בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
להיות קשוב להון האנושי (ב') <br>
|
מהמילה "תצווה" אני מאמץ את הציווי המחייב לחתירה לחברה שוויונית, שההון האנושי הוא המכתיב את מהלכי החיים של החברה ולא ההון ● אני מאמץ את הכמיהה להנחת נדבכי קיום לחברה שוויונית
|
"כי תראה עני וכסיתו ומבשרך לא תתעלם"
[צילום: מקסים דינשטיין/פלאש 90]
|
|
|
|
|
קשה להבין כיצד שמו של משה, בנם של עמרם ויוכבד, מי שמוביל את עם ישראל בכל נפתולי הדרך מעבדות מצריים לחיי חרות בארץ כנען, אינו מוזכר בפרשה, שכל הוויתה קשורה בעבותות להוראה - "תצווה". לאורך כל פרשת השבוע לא הוזכר השם משה, הגם שנוכחותו ומגע ידיו במישור הפיזי וגם במישור המוסרי מורגשים היטב בכל פינה בחדרי בניין פרשת "תצווה". הציווי עומד במלוא דרישות המבחן המתחייב ממימוש מילוי ההוראה של המילה "תצווה", וזאת מבלי ששמו של המצווה בא לידי ביטוי. שמו של משה נפקד מהפרשה אך נוכחותו קיימת ונושמת. עובדה זו פונה אלינו, שהדגש בעשייה שלנו לא יהיה במתן כותרת לשם, אלא כל תשומת הלב תופנה לעבר תכני העשייה. לפנימיות הערכית של העשייה יש לתת את מלוא תשומת הלב. יש הרואים, שטבעי היה ששמו של משה יהיה במוקד ההתרחשויות. לכן שאלה זו העסיקה רבות את העולם הפרשני לאורך מסורת של מאות שנים. אחת התשובות השכיחות לשאלת העדר השם קיבלה במסורת ישראל את ההסבר, לפיו לאחר מעשה העגל, כשמשה נכח שאלוהים אינו מוכן לסלוח לבני ישראל, פנה משה לאלוהים שימחה את שמו מהספר המקודש. ידוע, שאלוהים סלח, אך עובדה היא ששמו של משה נעדר מהפרשה. היעדרות מוסברת בהתגשמות דברי משה מיד אחרי חטא העגל. משה לוקח אחריות, אות ומופת כיצד חייב מנהיג לנהוג, שעם תחת מנהיגותו חטא. מתוך אחריות לעובדה שהעם חטא, בקשתו ששמו יוסר מתוכן הפרשה, זאת למרות שידוע לנו שאלוהים סלח לעם ישראל על חטא העגל. מחבר "בעל הטורים" מצביע על כך, שאמנם השם משה אינו מופיע, אך נוכחותו של משה חייה וקיימת, והיא מתבטאת בדבר האלוהים: "אתה תצווה". בביטוי זה ברור לעם, כי מדובר במשה. החובק בחובו כל אתה ואתה וכל אני ואני מאתנו. התורה אינה רואה בנוכחותו של האדם, במקרה זה משה, את עיקר העיקרים, אלא רואה את העיקר בנוכחותם של הערכים המוסריים והאנושיים ובמידת יישומם בחיי היום יום. מהמילה "תצווה" אני מאמץ את הציווי המחייב לחתירה לחברה שוויונית, שההון האנושי הוא המכתיב את מהלכי החיים של החברה ולא ההון. אני מאמץ את הכמיהה להנחת נדבכי קיום לחברה שוויונית, כשאני קשוב לזעקה העולה מספר ישעיהו פסוק ח': "הוי מגיעי בית בבית שדה בשדה יקריבו עד אפס מקום". מהמילה "תצווה" בפרשה שלנו אני מאמץ את הציווי, המחייב חתירה לחברה יהודית, שנדבכי קיומה נושמים שלום ורעות, שנדבכי קיומה מונעים רק מהחזון המקראי, הקורא לכיתות רובים לאתים ואת כל הזרחן שבפצצות הקוטלות חיים ותקוות אנוש לזרחן המדשן את האדמה. משאלתי, שהמילה "תצווה" בפרשה תשתלב עם ציוויים המאירים את דרך החיים הערכיים והשוויוניים להון האנושי העובד, המגיר זעה בבקשו להוציא לחם מן האדמה. אני חש חובה ליטול על עצמי את העול של "תצווה", לזכור ולשנן את הערך הנעלה של כינון חברה שוויונית, בה לא תהיה קוטביות מעמדית. בה לא יהיה מקום לתיאור המקומם של הנביא עמוס על פרות הבשן העושקות דלים ורוצצות אביונים, האומרות לבעליהן מנבכי תהומות הניוון החברתי - "הביאה ונשתה". הציווי הדורש מאתנו לחתור למניעת קיטוב מעמדי ולהפנות את כל המשאבים הנפשיים לכינון שוויון חברתי עולה מתוך קריאת המציאות המתוארת בספר ישעיהו פרק מ"א, פסוק י"ז: "עניים ואביונים מבקשים מים ואין". עבורי ההוראה "תצווה" מחייבת לחתור יום-יום לחברה", שכל הוויתה היא הוויה מוסרית ואנושית, היא הוויה חברתית, השוקדת לא לראות בציווי הפולחן והזבחים גולת הכותרת של החיים, אלא בהשתתה ובמימוש ערכי חיים של חברה מתוקנת ושוויונית. חברה שתשנן לעצמה את ספר ישעיהו פרק נ"ח פסוק ז': "לפרוס לרעב לחמך, ועניים מרודים תביא בית, כי תראה עני וכסיתו ומבשרך לא תתעלם". ולמעשה, לחתור לחברה בה לא יהיו עניים. להוראה של "תצווה" אני מוסיף מספר עמוס גם את "ותזכור", שעל שלושה פשעים של עם ישראל אלוהים היה מוכן לסלוח, רק הוא לא היה מוכן לסלוח למי שמשתית עוול חברתי וקוטביות מעמדית. אין מקום בעולמנו למציאות חיים, המתוארת בספר עמוס פרק ב' פסוק ו': "השואפים על עפר ארץ בראש דלים". אין סליחה ומחילה לחברה, שרבבות רבות מאנשיה חיים מתחת לקו העוני.
|
תאריך:
|
14/02/2022
|
|
|
עודכן:
|
14/02/2022
|
|
איתן קלינסקי
|
להיות קשוב להון האנושי (ב')
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מאחלת בוקר נפלא
|
14/02/22 06:52
|
|
2
|
|
מי ייתן
|
14/02/22 08:02
|
|
3
|
|
מגיב ותיק
|
14/02/22 10:38
|
|
4
|
|
עוד סתם אזרח
|
14/02/22 12:41
|
|
5
|
|
לידיעת שמואל בוקי
|
14/02/22 14:37
|
|
6
|
|
אלוקים האמיתי
|
14/02/22 16:38
|
|
|
|
תגובה למגיב
|
15/02/22 11:36
|
|
|
|
אלוקימה השולתת
|
16/02/22 11:56
|
|
7
|
|
המילה מנוול
|
15/02/22 16:05
|
|
8
|
|
כן להון האנושי
|
16/02/22 17:18
|
|
9
|
|
להיות קשוב
|
18/02/22 18:35
|
|
1. הבעיה אינה הטכנולוגיה אלא השימוש הפסול בה. חברת NSO אינה הבעיה אלא הפתרון. נציגי החברה צריכים להיות שותפים פעילים בניקוי האורוות של פרשת פגע-סוס.
|
|
|
השבוע נגיד מזל טוב למזל החודש - דגים. תאריך המזל: בין ה-19.2 ועד ה-21.3. אלמנט המזל: מים, משתנה. סמל המזל: שני דגים שוחים האחד מול השני. איבר בריאותי רגיש: כפות רגליים. נאמנות: ייתכן מצב של חיים כפולים, או נאמנות מוחלטת לבן/בת הזוג.
|
|
|
מחקרים שנערכו בקרב שבטי הפתאנים-הפושטו (7-6 מיליון חיים באפגניסטן ו-8-7 מיליון חיים בפקיסטן), גילו שזוהי משפחת שבטים המורכבת מ-12 שבטים ששמותיהם מזכירים את שמות 12 השבטים. לשבטים אלה יש מנהגים רבים הדומים למנהגים מתקופת המקרא
|
|
|
תבלינים, צמחי התבלין, המופקים לרוב מחלקים שונים של הצמח, משמשים להענקת טעם למזון ונמצאים בשימוש גם ברפואה העממית, בתחום הקוסמטיקה ואף בתרופות. הצמחים מייצרים בתוכם חומרים שונים, פיטוכימיקלים, המגינים על הצמח מפני בעלי חיים שאוכלים אותם. עבור בני אדם חומרים אלו תורמים רבות לבריאותם.
|
|
|
מה פתאום פורים? הרי עוד חודש לפנינו. ובכן - כולנו חשנו שהשנה האחרונה הייתה "שנה מעוברת". לכל כך הרבה צרות, הטחות גסות, השמצות, סיפורי בדים ויריבויות עד שלא די בתריסר חודשים להכילם כמו בשנה רגילה, וכך השנה מעוברת וחג הפורים נדחה בחודש תמים. אך הדבר לא מנע מנבחרינו לעטות מסכות וּלְקָרָקֵשׁ ברעשנים.
|
|
|
|
|
|
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
|
|
|
טובה ספרא |
התחזית האסטרולוגית לחודשים הקרובים מציגה אתגרים נוספים, אך גם הזדמנויות לצמיחה ולשינוי חיובי התקשורת מציגה תמונה שלילית ומחלישה את המנהיגים מתגלים מקרים של בגידה ופגיעה במדינה ...
|
|
|
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
|
|
|
יעקב אחימאיר
לצד בית המשפט העליון יש לכונן בית משפט חוקתי חבריו יהיו מעטים, 'זקני העדה' ומשפטנים עתירי נסיון, וערכאה זו תדון אך ורק בסוגיות הנוגעות בשאלה: האם הצעת חוק מסוימת, שתידון בכנסת, ע...
|
|
|
עמיחי שיקלי
שנים סיפרת לנו, שאתה איש של ארץ ישראל השלמה בפועל, לאחר שגנבת את ראשות הממשלה ונעמדת לראשונה לצד בלינקן במסיבת עיתונאים, כולך חיל ורעדה, כינית את את אותו חבל ארץ אהוב בשם הגנאי: ...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|