מה שמבדיל בין המצב הקיים בו הפריפריה, הנגב והגליל, מנותקים לחלוטין ממרכז הארץ, הן כלכלית, הן נדל"נית והן תודעתית, לבין תנופת משנה לחיבור הפריפריה עם המרכז, הוא משולש הקסם - כביש מהיר, רכבת מהירה ונמל תעופה שני, אלטרנטיבי לנתב"ג.
לאחרונה גם כתבתי על הצורך להקים שני מטרופולינים חדשים בפריפריה, משימה שתארך מן הסתם לא מעט שנים. אולם, וזה אולם גדול, בטווח הקצר והבינוני, אין לי צל של ספק כי אם ממשלת ישראל החדשה תקבל החלטה על 3 מרכיבים אלה, עצם ההחלטה כבר תניע מגמות שכמותן לא ידענו מעולם.
נתחיל בפשוט: כביש חוצה ישראל, להלן כביש 6, משתרע כבר היום על פני כ-200 קילומטרים מצומת סומך שבגליל המערבי בצפון בואכה צומת שוקת בדרום, מזרחית לבאר שבע. נותרו בסך-הכל עוד כ-61 קילומטרים להשלמת הכביש בואכה שלומי בגבול הצפון וצומת הנגב בדרום.
ההחלטה לקדם מיידית מקטעים אלה, תיצור מציאות חדשה בה הגליל והנגב יהיו קשורים בכביש מהיר אחד, מה שכמובן יקל מאוד על כל מי שיתגורר, נניח, בנגב, ותהיה לו עבודה בגליל. בד-בבד לרכבת המהירה ניתן ואפשר כבר היום(!) לתכנן רכבת מהירה למלוא אורך כביש 6, מה שיצור כמובן יהפוך מיידית את המושגים "מרכז" ו"פריפריה" לארכאיים.
שילוב מערכות אלה, כמובן, גם מתבסס על הרעיון שאותו התווינו לא מכבר בלשכת הקבלנים, להקים שתי ערי מטרופולין גדולות בגליל ובנגב, מה שגם יענה על צרכי שוק הדיור לעתיד לבוא, וגם יביא מאות אלפי ישראלים, ובהמשך אף יותר מכך, למה שמכונה כיום "פריפריה".
עבר זמנו
וכעת הגענו לנושא החשוב מכל: נמל תעופה שני, אלטרנטיבי לנתב"ג הקורס מרוב עומס, שיהיה לו כמובן גם ערך בטיחותי מהמעלה הראשונה וכן ימתג ויקדם את הפריפריה. אין זה סוד שנמל התעופה רמון, בו הושקעו מיליארדים, החטיא את מטרתו והשימוש בו מוגבל בשל המרחק העצום ממרכז הארץ. כך למשל, חלק נכבד מהמגיעים לאילת הסמוכה, מעדיפים לעשות זאת במכונית או באוטובוס, זאת בשל הפרוצדורה המורכבת של הגעה אליו מנתב"ג ואחר כך הצורך ב"שאטל" לאילת.
זה שנים רבות מתנהל ויכוח עז היכן להקים את נמל התעופה האלטרנטיבי, האם ברמת דוד שבצפון או בנבטים שבנגב. לטעמי ויכוח זה, שכבודו במקומו מונח, עבר זמנו. ברור כי נבטים, הממוקם דקות נסיעה ספורות מכביש 6 וסביבו מרחבים ריקים מאדם, מה שיצמצם מאוד את הפגיעה הסביבתית, הינו אופציה עדיפה וריאלית.
על ממשלת ישראל החדשה לסיים את סלילת כביש חוצה ישראל, תוך הכנת תשתית לרכבת לאורכו של כביש 6 על-מנת שיהיה מוכן תוך 10 שנים שכן כבר אז יהיו במדינת ישראל כ-12 מיליון תושבים וסביב ה-18 מיליון תושבים ב-30 השנים הקרובות. ניתן וכדאי לבצע זאת כיום כאשר השטח פנוי לעבודה מידית ללא מכשולים.
על הממשלה לקבל אחת ולתמיד את ההחלטה המתבקשת והטובה למדינה מכל הבחינות, כלכלית, דמוגרפית, מיתוגית וכן מן ההיבט הביטחוני המחייב כיום להישען על נמל תעופה בינלאומי אחד בלבד. נמל תעופה כזה גם ייצר, במישרין ובעקיפין, רבבות מקומות עבודה, כולל פיתוח מתחמי תעסוקה והיי-טק, מה שכמובן ישנה לחלוטין את המפה הכלכלית והדמוגרפית בנגב.
ובל שנשכח: הנגב מהווה כ-60 אחוזים משטח מדינת ישראל (!) מה שאומר שאם לא יבוצעו לאלתר מהלכים אלה, ובהמשך גם בניית שני מטרופולינים חדשים, ישראל בפועל תוותר על יתרת המשילות שנותרה לה לפליטה מדרום ל"מדינת תל אביב". ואסיים בדברי ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן-גוריון: "אם אנחנו לא נכבוש את המדבר, המדבר יכבוש אותנו"! ודי וחכימא ברמיזא.