|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
אוקראינה. פגיעה חמורה בתשתיות [צילום: אנדרי אנדריאנקו/AP]

המלחמה באוקראינה - התפתחויות (2)

נראה שמלחמת רוסיה-אוקראינה מתבססת בשתי המדינות כהוויית חיים לטווח-ארוך רוסיה ממשיכה בדרכה לעיצוב אזורי השפעה בסמוך לגבולה המערבי (מול המערב ונאט"ו) ובלימת מהלכי אוקראינה המפריעים לה בכך אוקראינה מצידה מבקשת להכריע את רוסיה צבאית בעזרת סיוע מערבי, להצטרף למערב ולנאט"ו וכך ליצור מערכת יחסים חדשה עם הקרמלין לפי שעה שני הצדדים שוחקים עצמם, מסבכים את המצב ההדדי והבין-גושי ומחמירים את איום ההסלמה הכוללת כמעט בכל התחומים
16/10/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות
מלחמת רוסיה-אוקראינה: מבט נוסף (1)
רפי לאופרט
מלחמת רוסיה-אוקראינה הפכה מאירוע חולף (כפי שחשבו רבים) לאירוע מתגלגל עם השלכות עולמיות על היחב"ל, על מאזן הכוחות העולמי ועל הכלכלה. למעשה זהו מאבק על מעמדן ההגמוני של מעצמות עבר ועל עיצובו מחדש של מאזן הכוחות העולמי בשל הופעתם של כוחות מעצמתיים חדשים כסין והודו. נראה שרוסיה שגתה לא מעט בניהול המלחמה ובין היתר בהערכת התגובות של אוקראינה ושל המערב, וכולנו עתידים לשלם על כך
לרשימה המלאה

לפי המצב בשטח והלכי הרוח בשני הצדדים מלחמה זו הינה כאן בכדי להישאר עוד תקופה ארוכה למדי, חרף סבל שתי המדינות והמצב הפנימי בהן שאיננו מזהיר בלשון המעטה. מי שקיווה למלחמה קצרה והחלטית, התבדה בגדול. לכך מספר סיבות שהבולטות לעין בהשפעתן ומרכזיותן הן: רוסיה הניחה שהמערב לא יתערב; אוקראינה אינה מוכנה; יכולותיה הצבאיות של מוסקבה טובות בהרבה ממה שהוכיחו למעשה1. אוקראינה סברה שחסות, לכאורה, של המערב תרתיע את רוסיה מפלישה צבאית ולא הבינה שהסכסוך האמיתי אינו בינה לבין רוסיה אלא בין רוסיה לארה"ב - המערב. בקונטקסט האסטרטגי אוקראינה אינה אלא מרחב עימות בתחום האפור של אזורי השפעה מעצמתיים, שנוצר אחרי התפרקות בריה"מ, על-רקע ההסכמות מ-1989 שמסיבות שונות לא מומשו עד עתה במלואן.

הודעת ארה"ב אחרי הפלישה הרוסית בפברואר ש"ז שהמערב לא יתערב בלחימה אלא אם תיפְגע במדינה חברת נאט"ו, הדגישה את המדיניות האמריקנית בסכסוך הנוכחי. מאידך ניצלה ארה"ב את עליונותה הכלכלית המוחלטת על רוסיה, והחליטה, בשיתוף עם מדינות נאט"ו אחרות ובראשן בריטניה של ג'ונסון, לספק לאוקראינה נשק ואמל"ח בכמויות גדולות ובאיכויות משופרות. בכך שיבשה פעם נוספת את מערכת הציפיות הרוסית באשר לאופי המלחמה ומישכה. הממשל האוקראיני הנוכחי בראשות ולודימיר זלנסקי מאז 20.4.2019, נושא אופי מערבי פוסט-דמוקרטי ומכונה על-ידי פוטין "פאשיסטי" (דהיינו עויין לרוסיה). מסיבות שביסודן אינן מובנות מאליהן למעט "פטריוטיות אוקראינית מתחדשת" גרידא, החליטו האוקראינים להילחם ברוסיה במקום לנסות ליישב את המשבר עימה במו"מ. הכרזותיהם של זלנסקי ואחרים על כוונת אוקראינה להצטרף למערב ובעיקר לבטח עצמם מול מוסקבה על-ידי הצטרפות לנאט"ו, הפכו את אי-הנוחיות הרוסית ממהלכיהם לאיום אסטרטגי על-פי תפיסת עולמו של פוטין וההנהגה הרוסית הקיימת. אי-הבנות אלה משני הצדדים חיזקו את השגיאות הבסיסיות של שתי היריבות: אי-הכנה מתאימה למשבר וגלישה למלחמה שאינה רצויה לאף אחת מהם2.

בימים האחרונים גובר הדיון הציבורי בארה"ב בנושא האיום הרוסי להשתמש בנשק גרעיני (בעיקר טקטי). להערכתי שימוש כזה אינו עדיין איום מיידי, אולם אם יגבירו ארה"ב ונאט"ו את הלחץ על רוסיה על-ידי סיוע צבאי אופרטיבי גלוי לאוקראינה, עלולה היוזמה להיתפס על-ידי פוטין כניסיון מוקדם לנטרל את יעילות מהלך הגיוס הגדול שלו; או אז נתקרב במהירות לאפשרות של מימוש האיום לשימוש בנשק אסטרטגי. בדיונים בתקשורת בארה"ב נדרשים רבים מהפרשנים לאזכור העימות הרוסי-אמריקני בשנות ה-60 של המאה הקודמת, בשאלת הנוכחות בקובה. אלא שפרשנים אלה טועים בקריאת ההבדלים במפת האיומים בין שני המצבים: - ב-62' ניצבה רוסיה בקובה, כ-240 ק"מ מחוף פלורידה-ארה"ב עם נשק גרעיני אסטרטגי מוכן לפעולה. על-כך הגיבה ארה"ב תגובה אסטרטגית של הליכה על הסף, וכרושצ'וב נסוג וויתר. הפעם המקרה הפוך: ארה"ב וברית נאט"ו (מתוגברת על-ידי מדינות ברית ורשה שרובן הצטרפו אליה אחרי פירוק בריה"מ) ניצבות על גבול אזור ההשפעה הרוסי במערב אירופה (כך לדעת הרוסים, לפחות) ומאיימים להשתלט עליו בעזרת האוקראינים. ספק גדול אם פוטין יקבל זאת אחרת מכפי שקיבל זאת הנשיא קנדי.

כוחה הבינלאומי של ארה"ב נובע במידה רבה מכוחה הכלכלי שבאמצעותו השתלטה על הכלכלה העולמית, מערכת הסחר ומערכות הכספים והבנקים. ואכן, אחת הערכות הסמויות בחלקן לפי שעה שמנהלת סין נגד ארה"ב במטרה לשנות את מעמדה ההגמוני היחסי קשורה גם בהחלפת או פיצול המערכת הכלכלית העולמית בין מוקדי הכוח המעצמתיים שסין היא אחד מהם3. למסגרת מחלוקות זו שייכים גם נושאים אידאולוגיים משלימים כגון צידוד או התנגדות לגלובליזציה, שליטה פוליטית בגופים הבינלאומיים הראשיים ובראשם האו"ם, נוכחות כלכלית גלובלית, אופיו של המטבע השליט ומערכות הבנקים, האינטרנט ומערכות הסייבר והשליטה-בקרה עליהם.

מערכת היחסים בין ארה"ב לרוסיה רחוקה מספיק והמסורת הרוסית מושרשת די-הצורך בכדי שהרוסים ושאר עמי-רוסיה לא יהיו להוטים להנהיג במדינתם הענקית אמריקניזציה. דומני ש"מסך הברזל" שהטילה רוסיה הסובייטית על האימפריה הקומוניסטית אותה הנהיגה, נבעו ברובם משיקולים ממין זה. בעוד ניתן למצוא ברוסיה חוגים רחבים הכמהים ליותר חופש אישי, אין פרוש הדבר חתירה לאמריקניזציה ואין דומה הדבר לשאיפה הישראלית ההזויה לראות בתל אביב סניף של מנהטן... לשיקולים אלה יש להתאים גם אידאולוגיה: פוסט-מודרנה אנרכיסטית אינה טובה להערכתי לרוסים או לסינים ולמעשה גם לא לנו, בישראל. לכן, ספק גדול אם יריביה של ארה"ב יאמצו דפוסי מחשבה וההתנהלות ממקור זה כפשוטם. המכשול הגדול ביותר העומד מול מאבק כוחות ותרבויות אלה הוא נפיצות השפה האנגלית ותלות כל המערכות הבינלאומיות בה בשל מקורה האמריקני. להערכתי ניתן למצוא גם לכך מענה באמצעות מערכות ממוחשבות מתקדמות וָלא - תימשך הטרנספורמציה זמן ממושך יותר - ואנגלית תהיה "שפת התנ"ך הקיברנטי"...

מלחמת בזק

סביר מאוד שפוטין לא היה מודע למצב ההכנה של הצבא הרוסי בחזית המערב מול אוקראינה. לדעתי טעה בקריאת המפה בארבעה נושאים מרכזיים: איכות הפיקוד הרוסי, רמת ואיכות המודיעין הצבאי, רמת המוכנות והמורל של הצבא והפער הטכנולוגי לוגיסטי בין המצוי לרצוי. אילו היה מודע למצב לאשורו, היה נערך אחרת ומנהל את המערכה בצורה וסדר-פעולות שונים מראשיתה. פוטין ביקש לנהל מלחמה קצרה וקיווה שעצם נכונותו לפלוש צבאית לאוקראינה תאפשר זאת ושבהשפעתה ניתן יהיה להסדיר את המחלוקת במו"מ מדיני.

הפלישה נבנתה על יסוד הנחה בלתי-מאומתת שכניסה מרשימה של טורי שריון וארטילריה רוסיים במספרים גדולים באזור קרוב לבירה קייב ואיום ישיר עליה, יחלישו את נחישות ההנהגה האוקראינית ויובילוה למו"מ שקודם לכן סרבה לו. אילו נע צבא זה במהירות וביעילות שבהן צריך לנוע צבא ממוכן פולש אפשר שזו גם הייתה התוצאה בפועל. הצבא הרוסי שהתגלה עד מהרה במלוא אי-התאמתו ל"מלחמת בזק", שהמערב מיהר לפרסמה בתקשורת העולמית, הביאו לפיצוץ הבלון הרוסי. בהיות גם מצב הצבא האוקראיני בלתי מזהיר, טבעו שני הצדדים עד מהרה בבוץ המלחמה - נשחקו והותשו. דומה שפוטין נמנע מהרס קייב ולא הפעיל בחזית זו את ח"א הרוסי האסטרטגי ואת מלא עוצמת חיל הטילים והארטילריה. אפשר שבכך ביקש למנוע שריפת כל הגשרים עם האוקראינים, אך גרם להתמשכות העימות, וכלל לא ברור אם יצליח להתחמק מעימות נרחב ואלים הרבה יותר.

בדיעבד נראה שהחשבון המערבי היה מבוסס יותר מזה של רוסיה ושפוטין נגרר עתה למהלכים צבאיים, כלכליים ומדיניים ממושכים ושוחקים. ייתכן שרק התפתחות של עימות צבאי במזרח הרחוק בין ארה"ב לסין או משבר דלק חמור באירופה עשוי אולי לחלצו מהם. להערכתי פוטין ממתין לראות את תוצאות בחירות האמצע לקונגרס בארה"ב (8.11.2022), כשהחלשות הדמוקרטים בראשות ביידן אפשר שתביא להקלה במצבו.

בינתיים ובשל הסתבכות המצב הצבאי באוקראינה, הוכרז על גיוס מילואים חלקי ברוסיה. הפעם מדובר בהיקף גיוס גדול בהרבה מבעבר - כמיליון איש4. צבא זה חייב לעבור ריענון, אימונים ועידכוני הצטיידות ודוקטרינה והדבר עשוי להמשך מספר חודשים. הדים המגיעים בערוצים שונים מרוסיה, מדברים על תגבור הכוחות באוקראינה בכ-300 אלף איש בשתי מנות של 150 אלף כל אחת. הוספת כוח משופר בהיקף זה בשילוב עם הפעלת כוחות שלא הופעלו קודם לכן במלוא עוצמתם דוגמת ח"א, עשויה להביא לשינוי מהותי במהלך הלחימה אף על-פי שגם הצבא האוקראיני אינו שוקט על שמריו.

את עמדותיו העקרוניות הציג פוטין בברור ערב המלחמה בראותו אותה כשלב בעיצוב מחדש של מאזן הכוחות העולמי, במבנה רב-קוטבי חדש. נראה שהמערב וגם אוקראינה לא התייחסו לדברים ברצינות הראויה. במבנה זה קיימות כיום למעשה שתי רמות: ארה"ב וסין שמצבן טוב ומעמדן חזק משל השותפים בפוטנציה האחרים. אליהם מצטרפות רוסיה (מעצמה עולמית לשעבר החותרת לשוב למעמד זה) והודו (מעצמה עולמית בהתהוות). בתוך כ-20 שנה יהיו כל ארבע המעצמות הללו במעמד של מעצמות עולמיות ש"השפעתן" מחלקת את העולם ל-4 מרחבים - חלקם בשליטה מלאה וחלקם "בשליטה מרחוק". אפשר שהכוחות האחרים בעולם וגם במערך מרובע זה יסתדרו במבנים שונים מעט מהמתואר לעיל בשל התפתחויות ואירועים שלא ניתן לשערם כיום במלואם5. פוטין רואה את תפקידו ההיסטורי כמחדש מעמדה המעצמתי של רוסיה בעולם, לאחר שזה דוכא והושפל על-ידי המערב בעקבות קריסת בריה"מ. אפשר שהוא אינו מצר על נפילת המשטר הסובייטי, אך בהחלט אינו מקבל את הפרת ההבטחות של ארה"ב לגורבצ'ב ערב ה"פרסטרויקה" ופירוק בריה"מ על-ידו מרצון בהסתמך עליהן.

ניצחון צבאי מוחץ

אחת ההבטחות המרכזיות נגעה לגבול המערבי של רוסיה עם אירופה הנאט"ו-איסטית. המלחמה הנוכחית באה מבחינתו לתקן עוות זה ומאידך אינה משקפת את כלל התיקונים אליהם הוא חותר. הפלישה לאוקראינה ליבת הגבול המערבי הנ"ל היא תחילת התיקון, אותו מתכוון הוא להשלים בהסכם שיניח את דעתו או באמצעות שימוש בכוח. עובדה זו עדיין לא נלקחה על-ידי המערב בחשבון. אם לא יתחולל מהפך שלטוני ברוסיה וזה שיבוא במקומו ידגול במדיניות שונה, ימצא המערב עצמו בשל תמיכתו באוקראינה והסתבכות המלחמה מצד אחד לצד הסנקציות החריפות של ארה"ב נגד רוסיה מצד שני - בסיכוי גבוה להסתבכות בין-גושית עד כדי שימוש בנשק גרעיני טקטי (לפחות). מהלך כזה יהיה הרסני ביותר עבור אוקראינה, ולהערכתי גם עבור מדינות במערב ד'היום שהיו בעבר חלק מהאימפריה הסובייטית6.

המלחמה בין מעצמה עולמית למדינה שהייתה בעבר חלק מהאימפריה הסובייטית, לובשת צורה מוזרה. נראה שרוסיה אינה חותרת לניצחון צבאי מוחץ על אוקראינה ונמנעת ממלחמה טוטאלית וגביית המחיר המלא הדרוש לשם כך, אך יש לה דרישות אסטרטגיות שעליהן איננה מוכנה לוותר. על-פי ההתנהלות בשדה הקרב עד כה, ראוי שיטריד את אוקראינה ותומכיה החשש שהיא מעמידה פנים, קונה זמן ומנסה לטמון פח ליריבתה. את כיבוש החבלים המהווים חלק מגבול המזרח והדרום עם אוקראינה השלימה רוסיה למעשה; עתה היא עוסקת בתהליך סיפוחם לריבונותה. בתפיסה הרוסית לאחר סיפוח באישור הפרלמנט, הופכים חבלים אלה לחלק ממנה ואינם נושא למו"מ. כאשר תבסס גם חלק זה ותסיים להכין את הכוח הצבאי החדש המגויס עתה, תוכל להמשיך בתוכניותיה לביסוס גבולה המערבי ואזורי ההשפעה הגובלים בו. ההישגים הנוכחיים של אוקראינה מוגבלים ובלתי-יציבים וישמשו תירוץ לחידוש המהלך הצבאי הרוסי הגדול הבא. הסדרת הגבול המערבי של רוסיה עם המערב הוא להערכתי המורשת שמכין פוטין לקראת פרישתו מהנשיאות זמן-מה לאחר השלמתה. לפי שעה עולם ה"פייק ניוז" של המערב מדווח באיחור רב על כיבוש כ-100 אלף קמ"ר משטח אוקראינה על-ידי רוסיה ושחרור כ-4,000 קמ"ר ממנו על-ידי הצבא האוקראיני כהישגים שווי-משקל. זהו "יתרונו" המפוקפק של עולם שבו המילה קובעת ולא המעשה.

אוקראינה ממשיכה להתנהל על-פי הקו המבקש לנצח את רוסיה בשדה הקרב, כלומר להשתחרר מהכיבוש הרוסי ולהגשים את "מטרתה האסטרטגית הגדלה": הסתפחות מלאה לגוש המערבי כולל ברית נאט"ו תוך שמירה על ריבונותה בדומה למדינות הקהילה האירופית. מבחינתה ניצחון פירושו "גילגולה" של רוסיה חזרה מכל כיבושיה והסדר מדיני שייצב מצב זה בערבות נאט"ו. בשלב זה כאשר שום צד אינו מוכן לפשרה שתתקבל על השני, מסתפק זלנסקי בשימור המצב על "אש קטנה" בשילוב עם הישגים "ראוותניים משהו ומוגבלים בחזית המזרח. הזמן העומד לרשותו ל"משחקים" כאלה מוגבל, שכן שינויים בארה"ב בבחירות הקרובות, החלשות כלכלית של אירופה בגלל משבר הדלק והתובלה העולמית, הסתבכות ארה"ב עם סין או משבר נוסף במזרח התיכון יטרפו את כל קלפיו. כיהודים וכישראלים בימים של חשבון נפש, מן הדין להזכיר לאוקראינים ולנשיאם היהודי את לקחי ההיסטוריה היהודית מן הזמן העתיק עת יצא העם היהודי להילחם מלחמה צודקת במעצמות עולמיות, ומה עלה בגורלו...7

ישראל, בשל האינטרסים שלה בשתי המדינות ורצון להימנע משיבוש ההבנות עם רוסיה בסוריה ובמזרח התיכון בכלל, נקטה בתחילת המשבר עמדה ניטרלית ולא סייעה באמל"ח או בנקיטת יוזמות פוליטיות חד-צדדיות לאף אחת מהן - מהלך נכון של נפתלי בנט כראש ממשלה. בשלב מוקדם למדי נקט יוזמת תיווך אך הרפה ממנה כאשר התברר שאין נכונות לשיח מצד אוקראינה. לאחרונה שונתה מדיניות ישראלית זו מהותית על-ידי הצמד המנווט עתה את ממשלת המעבר ליאיר פיד ובני גנץ, שוב בניגוד להסכם העקרוני שלא לשנות את הסטטוס-קוו. בנט מסתמן כדמות פסיבית גם בסוגיה זו. להערכתי, מהלכים אלה סבירים כל עוד נושאים הם אופי הומניטרי ואם מתאפשר אזי גם דו-צדדי. אולם ככניעה והתרפסות ישראלית כלפי ארה"ב ואירופה בסוגיות של מכירת אמל"ח לאוקראינה; זו כבר אינה נייטראליות...

כשיסיים פוטין לערוך את כוחותיו החדשים יוכל לבחור באחד משני מהלכים מרכזיים הנגזרים מתוכנית-האב שלו: המשך "יישור הקו" של מרחב התפר לאורך הגבול המערבי של אזור ההשפעה הרוסי בצפון מול המדינות הבלטיות ופינלנד או הרחבת אזור התפר לאורך הגבול המערבי של המחוזות שסיפח לרוסיה זה עתה - או שניהם. יישור קו התפר בצפון יאפשר לו להסדיר בסיוע בלרוס את מערכת היחסים עם פולין שהשתבשה מאוד במלחמה עם אוקראינה. ספק אם המערב יהיה נחוש וחזק מספיק בכדי למנוע זאת ממנו ומאוד מעניין יהיה לראות לאן יפנה לאחר שישלים את הטיפול באוקראינה על-רקע חולשתה העולמית הגוברת של ארה"ב.

השלכות לא נעימות

דומה שגיוס המילואים שעליו החליט פוטין אינו מיועד רק למשבר האוקראיני אלא לטיפול גם באזורים אחרים שהתזוזות הטקטוניות של הפוליטיקה העולמית הרוגשת מזכירים תדיר את קיומם. גבולות רוסיה ארוכים והתסיסה לפחות לאורך חלקים מהם דוגמת הקווקז מהותית. מעצמה אינה יכולה להסתפק בצבא סדיר של כמה מאות אלפי חיילים עם ציוד אנכרוניסטי מול התהפוכות הצפויות ב-20 השנים הקרובות. מלחמת אוקראינה הבליטה מאוד עובדה זו ופוטין גם אם טעה בכמה מהלכים בראשית ה"הרפתקה" הנוכחית שלו, לומד מהר.

נראה שהאוקראינים לומדים עדיין את ההבדל בין מלחמה אבסולוטית למלחמה רפרזנטטיבית, בין מלחמה שכל מהלך בה אמור להביא שינוי במאזן הכוחות וההישגים לבין כזה שחלק חשוב ממהלכיו מכוונים ליצירת "אפקט תודעתי" לטובת העלאת המורל או התגרות המזמינה תגובה קשה והרת תוצאות. תקיפת "גשר קרים" בין חצי-האי קרים ליבשת שייך לקבוצה השנייה ולהערכתי התגובה לתקיפה זו באה כצפוי מול הבירה קייב בעוצמה ובפריסה רחבה כחלק חדש מהאופנסיבה הרוסית והפעם בתוספת שימוש בכטב"מים תוקפים מתאבדים.

רוסיה עצמה אינה מצליחה להתחמק מהשלכות לא נעימות של המלחמה, בראש וראשונה השלכות כלכליות שחומרתן בקו עליה. לאחרונה ניכרות גם השפעות צווי-הגיוס שפירסם פוטין. ההגירה מרוסיה של מועמדים לגיוס על-פי צווים אלה, אינה מבוטלת ומצב הרוח הציבורי פחות טוב משהיה. נראה שרוסיה השתלטה על "רעשים" אלה תוך זמן קצר והיא ממשיכה בקו שנקבע. אוקראינה סובלת נזקים כלכליים גדולים כבר כ-8 חודשים, ועתה לאחר פיצוץ "גשר קרים" תוחרף מאוד הפגיעה בתשתיות - מרכזי תחבורה, שדות תעופה, תעשיה, אנרגיה ומוקדי שלטון. אין ספק שארה"ב נלחמת ברוסיה בהתמדה ונחישות עד החיילך האוקראיני האחרון...

השיח המלהג בארה"ב עוסק בימים אלה בסוגיית הפעלתו של נשק גרעיני על-ידי פוטין במלחמה בכדי לפצות על חולשות הצבא הרוסי בה. אילו התכוון פוטין לפעול כך, היה עושה זאת כבר מזמן. לדעתי הוא עדיין נמנע משימוש בנשק זה בתקווה להגיע למו"מ עם אוקראינה והמערב מבלי להרחיב במידה רבה את כיבושיו. הגל הבא של המתקפה הרוסית עשוי להיות מכוון להסגת הכוחות האוקראינים מהשטחים שכבשו באזור חרקוב וא"כ להרחבת אזור השליטה (עומק אסטרטגי) לקו סוּמי - אליזבט-גרד - אודסה. את ח"א שלו ישמור לקראת התפתחויות נוספות או תקיפה אפשרית לאורך גבול פולין8 (מערב אוקראינה ) ואת המשך ההרס והשחיקה באוקראינה יבסס כנראה על מלטי התקיפה המתאבדים אותם רכש וירכוש באירן (ובמקומות נוספים) במספרים גדולים.

הערות

1. תורת המלחמה מלמדת שצבא שאינו עוסק בלחימה מתנוון גם מבחינת יכולתם של המפקדים והחיילים וגם ברמת הציוד והתאמתו לשדה הקרב האקטואלי. כמות איננה העיקר והמורל הוא פונקציה של יכולות מוכחות.

2. לפי כל הסימנים בחר פוטין בעיתוי לפתיחת המלחמה בהשפעת הנסיגה המבוהלת של ארה"ב מאפגניסטן, שנתפסה ככישלון אסטרטגי וחולשה מדינית ומנהיגותית מצידה. אלא שלא בחן כהלכה את מצב צבאו באותה שעה וסמך יתר על המידה על הדוחות שקיבל ממפקדיו בשטח. עתה בין היתר הוא בא חשבון עימם, אבל במחיר גבוה מאוד ומיותר לשני הצדדים.

3. ההגמוניה הכלכלית האמריקנית מקורה במלחמת העולם ה-2, כאשר מרבית אירופה הייתה כבושה ע"י גרמניה ובעלות בריתה, רוסיה הותקפה ע"י גרמניה והתשתיות בה הושמדו ברובן וכך גם יפן מול ארה"ב. במצב זה הפכה ארה"ב שנותרה שלימה ובלתי פגועה מבית, בנתה לעצמה תשתית תעשייתית גדולה, מתקדמת וענפה ובהשפעתה העצומה בתקופות השיקום אחרי המלחמה באירופה וביפן רכשה לעצמה הגמוניה כלכלית עולמית, הן בחום הצבאי והן בתחום האזרחי שעליה השכילה לשמור עד עצם ימים אלה.

4. הצבא שהוזרם לאוקראינה בתחילת המלחמה מנה כ-150 אלך איש בכל הגזרות. הגיוס מוגדר בשלושה שלבים, כאשר השלב הראשון שכמעט הושלם כבר הוא לכ-300 אלף איש.

5. קיימת א-סימטריה חזקה בין המעצמות הללו ואסימטריה זו עשויה להשפיע על העיצוב המאוחר יותר של מערך הכוחות העולמי. כך למשל רוסיה היא המדינה בעלת השטח הריבוני הגדול ביותר והיא כמעט כפולה בשטחה מסין וארה"ב. סין והודו הן המעצמות בעלות האוכלוסייה הגדולה ביותר – כל אחת מונה כיום כ-1.5 מיליארד נפש בקירוב. לארה"ב הכלכלה הגדולה והחזקה ביותר בעולם, ובשיתוף עם אירופה (אם יווצר שיתוף כזה) תיוותר עם הגמוניה כלכלית עולמית עוד עשרות שנים. רוסיה וארה"ב הן בעלות ארסנל הנשק הגרעיני הגדול והחזק ביותר בעולם והן גם בעלות הנוכחות החזקה ביותר בחלל (כשסין דולקת אחריהן...).

6. פולין, צ'כיה, סלובקיה, רומניה, הונגריה, בולגריה, המדינות הבלטיות, פינלנד(?) ומדינות הבלקן שהיוו את יוגוסלביה.

7. לא ניתן להשוות בפשטות את המצבים אך האנלוגיה הבסיסית נראית קרובה מספיק. אצל מעצמות ממלאים הפרסטיז'ה והתקדימים מקום חשוב במערכת השיקולים, כמו-גם ההשלכות על מאזן הכוחות הבין-מעצמתי. שכן מעצמות מאויימות בדרך כלל בעיקר ע"י מצבן הפנימי ויציבותן הפוליטית מבית כמו גם משחיקה עקיפה של תחומי ההשפעה המובהקים ע"י אי-יציבות של גבולות השליטה בשל עידוד שנותנות ריבותיה לכוחות הפריפריאליים לנסות והתנתק מהשפעה כובלת משי של הכוח המרכזי.

8. פולין כבר ביקשה מארה"ב להציב בשם נאט"ו על אדמתה טילים גרעיניים נגד האיום הרוסי כביכול. מעניין יהיה לראות עד כמה תרצה ארה"ב למתוח את החבל מול רוסיה במלחמה זו.

תאריך:  16/10/2022   |   עודכן:  16/10/2022
רפי לאופרט
+לראשונה: אירן תצייד את רוסיה בטילים בליסטיים לצורך תקיפת יעדים באוקראינה
13:14 16/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הוושינגטון פוסט מדווח מפי גורמים רשמיים בממשל האמריקני כי משלחת אירנית הגיעה למוסקבה ב-18 בספטמבר לצורך סגירת עסקת נשק חסרת תקדים שבמסגרתה תעביר אירן לרוסיה טילים בליסטיים לטווח של עד 700 קילומטרים  ▪  רוסיה תוכל להשתמש בטילים לתקיפת ערים ועמדות צבא אוקראיניות
טילי פתח-110 אירניים. לראשונה - טילים בליסטיים אירניים לשימוש באירופה [צילום: משרד ההגנה האירני דרך AP]
+רוסיה הופכת לתלויה צבאית באירן
11:58 16/10/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
שיתוף הפעולה הצבאי המתהדק בין מוסקבה לטהרן באוקראינה מחייב את ישראל לפקוח עיניים ולעשות הערכה מחודשת באשר לאינטרס הישראלי הכולל  ▪  אירן תעקוב בשבע עיניים אחרי הלקחים המבצעיים מהשימוש הרוסי במל"טים ובטילים שלה בזירת אוקראינה, כדי ללמוד מהם ולשפר יכולותיהם העלולות להיות מופנות נגד ישראל
כטב"מים מתוצרת אירן בשימוש רוסי באוקראינה [צילום: משרד ההגנה הרוסי דרך AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלחמה באוקראינה - התפתחויות (2)
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
משרד ההגנה הבריטי טוען כי צבא רוסיה נגוע ב"שחיתות מידבקת" וכי חלק מן הסיבות לכישלונות של צבא רוסיה בשדה הקרב באוקראינה הוא בבעיות לוגיסטיות חמורות שמהן הוא סובל. ההערכה נכללה בדוח המודיעין היומי שפרסם (שבת, 15.10.22) משרד ההגנה הבריטי.
15/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, טוען כי גיוס המילואים המיוחד בארצו צפוי להסתיים בתוך שבועיים.
15/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
חברת SpaceX של המיליארדר אלון מאסק הודיעה למשרד ההגנה האמריקני כי לא תוכל להמשיך לממן את שירותי האינטרנט של צבא אוקראינה. מאז פלישת רוסיה לשטחה של אוקראינה, בסוף אפריל השנה, משמשים מסופי האינטרנט של החברה, המבוססים על לוויני סטארלינק, כמקור תקשורת מרכזי של הצבא האוקראיני.
15/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
כתוצאה ממתקפת טילים רוסית הבוקר באזור קייב נפגע באופן חמור מתקן אנרגיה. כך מוסר תאגיד האנרגיה הממלכתי של אוקראינה. בהודעה מצויין שייתכנו הפסקות חשמל וקריאה לציבור להפחית את צריכת החשמל. נראה שרוסיה מתמקדת כעת, רגע לפני החורף, בפגיעה קשה בתשתיות אנרגיה ומים ברחבי אוקראינה.
15/10/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
בצל המתיחות הגוברת בין רוסיה לנאט״ו, האיומים ההדדיים שעלו השבוע מדרגה ותרגיל ההרתעה הגרעיני הגדול שצפויה ברית נאט״ו לערוך בשבוע הבא, מציבה רוסיה כמה מפציצים אסטרטגיים בבסיס האווירי ״אולניה״ בחצי האי קולה במחוז מורמנסק בצפון המדינה, לא רחוק מגבולותיה עם פינלנד ונורבגיה.
14/10/2022  |  יאיר נבות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
דרור גרין
דרור גרין
אנדראש מזאי מאפשר לנו להתרחק מהטראומה, מבלי לשלול או לדחות אותה או להדחיק אותה, ומזכיר לנו שבכל רגע, גם ברגע שלפני מותנו, אנחנו חיים, ובכל רגע אנחנו יכולים למצוא אושר קטן
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג  |  
נאום נשיא המדינה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים [כ"ז בניסן תשפ"ד, 5.5.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il