|   15:07:40
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
[צילום: אוניברסיטת טריניטי דרום מערב]

מי באמת בנה את "הערים הנבטיות"

עלייתו וירידתו של המיתוס הנבטי מי פיתח חקלאות ייחודית בנגב? בעקבות מאמרו של פרופ' גדעון אבני בקתדרה 181 (ניסן תשפ"ב)
09/11/2022  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


פתיח

באמצע התיכון, התעוררה בי ובכמה מחברי, התשוקה לעיסוק בארכיאולוגיה ובעיקר לגילוי ממצאים בשטחים שהקיפו את הקיבוץ. חברנו לארכיאולוג הידוע רם גופנא והיינו יוצאים בשבתות ובימי החופשה לאתרים בעמק חפר ומסייעים לו בחפירות. כתמורה הוא היה מרצה בפנינו אודות התקופות והממצאים שלהם - החל מאתר הפרהיסטורי ליד בורגתא, בעתיקות הרומיים בקיסריה, ממצאים ביזנטיים בגבעה הפרסית ליד מושב אליכין ושכבות תל חפר ליד מעברות. התחרינו בינינו מי יחשוף ראשון מטבע נחושת; מי יגלה ראשון נר שמן מחרס ומי ימצא גוש אבן צור שסותת על-ידי האדם הקדמון לכדי אגרופן, או גרזן.

העיסוק בארכיאולוגיה הפך למרכזי בכיתות הגבוהות, הקמנו מחסן מיוחד עבור הממצאים והצגנו תערוכה קטנה וחשנו שככל שאנו מוצאים שרידים מהעבר כך מתבררת לנו תמונת חיינו - למה הורינו הגיעו לכאן ומה אנו עושים פה. אתרי עמק חפר, שסייענו בחשיפתם נתנו לנו את התחושה שאנחנו ממשיכי מתיישבים רבים שקדמו לנו, עסקו בחקלאות ובגידול בעלי חיים, חלקם כובשים שבאו מבחוץ וחלקם יהודים, שהותירו על הכלים ובמטבעות את סימני זהותם.

משום כך, משך את עיני מאמרו של פרופ' גדעון אבני, שאינו מסתפק אך ורק בממצאים ובחיתוכים ורישומים והשוואת זמנים אלא, קושר את מסקנות המחקרים לתפיסות התרבותיות-חברתיות ויישוביות שאפיינו את המתיישבים בהר הנגב החל מתקופת הנבטים ועד שרידי התקופה הביזנטית שנותרו בערי הנגב ולאורך דרך הבשמים וכיצד השפיעו הממצאים הארכיאולוגיים שנחשפו על עיצוב השקפתם של המסיירים בנגב והמתיישבים החדשים בנגב החל מאמצע המאה ה-19 ועד ימינו. בקריאת המאמר חשתי בעת במחקרו בדיוק את אותו רצון שפיעם בנו בנערותנו בעמק חפר - אנו לא הראשונים כאן ואנו נצליח לשרוד כאן, על סמך הממצאים, לזמן רב.

מטרות המאמר ושאלות המחקר
קיבוץ רביבים [צילום: לע"מ]
בפגישתו עם נלסון גליק, פיתח אברהם נגב את הגישה שראתה בנבטים את "אבירי הנגב" אשר ייסדו את סחר השיירות הבינלאומי
▪ ▪ ▪

עליית קיבוץ רביבים על הקרקע בשנת 1943 יצרה את המגע הראשוני עם שרידי התרבות הנבטית ובעיקר סביב חורבת סבייטה (שבטה) שהיו בסביבתו. החלוצים הצעירים גילו הערצה למובילי שיירות המסחר במדבר בין פטרה לעזה. הסופרים יונת ואלכסנדר סנד ואברהם נגב היו מהבולטים בקיבוץ שחקרו וסיירו בערי הנבטים.

בפגישתו עם נלסון גליק, פיתח אברהם נגב את הגישה שראתה בנבטים את "אבירי הנגב" אשר ייסדו את סחר השיירות הבינלאומי. כבר ב-1945 נערכו סיורי סטודנטים וחוקרים לדרום, לערי הר הנגב, בהדרכת אברהם נגב. החוקר אבני מציג את מטרות המאמר: "לבחון את הגישה המחקרית שהעצימה את תפקידם של הנבטים בבניית היישובים ובפיתוח החקלאות הקדומה בנגב משלהי התקופה ההלניסטית ועד התקופה הביזנטית".

הוא מתכוון להסתמך על המחקרים שהחלו להתפרסם בנושא מאמצע המאה ה-19 ועד שנות השמונים של המאה העשרים כולל החידושים שנוספו בשלושים השנים האחרונות. עוד מתכוון המחבר להראות את הקשר בין תרבות הנבטים לבין השתקפות תרבות זו בתרבות הישראלית, בעולמם הרעיוני של התיישבות הצעירה בנגב והזהות שנוצרה בין החלוצים של שנות הארבעים לבין תרבות הנבטים.

התודעה הנבטית במחקר הארכיאולוגי
שרידים רבים [צילום: אבי אוחיון/לע"מ]

תכונות מופלאות
גליק חצה קווים אקדמאיים-ארכיאולוגיים ובתיאוריו הפיוטיים יצק לתרבות זו תכונות מופלאות כמו - תבונת כפיים, רודפי שלום, לימוד רזי הגידול החקלאי במדבר והימנעות מעימותים ומלחמות.

גליק תיאר את הנבטים כמעצבי התרבות העירונית והחקלאית בנגב גליק אף קישר בין התרבות החקלאית העתיקה לבין ההתיישבות היהודית הצעירה בנגב
▪ ▪ ▪

ראשית המחקר במאה ה-19 בידי חוקרים אמריקנים ובריטים והמשכו על-ידי ישראלים לאחר קום המדינה. כאן מביא החוקר רשימה ארוכה של חלוצי המחקר הנבטי החל מא' פלמר, א' רובינסון, א' מוסיל, צ' וולי, ות.א. לורנס. על-אף החפירות והממצאים עדיין הנבטים לא נחשבו אז לגורם יישובי בעל משקל באזור. נמצאו שרידים רבים, כדים מצוירים, מטבעות, מבנים ותעלות וכתובות, אך הדגש היה על ההתפתחות המאוחרת של האזור בתקופה הביזנטית. נלסון גליק ותלמידו אברהם נגב הם שפיתחו את הגישה המחקרית הייחודית של הנבטים אשר עלו מן המדבר והביאו עמם תרבות חיים ייחודית.

מחקריו של גליק שהובילו בתחום פורסמו בסדרת כתבות בכתב העת של בית הספר האמריקני לחקר המזרח וכן בספרו הפופולרי "אפיקים בנגב". גליק תיאר את הנבטים כמעצבי התרבות העירונית והחקלאית בנגב. גליק אף קישר בין התרבות החקלאית העתיקה לבין ההתיישבות היהודית הצעירה בנגב (שלושת המצפים ו-11 הנקודות). גליק אף חצה קווים אקדמאיים-ארכיאולוגיים ובתיאוריו הפיוטיים יצק לתרבות זו תכונות מופלאות כמו - תבונת כפיים, רודפי שלום, לימוד רזי הגידול החקלאי במדבר והימנעות מעימותים ומלחמות.

חברי רביבים ושדה בוקר שליוו אותו במסע חקירותיו השפיעו עליו והוא כלל בתרבות הנבטית מתכונות חלוצי היישובים החדשים. למסקנותיו העיתים רומנטיות של נלסון גליק קמו מתנגדים כמו למשל החוקר קולט שגילה את ארכיון הפפירוסים הגדול משלהי התקופה הביזנטית. הוא ואחרים שמו את הדגש על החקלאות המדברית המתפתחת דווקא על המתיישבים בתקופה הביזנטית ולאו-דווקא על הנבטים.

הנבטים והמחקר העדכני
נגב וחוקרים אחרים הזדהו עם הנבטים כחלוצים וטענו שיש להקים חקלאות בלתי שגרתית בנגב כפי שעשו בזמנו הנבטים
▪ ▪ ▪

אברהם נגב, תלמידו המובהק של נלסון גליק, הוא שעיצב את התפיסה המחקרית-ארכיאולוגית בדבר חשיבותם של הנבטים בנגב לאורך כאלף שנה. מחפירותיו בעבדה, חלוצה וממשית הגיע למסקנה על הדומיננטיות שלהם בחקלאות הנגב וכן שחלק מהאוכלוסייה בנגב היה ממשיכם של הנבטים. אברהם נגב הבליט את אחריותם של הנבטים בנגב לתרבות החומרית (ארמונות, סכרים, רחובות, כנסיות ועוד) וגם אחר כיבושו על-ידי הרומאים ויותר מאוחר עם השתלטות הביזנטית במאה הרביעית אחר הספירה - המשיכו להיות המובילים בעיצוב התרבות החומרית בנגב.

אברהם נגב כתב כי הודות לניסיונו כחבר קיבוץ חקלאי בנגב הגיע לתובנות ארכיאולוגיות-מחקריות באשר לנבטים. נגב וחוקרים אחרים הזדהו עם הנבטים כחלוצים וטענו שיש להקים חקלאות בלתי שגרתית בנגב כפי שעשו בזמנו הנבטים. אולם, חוקרים כמו רודולף כהן ויורם צפריר טענו כי חלו שינויים מכריעים בחקלאות הנבטית לאחר סיפוח השטח לרומי בשנת 106 לסה"נ ויותר מאוחר עם חדירת הנצרות הביזנטית לנגב החל מהמאה הרביעית לסה"נ. תוצאות המחקרים החדשים היו יתר איזון בין הנבטים לבין התרבויות האחרות שחדרו לאזור ואף הם היו שותפים לפיתוח שיטות חקלאות מדברית.

מחקרים ומבנים
שיבטה [צילום: לע"מ]

תהליכים הסטוריים
סקר החירום שנערך בנגב לאחר הסכם השלום עם מצרים העלה כי השפעתם של הנבטים על התרבות החקלאית והמסחרית הייתה רק אחד מהמרכיבים בנגב ובעבר הירדן שהשפיעו על התהליכים ההיסטוריים.

לאחרונה, החפירות בשבטה וחלוצה הצביעו על כך ששיא הבנייה באזור לא היה נבטי אלא מתאים לתקופה הביזנטית
▪ ▪ ▪

אברהם נגב זיהה במחקריו את השרידים הנבטיים כארמונות, מקדשים ומתחמים ליצירת כלי חרס. יותר מאוחר הוברר כי מבנים אלה שייכים ברובם לתקופה הביזנטית. הטין ששימש לכלי החרס הובא מפטרה ולא נחצב בנגב. נגב אף סבר שמצא שרידי מחנה צבאי נבטי שיותר מאוחר הובהר כמחנה רומי. יתר על כן, המבנים הצבאיים נבחנו מחדש והן לא ביטאו נוכחות צבאית נבטית באזור אלא אמצעי שמירה על דרכי המסחר במאות השלישית והרביעית לספירה.

לאחרונה, החפירות בשבטה וחלוצה, לדברי החוקר הצביעו על כך ששיא הבנייה באזור לא היה נבטי אלא מתאים לתקופה הביזנטית. גם החפירות בשנים 1994 - 1998 לא העלו ממצא אדריכלי מובהק שניתן לשייכו לנבטים. בנוסף חוקרים אחרים טענו כי השערת אברהם נגב (על סמך כתובות שמצא) כי החקלאות המדברית היא פרי עבודת הנבטים אין לה סימוכין ותארכו את הממצאים (סכרים, תעלות וטראסות) לראשית המאה הרביעית לספירה ושהיא מבוססת על טכנולוגיות שמקורן באגן הים-התיכון ובצפון אפריקה. כלומר, ההתיישבות הרחבה בנגב אינה פרי עבודת הנבטים אלא החלה מהמאה הרביעית ואילך עם חדירת הנצרות והתפתחות הסחר ביין.

סקר החירום שנערך בנגב לאחר הסכם השלום עם מצרים העלה כי השפעתם של הנבטים על התרבות החקלאית והמסחרית הייתה רק אחד מהמרכיבים בנגב ובעבר הירדן שהשפיעו על התהליכים ההיסטוריים. המחקר בו אנו עוסקים קובע כי שלב ראשון במחקר על הנבטים נעשה בידי האירופים במאה ה-19 ושירת במידה רבה את האינטרסים האימפריאליים/אוריינטליסטיים שלהם. השלב השני היה המחקר של חוקרים ישראלים בני דור המדינה שחוו את ההתיישבות החלוצית בנגב והשלב השלישי היה של ארכיאולוגים בני זמננו שהרחיב את מבטנו על השגי הנבטים והעמדתם בפורפורציה הנכונה תוך יישום שיטות מתודולוגיות חדשות ושימוש בשיטות מחקר אנליטיות מתקדמות.

בין מחקר ארכיאולוגי לספרות
בן-גוריון. עודד [צילום: הנס פין/לע"מ]

נמרוד
הפסל דנצינגר יצר את הפסל "נמרוד" מגוש אבן של חול נובית שהובא מהרי אדום ובהשראה ברורה של התרבות הילידית, כלומר הנבטית.

בשנת 1953, בן-גוריון פרש לשדה בוקר והכריז כי לימוד תרבויות העבר בנגב הוא מטרה חשובה בהתיישבות בנגב הרחוק ומטרה חשובה ללימוד על-ידי הנער הישראלי
▪ ▪ ▪

החוקר בודק את תולדות עיצוב התודעה הנבטית בשיח הישראלי. הוא מזהה את צמצום השימוש בעבר (הנבטים) כמוקד להזדהות לאומית-חברתית. יתר על כן, משום שלא נמצאו מספיק ממצאים ארכיאולוגיים המעידים על הוויה יהודית בנגב הרחוק, התפתחה גישה המזדהה עם התרבות החקלאית הנבטית כנוודים שיש לכבדם, ללמוד מהם ואף לשייכם בדרך מסוימת לקשרים עם יהודי הנגב. תפיסה זו אחזה והתחזקה בשני העשורים למדינה אולם אחר כך, החלה לאבד גובה. התחזק אם כן הרצון ליצור זהות חדשה ולחזק את הקשר בין הישראלי החדש (בעיקר מתיישבים בנגב) לבין עמי הארץ הקדומים וביניהם הנבטים.

הפסל דנצינגר למשל, יצר את הפסל "נמרוד" מגוש אבן של חול נובית שהובא מהרי אדום ובהשראה ברורה של התרבות הילידית, כלומר הנבטית. הפסל עצמו אמר:..."אבן זו באה מפטרה, העיר הקדומה החצובה בסלע, משכן הנבטים הקדום...". יש שראו באמירות אלה רמזים להתפתחות התנועה "הכנענית" בארץ בשנות השלושים והארבעים שרצתה להיות "עברית" יותר.

בשנת 1953, בן-גוריון פרש לשדה בוקר והכריז כי לימוד תרבויות העבר בנגב הוא מטרה חשובה בהתיישבות בנגב הרחוק ומטרה חשובה ללימוד על-ידי הנער הישראלי. לדעת החוקר אבני, בן-גוריון, אשר השתתף בכינוסים השנתיים של החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה, השתמש בממצאי הנבטים להוכחה עבור הנוער הישראלי כי ניתן לרדת לנגב, להתיישב בו, להקים יישובים ולנצל שיטות חקלאיות ייחודיות התואמות את תנאי מזג האויר ואת המדבר.

לאחר שבן גוריון ירד לשדה בוקר והציבור הקדיש יותר ויותר מחשבות לעבר הצורך ביישובו, חדרו רעיונות אלו גם לספרות בשנות החמישים. יונת ואלכסנדר סנד מרביבים הכניסו לספרם תיאורים ציוריים של העם המסתורי; יהושוע בר יוסף כתב ספר בשם: "בדרך לסלע האדום" בעקבות הטיולים האסורים לפטרה ותיאר שם את הישגי החקלאות המדברית שלהם; נסיה שפרן ריכזה במחקרה על ההולכים לפטרה עוד ועוד דוגמאות מהספרות העברית כולל ספרים לילדים המסייעים לחיזוק המיתוס של הנבטים בתודעה הישראלית החדשה.

עמוס עוז התייחס למיתוס זה בספרו משנת 1982, "מנוחה נכונה" שם הוא יוצר הקבלה בין המתיישבים היהודיים בנגב לבין הנבטים. אזכורים נוספים בספרה של רינה הברון מבארי בו מסביר לילדים אחד מחברי המשק את הקשר של מייסדי הקיבוץ עם התרבות הנבטית. נוסח דומה הופיע בספרו של יוסי גודארד "קולות מסתוריים במדבר" שיצא בשנת 1969. צור שיזף מדמה בספרו לילדים את הבדואים כצאצאי הנבטים. אם כי כאן, יש שינוי מסוים בו מדמה הסופר את הבדואים בסיני לצאצאיהם של הנבטים הקדמונים.

א.ב. יהושוע מתאר בספרו משנת 2018 את הנבטים כמי שמקיימים תרבות חקלאית ויישובית במדבר ללא נאומים ואידאולוגיות וכעם נבון שידע להתקיים בפועל בשממה לגלות את המים האצורים בה ואפילו לאגור אותם בבורות בדרכי שיירות של סחר בינלאומי רב תושייה.

עלייתו ושקיעתו של המיתוס הנבטי
הפנינה היצירתית [צילום: משה מילנר/לע"מ]
הסופרים והאומנים ביקשו לראות במהלך שנות השבעים ועד התשעים בנבטים עם מיתי קדום שניתן היה למצוא בו ובתרבותו יסודות המקבילים להתיישבות החדשה בנגב
▪ ▪ ▪

לסיכום, מאמרו של אבני מתמודד עם שאלת המיתוס הנבטי ומבהיר מה היו הסיבות לצמיחתו ולקמילתו. נלסון גליק ואברהם נגב יצרו את המיתוס בו הדמיון בין הנבטים לחלוצי הנגב התבטא בחקלאות מדברית חדשה שהצליחה ליצור תרבות מפוארת. ירידת בן-גוריון לנגב והטיולים האסורים לפטרה היו פועל יוצא של מיתוס זה שהחל משתנה בשנות השישים.

רשויות המדינה אף סייעו בהנגשת האתרים לקהל המבקרים שהלך וגדל, כולל ניקוי, סלילת דרכים, תליית שלטים וקיום כנסים ארכיאולוגיים. כל זה העצים את האלמנטים של מובילי שיירות מעזה לפטרה, מקימי ערים חדשות בנגב, בוני סכרים ומפתחי שיטות ניצול הגשם והשיטפונות לטובת חקלאות המאפשרות יישוב קבע. לאחר השלום עם ירדן והביקורים בפטרה עלתה שוב קרנם של הנבטים בהקשר של משרטטי "דרך הבשמים".

הסופרים והאומנים ביקשו לראות במהלך שנות השבעים ועד התשעים בנבטים עם מיתי קדום שניתן היה למצוא בו ובתרבותו יסודות המקבילים להתיישבות החדשה בנגב. החל משנות התשעים באמצעות התפתחות יכולת החפירה הארכיאולוגית לדייק את לוח הזמנים ההיסטורי הסתבר שתרבות מיתית זו לא הייתה שיאה של ההתיישבות בנגב דאז אלא רק חלק אחד מאלמנטים אחרים שהביאו את החקלאות הייחודית ואת בניית הערים לשיאים חדשים, וזה התרחש דווקא יותר מאוחר החל מראשית התקופה הביזנטית בארץ. עם זאת אבני טוען שרבים ממדריכי התיירים וממובילי הטיולים עדיין מדגישים את הצדדים האקזוטיים-מיתיים-מסתוריים הקשורים בעם הנבטי וזאת לאור השרידים הארכיאולוגים, ובעיקר הפנינה היצירתית - פטרה על מכלול העיר החצובה בסלע.

מילה אחרונה
המיתוס שהסעיר את דמיון המתיישבים הצעירים בנגב החל משנת 1943 הלך ונמוג ככל שהמחקרים היו ליותר ויותר מדויקים
▪ ▪ ▪

פרופ' אבני הצליח במאמרו להוכיח מצד אחד את הקשר שבין ההשקפות והתפיסות של הישראלים מלפני 1948 ולאחריה לבין המסקנות מהממצאים הארכיאולוגיים ששויכו לתרבות הנבטית בנגב. מצד שני הצליח החוקר להבהיר כיצד המיתוס שהסעיר את דמיון המתיישבים הצעירים בנגב החל משנת 1943 הלך ונמוג ככל שהמחקרים היו ליותר ויותר מדויקים והשתמשו בטכניקות מודרניות תוך קביעה ברורה שההישגים ששויכו עד עתה לנבטים אינם אלא חלק (לא גדול) מהתרבות החקלאית מדברית שהביאו הביזנטים לנגב.

לעיון נוסף

נגב א', אדוני המדבר, 1983.
גליק ג', אפיקים בנגב, תש"ך.
נסיה שפרן, הסלע האדום, תשע"ג.
מ' בן ארי ואחרים, החקלאות הקדומה בהרי הנגב, תשכ"ז.
רובין ר', הנגב כארץ נושבת, תשנ"א.
אוחנה ד', לא כנענים לא צלבנים, תשס"ח.
בר יוסף י', בדרך לסלע האדום, תשי"ט.
וכן מאמרים של חוקרים רבים בכתבי עת ובמרשתת.
תאריך:  09/11/2022   |   עודכן:  09/11/2022
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי באמת בנה את "הערים הנבטיות"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חבר הכנסת איתמר בן-גביר השואף להיות השר לביטחון פנים בממשלת נתניהו דורש להחמיר את תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל וליישם את דוח הנציב לשעבר שלומי קעטבי. הדוח שכתב קעטבי לא יושם אפילו לאחר בריחת 6 האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע מחשש שהדבר יביא להסלמה ביטחונית.
זה הזמן של חלק גדול מקרב העיתונאים, הפרשנים, בעלי הטורים, לערוך חשבון נפש עמוק ויסודי על זיהום המקצוע החשוב שבחרו בו, על ההשחתה הנוראה, על "עיתונאות" בשירות הוד מלכותם, על היותם כתבי חצר, מעוררי חמלה, חסרי חוליות, תועמלנים בלי מסווה.
הלסת לא נשמטה לי כששמעתי את סאמי אבו שחאדה, יו"ר סיעת בל"ד, שטוב להודות לאל שלא עברה את אחוז החסימה, משתף בגילוי לב על הזרמת תרומות בסך מיליוני דולרים, מיהודים בארצות הברית למפלגות רע"ם, חד"ש ותע"ל, כדי לחסום את שובו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולהוציא את הציבור הערבי להצביע.
נאום מפויס של בצלאל סמוטריץ' בישיבת הכנסת לזכרו של יצחק רבין הסתיים באקורד צורם המאשים את השב"כ בקונספירציות ובעידוד רצח רבין השב"כ ודאי כשל באבטחת ראש הממשלה אך האם הוא עודד את הרוצח השפל? האם הימין עודד את הרוצח השפל?
לפי דיווח בערוץ-12 (נראה לי כי מאת דפנה ליאל) המשא-ומתן להרכבת הממשלה מנוהל על-ידי הצמד-חמד בנימין נתניהו ואריה דרעי. ברית הנאשמים. אריה בכיר מביבי. כי הוא כבר גם מורשע פעמיים, אחת עם קלון. ביבי רק נאשם.
08/11/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
במשפחתי קיימת מחלוקת. יש השואפים לראות את היריבה משחקת בימי שישי במגרשים שלעתים יש בהם יותר חול מאשר דשא, ויש האומרים כי מוטב ששחקני הפועל יישארו בליגה הגבוהה עימנו, וכך נזכה בכל ע...
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il