|   15:07:40
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
אוטומציה של החלטות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

תוחלת הרווח ותוחלת ההפסד

רבים וטובים מסבירים לנו, חלקם בהיסטריה, על הסכנות האורבות לנו ברפורמה המשפטית הם מתעלמים מתוך תמימות או בכוונה תחילה מהסכנות האורבות לנו ללא הרפורמה המשפטית
04/02/2023  |   אפרים הלפרין   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

מה אומר בית המשפט למחליטים, עובדי המינהל ונבחריו? הוא אומר להם שהחלטותיהם חייבות לקחת בחשבון את מכלול השיקולים, לתת לכל שיקול משקל ראוי ורק על בסיס האיזון בין שיקולים ומשקלים יש לקבל את ההחלטה. בית המשפט גם אומר למחליטים שאם הוא יזהה תקלה ב"אלגוריתם" הוא עלול לפסול את ההחלטה או חלקים ממנו.

בית המשפט מצפה, כפי שכל אדם מצפה, שהחלטות תתקבלנה לא רק באופן אינטואיטיבי, אלא תהיינה מגובות בניתוח יתרונות וחסרונות, התחשבות במשקלים של היתרונות והחסרונות. ואני הייתי מוסיף גם את תיעוד השקלא-וטריא הזה, על-מנת שניתן יהיה להציגו אם מן-דהוא יערער על ההחלטה.

מעשית, השיטה נקראת תוחלת רווח/תוחלת הפסד, בה המחליט מצייר עץ החלטות והחלטות משנה, על כל ענף הוא מציין את "הרווח" (או ההפסד) ואת הסבירות להיווצרותו, והממוצע המשוקלל של הרווחים עם ההסתברויות המתאימות נותן מספר יחיד/ציון המאפשר להשוות בין חלופות החלטה שונות.

כמובן שאוטומציה של החלטות היא מסוכנת. ולכן מקבלי החלטות, בייחוד החלטות גורליות מצופים למנות מספר צוותי החלטה, להשתמש בכלים מתקדמים יותר מתוחלת הרווח/הפסד (ויש כאלה), ולהשוות את התוצאות גם עם חשיבה אינטואיטיבית אשר מאחוריה, במוחותינו, יש מנוע עשיר ומהיר של הערכות תועלת/הפסד, ולו בגלל הניסיון שצובר מוחנו לאורך השנים.

וכאן אני מוצא לנכון לשאול את כל מפיצי ההיסטריה מתוכניות הממשלה, האם שקלתם את כל השיקולים? האם נתתם לכל שיקול משקל ראוי? האם בג"ץ היה מקבל את עמדתכם ההיסטרית לו הייתה עולה בפניו או היה דוחה אותה על הסף בשל חוסר סבירות קיצוני.

טענת המפגינים למיניהם היא שהרפורמה תפגע בדמוקרטיה ובחופש של מערכת המשפט. ואני רוצה לשאול אותם מה יהיה ללא הרפורמה. כי הרי ברור שניתוח רק של צדה האחד של המשוואה הוא פסול על הסף, על-פי אותה תורה "סבירות" שלמענה הם יוצאים לרחובות.

בואו ננתח מה צפוי לנו ללא רפורמה משפטית:

  • 1) הוודאות השיפוטית תלך לגמרי לאיבוד, עילת הסבירות שאיננה מוגדרת כלל בחוק, תתחפר יותר ויותר בדין המנהלי, החלטות מנהליות תקבלנה בערך באמינות של הטלת מטבע והצד עליו קם השופט בבוקר.

    2) דיני חוזים יתחפרו בהלכת אפרופים, שום דיון אזרחי לא יתבצע על בסיס החוק אלא על בסיס הרגשת השופט.

    3) אובדן משקל החוק בהחלטות מנהליות/אזרחיות כתוצאה מהפיכת ברק (הקוסם), ויורשותיו/יורשיו (שוליות הקוסם) ישפיע כמובן על כל רבדי המשפט.

    4) כתוצאה מהתהליכים הקשים האלה שנמשכים כבר על פני שנים האמון בבתי המשפט של הציבור הפרטי, העסקי בארץ ובחו"ל ימשיך להידרדר לתהומות מסוכנים.

    5) המינהל הציבורי ינוח על זרי הדפנה, בשביל מה לעבוד אם בהטלת מטבע כל העבודה מושלכת לפח.

    6) החוק ייקפא על שמריו, מדוע להתאים את החוק למציאות המתפתחת כאשר בית המשפט מוצא לעצמו דרור לבטל חוקים מבלי שהוסמך לכך ולחוקק חוקים משל עצמו תוך הפרה בוטה של הפרדת הרשויות.

    7) המשילות בעיר, בכפר, במשרדים, בבתי החולים, בבתי הספר תאבד לחלוטין באשר כבר היום היכולת של מנהל בית ספר לנהל את בית ספרו ושל מנהל בית חולים לנהל את בית החולים מוטלת בספק. לית דין ולית דיין.

    8) המשטר התאגידי יתפרק, חברות תברחנה מהארץ, מקור ההכנסה המרכזי של ישראל, הייטק, יברח לחו"ל.

מישהו מאתנו שמע אי-פעם על דלאוור? רבים שמעו. ומה שמעתם? שמעתם שדלאוור היא אבן שואבת לחברות השואפות להתאגד בארה"ב ומדוע היא אבן שואבת? היא אבן שואבת כי מערכת המשפט שלה היא פשוטה, הפרוצדורות המשפטיות שבה הן חדות ומהירות מאוד (ימים) וכאשר חברה השואפת להתאגד שמה את הפרודוקטים נכון בתנור של דלאוור ומכוונת את התנור לטמפרטורה הנכונה, היא יודעת בוודאות שייצא חמין שופרא דשופרא, ואילו אצלנו לא חשוב מה שמים בתנור אין אתה יודע אם יתקבלו פחמים או חמין, ההרגשה היא שהחלטות רבות מתקבלות על-פי מצב הרוח (תרתי משמע) ולא מצב החומר המשפטי.

אגב, איך מתמנים שופטים בדלאוור? המושל ממנה אותם, באישור הסנאט, לשופטים עצמם אין כל חלק פורמלי בבחירת יורשיהם.

תאריך:  04/02/2023   |   עודכן:  04/02/2023
אפרים הלפרין
+יו"ר ועדת החוקה ב-1989 חושף את הסעיף שמחק למשרד המשפטים
01:54 05/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ח"כ שמחה רוטמן על דברי אוריאל לין: "אני בהלם! מה שאמרת עכשיו הוא מהפכני ומדהים"  ▪  פרוקצ'יה: "כשמחפשים שופטים שיש להם נטייה פוליטית או צבע פוליטית, ממילא לא בוחרים את הטובים ביותר אלא את אלה שיכולים להתאים להתאים לאג'נדה"
לין. כשתוקפים חוק של הכנסת היא יכולה להתייצב בבית המשפט ולהגן עליו [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+ראש השב"כ והמפכ"ל סיכמו: אפס סובלנות כלפי הסתה
23:13 04/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בשירות הביטחון הכללי מזהים עלייה בשיח האלים והמסית מצד מתנגדי הרפורמה המשפטית כנגד נבחרי ציבור ככלל וראש הממשלה בפרט  ▪  הפרקליטות: רואה בחומרה את הקצנת השיח הציבורי  ▪  נתניהו: מצפה מגורמי אכיפת החוק לפעול מיד נגד מי שמסית או מאיים ברצח, ואני גם מצפה מראשי האופוזיציה לדבר גם הם באותה תקיפות ובאותה עוצמה שדיברתי אני
ההפגנה בתל אביב [צילום אילוסטרציה: גילי יערי/פלאש 90]
+אלשיך בהפגנת הרבבות: "אין שום דבר יהודי ברפורמה הזאת"
22:11 04/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הפגנות נגד השינויים המוצעים במערכת המשפט התקיימו בעשרות מקומות  ▪  המפכ"ל לשעבר: "אני שומע טענות חוזרות ונשנות לפיהן הציבור הדתי הפך להיות חומת המגן של השחיתות"  ▪  ראש עיריית ת"א חולדאי: ״אם ייגמרו המילים יתחילו המעשים. לא נעצור בכיכרות״
הפגנה בתל אביב נגד הרפורמה [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+זאב רז ייחקר בחשד להסתה לאלימות נגד נתניהו
21:39 04/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
כתב בפייסבוק כי על ראש הממשלה חל דין רודף  ▪  חקירתו כפופה לאישור הפרקליטות  ▪  בליכוד קראו לשב"כ ולמשטרה לעצור את רז, בעוד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' האשים את ראשי האופוזיציה בהסתה חסרת אחריות לאלימות  ▪  לפיד גינה: "כל הסתה ואלימות רק פוגעת במלחמה להצלת המדינה"
זאב רז. חזר בו מההסתה
+באופן חריג: שיחות נתניהו ודרמר עם משקיעים בעניין הרפורמה
20:23 04/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שוחח בעצמו עם חברות דירוג האשראי ובנקי ההשקעות בניסיון להשפיע על עמדתם ביחס לרפורמה המשפטית וביקש מהשר רון דרמן לעסוק בנושא
נתניהו במשרד ראש הממשלה [צילום: ראובן זבולון/פול רויטרס עבור AP]
+סמוטריץ' מציע לרשת הענק קוסטקו להיכנס לשוק המזון בישראל
20:15 04/02/23  |  עידן יוסף
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לאחרונה לרשת קוסטקו והציע לה להגיע לישראל. אם המהלך יבשיל, הוא עשוי לטלטל את שוק המזון בארץ. קוסטקו היא רשת חנויות הסיטונאות הגדולה ביותר בארה"ב והתשיעית בגודלה בעולם, אחת החביבות על היהודים האמריקנים. הרשת מפעילה מאות חנויות בארה"ב, בקנדה, באוסטרליה, ביפן, בספרד ובעוד מדינות, ונחשבת לרשת המזון השנייה הגדולה בעולם אחרי וולמארט.

במכתב ששלח סמוטריץ' למנהלי הרשת, כתב כי "הממשלה בישראל הציבה לעצמה להעלות את התחרות הישראלית בשוק המזון בישראל. זה יהיה הישג גדול אם ייכנסו שחקנים בינלאומיים כמו החברה שלך. אנחנו רוצים לעניין אותך להיכנס לשוק הישראלי, יש לנו הזדמנות ומטרות משותפות". שר האוצר סיכם ואמר כי הוא מחכה לדון בעניין עם ראשי החברה בביקורו הבא בארה"ב (ישראל).
+לראשונה מתחילת המאבק: הפגנה צפויה מול ביתו של נתניהו
18:23 04/02/23  |  עידן יוסף
לראשונה מאז תחילת המאבק תתקיים בשבוע הקרוב (ה') הפגנה מול ביתו של נתניהו ברחוב עזה. עד עכשיו נמנעו מארגני המחאה מהפגנות שם מאחר שמדובר ברחוב צר יחסית אך כעת, לקראת השלבים המכריעים, הם מתכוונים לייצר שם מוקד נוסף בניסיון להגביר את הלחץ על נתניהו (חדשות 12).
+פסקת ההתגברות ושקר הסטטיסטיקה
09:25 04/02/23  |  יוסי דר   |   לרשימה המלאה
האמנם התערב בג"ץ במשורה ופסל חוקים בקצב של פחות אחד לשנה, כדבריה של הנשיאה חיות?  ▪  הנתונים לא מספרים את תוצאת ההתערבות, שכן: הסמכות שנטל לעצמו בג"ץ גורמת לאפקט מצנן על הליכי החקיקה
חיות. האמנם ריסון? [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תוחלת הרווח ותוחלת ההפסד
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
4/02/23 17:51
2
ד"ר עדי ירדן
5/02/23 09:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
בעקבות הכוונה לחוקק פסקת התגברות נשמעות שוב ושוב טענות על-כך שמאז שהתקבל חוק יסוד כבוד האדם וחרותו פסל בג"ץ כמות זעומה ביותר של חוקים הסותרים את החוק ונהג ריסון רב בשימוש בכלי הפסילה.
04/02/2023  |  יוסי דר  |   יומני בלוגרים
עיתון "לה-מונד" הצרפתי מדווח כי נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם (יום ה', 3.2.23) את חששותיו ביחס לרפורמה המשפטית.
03/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
כ-60 אנשי עסקים בכירים ובעלי קונצרנים נפגשו (יום ו', 3.2.23) עם נתניהו בפריז. שווים הכולל מוערך ב-150 מיליארד אירו. הם מגיעים מתחומי התכנון, ההשקעות, הבנייה, הרפואה, התעופה, הרכבות ועוד. המפגש נמשך למעלה משעה.
03/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ההפיכה המשטרית במערכת המשפט היא המהלך המרכזי אך ממש לא היחיד המלמד על שאיפות הרודנות של הממשלה ה-37. השבוע קיבלנו עוד כמה דוגמאות מדאיגות במיוחד
03/02/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
ג'יי פי מורגן, בנק השקעות מוביל בארה"ב, פרסם דוח המצביע על עלייה בסיכון להשקעות בישראל. זאת לאחר שהבנק הצהיר בתחילת השבוע באופן לא רשמי כי המהפכה המשפטית לא תחליש את כלכלת המדינה בזמן הקרוב. מחלקת המחקר של הבנק מציינת פוטנציאל לתקופה ממושכת של אי-ודאות ופרמיית סיכון גבוהה כגורמים מרכזיים שיש לקחת בחשבון. הדוח מציין גם עלייה בתנודתיות הנכסים בארץ עקב מתחים גיאופוליטיים וחששות מהרפורמה המשפטית.
03/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
יצחק בריק
יצחק בריק
נתניהו יודע היטב שמה שקורה בימים אלה בזירה הדרומית ובזירה הצפונית עלול להביא לקריסת המדינה    נתניהו איש חכם והוא קורא את המפה היטב    הוא מכיר היטב את המצב העגום ואת האמת לאשורה    י...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il