבי מוטרד יותר ויותר מירידת מפלס המים בנהרות שסימלו פעם את גן העדן, הפרת והחידקל. הסהר הפורה כבר אינו פורה. טורקיה בנתה סכרים על הנהרות הזורמים משטחה, וכעת, כאשר מתמעטים הגשמים, מורגש היטב המחסור במים באזורי זרימת הנהרות בסוריה ובעירק. מי הפרת זורמים לאורך 2,800 ק"מ מטורקיה לצפון מזרח סוריה ומשם לעירק. אזור הג'זירה, שהיה אסם התבואה של סוריה, סובל ממדבור ומשני עשורים יבשים במיוחד. השלטון בסוריה מזניח את הנושא באופן מסורתי. בשנים 2010-2008 סבלו החקלאים מיובש קיצוני ומהיעדר פתרונות השקיה, מה שהביא לנטישת כפרים וזירז משמעותית את פרוץ מלחמת האזרחים. החקלאים בצפון סוריה מדווחים על הרס מטעים וכרמים בעקבות מחסור במים ובמליחות האדמה. היובש פוגע גם בשטחי המרעה ובדייגים. ירידת מפלס הנהרות מביא לזיהום המים והורס את הפקת החשמל המבוססת על זרימתו.

המצב קשה גם בעירק הסובלת מבעיות דומות בשל ירידת מפלס הפרת אחרי שהוא עובר סכרים בטורקיה ואח"כ גם בסוריה. גם בנהר החידקל (שאורכו 1,862 ק"מ) מתייבש. הדיווחים מעירק מדאיגים במיוחד, מדובר על ירידה של כחצי בכמות מי הנהרות. בשל ירידת מפלס המים המליחות עולה, מה שתורם לזיהום המים ופגיעה בחקלאים, בדייגים ובייצור החשמל.

הזיהום הסביבתי נובע לא רק משינויי האקלים. בסוריה ובעירק מתמודדים המשטרים עם בעיות פוליטיות וכלכליות קשות ונושא הסביבה נתפס כעניין שולי. המשטרים אינם מקציבים מספיק משאבים לנושא בשל המשברים, הכלכלי והביטחוני, הכרוניים.

ירדן דווקא מתייחסת ברצינות למשבר המים ולנושא המדבור, והגיעה לאחרונה להסדר אספקת מים עם ישראל. לעומת זאת, לבנון הנמצאת בהתרסקות פוליטית וכלכלית, מזניחה לחלוטין את נושא הסביבה.

באופן כללי, רמת הזיהום במזרח התיכון עלתה מאוד בשלושת העשורים האחרונים בשל התיעוש, העלייה בשימוש במקורות האנרגיה, תנופת הבנייה והזינוק בתחבורה. העלייה בזיהום האוויר בלטה בעיקר במצרים, בירדן, בכוויית, בסוריה, בקטאר, באמירויות ובלבנון. במצרים בעיית הריבוי הטבעי מחמירה את המצב וחלק נכבד מהזיהום נובע מהתחבורה (פליטת גז). לעומת זאת, במדינות המפרץ רוב הזיהום נובע ממפעלי נפט ומסופות חול.

בעירק, באלג'יריה ובתימן עדיין משתמשים בבנזין עם עופרת, בעוד שברוב המזרח התיכון עברו בשנים האחרונות לדלק נטול עופרת שמזיק פחות.

ארץ הארזים המזוהמים
ראשי מדינות בוועידה בריאד [בנדר אלג'אלוד/ארמון המלוכה הסעודי]

אולם נדמה כי בלבנון, יותר מבכל מדינה ערבית, נובע הזיהום הסביבתי מהמצב הכמעט אנרכי והיעדר המשילות של השלטון. אזור ביירות סובל כבר שנים ארוכות מהיעדר פינוי של זבל, הנערם בחופיו. בשל המצב הכלכלי רשויות התברואה אינן מתפקדות, והרחובות ברוב הערים מזוהמים. בשל היעדר זרימת חשמל ברוב שעות היום, מופעלים גנרטורים מקומיים המזהמים את האוויר. גם הפיצוץ בנמל ביירות לפני כשנה העלה משמעותית את רמת זיהום האוויר בבירה. מספר המתים מזיהום אוויר בכל שנה (2,700 בממוצע) בלבנון גבוה בהרבה מקורבנות הקורונה. נהר הליטני (170 ק"מ) שהוא הארוך במדינה, מזוהם למדי ואין פיקוח על שפכים או פסולת של אזרחים ומפעלים כלל.

מכיוון שהאזור הגובל בליטני מהווה כ-20% משטח המדינה, התוצאה קשה ביותר. אלפי לבנונים החיים ליד הנהר חולים בסרטן. לדוגמה, ידוע כי מפעלים מהעיר התעשייתית זחלה מזרימים את שפכיהם ללא כל מגבלה או פיקוח לנהר. באזור בקעת הלבנון משתמשת האוכלוסייה במי הליטני להשקיה ולכן חלק ניכר מהירקות ומהפירות מאזור זה אינם ראויים למאכל אדם. בתחילת השנה דיווחו דייגים על תמותה המונית של דגים כתוצאה מזיהום הליטני.

מסעודיה תבוא הישועה?
מפעל פוטו-וולטאי של 10 מגה-וואט במסדאר [קמרן ג'בריילי/AP]

בסוף מרס 2021 פרץ לתודעה של התקשורת הערבית מונח חדש: "המזרח התיכון הירוק". הנסיך מחמד בן סלמאן יורש העצר הסעודי הצהיר על היוזמה, שתתחיל בשלב הראשון עם "סעודיה הירוקה". משמעות הדבר שהממלכה תהיה החלוצה והמופת להצלחת הפרויקט באזור.

מטרת הפרויקט היא שמירה על הסביבה, האדמה והטבע. לטענת הנסיך בן סלמאן, לסעודיה כיצרנית נפט מובילה בעולם יש אחריות כלפי השלכות משבר האקלים. על כן מבטיח בן סלמאן לשפר בטווח הקצר את יעילות הפקת הנפט כך שהזיהום יהיה מינימלי. בין מטרות הפרויקט להפריח את השממה באמצעות צמחייה ולהעלות על-ידי כך את רמת החיים. בשלב הראשון הכריז בן סלמאן על הכוונה לשתול 10 מיליארד עצים בממלכה במהלך העשור הקרוב ולהכפיל את האזורים הירוקים פי 12. בנוסף, הנסיך מתכוון להפחית דרסטית את פליטת גזי החממה (פחמן דו-חמצני) והוא מבקש לעשות שימוש חוזר בפסולת למחזור.

אחרי שהפרויקט יצבור תנופה בסעודיה, היא תלחץ על מדינות מועצת שיתוף הפעולה של נסיכויות המפרץ ללכת בעקבותיה. בשלב הבא מעוניין בן סלמאן לשתול 40 מיליארד עצים ברחבי המזרח התיכון, מבצע הייעור הגדול מסוגו בעולם. בן סלמאן מעוניין לעודד את השימוש במקורות אנרגיה בלתי מזהמים, המהווים כעת כ-7% בלבד מהמקורות במזרח התיכון, במטרה להגיע ל-50% עד לסוף העשור.

מנהיגי האזור המקיימים יחסי ידידות עם יורש העצר ברכו אותו אישית על הרעיון, בהם עבד אל-פתאח א-סיסי נשיא מצרים, מוסטפא כאזמי ראש ממשלת עירק, עבד אל-פתאח בורהאן מנהיג סודן, השיח' תמים בן חמד אמיר נסיכות קטאר עמו התפייס לאחרונה, עמראן ח'אן ראש ממשלת פקיסטן, מלך ירדן עבדאללה השני, נואף אחמד א-סבאח אמיר כוויית ואחרים. הצטרפו לברכות גם יו"ר הליגה הערבית ויו"ר אופ"ק ומנהיגים מכמה מדינות אפריקה כגון מאוריטניה, ג'יבוטי ואריתריאה. כל המברכים הראו נכונות ורצינות להצטרף ליוזמה הירוקה. המדינות אותן הם מייצגים סובלות מאותן סכנות: מדבור, יובש וזיהום אוויר.

כל תומכי בן סלמאן שברכו על היוזמה מודעים היטב לעובדה שיורש העצר מנסה באמצעות פרויקט "המזרח התיכון הירוק" לשקם את מעמדו בעיני העולם המערבי, שנפגע בעקבות רצח העיתונאי ח'אשוקג'י והמלחמה הכושלת בתימן. נראה כי בן סלמאן מנסה באמצעות היוזמה הירוקה להתקרב לנשיא ג'ו ביידן, המייחס חשיבות רבה מאוד לנושא הסביבה ושימור כדור-הארץ. בינואר השיק נשיא ארה"ב את מדיניות האקלים הירוקה הרחבה שלו. בן סלמאן מנסה לאותת לארה"ב כי הוא שותף מרכזי למדיניות שימור הסביבה במזרח התיכון.

יהיו אשר יהיו המטרות הפוליטיות הנסתרות של היוזמה, אם סעודיה שתרמה כל כך לזיהום כדור-הארץ עם הנפט תירתם כעת להצלתו, הרי שכל האזור ירוויח מכך.

תאריך:  28/10/2021   |   עודכן:  28/10/2021
ירון פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סעודיה תושיע את העולם הערבי מאסון אקולוגי?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ld1976
1/11/21 08:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ביקור ראשון של בכיר מהרש"פ באיחוד האמירויות לראשונה מאז ניתוק הקשרים של הרש"פ עם איחוד האמירויות בעקבות חתימת הסכם הנורמליזציה עם ישראל. הגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלשתיני, הנחשב ל"איש החזק" ברש"פ ומקורבו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ביקר השבוע בדובאי, רשמית הוגדר הביקור כביקור בדוכן של "פלשתין" בתערוכת "אקספו 2020", אך על-פי גורמים בתנועת פתח מדובר בביקור מדיני ראשון שיש לו השלכות חשובות.
מפלגת ימינה הקימה מטה מוניציפלי בראשו תעמוד שרת הפנים, איילת שקד. בצוות המטה יהיו שותפים שר הדתות מתן כהנא, יו״ר הקואליציה, ח״כ עידית סילמן, יו״ר סיעת ימינה, ח״כ ניר אורבך ומנכ״לית המפלגה סטלה וינשטיין.
25/10/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
כוחות צבא עצרו (יום ב', 25.10.21) לפחות חמישה חברי קבינט בממשלת סודן. על-פי חלק מן הדיווחים המגיעים מן המדינה האפריקנית, אחד מן העצורים הוא ראש ממשלת המעבר בסודן, עבדאללה חמדוכ.
25/10/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
העימות האלים שפרץ בביירות ב-14 באוקטובר, שבמהלכו נהרגו שבעה אנשים (שלושה פעילי חיזבאללה, שלושה מתנועת אמל וכן עוברת אורח) ונפצעו עשרות (חלקם עוברי אורח), מהווה עדות נוספת לאתגרים הפנימיים שעימם מתמודד חיזבאללה, הפועל לשימור עצמאותו ומעמדו הדומיננטי במערכת הלבנונית, המצויה במשבר חמור ביותר. חיזבאללה חותר למנוע את המשך החקירה בנושא הפיצוץ רב הנפגעים וההרס שאירע בנמל ביירות באוגוסט 2020 והוא שהוביל לעימות, כששלח את אנשיו לצד פעילי תנועת אמל להפגנת כוח ברחובות העיר, למה שהוגדר כ"הפגנה שקטה".
הדלפת הענק של "מסמכי פנדורה" חשפה באחרונה כי עבדאללה מלך ירדן הינו מנהיג מושחת, שאיננו שונה מהמנהיגים הערביים האחרים במזרח התיכון, הרחוב הירדני הופתע רק באופן מועט, הוא עד לחיי ההוללות של המלך עבדאללה כבר הרבה שנים, משפחת המלוכה ההאשמית, המלך עבדאללה ורעייתו ראונייה אינם אהובים במיוחד, הם נחשבים למושחתים ואהדת הרחוב הירדני, בעיקר של השבטים הבדואים, נתונה לנסיך חמזה בן חוסיין, אחיו למחצה של המלך עבדאללה, שנתון כבר חצי שנה במאסר בית לאחר שהואשם על-ידי המלך בקשירת קשר לערער את יציבות הממלכה.
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משבר האקלים  /  מי ומי  
נסראללה: יש לנו 100,000 לוחמים  /  איציק וולף
הרוגים ופצועים בהפגנה נגד חקירת האסון בנמל ביירות   /  מירב ארד
ההתקרבות בין ירדן לסוריה  /  יוני בן-מנחם
לבנון ביצעה הונאת פונזי  /  איתמר לוין
ישראל אינה ממהרת  /  שאול מנשה
עבדאללה מול אתגרים מבית ומחוץ  /  עודד ערן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
יואב יצחק
יואב יצחק
מימון יצא לחו"ל לפני יותר מ-10 שנים בתקופה שהתקיימה נגדו חקירה סמויה מצד רשות ניירות ערך, רשות המיסים, המשטרה והרשות לאיסור הלבנת הון    מאז נמנע מחזרה לישראל    ביקורו בשבועות האחרו...
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il