|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
לא ברור מתי יהיה מוכן [צילום: יהב גמליאל/פלאש 90]

המטרו כמחלבת מיסים מיותרת

מדוע לאחר שנים ארוכות שבהן דנים בתוכנית המטרו, שעלותה נאמדת בסכום עתק של כ-200-150 מיליארדי שקלים, מדוע נזכר בכך בנק ישראל לפתע פתאום?
27/04/2022  |   עמית דובקין   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות

כאילו שגם כך מדינת ישראל ממוקמת באחד המקומות הראשונים בעולם בגביית מיסים מאזרחיה, בא בנק ישראל ובישר בדוח שהוציא לאחרונה, כי על-מנת לקדם את תוכנית הענק התחבורתית, המטרו בגוש-דן, יהיה צורך להעלות את המיסים לכלל תושבי המדינה, ולמשך 15 שנה, אולי אף הרבה יותר, שבהן תתבצע הקמת המטרו. מדובר, על-פי הבנק הממלכתי שלנו, בהעלאת מיסים כבר במהלך השנים הקרובות, עד סביב 2040.

האמת? רק הבשורה הזו חסרה לאזרחי המדינה שנאנקים כבר היום תחת עול עלות המשכנתאות ועלות מוצרי הצריכה המזנקת לשמיים, שלא לדבר על עלות שירותים בסיסיים דוגמת חינוך, בריאות ותחבורה שעולים לנו ממון רב מדי חודש בחודשו. ומעניין, במיוחד, מדוע לאחר שנים ארוכות שבהן דנים בתוכנית המטרו, שעלותה נאמדת בסכום עתק של כ-200-150 מיליארדי שקלים, נזכר בכך בנק ישראל לפתע פתאום? האם לא חשבו על כך קודם לכן לפני שהחליטו שהפרויקט ייצא לדרך?

האמת? כמי שגם כך סבר עוד קודם לכן שיש לשקול היטב את צורת מימון המטרו, נברתי בנבכי הארכיונים ההיסטוריים ומצאתי, הפלא ופלא, כי כבר בשנות ה-60 של המאה שעברה דובר נכבדות על רכבת תחתית (כך קראו למטרו באותם הימים) בגוש-דן וכי במהלך שנות ה-70 וה-80, כלומר לפני 50-40 שנה, אף היו הצעות של חברות זכייניות בינלאומיות מכובדות ביותר, דוגמת "סופרטו" הצרפתית, שהיו זולות וכדאיות לאין שיעור לעומת העלות של המטרו כיום.

מעבר לעובדה שחברה צרפתית אחרת, אלסטום, ביצעה כבר לפני עשרות שנים רשת מטרו גדולה בקהיר, בירת מצרים, מטרופולין ענק בן 20 מיליון תושבים בקירוב, ביצוע המטרו אצלנו הולך ומתייקר משנה לשנה, מהטעם הפשוט שהמטרופולין גדל ועל-מנת לבצע את התוכנית כהלכתה, יש להרוס ולהזיז ממקומם אלפי בניינים, עובדה הכרוכה באינספור תביעות משפטיות ועלויות ענק, שלא לדבר על העובדה שבמהלך ביצוע התוכנית, שתיקח כאמור שנים רבות, יסבלו מיליוני תושבים בגוש-דן המורחב מצירים חסומים, רעשים בלתי נסבלים, פקקים תחבורתיים שאינם נגמרים, שלא לדבר על זיהום סביבתי.

הבעתי בעבר הסתייגות מההחלטה על המטרו והצעתי חלופות זולות ויעילות בהרבה המבוססות על תשתית התחבורה הקיימת, דוגמת שיפור כל נושא הנת"צים, הנתיבים המיוחדים לתחבורה ציבורית, הכנסת אוטובוסים קלים, חשמליים (BRT) ובהמשך גם מעבר למכוניות אוטונומיות, מה שיצמצם באופן דרמטי את הפקקים, שלא לדבר על רעש וזיהום סביבתי, ולאפשר רק לכלי רכב של תושבי העיר תל אביב להיכנס אליה. כולן, כאמור, חלופות זמינות וזולות לאין שיעור.

אולם, וזה אולם גדול, אם כבר בכל זאת החליטו ללכת על תוכנית המטרו ככתבה וכלשונה, מדוע להשית את העלות שלה על כלל אזרחי מדינת ישראל, כולל כאלה שמתגוררים בפריפריה או מחוץ ל"מדינת תל אביב"? ומדוע נושא החברה הזכיינית ירד מהפרק, שהרי הוא יקטין באופן משמעותי את העלות הישירה תוך כדי ביצוע הפרויקט ובשנים שלאחריו וימנע, לכשעצמו, את הצורך בהטלת מיסים נוספים?

לסיכום, מדובר לטעמי בהחלטה הגרועה מכל העולמות. גם לסתום את המטרופולין למשך עשרות בשנים, כולל נזקים תחבורתיים וסיבתיים עצומים, גם להעמיס שלא לצורך עלות מיסים נוספת על אזרחי ישראל, כשבסופה של הדרך, אם וכאשר יגיע לסיומו של הפרויקט הענק הזה, נצטרך כולנו לבכות על החלב שנשפך שלא לצורך.

הכותב הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.
תאריך:  27/04/2022   |   עודכן:  27/04/2022
עמית דובקין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המטרו כמחלבת מיסים מיותרת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
המדינה מגבשת בימים אלה את "התוכנית האסטרטגית להסעת המונים ותחבורה ציבורית למרחב נתניה-חדרה רבתי", שמשרטטת בקווים כלליים כיצד תתוכנן התחבורה בשלוש העשורים הקרובים. מרחב תכנון פקוק זה מונה, נכון לנתוני שנת 2018, כ-900 אלף נפש, והוא צפוי לגדול.
26/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
תחנת ת"א סבידור מרכז הוותיקה משנה בימים אלה את פניה לקראת הגידול במספר הנסיעות ברכבת ישראל הצפוי לנסוק בעשורים הקרובים, ולקראת הפעלתם של קווי הרכבת הקלה אשר יעברו בסביבתה בשנים הקרובות.
26/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד התחבורה יקדם מיזמים תחבורתיים קצרי טווח, שיתנו עדיפות לתחבורה ציבורית ובת-קיימא, בתשע רשויות מקומיות נבחרות. זאת, במסגרת תוכנית הנקראת "רשויות השינוי".
26/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בירושלים התקיימה (יום ב', 25.4.22) נסיעת הבכורה של המיניבוס החשמלי הראשון בארץ. מדובר בבשורה כפולה עם תפנית דיפלומטית. מיניבוס ה-e-JEST הוא מותג הרכב הטורקי השני בהיסטוריה המגיע לישראל. חיזור היבואנית, בי.ג'י מוטורס הישראלית מקבוצת 'בון-תור', אחר תאגיד כלי התחבורה הציבורית הטורקית נמשך שנים רבות, זה שהבשיל בחודשים האחרונים בזכות חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.
25/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת האוטובוסים יהלום תובעת ממשרד התחבורה 7.6 מיליון שקל בטענה להטעיה במכרז להפעלת קווי תחבורה ציבורית באשכול נתניה בו זכתה. התביעה הוגשה (יום א', 24.4.22) לבית המשפט המחוזי בירושלים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שני מקרים של חייבים שהעבירו רכוש לאחיהם מגיעים לאולמו של השופט יעקב שקד. שימת לב לפרטים, גישה מעשית ואנושיות מובילות אותו למסקנות הפוכות
דן מרגלית
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה    איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
רון בריימן
רון בריימן
תשובה ציונית הולמת ומתבקשת מול "בית הדין" האנטישמי בהאג היא הצטרפות של כל הכוחות הציוניים לממשלת חירום, מיאיר לפיד ועד איתמר בן-גביר    לשם כך על כולם לגזור על עצמם איפוק ואחריות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il