|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
מתנה מאת ה' [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

אתחלתא? דגאולה!

'רבני תש"ח' החרדים ראו בהקמת מדינת ישראל מהלך שמיימי גאולי היינו כחולמים רבני דור הקמת המדינה, 'רבני תש"ח', לא בעטו בטובתו של מקום. גם הלא והאנטי ציוניים שבהם, לא כפרו בשותפותה של ההשגחה העליונה במעשה המדינה
19/04/2023  |   מנחם רהט   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

פלא הפלאים שבכינונה הנסי של מדינת ישראל, לפני 75 שנה, מחולל עד היום מחלוקת תיאולוגית: האם הקמת מדינה יהודית עצמאית בארץ ישראל, לאחר 1,888 שנות גלות מרה (מאז מפלת המדינה היהודית הקודמת בשנת 135 לספירה), שְכולה אימה וצלמוות: אינקוויזיציות, פוגרומים, פרעות, שחיטות, גזירות, גירושים ושוֹאות, הינה מהלך שמיימי גאולי: 'מֵאֵת ה' הָיְתָה זֹּאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ', קץ הגלות הארורה, כפי שגורסים רבים בקרב שלומי אמוני ישראל: הציונות הדתית והחרדיות הספרדית, וגם לא מעט חוגים חרדיים (שאינם מעיזים להעלות מחשבה זו על דל שפתותיהם: ליבא לפומיה לא גליה)?; או שמא מדובר במעשה שטן רח"ל, כגירסת חוגי סאטמר, מונקאץ', נטורי קרתא ועוד זמורות זר, שאינן מוכנות אפילו לבטא בשפתיים את שמו של חלום הדורות שהתממש לעינינו - מדינת ישראל.

רבני דור הקמת המדינה, 'רבני תש"ח', לא בעטו בטובתו של מקום. גם הלא והאנטי ציוניים שבהם, לא כפרו בשותפותה של ההשגחה העליונה במעשה המדינה. תחושת 'הָיִינוּ כְּחֹלְמִים' הייתה גורפת. הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל אמר אז, שהמדינה היא מתנה מאת ה' ותגמול ראשון על מוראות השואה ('כתבי הגאון רא"ז מלצר', עמ' שס"א). בדרכו הלכו מקורביו ובהם הרב מפוניבז' הגאון רבי יוסף כהנמן שציווה להניף ביום העצמאות את דגלה של המדינה על בניין הישיבה בבני ברק. אפילו החזון אי"ש התבטא אז שהמדינה היא סוג של 'חיוך משמיים'. שלושתם לא היו ציונים, במובן המקובל של מונח זה.

פוסקי דור רבני תש"ח, אף הלא ציונים שבהם, ייחסו למדינת ישראל נפקויות הלכתיות. הפוסק רבי אליעזר ולדנברג זצ"ל, כתב בספרו 'הלכות מדינה': "בשוב ה' את שביתנו כאפיקים בנגב וְזַכּוֹתו אותנו ברינת הקוצר אחרי הזריעה בדמעה, באתחלתא דגאולה, בתקומת מדינתנו על חלק מאדמת קודשנו, עם ממשל עצמי משלנו, אשר למראה הפלאות גם בגויים יצביעו עלינו ויאמרו 'הגדיל ה' לעשות עם אלה' - נפתחו לפנינו אופקי הלכה חדשים והועמדנו לפני תפקידים גדולים המשתרעים לכדי ממדים רחבים, להתעסק ולהתעמק במקצועות הלכה אשר חובת ההתעסקות בהם עד כה, במשך קרוב לאלפיים שנה, הייתה בבחינת הלכתא למשיחא, ופתאום כחולמים היינו לראות עין בעין אחד מפלאי אדון הנפלאות".

והגרש"ז אויעבך הגדיר את המדינה כביטוי של 'מלכות ישראל'. לא פחות. בתשובה לשאלת מעמדה ההלכתי של אילת, כתב: "בזמננו אנו, שהשלטון והמלכות הם של ישראל [...] בני אילת על כרחם יש להם להיגרר בכל דבר אחר השלטון והמלכות של ישראל [...]. כששלטון המדינה הוא בידי ישראל שבא"י, שפיר חשובה גם אילת כא"י לעניין דין יו"ט שני של גלות".

אפילו חסידות ברסלב, שבשנים האחרונות נגררה לקיצוניות (ופרחחים מקירבה צולמו חוגגים באומן בהעלאתו באש של דגל ישראל), הוציאה מתוכה בשנותיה הראשונות של המדינה אישים נכבדים שראו במדינת ישראל 'אתחלתא דגאולה' ואמרו הלל ביום העצמאות. איש מירון ר' יוסף הגלילי כתב על הנהגותיו של רבי שמואל הורביץ, מגדולי חסידי ברסלב בזמנו: "רבי שמואל הראה יחס אוהד למדינה. שמעתיו אומר הלל ביום העצמאות, ולא שם לבו למלעיגים עליו. [...] בניו שירתו בצה"ל כדבר המובן מאליו".

ו'הסבא' הברסלבי הנודע רבי ישראל דב אודסר (בעל הפתק 'שנפל' משמים, עם נ-נח-נחמ-נחמן מאומאן), חגג ושמח ביום העצמאות, וכתב: "עלינו לשוש ולשמוח, לשיר, לרנן ולזמר, להודות ולהלל ולשבח לאדון עולם, על יום העצמאות, יום ניסים ונפלאות גדולות ונוראות, אשר עשה ה' עימנו. נגילה ונשמחה בו, בכל שנה ושנה ובכל יום ובכל שעה, ועל הניסים ועל התשועות ועל הגבורות הנוראות שעושה עימנו. לעיני כל העמים, מעת שזכינו בישועת ה', לכבוש חלקנו ונחלתנו מידי הגזלנים הפראים. ניסים נגלים למעלה מגדר הטבע. אך לעת עתה, הם עדיין מכוסים ומלובשים בגדרי הטבע" ('אִבֵּי הנחל' ח"א מכתב צ"א, עמ' 123).

הגדילו לעשות אדמו"רי בית רוז'ין להסתעפויותיו - וואסלוי, בוהוש, הוסיאטין ומסדיגורא - שלא רק השתתפו בתפילה החגיגית לרגל יום העצמאות בבית הכנסת הגדול בתל אביב, עם רבני נוספים ובהם הרב שמואל אהרון שצ'דרוביצקי יו"ר אגודת ישראל בתל אביב וממונה על החינוך העצמאי, אלא גם ערכו בצהרי יום העצמאות, לאחר אמירת פרקי הלל, 'טיש' חגיגי בביתם, עם חלות ויין ודברי תורה, וכך נהגו כל ימי חייהם.

'רבני תש"ח', הוקירו וייקרו את יום העצמאות מפי שהבינו שברגע הכרזת המדינה היהודית - הסתיימה הגלות. לעומת זאת מבטאים חלק מיורשיהם בוז עד כדי משטמה למדינה. לא מרגשת אותם העובדה שעצם קיומה מבהיר להם ולעולם כולו שהגלות הארורה הסתיימה לפני 75 שנה. מה מניע אותם? ישנה יותר מתשובה אחת לכך, אולם הקולעת ביותר הייתה טמונה בדבריו של רב קהילה בשכונת התקווה, הרב צוברי, שאירח בביתו את נשיא המדינה החמישי יצחק נבון בעת ביקורו (1978) בשכונה: "מי שלא ידע את חשכת הגלות, לא יבין את אור הגאולה" (נבון בספרו האוטוביוגרפי, ע' 328).

אז נכון שטרם זכינו לגאולה השלימה. בית המקדש עדיין בחורבנו והר-הבית נתון למרמס בידי עוכרי ישראל, שועלים הילכו בו וילדי הישמעאלים משחקים כדורגל בחוצותיו. עדיין לא זכינו למקדש ולמזבח, לא כהן ולא נביא, לא אישים ולא אשם, לא ניחוח ולא נסכים, לא תודה ולא תמימה. אבל צריך לראות את חצי הכוס המלאה. זכינו לקיבוץ גלויות (עוד לא מלא) שלא היה כמותו בתולדות הארץ הזו, מיום ברוא אלוקים שמים וארץ - כ-8 מיליון יהודים על אדמתם, מספר שיא של יהודים בארץ ישראל, שיא כל הדורות; ומספר לומדי התורה, שמעולם לא כמותו בארץ ישראל, בוודאי לא במימון האומה כולה. גם השפע הכלכלי שהטיפו עלינו משמים, מעולם לא היה נחלת עם ישראל בהיקפים שכאלה.

אבל כל זה לא ישכנע את סרבני הגאולה, החוששים רח"ל ל'עליה בחומה' ותולים קלונם באגדתא הנידחת של שלוש השבועות. תן להם, לסרבני הגאולה, לחוות איזו אינקוויזיציה קטנה, רק אחת, או איזשהו גירוש אלים קטן תוך גזילת כל רכושך לטובת גנזי המלך, או איזה שילוח אכזרי בעירום למשרפות, או לפחות איזה פוגרום היידמקי, שחיטה חמילניצקית כלשהי, רמיסת ודריסת ספרי תורה תחת מגפי קלגס נאצי ארור - וגם מְקַדְּשֵׁי הגלות הללו, שוטמי המדינה, יבינו מהי חשכת גלות.

תאריך:  19/04/2023   |   עודכן:  19/04/2023
מנחם רהט
+מד"א מפרסם הנחיות זהירות
11:26 20/04/23  |  זכי הלר   |   לרשימה המלאה
הקפידו לוודא כי כל בני המשפחה מוגנים כראוי מפני השמש  ▪  יש לרחוץ רק בבריכות ובים בחופים מוכרזים, הנמצאים בפיקוח מציל ובזמן שיש בהם שירותי הצלה
ג'יפבולנס מד"א [צילום: ארכיון דוברות מד"א]
+לעבור את חג העצמאות ללא עלייה במשקל
10:05 20/04/23  |  חלי ממן   |   לרשימה המלאה
בכדי לא להתפתות לאכול בשרים שמנים, הגיעו מוכנים מראש "לעל האש" והביאו אתכם בשר שאתם אוהבים, שהכנתם מבעוד מועד מתובל בעשבי תיבול קצוצים טריים, שכל מה שנשאר זה להניח אותם על המנגל וליהנות
טעים ולא משמין [צילום: רונן פדידה]
+ראש הממשלה נפגש עם מדליקי המשואות
18:50 19/04/23  |  
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם השרה מירי רגב, נפגשו עם משיאי המשואות של יום העצמאות ה-75, בלשכת רה"מ בירושלים.

נתניהו אמר להם: "אשרי העם והמדינה שמעמידה אנשים כמוכם, אשרי החיילים שיש להם מפקדים כמוכם. הסיפורים שלכם בכל עת, ובייחוד בעת הזאת, של ויכוח פנימי ושל ניסיון לפרום את החברה הישראלית, את מדינת ישראל - לפחות כך חושבים האויבים שלנו שמדברים על קורי העכביש ועל המדינה מתפוררת - אני חושב שהם רואים ושומעים את הסיפורים האלה, הם יבינו, אנחנו גם נדאג שהם יבינו, שההפך הגמור קורה.

אני רוצה פשוט להודות לכם, אני רוצה להגיד 'על מפעל החיים' אבל יש פה נערות צעירות שמתחילות את החיים, אבל על מפעל חיים. תמשיכו בזה, תלמדו מאחרים. יש הרבה מה ללמוד, יש הרבה על מה להודות ולהוקיר. אני רוצה להודות לכם מראש בשם כל אזרחי ישראל".

בפגישה השתתפו גם מנהל מרכז ההסברה מושיק אביב וחברי הוועדה לבחירת מדליקי המשואות ואשת ראש הממשלה.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף (יום ד', 19.4.23) בטקס הנחת אבן פינה להיכל זיכרון לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל. את הטקס הנחו רחל ואברהם פרנקל, הוריו של נפתלי פרנקל ז"ל שנחטף ונרצח עם חבריו גיל-עד שער ואייל יפרח, והשתתפו שר הרווחה יעקב מרגי, שר העבודה יואב בן צור, ר' הסגל צחי ברוורמן, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה אייבי מוזס ומשפחות שכולות.
19/04/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בתמונה: פלשתינים מתפללים בעזה את לילת אל-קדר, היום ה-27 של רמדאן. על-פי האמונה לילת אל-קדר הוא לילה בו משפיע אללה שפע של ברכה על המאמינים, ובלילה זה נפתחים שערי הרקיע לתפילתם והם מקווים שכל בקשותיהם תתקבלנה.
19/04/2023  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
מועצת העיתונות והתקשורת מתריעה (יום ד', 19.4.23) מפני תוכניתה וכוונתה של ממשלת ישראל להפסיק את השידור החי של טקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות ולשדר במקומו הקלטה של החזרה שתערך לטקס, במקרה שיהיו גילויי מחאה והתגרות במטרב לשבש את הטקס.
19/04/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
המרוץ המסורתי "רצים לזכרם" יתקיים ביום הזיכרון הקרוב זו השנה השישית ברציפות. במרוץ אין נקודת זינוק או פודיום, אפשר לצאת אליו מכל מקום בו בוחרים והוא נערך באותה שעה בכל הארץ. המרוץ פתוח לכל מי שמעוניין לרוץ לזכרו של אדם יקר ולזכרם של נופל/ת אקראי/ת ממאגר של עשרות אלפי נופלים מאז קום המדינה שקיים באתר "רצים לזכרם".
18/04/2023  |  יפעת גדות  |   חדשות
עברתי את "הגבורות" ואני מטפס-מדדה כבר במעלות הגבהים של העשור התשיעי לחיי, כשחולשות הבשר והגוף מתישות אותי. לחולשות הבשר והגוף מתלוות בעוצמה רבה יותר ויותר החרדות ממה שעלולה לעולל חולשת הדעת. השלמתי עם רגלים כואבות המדדות והמסתייעות במקל הליכה, אך חולשת הדעת היא זו המטרידה אותי ואינה נותנת לי מנוח, כי נגדה לא יהיה מי שיסייע לי כמו שמקל ההליכה מסייע לחולשות הבשר והגוף במעלה המתיש של העשור התשיעי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
יצחק בריק
יצחק בריק
כניסה לרפיח תביא להרס מוחלט של יחסינו עם מדינות העולם ועם מדינות ערביות שאיתן יש לנו יחסי שלום, ויהיו לכך השלכות קשות מאוד. כניסה לרפיח גם לא תשאיר אף לא חטוף אחד בחיים, ויהיו הרבה...
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il