כאילו שגם כך מדינת ישראל ממוקמת באחד המקומות הראשונים בעולם בגביית מיסים מאזרחיה, בא בנק ישראל ובישר בדוח שהוציא לאחרונה, כי על-מנת לקדם את תוכנית הענק התחבורתית, המטרו בגוש-דן, יהיה צורך להעלות את המיסים לכלל תושבי המדינה, ולמשך 15 שנה, אולי אף הרבה יותר, שבהן תתבצע הקמת המטרו. מדובר, על-פי הבנק הממלכתי שלנו, בהעלאת מיסים כבר במהלך השנים הקרובות, עד סביב 2040.
האמת? רק הבשורה הזו חסרה לאזרחי המדינה שנאנקים כבר היום תחת עול עלות המשכנתאות ועלות מוצרי הצריכה המזנקת לשמיים, שלא לדבר על עלות שירותים בסיסיים דוגמת חינוך, בריאות ותחבורה שעולים לנו ממון רב מדי חודש בחודשו. ומעניין, במיוחד, מדוע לאחר שנים ארוכות שבהן דנים בתוכנית המטרו, שעלותה נאמדת בסכום עתק של כ-200-150 מיליארדי שקלים, נזכר בכך בנק ישראל לפתע פתאום? האם לא חשבו על כך קודם לכן לפני שהחליטו שהפרויקט ייצא לדרך?
האמת? כמי שגם כך סבר עוד קודם לכן שיש לשקול היטב את צורת מימון המטרו, נברתי בנבכי הארכיונים ההיסטוריים ומצאתי, הפלא ופלא, כי כבר בשנות ה-60 של המאה שעברה דובר נכבדות על רכבת תחתית (כך קראו למטרו באותם הימים) בגוש-דן וכי במהלך שנות ה-70 וה-80, כלומר לפני 50-40 שנה, אף היו הצעות של חברות זכייניות בינלאומיות מכובדות ביותר, דוגמת "סופרטו" הצרפתית, שהיו זולות וכדאיות לאין שיעור לעומת העלות של המטרו כיום.
מעבר לעובדה שחברה צרפתית אחרת, אלסטום, ביצעה כבר לפני עשרות שנים רשת מטרו גדולה בקהיר, בירת מצרים, מטרופולין ענק בן 20 מיליון תושבים בקירוב, ביצוע המטרו אצלנו הולך ומתייקר משנה לשנה, מהטעם הפשוט שהמטרופולין גדל ועל-מנת לבצע את התוכנית כהלכתה, יש להרוס ולהזיז ממקומם אלפי בניינים, עובדה הכרוכה באינספור תביעות משפטיות ועלויות ענק, שלא לדבר על העובדה שבמהלך ביצוע התוכנית, שתיקח כאמור שנים רבות, יסבלו מיליוני תושבים בגוש-דן המורחב מצירים חסומים, רעשים בלתי נסבלים, פקקים תחבורתיים שאינם נגמרים, שלא לדבר על זיהום סביבתי.
הבעתי בעבר הסתייגות מההחלטה על המטרו והצעתי חלופות זולות ויעילות בהרבה המבוססות על תשתית התחבורה הקיימת, דוגמת שיפור כל נושא הנת"צים, הנתיבים המיוחדים לתחבורה ציבורית, הכנסת אוטובוסים קלים, חשמליים (BRT) ובהמשך גם מעבר למכוניות אוטונומיות, מה שיצמצם באופן דרמטי את הפקקים, שלא לדבר על רעש וזיהום סביבתי, ולאפשר רק לכלי רכב של תושבי העיר תל אביב להיכנס אליה. כולן, כאמור, חלופות זמינות וזולות לאין שיעור.
אולם, וזה אולם גדול, אם כבר בכל זאת החליטו ללכת על תוכנית המטרו ככתבה וכלשונה, מדוע להשית את העלות שלה על כלל אזרחי מדינת ישראל, כולל כאלה שמתגוררים בפריפריה או מחוץ ל"מדינת תל אביב"? ומדוע נושא החברה הזכיינית ירד מהפרק, שהרי הוא יקטין באופן משמעותי את העלות הישירה תוך כדי ביצוע הפרויקט ובשנים שלאחריו וימנע, לכשעצמו, את הצורך בהטלת מיסים נוספים?
לסיכום, מדובר לטעמי בהחלטה הגרועה מכל העולמות. גם לסתום את המטרופולין למשך עשרות בשנים, כולל נזקים תחבורתיים וסיבתיים עצומים, גם להעמיס שלא לצורך עלות מיסים נוספת על אזרחי ישראל, כשבסופה של הדרך, אם וכאשר יגיע לסיומו של הפרויקט הענק הזה, נצטרך כולנו לבכות על החלב שנשפך שלא לצורך.