|   15:07:40
  גדי טאוב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
לפיד. מדלג על הכנסת [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90] אסא. פוסט בעייתי [צילום: גור דותן]
לפיד. מדלג על הכנסת [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

לא כשר

משטר שבו הקואליציה נוטלת לעצמה סמכות להוציא מתוך המשחק את האופוזיציה הוא בהגדרה, דיקטטורה, ואנחנו חוששים שמהלכים כאלה הולכים ומקבלים לגיטימציה, שאתה עכשיו תורם לה. מכתב גלוי לפרופסור אסא כשר
17/10/2022  |   גדי טאוב   |   יומני בלוגרים   |   כנסת 24   |   תגובות

שלום, אסא. כתבת שני פוסטים שעוררו סערה גדולה לגבי שאלת הצורך לקיים דיון בכנסת בהסכם הימי מול לבנון. קראתי אותם בעיון ורציתי להגיב לדבריך ברוח הדיונים הנוקבים והרציניים הזכורים לי משיעוריך באוניברסיטת תל אביב, אלא שהאפשרות להגיב חסומה בעמוד שלך. לפיכך אני כותב לך מכתב פתוח, ובאותה רוח של חתירה לבהירות, מתוך ניסיון לרדת לשורש המחלוקת, בהנחה שכך גם תקרא את דברי.

אולי טעיתי בהבנת דבריך, ואז אשמח אם תתקן אותי. אני סמוך ובטוח שיש לך תשובות כבדות משקל ואשמח כמובן לדעת מהן, שכן זכור מן השנים שלמדתי אצלך שאינך נוהג להשאיר טיעוני נגד בלא תשובה. יש לדברים חשיבות מיוחדת בעיני מאחר שמדובר בעניינים הנוגעים לליבה של השיטה הדמוקרטית שלנו, ובמיוחד לאור העובדה שמונח מאחורי קביעותיך משקל סמכותך כאינטלקטואל ציבורי, כפילוסוף, וכמומחה לאתיקה בחברה דמוקרטית. אם טעיתי בהבנת דבריך, טוב יהיה שתבהיר, או תכחיש - ואם לא טעיתי אולי מן הראוי שתשקול לחזור בך, משום שלדברים מסוג זה יש השלכות שחלקן בעיני מסוכנות.

אתחיל ישר מלב העניין. כתבת (בפוסט השני): "מבחינה משפטית הממשלה רשאית שלא לקיים דיון [בהסכם הימי מול לבנון] בכנסת. מבחינת האתיקה של פרלמנט במדינה דמוקרטית היא חייבת שלא לקיים דיון בכנסת". אתה דורש אם כן במפגיע מן הממשלה להדיר את הכנסת מדיון בהסכם בינלאומי, וזאת כחלק ממחויבות הממשלה לשמור על כבודה של הכנסת.

אניח בצד את הקביעה הראשונה השנויה במחלוקת לגבי חובת קיום הדיון בכנסת. בעניין זה, כידוע היועמ"שית לצידך. היא סבורה ש'חוק יסוד: משאל עם' אינו חל במקרה זה. יש בין מלומדי המשפט מי שסבורים שזו פרשנות שגויה של החוק וההסכם, ואם כך מובן שלא לא רק שהממשלה חייבת לקיים דיון בכנסת, היא חייבת באישור של הכנסת וזאת ברוב של 80 ח"כים ללא משאל עם, או ברוב של 61, כפוף למשאל עם. אבל לצורך הדיון אקבל את עמדתך המגובה בחוות הדעת של הייעוץ המשפטי, ונתרכז בעניין העיקרי שעליו כתבת - לא מה חוקי, אלא מה ראוי בדמוקרטיה מתוקנת.
תפקיד הפרלמנט באישור אמנות והסכמי! בינלאומיי! סקירה השוואתית / סקירה משווה
מן הסקירה ההשוואתית עולה כי בכל המדינות שנבחנו ממלא הפרלמנט תפקיד מסוים, גם אם לא פורמלי, באישור הסכמים בינלאומיים ואמנות. במרבית המדינות שנבחנו קיימים הסדרים מיוחדים בנוגע להשתתפות הפרלמנט בהחלטות בנושאים משמעותיים או בעלי חשיבות לאומית כמו ענייני מלחמה ושלום, שינויים בגבולות הלאומיים ומתן אישור לכוחות צבא זרים גישה או מעבר בשטח הלאומי. בדרך כלל נדרשת מעורבות הפרלמנט באישור או באישרור של ההסכם. בחלק מן המדינות ממלא הפרלמנט תפקיד גם בשלב ניסוח והכנת ההסכמים (11 עמ')


לבולשביקים היה נימוק: הם חישבו את טובת הכלל לפי תורה שלדעתם הייתה מדעית ואובייקטיבית - מטריאליזם היסטורי. אבל אתה, על סמך מה אתה קובע שקולה של האופוזיציה לא ראוי שישמע בדיון חשוב זה?

לפי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שסקר את הנושא בדמוקרטיות אחרות, בחלק גדול של הדמוקרטיות שאנחנו מכנים מתוקנות הסכם בינלאומי מחייב דיון ואף אישור של הפרלמנט (למשל ארה"ב, הולנד, בלגיה). באלה מהן שהחוק אינו מחייב זאת, הנוהג כן מחייב שהפרלמנט יקיים דיון בהסכם (למשל בריטניה, קנדה, ואוסטרליה).

כזה הוא הנוהג גם אצלנו, וברור מהי חשיבותו מעבר לשאלת חוקיות ההליך: הנוהג הוא שנותן לגיטימציה דמוקרטית להסכמים בינלאומיים שלא רק ממשלת ישראל, אלא מדינת ישראל כולה, הופכת מחויבת להם. אין צורך להרחיב את הדיבור על חשיבותה של הלגיטימציה להתנהלותה התקינה של כל דמוקרטיה, שיטת משטר שכידוע אינה יכולה להתקיים בכפייה. זה הרי מובן מאליו.

אבל במקרה שלפנינו, מאחר שמדובר בהסכם בינלאומי בזמן ממשלת מעבר שאינה נהנית מרוב בכנסת, דומה שהנוהג הדורש אישור מן הפרלמנט צריך לקבל משנה תוקף. לכן (ולמרות שהחוק נותן לה את כל הסמכויות שיש לממשלה רגילה) מן העובדה שאין לממשלת מעבר אמון של רוב בכנסת, נגזרת זהירות מיוחדת בהחלטות חשובות ובעלות השלכות ארוכות טווח. הפסיקה קבעה זאת שוב ושוב, גם כאשר החוק שתק. וזו גם הסיבה שהציבור מתקומם כאשר ממשלת מעבר מנסה להגיע להסדרים מדיניים שנויים במחלוקת (כפי שקרה בשלהי ימיה של ממשלתו של אהוד ברק), או אפילו כשהיא מבקשת למנות אדם לתפקיד מרכזי למשך שנים ארוכות (ראה מקרה מני מזוז, לאחרונה).

אבל לפי דבריך במקרה שלפנינו, לא רק שאינך רואה צורך בהענקת לגיטימציה דמוקרטית ולו חלקית (בידי כנסת יוצאת ומפולגת) להסכם. אתה אף סבור ש"מבחינת האתיקה של הפרלמנט" ממש אסור(!) לקיים דיון בכנסת בנושא (לא כל שכן הצבעת אישור).

אם באתיקה ולא רק בחוק מדובר, מה מצדיק לשיטתך חריגה כל כך משמעותית מהאתיקה הבסיסית של צורת השלטון הדמוקרטית - אתיקה שממנה נגזר הנוהג בכל רחבי העולם הדמוקרטי לפיו הסכמים בינלאומיים נידונים ואף מאושרים בפרלמנט?

ככל שאני יכול לראות, הצעת שתי תשובות נבדלות בשני הפוסטים שלך בנושא, שאמנם יש ביניהן חפיפה, אבל יש ביניהן גם הבדל חשוב.

התשובה הראשונה אומרת שהאופוזיציה (ובמשתמע המצביעים שבחרו בה) אינם ראויים להשתתף בדיון זה, משום ששיקוליה של האופוזיציה (ובמשתמע שיקוליהם של בוחריה) אינם מבוססים על שאיפה לקידום טובת הכלל. התנהגותה של האופוזיציה, כתבת בפוסט הראשון, "פרועה לשמצה [כך במקור] לטובת נאשם בשחיתות, גם לרעת הכלל (הצבעה נגד פטור מוויזות לארה"ב לדוגמה)."

טיעונים מן הסוג הזה מוכרים לנו היטב מתחום הפילוסופיה הפוליטית. הם שייכים למשפחת טיעונים שראשיתה באחד היריבים המושבעים ביותר של הדמוקרטיה, הפילוסוף היווני הגדול אפלטון, והמשכם באביה המודרני של התופעה המפחידה שאותה כינה ההיסטוריון יעקב טלמון "הדמוקרטיה הטוטליטרית" - ז'אן ז'אק רוסו. רוסו סבור היה ש"הרצון הכללי" המייצג את טובת הכלל על-פי התבונה, צריך לגבור על סך כל הרצונות הממשיים של האזרחים המונעים (גם) על-ידי התשוקה האגואיסטית. את הפילוסופיה הזאת אימצו כזכור לכולנו בין השאר היעקובינים והבולשביקים, והם השמיעו טענות דומות לשלך מצד המבנה הלוגי שלהן: גם הם טענו שהאופוזיציה אינה לגיטימית משום שאינה מייצגת את טובת הכלל. או בז'רגון חמור הסבר שהיה נהוג בפי הבולשביקים עצמם, רק מפלגתם מייצגת את "האינטרסים האובייקטיביים של הפרולטריון" שהוא המעמד המבשר את בוא החברה הצודקת, שתיטיב עם כולם. המפלגות האחרות לעומת זאת, על-פי חישוביהם ה"אובייקטיביים" של אותם בולשביקים, כולן פועלות, כלשונך "לרעת הכלל" או בלשונם - למען קידום האינטרסים הצרים של המעמדות המנצלים.

כפילוסוף ודאי אין אתה זקוק לי שאזכיר לך, שהבעיה התיאורטית העולה מטיעונים כאלה, והיא רלוונטית באותה מידה למשטרים רצחניים יותר ולמשטרים רצחניים פחות, היא תמיד זו: מי קובע מהו "הרצון הכללי", כלומר מהי טובת הכלל? הבולשביקים קבעו: אנחנו. ואילו אתה, בפוסט הראשון, ככל שאני יכול לראות, לא מציע כל תשובה זולת זו: אני.


אולי תופתע לשמוע שבמחנה שלנו איש לא דורש ברצינות להדיח את הקואליציה - עכשיו או כשתשוב להיות אופוזיציה - מהשתתפות בחיי הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו יודעים שהדעה שלנו, עם כל הלהט שבה אנחנו משוכנעים בה, אינה זכאית לתבוע לעצמה מעמד שמעל המשחק הדמוקרטי עצמו, קל וחומר זכות לבטל אותו

תקן אותי אם קראתי לא נכון, אבל הפוסט הראשון, וזו כנראה אחת הסיבות להתקוממות נגדו, אינו מציע כל נימוק מעבר לסמכות שיפוטך שלך - הנחרץ והחד-משמעי. לבולשביקים היה נימוק: הם חישבו את טובת הכלל לפי תורה שלדעתם הייתה מדעית ואובייקטיבית - מטריאליזם היסטורי. אבל אתה, על סמך מה אתה קובע שקולה של האופוזיציה לא ראוי שישמע בדיון חשוב זה? לא מצאתי בדבריך בפוסט הראשון הסבר כלשהו אלא רק הצגה רטורית של שיפוטך כאילו מדובר בעובדות ולא דעות. כתבת, כאילו לא אמור להיות חולק על דעתך, או כאילו די בדעתך, שהאופוזיציה "פרועה לשמצה" וגם פועלת "לטובת נאשם בשחיתות" ולכן במקום לקדם את טובת הכלל, היא מקדמת את "רעת הכלל".

אבל אני מניח שלא תופתע מאוד לשמוע שדווקא יש מי שחולק על כך שמדובר בעובדות מוצקות. לא במפתיע זו האופוזיציה. למעשה זה המצב הרגיל בדמוקרטיה: הקואליציה חושבת שדרכה של האופוזיציה תזיק לכלל, ואילו האופוזיציה חושבת בדיוק את זה הקואליציה. וכך גם חושבים רבים מתומכיה במקרה הזה - ואני בכללם.

לפי דעתנו - ואינני פוסל את האפשרות שגם אנחנו עשויים לטעות - הקואליציה היא "פרועה לשמצה", רומסת נורמות של אתיקה ונוהג, כולל דחיקת רגליה של האופוזיציה באופן חסר תקדים מוועדות הכנסת, כולל שימוש פוליטי במערכות אכיפת החוק והמשפט, איתרוג של עבריינים לכאורה מקרב שורותיה שלה, כולל מי שחשודים שעשו - לכאורה כמובן - עבירות שחלקן חמורות שבעתיים מאלה שנתניהו נאשם בהן (ובכללם בני גנץ בפרשה החמורה של המימד החמישי, אביגדור ליברמן בפרשות ישראל ביתנו, נפתלי בנט בנושא הכספים בבית היהודי, גדעון סער ושובל השמועות המלווה אותו מאז פרישתו ב-2014, ויאיר לפיד ששיקר לגבי טיפולו בבקשות של ארנון מילצ'ן, וכד'). אגב, אנחנו גם מקפידים לא לבלבל בין "נאשם" לבין "אשם" ובמדינת חוק ראוי לזכור את ההבדל ביניהם. לפי השקפתנו, הניסיון של האופוזיציה להפיל את הממשלה אפילו בהצבעה בנושא הוויזות לארה"ב (ובמיוחד בשעה שארה"ב דורשת מאיתנו תשלום במטבע פוליטי עבורן) אינו בהכרח חמור יותר מניסיונה של הקואליציה לשמר את עצמה על-ידי מניעת ועדת חקירה בנושא סרסור הסוהרות. האם תהיה מופתע לשמוע שלדעתנו ברור כשמש הקואליציה מוכנה להקריב את האינטרסים הלאומיים של ישראל על מזבח שנאת נתניהו, ושלכן יש להדיח אותה במהירות האפשרית בכל אמצעי חוקי ודמוקרטי העומד לרשותנו?

אני מניח שלא תופתע, וגם שלא תסכים עם דעתנו. אבל זה לא עניין מרעיש במיוחד. כך זה בדמוקרטיה. עם זאת אולי כן תופתע לשמוע שבמחנה שלנו איש לא דורש ברצינות להדיח את הקואליציה - עכשיו או כשתשוב להיות אופוזיציה - מהשתתפות בחיי הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו יודעים שהדעה שלנו, עם כל הלהט שבה אנחנו משוכנעים בה, אינה זכאית לתבוע לעצמה מעמד שמעל המשחק הדמוקרטי עצמו, קל וחומר זכות לבטל אותו. משטר שבו הקואליציה נוטלת לעצמה סמכות להוציא מתוך המשחק את האופוזיציה הוא בהגדרה, דיקטטורה, ואנחנו חוששים שמהלכים כאלה הולכים ומקבלים לגיטימציה, שאתה עכשיו תורם לה. לכן כשראש הממשלה שאין לו רוב בכנסת דורש להדיר את האופוזיציה מדיון חשוב, אנחנו חושדים שהוא מבקש לרכוש לעצמו סמכויות דיקטטוריות.

אבל הבה נדייק. הצעתך לא הייתה לתת ללפיד את הסמכות להדיר את האופוזיציה כרצונו, למרות שתמכת בעמדתו במקרה הנוכחי. בכל זאת יש כאן הבדל. מאחר שאתה אינך חלק מן הקואליציה כתבת, ככל שאני מבין את דבריך, כמי שנמצא מעל שני המחנות בעמדת שיפוט אובייקטיבית, ויכול לקובע מהי טובת הכלל.

אבל גם רעיון זה אינו מתיישב עם הדמוקרטיה. הרעיון הפלטוניסטי של המלך הפילוסוף נהגה בדיוק כדי למנוע את הדמוקרטיה, שאפלטון עצמו ראה בה תופעה מסוכנת ולא רצויה. לכן מה שאתה דורש בפוסט הראשון, ככל שאני מבין אותו, אינו הקפדה על התנהגות נאותה של אופוזיציה בדמוקרטיה, כפי שהפשט של דבריך לכאורה קובע. אתה בעצם, כך נדמה, דורש ביטול של הדמוקרטיה בפני עמדותיך הפוליטיות (שאולי חופפות לאלה של הקואליציה ואולי שונות מהן במקצת) - כלומר בפני השקפתך שלך על מהי טובת הכלל. לא הכלל יקבע - יקבע האינטלקטואל הניצב מעל ההמון.

זו עמדה מדאיגה כשהיא נשמעת מפיו אינטלקטואל מרכזי, שרבים מייחסים משקל רב לדבריו. ולכן טוב שבפוסט השני הבהרת שלא התכוונת לשלוף מארון הספרים הפילוסופי את אפלטון ולהפוך אותו למורה דרך פוליטי בירושלים של 2022. הפוסט השני שלך הביא טיעון חדש אל הדיון - טיעון שאולי התכוונת אליו גם קודם, אבל מקוצר היריעה לא התעכבת לפרוס אותו. זה קורה במדיומים חסרי הסבלנות של הרשתות החברתיות, ולכן טוב שהקדשת לכך עוד מעט מחשבה בדיעבד וטרחת לכתוב פוסט נוסף.


כיצד אתה מבסס את הפסילה הגורפת של כלל האופוזיציה, דבר שחוק יסוד אינו מעז לעשות, אבל שאתה דורש לעשות על סמך תקנון אתי, וכל זאת כדי לשמור על כבוד הכנסת? האם אינך דורש בעצם לרוקן את הכנסת מתפקידה, כדי שאפשר יהיה לשמור על כבודה? האם כבודה יכול כלל להישמר לאחר שעוקרה מכוחה, משל הייתה הכנסת בתולה מימי הביניים שאותה צריך שלמור בנפטלין מפני תשמיש?

שמחתי אם כן לגלות שהמבנה של הטיעון בפוסט החדש לא היה וריאציה על אפלטון, על רוסו, על רובספייר או על לנין. בהחלט לא. מדובר בניסיון לעגן את הדרת האופוזיציה מן המשחק הדמוקרטי, בתוך גוף הכללים של המשחק הדמוקרטי עצמו. זה כמובן הבדל של שמיים וארץ הן מן הצד הלוגי והן מן הצד המוסרי. כי אכן יש במסגרת הכללים הדמוקרטיים אפשרות לקבוע שעמדות מסוימות, מפלגות מסוימות או אישים מסוימים לא יוכלו לקחת חלק בשלטון. זה חלק מן הדמוקרטיה ולא ביטול שלה. פסילה כזאת של שחקן או שחקנים יכולה להיות על-רקע פלילי (שחיתות, עבירת מין או שוד מזויין למשל), עבירה על נוהלי הדמוקרטיה (הצבעה כפולה או זיוף פרוטוקול למשל) או אידיאולוגיה שהרוב מחליט שהיא פסולה (תמיכה בטרור, או גזענות למשל).

על מה מתוך מערכת הכללים הסבוכה ורבת הפנים של הדמוקרטיה ביקשת להשעין את פסילת האופוזיציה במקרה זה? בחרת בקוד האתי של הפרלמנטים המורה שמירה על כבוד הכנסת. אני מודה שלרגע נזכרתי בבעל הפטיש שכל בעיה נראית לו כמסמר, אבל מאחר שהקוד האתי של הפרלמנט רלוונטי כמובן לפעילות הפרלמנט, מובן לכל אדם לאן מכוון הטיעון שלך. אלה הכללים שהזכרת:

"האתיקה הפרלמנטרית, בכל מדינה מתוקנת, דורשת מכל חברי הפרלמנט והסיעות:
1. לשמור על כבוד הפרלמנט וחבריו בכל הליכותיהם; 2. להשתתף בפעילות הסדירה של הפרלמנט, לפי נהליו, קודם כל בוועדות של הפרלמנט; 3. להשתתף בדיוני הפרלמנט במליאה, באופן מכובד וענייני, הבא לבטא את הדעות של בוחריהם בנושאים העומדים על הפרק; 4. להשתתף בהצבעות של הפרלמנט באופן העומד על שיקולים של טובת הכלל על-פי הדעות של בוחריהם; 5. להשתתף כמקובל בוועדת האתיקה של הפרלמנט ולציית להחלטותיה."

אבל אם זה הבסיס לפסילת זכותה של האופוזיציה לקחת חלק בהליך דמוקרטי מכריע, הרי שזו טענה מרחיקת לכת מאוד, אלא אם כן לא ירדתי לסוף דעתך כאן. שכן כדי לשלול מחבר כנסת מסוים או ממפלגה את זכותה להשתתף בהליכי השלטון צריך לקרות דבר חמור מאוד. אנחנו לא מדברים כאן על נימוסים והליכות ואפילו לא על סתם עבירות. לא מספיק שחבר כנסת ינבל את פיו בלהטו של איזה ויכוח, ידבר בכוונה בשפה שרוב חברי הבית אינם מבינים אותה, או שיצביע הצבעת מחאה הפוגעת בקודשי סמליו וערכיו של הקולקטיב. צריכה להיות עבירה משמעותית מאוד, וקונקרטית מאוד, וצריך להתקיים הליך מסודר המפקיע מאותו חבר כנסת, או מקבוצה של חברי כנסת, את החסינות והסמכות שיש למחוקקים.

בעניין זה אין צורך לשער השערות כיוון שהליכים כאלה מוכרים לנו. כידוע, כדי שאדם או מפלגה ייפסלו מלרוץ בבחירות צריכה ועדת הבחירות המרכזית לפסול אותם על בסיס מאוד מוצק של ראיות, לאור הוראות מפורשות של 'חוק יסוד: הכנסת' או של החוק הפלילי, וזאת רק במסגרת הליך הוגן. לעיתים קרובות, גם אחרי כל זה נוטה בג"ץ להפוך החלטות של פסילה, כיוון שהזכות לבחור ולהיבחר היא ליבת הדמוקרטיה. לפיכך נוהגים בה, בצדק, בחרדת קודש. ברור גם שלא ניתן לפסול אף אדם על בסיס עבירות שעשו אחרים. לכן לא ברור לי כיצד אתה מבסס את הפסילה הגורפת של כלל האופוזיציה, דבר שחוק יסוד אינו מעז לעשות, אבל שאתה דורש לעשות על סמך תקנון אתי, וכל זאת כדי לשמור על כבוד הכנסת? האם אינך דורש בעצם לרוקן את הכנסת מתפקידה, כדי שאפשר יהיה לשמור על כבודה? האם כבודה יכול כלל להישמר לאחר שעוקרה מכוחה, משל הייתה הכנסת בתולה מימי הביניים שאותה צריך שלמור בנפטלין מפני תשמיש?

אבל האם כוונתך שתקנון האתיקה של הכנסת, שהכנסת אומנם הקנתה לו מעמד של חוק, יוכל לאפשר לפסול לא אדם, לא מפלגה אלא את האופוזיציה כולה מלהשתתף בהליך חשוב כמו דיון בהסכם בינלאומי רב-השלכות וכל זאת על בסיס אמירות כלליות על אודות התנהגות לא ראויה של חלק מחבריה? האם יחידים שלדעתך סרחו אף שלא נפתח נגדם כל הליך, גוזרים את גורלן של סיעות ובריתות פוליטיות רב-מפלגתיות? האם זה הגיוני, במסגרת התנהלות אתית - אפילו מבחינת החוק היבש - לפסול קבוצה פוליטית על בסיס קולקטיבי, בלי פירוט של העבירות, ייחוסן למבצעיהן, ועמידה על זכותו של כל מי שנאשם בהן להליך הוגן? האם בחסות הכללות מעורפלות כאלה אפשר לדרוש דבר כה מרחיק לכת, הלקוח בספר ההפעלה של הדיקטטורה, כהדרה של כלל האופוזיציה?

דבר אחד הוא לשמוע דברים קיצוניים ואנטי-דמוקרטיים כאלה מאדם מופקר וחסר השכלה כמו יאיר לפיד. אבל פילוסוף מקצועי, ובמיוחד בעל התמחות באתיקה, מחויב להסביר בפירוט מניח את הדעת על מה בדיוק מבוססת דעתו הנשמעת באזניו של כל אדם משכיל - ולא בכדי - כמו הצעד הראשון שעושות דמוקרטיות בשביל האבדון המוביל לדיקטטורה: שלילת זכותה של האופוזיציה לקחת חלק בהליכי הפרלמנט.

לכן נדמה לי שלא טוב יהיה להשאיר את הרושם הקשה של דבריך תלוי ועומד. אלא אם כן, כמובן, אתה אכן תומך בביטול אחד מעמודי התווך החוקתיים של הדמוקרטיה מפני עבירות אתיות כגון אי-השתתפות מספקת בדיוני ועדות הכנסת. טיעון כזה, שיש לי ספק אם תרצה לעמוד מאחוריו, דומה להתרת שריפת הבניין בשם האיסור להדליק נר.

ואחרונה, כאשר מדובר בקואליציה שרמסה את האתיקה הפרלמנטרית הבסיסית ביותר בגסות רבה כל כך והדירה את האופוזיציה מחלקה הנהוג מאז קום המדינה בוועדות הכנסת, מוזרה הדרישה להוסיף חטא על פשע על-ידי הדרה נוספת של האופוזיציה מדיון חשוב - כלומר להשתמש בכללי האתיקה שהקואליציה רמסה, כדי לגרום להם, לכללים אלה, להוסיף ולפגוע באפשרות לקיימם.

אבל אולי החמצתי משהו. אולי אם תוכל למנות את העבירות האתיות המצדיקות בעיניך את שלילת זכותה של האופוזיציה מהשתתפות בדיון החשוב הזה, גם ללא הליך הוגן של בירור העבירות, נוכל לדון באופן מושכל יותר בטענה הנראית לי לכאורה סותרת את עצמה - ביטול סמכותה של הרשות המרכזית בדמוקרטיה, בשל עבירות אתיות כנגד כבודה. אולי יתברר שהאופוזיציה עשתה דבר מה חמור מכל מה שעולה על דעתי כרגע, אף שככל הידוע לי היא לא הציתה את בניין הפרלמנט.

לאור כל זאת, אשמח אם תבהיר את עמדתך.

בידידות,
תלמידך לשעבר
גדי טאוב

נ"ב - בדיון שבו מבקשים לפסול את האופוזיציה על סמך כללי אתיקה, שביניהם מוזכרת חובת ההשתתפות הפעילה בדיוני הכנסת וועדותיה ראוי להזכיר גם שראש ממשלת המעבר המבקש כעת להעביר את ההסכם ללא אישור הכנסת, הוא במקרה גם שיאן רב-שנתי בהיעדרות מן המליאה.
תאריך:  17/10/2022   |   עודכן:  18/10/2022
גדי טאוב
+תוגברה האבטחה סביב ח"כ בן-גביר
20:35 17/10/22  |  עידן יוסף
בעקבות איומים על חייו של ח"כ איתמר בן-גביר, החליט משמר הכנסת להגביר את האבטחה סביבו. בן-גביר מאוים תקופה ארוכה ומקבל אבטחה צמודה בדרגת אבטחה 6, הגבוהה ביותר, אולם כעת תתווסף חגורת אבטחה נוספת על זו שכבר קיימת. בין היתר יקבל רכב מוגן ירי באופן קבוע וחבלן יסרוק בקביעות את ביתו (ישראל היום).

במהלך החג, הופץ ברשתות החברתיות סרטון בו שיר הסתה נגד יו"ר עוצמה יהודית. בסרטון נראה זמר היוטיוב הטורקי, איברהים חאמד.

בתגובה, מסר ח"כ בן-גביר: "מדובר בפירוש בסרטון הסתה לרצח נגדי. הסרטון הזה שואב לגיטימציה מההסתה החמורה נגדי בשמאל בראשות גנץ ולפיד שלא מפסיקים להסית נגדי ולהתיר את דמי. אני קורא להם לגנות את הסרטון המזעזע הזה בתוקף ולחדול מיד מההסתה נגדי".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אביר קארה / Abir  kara   אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana   אהוד ברק   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון טל / Alon  Tal   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי אבידר / Eli Avidar   אלי כהן / Eli Cohen   אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov   אלעזר שטרן / Elazar Shtern   אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   ארנון מילצ'ן   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי לסקי / Gaby  Lasky   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   חיים ביטון / Haim Biton   חיים כץ / Haim Katz   חמד עמאר / Hamad Amar   יאיר גולן / Yair Golan   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon   יוסף שיין / Shain Yossi   יועז הנדל / Yoaz  Hendel   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יחיאל משה טרופר / Yehiel  Tropper   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   ישראל ביתנו   לימור מגן תלם / Limor Magen Telem   מאזן גנאים / Mazen  Ghanem   מאי גולן / May  Golan   מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   ממשלת ישראל / Israel Government   מני מזוז / Meni Mazuz   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה (מוסי) רז / Mossi Raz   מתן כהנא / Matan  Kahana   נחמן שי   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   ניר אורבך / Nir  Orbach   נירה שפק / Nira  Shpak   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סימון דוידסון / Simon Davidson   סלאלחה עלי / Salalha Ali   סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עידית סילמן / Idit  Silman   עידן רול / Roll Idan   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   פטין מולא / Patin  Mula   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman   שרן השכל / Sharren Haskel   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא כשר
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא קבע מועד לדיון
17/10/22 20:53
2
באום
17/10/22 21:51
3
אברהם 101010
18/10/22 08:57
4
עובד 1
18/10/22 12:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 24
הממשלה מסרבת להעלות את הסכם הגז להצבעה בכנסת. ראש הממשלה היקר שלנו, יאיר לפיד, יודע שאין לו רוב בכנסת להסכם. אז הוא עוקף את הכנסת בניגוד להמלצה משפטית שקיבל.
רביזיה מצד יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, במהלך דיון (יום ב', 3.10.22) בוועדה הביאה להזמנה בהפתעה של נציגי משטרת ישראל, לתת דין וחשבון על אירוע שבו "בואש", רכב הנושא מכונת התזה (מכת"ז) התיז סילון מים עם צבע על זוג זקנים עוברי אורח שהלכו לתומם ברחוב.
03/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
35 חברי כנסת מסיעות הקואליציה והאופוזיציה, החברים בשדולת ארץ ישראל בכנסת, שלחו מכתב לשרי מפלגות ימינה והתקווה החדשה בממשלה, בדרישה כי יטילו וטו נגד החלטת הממשלה המסתמנת, לאמץ את הסכם התרבות עם האיחוד האירופי. לדבריהם, ההסכם שערורייתי ומפלה לרעה באופן בוטה את יהודה ושומרון, רמת הגולן ואף חלקים מירושלים בירת ישראל.
22/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
עדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') את הצעת שר האוצר אביגדור ליברמן למתווה הפיצויים לעסקים עבור נזקים עקיפים שנגרמו להם כתוצאה ממבצע 'עלות השחר', בתאריכים 02.08.2022 ועד 09.08.2022. רשות המיסים נערכת לפתיחת האפשרות להגשת תביעות מקוונות לפיצויים וצפויה לפרסם את ההנחיות והטפסים המקוונים להגשת התביעה, לאחר פרסום התקנות ברשומות.
20/09/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
עימות חריף פרץ במליאת הכנסת בין חברי הכנסת של מפלגת העבודה לחברת הכנסת מיכל וולדיגר (הציונות הדתית). במהלך נאום (יום ב', 19.9.22) במליאת הכנסת, שעסק במתמודדי הנפש, שיסעו חברי העבודה, בפרט אבתיסאם מראענה, את נאומה וקראו בגנותה קריאות בשל הפגנתה עם הורי התלמידים מבית הספר הדתי בגבעת שמואל שבו שולבה תלמידה בזהות של תלמיד.
19/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il