|   15:07:40
  שמחה סיאני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
נגינה סוחפת [צילום: לאה אינגבר]

הכנרת קתי דברצני - מנצחת!

לאה אינגבר ידידתי ואנוכי, יצאנו מהאולם "מעופפות" מרוב התפעלות ולא רק אנו, אנשים עמדו במבואת האולם, קבוצות קבוצות, ודיברו בהתלהבות על קתי דברצני, המנצחת והסולנית בכינור
23/03/2022  |   שמחה סיאני   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הכנרת קתי דברצני [צילום: לאה אינגבר]

הלכתי לשמוע את הקונצרט הרביעי של תזמורת הבארוק ירושלים באולם י.מ.ק.א. המפואר בירושלים, שאני מתפעלת ממנו בכל פעם מחדש. יונתן ברק, הידיד שרכשתי לי שם, שהוא אחראי מנויים ושיווק, אמר לי במאור פנים: "שמחה, אמרת לי שהתפעלת מהקונצרט הקודם שלנו והריבית בשבחים על הנגנים ועל הרפרטואר, אך הפעם, הקונצרט שתשמעי הוא כה משגע, שתתפעמי ממנו עשרת מונים".

"יונתן, תן רמז, טיפ, מה מיוחד בקונצרט הערב"? שאלתי מליאת סקרנות. והוא חייך חיוך מסתורי ואמר: "שום טיפים ושום רמזים. תיכנסי, תראי ותשמעי ואז תביני". ראיתי שממנו לא תבוא לי הישועה ונכנסתי עם חברתי, לאה, לאולם.

נו, חשבתי בלבי, נאמר ש"אין הנחתום מעיד על עיסתו" (בראשית רבה, פרשה ל"ד, סימן י'), ובוודאי יתגאה יונתן בתזמורת "שלו", אך הוא לא הגזים! לאה אינגבר ידידתי ואנוכי, יצאנו מהאולם "מעופפות" מרוב התפעלות. ולא רק אנו, אנשים עמדו במבואת האולם, קבוצות קבוצות, ודיברו בהתלהבות על קתי דברצני, המנצחת והסולנית בכינור, ש"שיגעה" את כולנו בנגינתה הסוחפת, ועל סולני התזמורת וכל הנגנים בה.

בטרם נדבר על קתי דברצני האלופה, אביא בפניכם את ההיסטוריה של היצירות שנוגנו בערב קסום זה.

ראשון ראשון ואחרון אחרון!

באמסטרדם, בשנת 1711, אטיין רוז'ה המו"ל האירופי הנודע, קיבל לידיו כתב יד מוונציה: "אוסף של שניים עשר קונצ'רטי - לכינור אחד, שניים וארבעה. רוז'ה שמע על המלחין אנטוניו ויוואלדי, אך עדיין לא פרסם דבר מיצירותיו. המוזיקה נשאה חן בעיניו של רוז'ה והוא החליט להתקדם עם ההדפסה. היה זה רגע מכונן בקריירה שלו. בעשורים הבאים, תהילתו של האוסף "ל'אסטרו ארמוניקו" - "ההשראה ההרמונית", התפשטה כאש בשדה קוצים. אוסף זה היה לאחת ההצלחות הגדולות של ויוואלדי והקונצ'רטי, זכו לפופולריות רבה ברחבי אירופה.

יוהאן סבסטיאן באך זכה לקבל מידי מעסיקו, הדוכס מוויאמר, ששב מביקורו באמסטרדם, עותק של התווים ועיבדם לצ'מבלו ולעוגב. הקונצ'רטי, שחוברו במקור לנגינת התלמידות המתקדמות של בית היתומות בו ויוואלדי עבד ולימד (האוספידלה דלה פייטה), אף פעם לא יצאו מהאופנה. כל נגן כינור צעיר מאז ועד היום, לומד את מספר 6 בלה מינור בתחילת דרכו.

בתוכנית הערב, הגישו לנו ייצוג ממגוון הקונצ'רטי בסדרה, שיאפשרו לנו להתענג על השפה המוזיקלית של ויוואלדי ועל האיכויות הכליות המרשימות שהוא מפיק מהכינור. הקונצ'רטו הרענן בלה מינור, שהוזכר לעיל, מיועד לסולן יחיד בכינור. הקונצ'רטו המרומם החמישי בסדרה, לשני כינורות סולניים בסולם המדהים של לה מז'ור, זכה לפופולריות במאה ה-18 ולכינוי "החמישי של ויוואלדי".

הקונצ'רטו העשירי הוא לארבעה כינורות סולניים. פרקו השני הוא טיפוסי למרקם הרב-שכבתי הזוהר שויוואלדי ייצר לעיתים תכופות בתבניות חוזרות, השונות אצל כל אחד מהסולנים. עושרה של המוזיקה הוונציאנית למיתרים בתקופת הבארוק, הומחש עם שלושה מלחינים ונציאנים נוספים.

פסקליה עיקשת מציגה את ביאג'יו מריני, כנר וירטואוז מהדור שקדם לויוואלדי וקולגה של מונטוורדי. ג'יובאני לגרנצי, מוצג בסונטה המבוססת על חידושו האחרון - פוגה. ג'יובאני הוא מלחין אופרה פורה, שעל חובבי המוזיקה הכלית שלו נמנה גם ויוואלדי עצמו.

סימפוניה כלית קצרה תייצג את תומאזו אלבינוני, בן תקופתו של ויוואלדי. את הערב יסיים אחד הקונצ'רטי המרהיבים של ויוואלדי, אותו כתב לביצוע של עצמו. קונצ'רטי זה, ממחיש נאמנה את מילותיו של היומנאי האנגלי צ'ארלס ברני על ויוואלדי: "הוא יכול לעלות לעננים ולחקות לא רק את המעוף, אלא אף את שריקת צלילי הציפורים".

מי היא קתי דברצני?

משפחת המוסיקה
קתי נתנה לנו הרגשה של בית, כאילו כולנו בני משפחה אחת, משפחת המוזיקה. היא העניקה לסולני התזמורת, לנגנים ולנו כמעין חיבוק חם בחיוכיה, באי שמירת דיסטאנס, כאילו כולנו, על הבמה ומחוצה לה, היינו מכריה משכבר הימים.

אין מילים בפי, אפילו כסופרת, לתאר את הביצוע הנפלא של קתי על הבמה, הן כסולנית והן כשותפה לחברי התזמורת
▪ ▪ ▪

קתי, היא דור רביעי למשפחת מוזיקאים, שהחלה נגינתה בכינור אצל סופיה סאבו במולדתה, רומניה, והשלימה את לימודיה בישראל אצל אורה שירן. תשוקה הייתה לה לקתי, היא רצתה לבצע ביצוע היסטורי ונסעה ללונדון, שם למדה לנגן בכינור הבארוק אצל קתרין מקינטוש ווולטר רייטר.

משנת 2000, קתי מובילה את סולני הבארוק האנגליים תחת ג'ון אליוט גארדינר, שאיתו נסעה והופיעה בכל רחבי העולם. נוכל לשמוע את נגינתה הנפלאה בהקלטות ההרכב לקנטטות מאת יוהאן סבסטיאן באך, שהוקלטו בשידור חי בתוכנית הפופולרית (Bach Cantata Pilgrimage 2000), "עלייה לרגל - קנטטות באך 2000", בקונצ'רטי הברנדנבורגים ובהקלטות עדכניות יותר של המיסה בסי מינור, המתיאוס פסיון והאופרות של מונטוורדי.

קתי הקליטה לאחרונה קונצ'רטי לכינור מאת יוהאן סבסטיאן באך (כולל עיבוד שלה לרי"ב 1053) עם התזמורת וזכתה לשבחים מאת המבקרים ונמנית על מובילי תזמורת עידן הנאורות. היא אף שיתפה פעולה עם גדולי המנצחים ובהם סיימון ראטל, אדם ואיוון פישר, וויליאם כריסטי, אוטביו דנטונה ווולדימיר יורובסקי.

דברצני הובילה את האנסמבל, מכיסא הכנרת, החל מרפרטואר הבארוק ועד יצירות של בטהובן, מנדלסון וברליוז. היא הקליטה את ארבעת העונות מאת ויוואלדי, בעקבות הופעות בשיתוף פעולה עם להקת המחול ע"ש הנרי אוגויקה ומרבה להופיע ברחבי העולם כמובילה וכסולנית בהרכבים כמו: זפירו מאיטליה, האקדמיה למוזיקה עתיקה בברלין - גרמניה, בארוקרנה שבנורווגיה, בתזמורת הבארוק בסיביליה בספרד, באמריליס בצרפת, בוויקטוריה בארוק בקנדה וקונסורט באך בבודפשט בהונגריה.

כמוזיקאית קאמרית נלהבת, הקליטה קתי דברצני אלבומים זוכי פרסים בלייבל ריקורדו ופלורגיום. בעשור האחרון, היא חברה בטריו גויה. קלטת הטריו לפסנתר אופוס 1 מאת בטהובן זכתה לתשבחות המבקרים עת ראתה אור לאחרונה.

כאישה, לא יכולתי שלא להסתכל על העליונית שלבשה לגופה בצבע טורקיז, שגדילים באותו צבע פיארו את אמרתו. שיערה קצר כהה ופניה סמוקים מהתרגשות. את הניצוח עשתה בדרך מאוד מיוחדת. היא לא הניפה את ידיה, או לפחות יד אחת (כי השנייה החזיקה בכינור), אלא ניצחה בחיוך ובסימן של שתי הנעות ראש נמרצות, ואז כולם כאחד התחילו לנגן. כל חברי התזמורת ניגנו בכלי מיתר, זולת פרופ' דוד שמר, מייסד ומנצח התזמורת, שהפעם הצטנע, ניגן בצ'מבלו ונתן לקתי לעשות את תפקידה כמנצחת וכמובילה את כל חברי התזמורת והסולנים, בכבוד ובהערכה.

אין מילים בפי, אפילו כסופרת, לתאר את הביצוע הנפלא של קתי על הבמה, הן כסולנית והן כשותפה לחברי התזמורת. הייתה בה איזו אש, איזו התלהבות שיצאה מן הלב ונכנסה אל הלב. כשהסבירה לנו את אשר אנו עומדים לשמוע, עשתה זאת בחן ובמקצועיות אין קץ. קתי נתנה לנו הרגשה של בית, כאילו כולנו בני משפחה אחת, משפחת המוזיקה. היא העניקה לסולני התזמורת, לנגנים ולנו כמעין חיבוק חם בחיוכיה, באי שמירת דיסטאנס, כאילו כולנו, על הבמה ומחוצה לה, היינו מכריה משכבר הימים. זה כל כך נדיר, שסטאר דוגמתה מתנהגת בטבעיות ובפשטות נפלאה שכבשה את לב כולנו.

מחיאות הכפיים "קרעו" את תקרת האולם. לא רצינו שהקונצרט יסתיים וקראנו לכל נגני התזמורת לעלות שוב ושוב לבמה: קתי דברצני, נעם שוס, ליליה סלבני, נעם גל (כינור ראשון); דפנה רביד, תמי בורנשטיין, ליה רייחלין (כינור שני); הילה הלר, מרים פינגרט - (ויולה); אורית מסר יעקבי, סוניה נבות - (צ'לו); איווי בלום - (קונטרבאס); אליאב לביא - (תאורבו) ופרופ' דוד שמר - (צ'מבלו).

כל הנגנים קדו קידה וסמוקים מהתרגשות, חפנו בידיהם את זרי הפרחים הרעננים שהונחו בזרועותיהם. אכן, צדק יונתן! היה זה קונצרט לעילא ולעילא!

הכנרת קתי דברצני [צילום: לאה אינגבר]
תאריך:  23/03/2022   |   עודכן:  24/03/2022
שמחה סיאני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המשטרה תגביר את פריסת כוחותיה במקומות שונים בארץ ואת הערנות בעקבות הפיגוע הרצחני אתמול בבאר שבע שבמהלכו רצח מחבל דאעש, תושב הישוב אלחורה שבנגב, 4 אזרחים ישראלים ופצע שניים נוספים. גורמי הביטחון הופתעו מהפיגוע, ההתמקדות שלהם הייתה בעיקר בירושלים לקראת חודש רמדאן, ההתייחסות במערכת הביטחון לאירוע היא כי מדובר בפיגוע של דאעש שאיננו קשור בהכרח לטרור הפלשתיני, החשש העיקרי הוא שהפיגוע יהווה מודל לחיקוי של פלשתינים במזרח ירושלים ובשטחים לפיגועי דריסה ודקירה.
לזלנסקי דרישות לא ריאליות ולא הוגנות ממדינת היהודים. ישראל איננה מעצמה בינלאומית כמו ארה"ב והאיחוד האירופי. ישראל היא מדינה קטנה בשטח ובאמצעים והיא נמצאת במלחמת הישרדות עם אירן הקוראת בגלוי להשמידה ומקיפה אותה באויבים מכל צדדיה. ישראל היא המדינה היהודית היחידה בעולם והיא המקלט היחיד ליהודי כל העולם מפני אנטישמיות. זלנסקי התעלם גם מכך שבין אוקראינה ליהודים יש חשבון דמים היסטורי בשל המסורת האנטישמית כלפי היהודים לאורך 1,000 שנים.
אפשר להתחיל את הדברים כך: שיבת ציון הולידה את העניין היהודי בארכיאולוגיה של ארץ-ישראל כדי לבסס את המובן מאליו, שבני ישראל היו הריבון המובהק בארץ-ישראל שנים רבות לפני שהערבים הגיעו לכאן במאה ה-7. נחום סלושץ חשף את יד אבשלום. אלעזר ליפא סוקניק את המגילות הגנווזות. בנו יגאל ידין המשיך ופיצח את מסתרי מצדה ומערות קומראן. השיא הגיע אחרי מלחמת ששת הימים בחפירות הכותל ובעיר דוד, מעשה ידיהם של בנימין מזר ודוד (דווידל'ה) בארי. מה שבנימין נתניהו כינה בימיו הטובים "סלע קיומנו". דוד בן-גוריון הקדים להבין את המשמעות הלאומית של החפירות והעניק סיוע צה"לי לחופרים. משה דיין היה להוט לחפור את הארץ ולא רק מטעמים של בצע כסף. ספרו "לחיות עם התנ"ך" מונומנטאלי.1
22/03/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
תורים ארוכים ממשיכים להשתרך לאורך תערוכתה של יואי קוסמה במוזאון ת"א. אולי בגלל שהיא נסגרת בסוף החודש. אבל מעטים פוקדים את ההצבה החדשה של אמנות ישראלית באגף החדש של המוזאון ובתערוכה של האמנית הצרפתיה אנט מסאז'ה, ממש ממול קוסמה. ויש מה לראות!
ד"ר עירית מלברגר-אמינוף מעפולה, בת ירושלים, מאז ולתמיד, חובקת ספר חדש, מרהיב ביופיו ומרתק במיוחד. בצעדי ילדה קטנה מכניסה את הקורא לשבילי ילדותה, בפסיעות מדודות של נערה מתבגרת משרטטת עירית את חוויות עולמה הצבעוני, התוסס, וכחיילת צועדת עירית אל הנופים ההם, השדות, הפרחים, הריחות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il