בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
לדבוק בפרשה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
|
|
|
ההפטרה לפרשת "ויגש" (ג')
|
בימינו אנו כשבתוכנו מתרחשת מציאות רוויית ביטויי בוטות לשון קשה וגסת רוח, החובטת בנפש האומה היהודית בגילויי השנאה של מחנה אחד במשנהו, מן הראוי שנחבק בחום את הכמיהה הפועמת בהפטרת השבוע להתקרבות ולהיות עץ אחד
|
ההפטרה לפרשת "וַיִּגַּשׁ" היא מספר יחזקאל פרק ל"ז ונושאת את השם "חֲזוֹן הָעֵצִים". בימים אלו של פיצול מכאיב רוויי עוינות, המלווה באלימות מילולית קשה, יש משמעות מיוחדת לקריאת ההפטרה מספר יחזקאל, בה נדרש הנביא על-ידי בורא עולם לקחת את העץ, המסמל את ממלכת ישראל, ואת העץ, המסמל את ממלכת יהודה - "וְקָרֵב אוֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד לְעֵץ אֶחָד" (שם, פסוק י"ז) וכל זאת למען מטרה אחת "וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי" (שם, פסוק י"ט) לא עוד מחנות עוינים גדושי שנאה ובוטות לשון - אלא עם אחד מאוחד. בימינו אנו כשבתוכנו מתרחשת מציאות רוויית ביטויי בוטות לשון קשה וגסת רוח, החובטת בנפש האומה היהודית בגילויי השנאה של מחנה אחד במשנהו, מן הראוי שנחבק בחום את הכמיהה הפועמת בהפטרת השבוע להתקרבות ולהיות עץ אחד, כלשון פסוק י"ט - "וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי". הנביא יחזקאל כואב את הפילוג של ממלכת שלמה, שאירע בשנת 930 לפנה"ס לשתי ממלכות - ממלכת ישראל בראשות ירבעם בן נבט וממלכת יהודה בראשות רחבעם בן שלמה. הפילוג תבע מציאות חיים מדממת בשנת 930, ובהמשך ממלכת ישראל הצפונית הוגלתה בשנת 721 לפנה"ס לאשור. יחזקאל מנבא בתקופה, כשחלק הארי של העם כבר בגלות אשור וממלכת יהודה חווה את החורבן ואת הגלות לבבל ב-586 לפנה"ס. במציאות זו מייחל הנביא, שיקרמו עור וגידים דברי הנחמה של אלוהי ישראל: "...אֲדוֹנַי יְהֹוָה אֲנִי לוֹקֵחַ אֶת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל מִבֵּין הַגּוֹיִים, אֲשֶׁר הָלְכוּ שָׁם, וְקִבַּצְתִּי אוֹתָם מִסָּבִיב וְהֵבֵאתִי אוֹתָם אֶל אַדְמָתָם, וְעָשִׁיתִי אוֹתָם לְגוֹי אֶחָד... וְלֹא יֵחָצוּ עוֹד". (שם, פסוקים כ'-כ"א) הם יהיו לעץ אחד. במציאות חיינו יש מקום לחילוקי דעות פוליטיים בכל מישורי החיים, אך אין מקום לעויינות המזוויעה ולפרצי השנאה הבוטה, להם אנחנו עדים בימים אלו, המציבים אותנו כשני עצים מרוחקים זה מזה וכמעט אין סיכוי שיהיו לעץ אחד. נראה שגילויי השנאות שפשטן בתוכנו אינם נותנים סיכוי לקרב את העצים - "יִהְיוּ לְעֵץ אֶחָד" כלשון החזון בהפטרה המנוסחת בהתרגשות רבה על-ידי הנביא יחזקאל. כואבת עוצמת הפער בין השמימיות הערכית והמוסרית בהפטרה ובין המדברים בשמה בממשלה החדשה שלנו. כואב לשמוע ממנהיגי הממשל החדש, שקוראים ברטט את ההפטרה מספר הספרים, המייחלת לכינון עץ אחד, ומנגד משמיעים ביטויים מחפירים לעבר הנמנים למפלגות הממוקדות במרכז הפוליטי - "אנחנו לא סופרים אתכם", "אנחנו לא מתייחסים אליכם", "שבו בשקט, מי בכלל רואה אתכם". מי שמשמיע ביטוי פוליטי מלעיז נלעג, הסותר את רוח ההפטרה בספר יחזקאל פרק ל"ז, מבייש את ספר הספרים היקר לנו ופוגע קשות בנדבכי הקיום שלנו כעם במדינת ישראל היקרה לנו. העם בבחירות דמוקרטיות בחר ממשלה, שבראשה יעמוד בנימין נתניהו. הרוב אסור לו לעלות על שרטון של מלל פוגעני - "אנחנו לא סופרים אתכם". אנא, שהרוב יפנים את ערכי הפטרת השבוע מספר יחזקאל פרק ל"ז - "וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי".
|
תאריך:
|
27/12/2022
|
|
|
עודכן:
|
27/12/2022
|
|
איתן קלינסקי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
יהודית ממלבס
|
27/12/22 10:54
|
|
2
|
|
בן ציון
|
1/01/23 12:03
|
|
עד לא מכבר היה איתמר בן-גביר, המיועד להיות השר לביטחון הפנים, חלק אינטגרלי מגוב האריות בו משוטט בנימין נתניהו כ-15 שנים ברציפות. במהלך המו"מ הקואליציוני שונתה ההגדרה לשר לביטחון הלאומי כפונקציה של הגדלת מוטת השליטה של משרד זה לנוכח החרפת הבעיה והצורך לטפל בה בשילוב אמצעים וכלים. בסביבה זו אינך יכול להיות טלית שכולה תכלת ומחוצה לו אינך רוצה להיות כזו. לאחר שיסיים בן-גביר קדנציה סבירה בתפקיד יהיה מעניין מאוד לשמוע את התרשמויותיו והשפעותיהן על השקפותיו.
|
|
|
האיש מתייגע, נחפז מתגעגע, עף, ממהר טפשון שכמותו, רץ כעיוור וכשהוא מתעורר ומבין, כבר מאוחר מדי. כשהתנכלו ללהט"בים הרופאים, המורים, השוטרים והרבנים לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי להט"ב.
|
|
|
המתיחות בדרום ירדן נמשכת בעקבות גל המהומות האחרון שבא לאחר שביתת נהגי המשאיות, המוניות והאוטובוסים במחאה על עליית מחירי הדלק, במהלך המהומות נהרגו ארבעה אנשי ביטחון ירדנים ושלטונות ירדן טוענים כי חשפו התארגנות ג'יהאדיסטית שאחראית לרצח סגן מפקד משטרת מעאן, הקולונל עבד אלרזאק אלדלאביח.
|
|
|
סוף השבוע שעבר בתקשורת היה קטלני לממשלה שאו-טו-טו תוצג בכנסת. ממשלת ה64, מספר שעל פניו מבטיח יציבות ואולי גם קדנציה מלאה סוף-סוף. בעיתונות המודפסת ובערוצי הטלוויזיה גויסו כל התותחים לדבר נגד "האויב הפנימי", קרי נתניהו והממשלה בראשותו. את הביטוי הזה טבע משה יעלון בראיון היסטרי נוסף שהוענק לו בערוץ 12, לשביעות רצונם הבלתי מוסתרת של שני התועמלנים - ה"מראיינים".
|
|
|
פרשת השבוע, פרשת "וַיִּגַּשׁ", תובעת מאתנו לאמץ את הלקח של גיבורי הפרשה, לפיה חייב כל אדם ליטול אחריות על תחומי העשייה עליהם הוא מופקד לא רק במלל עקר של אמירה סתמית - "אני אחראי", אלא לעשות מעשה - ליטול אחריות. את לקח הפרשה - החובה ליטול אחריות - ראוי שייקחו לתשומת ליבם מנווטי המדיניות בישראל, כשאנחנו עדים לעוצמת פער בין הבטחות ובין היישום במישור המדיני ובמישור החברתי-כלכלי.
|
|
|
|