|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך
שמעון ישראלי באולפן קול ישראל 1959 [צילום: משה פרידן/לע"מ]

שמעון ישראלי בן 90

השחקן, הזמר והיוצר שמעון ישראלי, מאושיות התרבות בארץ המלווה את חיי התרבות בארץ מזה שנות דור חוגג בימים אלה 90 שנים להולדתו
19/12/2022  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

שמעון ישראלי, זמר, מלחין, פזמונאי, שחקן תיאטרון וקולנוע, תסריטאי ובמאי הוא מהאמנים הייחודיים בישראל בעל סגנון ייחודי במוזיקה הישראלית. הוא "חלוץ תוכניות היחיד בארץ" והיה האמן הראשון שהעלה תוכנית יחיד בישראל. ישראלי הוא בעל נוכחות בימתית ובעל קול בס עמוק רועם משהו. מופעיו, בהם הצגות יחיד, הוצגו מאות פעמים על במות בישראל. בעבר שיחק בתיאטרון הקאמרי ובתיאטרון חיפה, היה חבר בלהקת "שלישיית הערבה" ובלהקת בצל ירוק.

מעיון מעמיק ברשימת פעליו בתחום התרבות לאורך השנים, אתה למד כי מדובר באמן בעל סגנון וקול ייחודי במוזיקה הישראלית, ועד כמה תרומתו לתרבות הישראלית רבה ומשמעותית. תוכניות היחיד הרבות של ישראלי ויצירתו העשירו את עולם הזמר והתרבות הישראלי בשירים ובמערכונים רבים. כתבה זו מבקשת להביא את סיפור חייו ופעלו.

פרקי חייו
רק הוא ואחותו הניה שרדו את תופת ותלאות השואה ב-1945 שהה בבית הילדים באוטבוצק שליד ורשה ולאחר מכן עבר עם אחותו מפולין לגרמניה
▪ ▪ ▪

שמעון ישראלי נולד ב-1932 בוורשה שבפולין בשם שימק פוססורסקי, בנם הצעיר מבין חמשת ילדיהם של ישראל בעל מאפיה ואסתר לבית קולנברג. ילדותו נקטעה בגיל 8 כשגרמניה פלשה לפולין. רק הוא ואחותו הניה שרדו את תופת ותלאות השואה. ב-1945 שהה בבית הילדים באוטבוצק שליד ורשה ולאחר מכן עבר עם אחותו מפולין לגרמניה.

בשנת 1946 בהיותו בן 14 לערך, עלה ארצה במסגרת "עליית הנוער". במשך כשנה גר אצל משפחה מאמצת בכפר חיטים שליד הכנרת. אחר כך עבר לתל אביב, ולמד בסטודיו הדרמטי של תיאטרון "אוהל" בתל אביב. למחייתו עבד בחנות ספרים, בחלוקת עיתונים ועוד. באותן שנים שינה שם משפחתו לישראלי על שם אביו, ישראל שנספה בשואה.

את שירותו הצבאי עשה כזמר ושחקן בצוות הווי צבאי (חוליית בידור). לאחר שחרורו מצה"ל, בשנת 1953 השתתף בהצגת "זעקי ארץ אהובה" בתיאטרון "הבימה". בין ביצועיו הראשונים כזמר היו שירי הנשמה של הזמר פול רובסון אותו העריץ ושאף לחקות. ואכן קול הבס העמוק של ישראלי מזכיר מאוד את קולו של רובסון. בהמשך עבר לשחק בתיאטרון הקאמרי שם שיחק בשורה של הצגות ובהן "הנפש הטובה מסצ'ואן" (1955), "כטוב בעינכם", "הוא הלך בשדות" (1956) ועוד.

הקמת "שלושת המיתרים"
קטל בס [צילום: משה פרידן/לע"מ]
ב-1957 חברו השלושה: שמעון ישראלי, צבי בורודו ואריק לביא והקימו את הרכב "שלושת המיתרים"
▪ ▪ ▪

בתיאטרון הקאמרי הופיע ישראלי יחד עם צבי בורודו ואריק לביא. השלושה נהגו לשיר יחדיו בנסיעות להצגות ובאירועים שונים וקיבלו מחמאות על ההרמוניה הקולית שלהם. ב-1957 חברו השלושה: שמעון ישראלי, צבי בורודו ואריק לביא והקימו את הרכב "שלושת המיתרים". השלישיה הצטיינה בהרמוניה נפלאה.

השילוב של קול הבריטון היפהפה של צבי בורודו עם קול הבס העמוק של שמעון ישראלי וקול (הבס) הטנור המיוחד של אריק לביא יצרו הרמוניה מופלאה, והשלישיה זכתה להצלחה ולשבחים על יכולתה לא רק בארץ אלא גם באירופה. בעיקר שרה השלישיה שירי רועים ובוקרים. בין שירי השלישיה: "שיר הבוקרים" ("ערבה ערבה אין קץ"), אורחה במדבר (ימין ושמאל רק חול וחול), בוקרי לכיש (בין לכיש ועזקה), דודו (הערב יורד עלי אופק), למדבר (לך, לך למדבר), ועוד.

מסע הופעות מוצלח בצרפת
ערכת היחסים בין חברי הלהקה התערערה, היו חילוקי דעות וויכוחים שפגעו בתפקוד השלישייה
▪ ▪ ▪

ב-1958 ערכה להקת שלושת המיתרים מסע הופעות בצרפת שנמשך שישה חודשים (תחת השם" טריו ערבה" לבקשת האמרגנים בצרפת). השלישיה הופיעה ב"אולם אולימפיה" בפריז היוקרתי, לצד ז'אק ברל ושארל אזנבור. הקהל הצרפתי קיבל את שלושת הזמרים הישראלים בהתלהבות רבה. העיתונות המקומית היללה את השלושה. שמעה של הלהקה הגיעה לאוזניו של מנחה הרדיו הטלוויזיה האגדי אד סליבן וזה הזמינם לארצות הברית להופיע בתוכנית האירוח השבועית שלו שהנחה בטלוויזיה ברשת CBS.

אולם בינתיים מערכת היחסים בין חברי הלהקה התערערה, היו חילוקי דעות וויכוחים שפגעו בתפקוד השלישייה. אריק לביא לחץ שיצאו לארצות הברית. צבי בורודו ושמעון ישראלי, כך מספרים, סירבו. חברי שלישיית טריו ערבה (שלושת המיתרים) חזרו ארצה והלהקה התפרקה. לאחר שהלהקה התפרקה הופיע ישראלי תקופה קצרה בתיאטרון הסאטירי "סמבטיון", שם ביצע לראשונה את השיר "הלילה הולך בשדרות" אותו כתבה נעמי שמר.

מצטרף ל"בצל ירוק"
במסגרת "בצל ירוק" ביצע ישראלי יחד עם ילנה רובינא את הביצוע המקורי של השיר "השמלה הצהובה"
▪ ▪ ▪

בשנת 1959 הצטרף ישראלי בהזמנת אפרים קישון ל"להקת בצל ירוק" - להקת תיאטרון ובידור שהוקמה על-ידי יוצאי להקת הנח"ל ופעלה מסוף שנת 1957 ועד 1960 והייתה מן הבולטות ביותר בישראל בסוף שנות ה-50. במסגרת "בצל ירוק" ביצע ישראלי יחד עם ילנה רובינא את הביצוע המקורי של השיר "השמלה הצהובה" ("כשאנחנו נצא ביחד"), שכתבו חיים חפר וסשה ארגוב,ש מאוחר יותר התפרסם בשם "השמלה הסגולה" בביצוע "התרנגולים".

"חלוץ תוכניות היחיד בארץ"
ב-1964 הופיע ישראלי יחד עם שיקה אופיר במופע שנקרא "שני השינים" המופע כלל מערכונים ופזמונים
▪ ▪ ▪

ב-1960 העלה שמעון ישראלי ב"מועדון התיאטרון" מופע יחיד בשם "סתם יום של חול", שכלל פזמונים ומערכונים שכתב והלחין. הייתה זו למעשה תוכנית היחיד הראשונה בישראל. ישראלי הוא למעשה "חלוץ תוכניות היחיד בארץ".

רבים פקפקו וגילו ספקות לגבי הצלחתו של המופע ותהו הכיצד יוכל ויצליח אמן אחד המופיע לבדו ל"החזיק" ולרתק קהל במשך כל ההצגה שנמשכת כשעתיים. מסתבר שהחששות התבדו. המופע הוצג מאות פעמים זכה להצלחה קופתית רבה.

בעקבות הצלחת תוכנית היחיד "סתם יום של חול" העלה ישראלי בהמשך הקריירה האמנותית הארוכה שלו, לפחות עוד שמונה-תשעה מופעי יחיד. ב-1961 העלה את הצגת "התאומים". שנה לאחר מכן ב-1962 העלה את הצגת היחיד "לחם ושעשועים" ובשלהי שנת 1962 העלה את הצגת היחיד הרביעית שלו "תורת היחסים". ב-1965 העלה ישראלי את המחזה "הנסיך הקטן" בו גילם 7 דמויות כשלצידו משחק הילד יוסף שטרקמן בן ה-11 בתפקיד הנסיך הקטן. שמעון ישראלי היה הבמאי ואת המוזיקה הלחין שמעון כהן. ב-1964 הופיע ישראלי יחד עם שיקה אופיר במופע שנקרא "שני השינים" המופע כלל מערכונים ופזמונים.

בהמשך העלה ישראלי הצגות יחיד נוספות: "האיש מאחורי ההגדה", "ציפורים בראש" (1972), "אני יורד בגורדון" (1975), "זהירות זיכרונות" (1987) ועוד. בסך-הכל העלה ישראלי כעשר תוכניות יחיד או כמעט יחיד, שכללו בחלקם הגדול מערכונים ושירים חדשים והעשירו את עולם התרבות הישראלי בשירים ובמערכונים רבים.

ייחודם של רבים ממופעי היחיד של ישראלי, בנוסף כמובן לעובדה שהופיע בהם אמן יחיד בלבד, שעסקו לא רק בנושאים לאומיים כמו נושאי מלחמה גבורה וכיוצא באלה. אלא בנושאים "פשוטים" הקשורים לקיום היומיומי הפשוט.

אלבומים ושירים רבים
מול המיקרופון 1959 [צילום: משה פרידן/לע"מ]
ישראלי עסק גם בהלחנת פזמונים לאמנים אחרים. בין השאר הלחין את השיר "שיירת הרוכבים", למילותיה של נעמי שמר
▪ ▪ ▪

במהלך השנים הוציא והקליט ישראלי אלבומים ושירים רבים ובהם "ערב ישראלי" ו"סתם יום של חול". רבים משיריו נושאים אופי הומוריסטי וסטירי. משיריו המוכרים: "סתם יום של חול", "התזמורת של ראשון לציון", "כך בראו את העולם", "עמק דותן", "ביתי אל מול גולן", "תורת היחסים", "תפילה" "שיר הלחם", סינייה ועוד.

כמה מהשירים שישראלי מבצע הלחין הוא בעצמו ובניהם את השיר "סתם יום של חול" למילותיו של יוסי גמזו. השיר המפורסם ביותר שלו המזוהה עימו עד היום, וכן את השירים "כך בראו את העולם", ו"האורקסטרה של ראשון ("איזו אורקסטה") למילותיו של דן אלמגור.

ישראלי עסק גם בהלחנת פזמונים לאמנים אחרים. בין השאר הלחין את השיר "שיירת הרוכבים", למילותיה של נעמי שמר אותו מבצעים "הדודאים" ואת השיר "עמק דותן" למילותיה של דליה רביקוביץ אותו מבצעת להקת פיקוד צפון.

ב-1967 ישראלי הוציא אלבום "שירי לוחמים" ובהם "זמר הפלוגות", "שיר הפלמ”ח, "חיילים אלמונים", "שיר המגן והמרי", "הולכים בלילה", "דודו", "אשרי הגפרור" ועוד.

השתתפותו בסרטים
ב-1962 השתתף כשחקן יחיד בסרט "המרתף", בבימויו של הבמאי נתן גרוס, שעוסק בנקמתו של צעיר יהודי בקצין נאצי
▪ ▪ ▪

ישראלי שיחק במספר סרטים ישראלים וכן כתב תסריטים לסרטים. בתחילת שנות ה-60 כיכב בסרט "סיניה", סרטו של הבמאי אילן אלדד, כשלצידו בתפקידים הראשיים יפתח ספקטור, ודינה דורון. בסרט משחק גם הילד אהוד בנאי בן ה-8 לימים זמר ידוע.
העלילה כידוע מבוססת על מקרה אמיתי של ילדה בדואית שנמצאה בסיני על-ידי חיילי צה"ל במהלך מבצע קדש ליד אמה ההרוגה, אומצה על-ידי ח"כ פארס חמדאן ונקראה סיניה.

הסרט צולם בחולות ראשון לציון שדמו לחולות סיני. שיר הנושא של הסרט "סיניה" הוקלט על-ידי שמעון ישראלי למילותיו של דידי מנוסי וללחנו של נועם שריף. ב-1962 השתתף כשחקן יחיד בסרט "המרתף", בבימויו של הבמאי נתן גרוס, שעוסק בנקמתו של צעיר יהודי בקצין נאצי. ישראלי כתב את התסריט לסרט ואף את המוזיקה שלו. זהרירה חריפאי מקריינת בסרט.

צילומי הסרט החלו במרס 1962, באולפני "חביב" בהרצליה, שישראלי משמש גם כמפיק יחד עם נחום סלונים. הסרט זכה לביקורות חיוביות, נבחר לייצג את ישראל בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין ב-1963. ישראלי אף זכה בפרס "כינור דוד" לשנת 1963 כשחקן השנה בתיאטרון על משחקו ב"המרתף". אולם הסרט נחל כישלון מבחינה קופתית. בהמשך השתתף בסרטים הישראלים "מכת שמש", "אסקימוסים בגליל" ועוד.

מצטרף לתיאטרון חיפה
בשנת 1998 הוענק לו תואר "יקיר העיר חיפה" ובשנת 2004 זכה ב"פרס התיאטרון הישראלי" על מפעל חיים
▪ ▪ ▪

בשנות ה-60 עבר שמעון ישראלי בהזמנת ראש העירייה אבא חושי להתגורר בחיפה והשתלב כשחקן ובמאי בתיאטרון העירוני בחיפה. הוא שיחק וביים בשורה של הצגות בתיאטרון זה. בין השאר כיכב ב-1971 בתיאטרון זה בתפקיד ראשי במחזמר "שמח בנמל", בבימויו של יוסף מילוא. במחזה השתתפו כ-20 שחקנים ובהם אושיק לוי. את מילות השירים כתב דן אלמגור והלחין משה וילנסקי.

בשנת 1998 הוענק לו תואר "יקיר העיר חיפה" ובשנת 2004 זכה ב"פרס התיאטרון הישראלי" על מפעל חיים.
.
שמעון ישראלי נשוי לאלה ישראלי, מיקרוביולוגית במקצועה. שני ילדיהם, אירית ועופר עוסקים במוזיקה .אירית ישראלי היא מלחינה, מנצחת ומנהלת מוזיקלית של להקות זמר.


שמעון ישראלי [צילום: באדיבות המשפחה]
תאריך:  19/12/2022   |   עודכן:  19/12/2022
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שמעון ישראלי בן 90
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מקהלת רון
22/12/22 12:22
2
שימי
22/12/22 14:02
3
סתם אחד
28/12/22 11:53
4
וינטר הניה
6/01/23 11:21
5
חנה לויטר
1/02/23 19:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חג חנוכה קרב ובא, וכבר חודשיים שאני נתקל במגשי הסופגניות בכל מאפייה. יש עם ריבה ויש בלי ריבה שזה כמו פעם. בשנים האחרונות ריבה זה פאסה, ויש לנו מהכל. ממולא בשוקולד לבן ובשוקולד חום. ברום, קצפת, פיסטוק ולמעשה כל טעמי הגלידות ומשקאות האלכוהול עברו לתוך הסופגנייה, ועוד היד נטויה. ברשתות הגדולות התחילו למכור מארזים של סופגניות כאילו שמדובר בעוד מוצר ממחלקת הקפואים. אלו סופגניות שעוברות תהליך ראשוני של אפייה או משהו דומה, מצטער על חוסר ההשכלה בתחום הקולינארי, ואז משלימות הספגה בשמן.
19/12/2022  |  יוסף קנדלקר  |   יומני בלוגרים
במערכת הביטחון הישראלית עקבו מקרוב אחרי העצרת הגדולה של תנועת חמאס ברצועת עזה בשבוע שעבר לציון 35 שנים להקמתה ואחרי המסרים שהועברו שם לישראל. חלק חשוב בעצרת של חמאס היה העיסוק בעסקת חילופי השבויים העתידית עם ישראל.
מאז דור יבנה לאחר חורבן בית המקדש השני גאה המורשת היהודית על המחלוקת והדיון והספק ואי ההסכמה וקרב המוחות והלשונות ומלחמת התרבות שאפיינו אותה. זו הגאווה על מאבקי בית הלל בבית שמאי, שתמיד התפרשו כ"מחלוקת לשם שמיים".
19/12/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
משילות אינה רק מעצר פוגרומצ'יקים בדואים בכבישי הנגב. משילות אינה רק הבאה לדין של טרוריסטים חקלאיים בגליל. משילות היא גם טיפול ביד ברזל בחוליגנים הקיצונים בשולי החברה החרדית, הזיבורית המבאישה את ריחה של הקהילה החרדית. תמונות ההפקרות וחוסר המשילות בשכונת מאה שערים הם חרפה, לא פחות. בבירת הנצח הוקמה מיליציה אנטי יהודית אנטי ציונית הבזה לכל חוקי הממלכה ועושה שבת לעצמה בכוח הזרוע ובאלימות בלתי נסבלת.
החברה הישראלית משנה את פניה באופן רשמי. זה לא התחיל אתמול וגם לא שלשום אבל תוצאות הבחירות האחרונות מטיחות בפני הציבור החילוני, הן הימני והן השמאלני את המציאות ישר לתוך הפנים, בלי פילטרים מיותרים.
19/12/2022  |  יונתן אורון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
האם האנשים האלה נשארים יועציה של מירי רגב? הרי האינטרס שלה הוא בעצם שהם יעופו לה עכשיו מן המשרד הרחק ככל האפשר, ואם אינה עושה זאת - האנוכית מעוררת הסלידה - מדוע היא משאירה אותם בחב...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
אחרי 7 באוקטובר הדרישה של ראשי מערכת הביטחון שנסמוך עליהם בעיניים עצומות וניתן להם שיק פתוח היא לא לגיטימית    העמדה הזו שהם הכי חכמים והיחידים שיודעים ותמיד צודקים ואנחנו לא מבינים...
צבי גיל
צבי גיל
התמונות שהעולם, מלבדנו, קיבל ומקבל מעזה מראות שעזה ברובה היא עי חרבות ואין כמעט רובע שלם שעומד על תילו כפי שהיה    המצלמה מראה רחובות ריקים וכבישים שנהרסו או קבורים בערמות של בנייני...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il