|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
ביזור של האוכלוסיה [צילום: משה שי/פלאש 90]

כיצד למנוע קריסת תשתיות בישראל 2050

מדינת ישראל מצויה כאמור בצומת ארכימדית - האם היא והלכת להיות בעקבות מדינת עולם שלישי צפופה ומתאפיינת בקריסת תשתיות לעייפה דוגמת בנגלה דש, או שעליה ללכת בעקבות מדינות מערביות נאורות הצפופות אף הן, דוגמת קוריאה הדרומית, בלגיה והולנד, שהצליחו להתגבר על בעיית הצפיפות באוכלוסייה
20/03/2023  |   שיר טורם-הספרי   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות

מדינת ישראל עומדת בפני צומת דרכים קריטית, הן מבחינת קצב גידול האוכלוסייה והן מבחינת מצבת כלי הרכב. כבר היום אנחנו נחשבים לאחת המדינות הצפופות בעולם, עם ממוצע של יותר מ-400 תושבים לקמ"ר, ועם צפי להכפיל את הממוצע לכ-800 לקמ"ר עד שנת 2060, כאשר יתגוררו כאן על-פי ההערכה כ-18 מיליון תושבים.

יתרה מכך: אם נחלק את חלקה הדרומי של המדינה, מבאר שבע לאילת, נמצא כי במרחב שבין הגליל לבאר שבע, חלקה הצפוני של מדינת ישראל, עומד הממוצע על כ-900 תושבים לקמ"ר, ובמילים אחרות, הצפופה ביותר בעולם, להוציא את מדינת העולם השלישי המובהקת, בנגלה דש, שאיננה מהווה כמובן דוגמה לאיך היינו רוצים להראות עד שנת 2050.

כנ"ל מצבת כלי הרכב, העומדת כיום על יותר מ-3.5 מיליון, רמת מינוע של כ-400 לכי רכב לכל 1,000 ישראלים, ההולכת ומתקרבת לרמת המינוע הממוצעת באירופה וביתר מדינת ה-OECD. אם מגמה זו תמשיך לעלות ובד בבד לא ייצרו כאן פתרונות נאותים של מערכת היסעים המונים, צפויה כמות כלי הרכב להכפיל את עצמה ואולי יותר מכך, מה שיגרום, חלילה, לקריסה מוחלטת של תשתיות.

על כן, מדינת ישראל מצויה כאמור בצומת ארכימדית - האם היא והלכת להיות בעקבות מדינת עולם שלישי צפופה ומתאפיינת בקריסת תשתיות לעייפה דוגמת בנגלה דש, או שעליה ללכת בעקבות מדינות מערביות נאורות הצפופות אף הן, דוגמת קוריאה הדרומית, בלגיה והולנד, שהצליחו להתגבר על בעיית הצפיפות באוכלוסייה ובכלי הרכב ונותרו בעלות תשתיות מפותחות ויעילות המספקות את מיטב השירותים לתושביהן?

ובכן, מה משותף לשלוש מדינות אלה?

ראשית, פיתוח מערכת היסעים המונית יעילה, מודרנית, נקייה ומהירה, המקשרת במהירות את ערי המטרופולין הראשיות עם הפריפריה תוך פרקי זמן קצרים. עובדה זו יצרה בשלושתן ביזור טבעי של אוכלוסייה מהערים הראשיות אל ערי השדה בפריפריה ובפועל מחקה כמעט לחלוטין את המושגים "מרכז", ו"פריפריה".

שנית, בדומה למדינת ישראל שהינה קומפקטית בממדיה, גם שלוש ארצות אלה הינן קומפקטיות. בלגיה גדולה מישראל פי אחת וחצי, הולנד כפליים וקוריאה הדרומית פי שניים וחצי. העובדה שישראל קטנה אף יותר מהן, מלמדת עד כמה האתגר לקצר מרחקים ולבזר תשתיות מהמרכז לפריפריה, הינו בר יישום אצלנו, קל וחומר כשמירב התושבים ימשיכו כך או אחרת להתרכז בחלקה הצפוני של המדינה, בין הגליל לבאר שבע.

שלישית, בד-בבד לפיתוח התחבורה הציבורית, וביזור מרכזי התעסוקה, הן תעשיות ההיי-טק ועתירות הטכנולוגיה בכלל והן "לואו טק", יביאו אף הן עימן בהדרגה ביזור של האוכלוסייה גם אצלנו מ"מדינת תל אביב" בואכה הפריפריה. ובמילים אחרות, השילוב של מערכת היסעים המונית מודרנית יחד עם מרכזי תעסוקה מבוזרים, תחזק עוד יותר את המגמה של ביזור אוכלוסייה אל מחוף לאזור הביקוש הנוכחי, מה שכמובן ימנע קריסת תשתיות, שלא לדבר על ההיבט האקולוגי סביבתי ועל מניעת תחלואה הנובעת מצפיפות יתר.

רביעית, ואם בשוק הדיור עסקינן, ברור כי הביקושים לדיור, המתמקדים כיום רובם ככולם באזור הביקוש במרכז הארץ, יעברו בהדרגה שינוי, אזורי הביקוש "ימתחו" צפונה, דרומה ומזרחה, מה שכמובן יהפוך את שוק הדיור למאוזן, מגוון ומפלח יותר.

כל אלה, כאמור, רעיונות ישימים שהצליחו יפה באותן שלוש מדיניות מערביות וחברות ב-OECD מומלץ שנלמד מהן על-מנת להתכונן לבאות.


הכותבת היא עורכת-דין וממתגת ערים ונדל"ן.
תאריך:  20/03/2023   |   עודכן:  20/03/2023
שיר טורם-הספרי
+"בגאווה ובאהבה": גילה אדרעי עוזבת את ועד הרכבת
17:48 20/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל מסיימת את כהונתה לאחר שתי קדנציות ו-35 שנות עבודה ברכבת ישראל  ▪  מטרתה המקצועית הבאה - סגנית מנהל אגף דלק ואנרגיה  ▪  "אחרי 35 שנים כעובדת ברכבת, כנראה הגיע גם הזמן שלי"
גילה אדרעי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד למנוע קריסת תשתיות בישראל 2050
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
עיריית ירושלים החליטה להמליץ לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לתת תוקף לתוכנית הקו הסגול של הרכבת הקלה. הקו הסגול יהווה מרכיב חשוב ברשת קווי הרכבת הקלה העירונית, אשר תרשת את כל העיר. הקו המוצע מהווה "קו רוחב" ייחודי ברשת זו, אשר יחבר את דרום מזרח העיר (דרך חברון/תלפיות), עם דרום מערב העיר (הדסה עין כרם).
19/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ניסוי של משרד התחבורה להנגשתו במשך כשנה של קו בין-עירוני נכשל. מדובר בהנגשה של קו 470 (באר שבע-ירושלים) של חברת אגד. בדיון שקיימה לאחרונה (14.3.23) ועדת העבודה והרווחה, התברר כי למרות שלקו הבין-עירוני המונגש כמעט אין נוסעים, יש בכוונת משרד התחבורה להרחיבו כבר בחודש הבא.
19/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בכפר סבא ייפתח (יום ו', 17.3.23) נתיב דו-סטרי לתחבורה ציבורית ברחוב ויצמן. הנתיב החדש ישפר את התחבורה הציבורית ברחוב הראשי בעיר ויחבר אותה לרשת הכבישים המטרופולינים של גוש-דן. המסלול המשודרג כולל נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, תחנות אוטובוס מתקדמות ושביל אופניים בטוח, רחב ומופרד מתנועת מכוניות והולכי רגל.
16/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
טלטלה בחברת התחבורה הציבורית אלקטרה אפיקים משפיעה על חברות נוספות בענף. עודד כהן מנכ״ל החברה סיים את תפקידו והוחלף בידי טל כהן (53), שהיה מנכ״ל דן בדרום ודן באר שבע ושירת 29 שנים בצה"ל.
13/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשורה לבדואים בנגב. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית השיקה שורה של שינויים ושיפורים בקווי האוטובוסים המשרתים את יישובי הבדואים בנגב. זאת, במסגרת תוכנית רחבה של משרד התחבורה לשדרוג מערך התחבורה הציבורית בנגב. מדובר במימוש החלטת הממשלה הקודמת.
13/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אין כאן איזה עניין שבין הצמרת המדינית לצמרת הביטחונית    יש כאן עניין של עתיד המדינה אשר שוקעת יותר ויותר בביצה ואין כל סימן שהיא תיחלץ ממנה בקרוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il