|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024
קבוצת ירדן
איך לשמור על תפקוד מיני וזוגיות בריאה אחרי גיל 50
טעות בניווט [צילום: משה מולנר/פלאש 90]

תקרית מוצב עורפיה 1964

אירוע קשה בתולדות צה"ל היה תקרית מוצב עורפיה שאירעה באוגוסט 1964 האירוע נשכח עם השנים, יהיו שיגידו הושכח במכוון, וידוע רק למתי מעט
15/06/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
סמל מרדכי מתי כ"ץ [צילום: אתר יזכור]

חוליית סיור של צה"ל שערכה סיור שיגרתי בליל 6-5 באוגוסט 1964 על קו הגבול ישראל-סוריה חדרה בשל טעות בניווט לתוך מתחם מוצב סורי. בקרב שהתפתח בין החילים הסורים לחילי הסיור הישראלי, נהרג חייל צה"ל ושנים אחרים נפצעו, אחד מהם הושאר בשטח פצוע שותת דם במשך לילה שלם.

אירוע קשה בתולדות צה"ל היה תקרית מוצב עורפיה שאירעה באוגוסט 1964. האירוע נשכח עם השנים, יהיו שיגידו הושכח במכוון, וידוע רק למתי מעט. באמצעות ארכיונים ישנים ושיחות עם כמה מעורבים או קשורים לפרשה מבקש אני לצלול אל פרטי האירוע. גם כיום בחלוף 59 שנים מאז התרחשה "תקרית מוצב עורפיה", נותרו שאלות לא פתורות כמו למשל האם נכונה השמועה שהיה כאן מקרה של ירי אש כוחותינו על כוחותינו.

סיפורה של התקרית
על-פי עדות אחד מאנשי חולית הסיור, אחד החיילים הסורים במוצב שהבחין צעק "מין האדא"?
▪ ▪ ▪

ביום רביעי 5 באוגוסט 1964 סמוך לשעה 12 בחצות הליל יצאה מאזור קיבוץ גונן חוליית סיור של צה"ל לסיור שיגרתי בקו הגבול ישראל-סוריה. חיילי הסיור נמנו עם גדוד 50, הגדוד המוצנח של הנח"ל, שהיה שייך אז לחטיבת הצנחנים. בראש צעד מפקד החוליה י. קצין מפקד מחלקה בגדוד 50 לימים דמות ידועה בארץ.

החוליה נעה מגונן למוצב נוטרה ממש על קו הגבול ישראל סוריה מצפון לדרום. קצת לאחר חצות הלילה, החוליה חצתה בשל טעות ניווט את הגבול באזור ואדי ובו שיחי פטל מזרחה לחורבות עורפיה, בקרבת מוצבי הכפר עורפיה ונכנסה למתחם מוצב סורי קדמי שהיה ממוקם עשרות מטרים מזרחית לגבול מעל קיבוץ גונן.

כאשר נכנס הסיור למתחם המוצב הסורי התברר לו שהוא נמצא בתוך תעלה, פנים אל פנים מול החיילים הסורים. על-פי עדות אחד מאנשי חולית הסיור, אחד החיילים הסורים במוצב שהבחין צעק "מין האדא"? בחשכת הליל הבחינו חיילי הסיור במספר דמויות נעות מעל התעלה. מפקד חוליית הסיור הקצין י. הבין כי חדר למוצב סורי.

בנסותו להיחלץ מהמקום ואולי מחשש ליפול עם חיליו בשבי פתח מפקד הסיור וחיילו בירי לעבר החיילים הסורים כולל זריקת רימון. במשך דקות אחדות התנהלו במקום חילופי ירי בין חיילי המוצב הסורי לסיור של צה"ל. במהלכם נהרג סמל מרדכי (מתי) כ"ץ מתל אביב ושני חיילי הסיור נפצעו.

לא מן הנמנע כי בחילופי אש בקרב פנים אל פנים בחשכת הליל בתוך תעלת המוצב הסורי נהרג החיל הישראלי או נפצעו שניים מחבריו לחוליה גם מירי כוחותינו (רסיסי הרימון) אולם טענה זו מוכחשת על-ידי כמה מהמעורבים בפרשה.

הפצוע הושאר בשטח שעות רבות

פעולה צבאית
היה ברור כי אם לא ימצא החייל הנעדר או שלא יוחזר לשראל על-ידי הסורים יאלץ צה"ל לפתוח בפעולה צבאית ואף לכבוש את המוצבים הסורים באזור.

האיש ניחן בתושיה ובכושר סבילות למופת, ולמרות שהיה פצוע מכדורים ומרסיסי רימון ברגלו, בטנו וכתפו הצליח לזחול חזרה לשטח ישראל
▪ ▪ ▪

חילי הסיור החלו בנסיגה לתוך שטח ישראל. אחד מחיילי הסיור, טוראי מנחם (אייבי) לוי בן קיבוץ שדה-אליהו שבעמק בית שאן נפצע קשה ומפקד חוליית הסיור ביקש מאחד מחילי חוליית הסיור לשאת את אייבי הפצוע ולתמוך בו. המפקד וחייל אחר נשאו את סמל מתי כ"ץ שמת במקום או במהלך הנסיגה.

בשלב מסוים בחשכת הליל נפרדו הפצוע איבי לוי ומלווהו (ישנן גרסאות שונות בעניין) ואיבי הושאר בשטח כשהוא פצוע שותת דם מפגיעה בכמה מקומות בחלקי גופו וכנראה בשלב מסוים איבד הכרתו.

משנסוגה החוליה לשטח ישראל התברר כי אחד החילים אייבי לוי נעדר. למקום הוזעקו כוחות צהל מוגברים. ישראל הודתה מיד כי הסיור עבר בטעות את הגבול ופנתה למטה משקיפי האום וביקשה לפתוח בחיפושים אחר החיל הנעדר מתוך הנחה שהוא שוכב פצוע בשטח, אולם הסורים מנעו גם ממשקיפי האו"ם כל אפשרות להתקרב לאזור הגבול כשהם יורים לכל עבר.

היעדרו של החייל עורר דאגה רבה. הוקם חפ"ק מיוחד בגונן בניהולו של אריאל שרון. הישראלים סרקו את השטח שוב ושוב מאז נודע על היעדרו של החייל כשהמוצבים הסוריים בסביבה פותחים עליהם מידי פעם באש. הרמטכ"ל יצחק רבין ביקש מאלוף פיקוד הצפון האלוף אברהם פה לדווח לו על התקרית ועל פרטי חקירת החוליה מח"ט הצחנים רפאל איתן דווח אף הוא על האירוע.

ראש הממשלה ושר הביטחון לוי אשכול שלן בליל התקרית בקיסריה יצא לסיור בצפון הארץ וביקש לשמוע דיווח על התקרית. היה ברור כי אם לא ימצא החייל הנעדר או שלא יוחזר לשראל על-ידי הסורים יאלץ צה"ל לפתוח בפעולה צבאית ואף לכבוש את המוצבים הסורים באזור.

למחרת יום חמישי 6 באוגוסט בשעה 10 בבוקר הבחינו חיילים ישראלים שהשתתפו בסריקות בתנועת אדם בין קני הסוף בשטח ישראל ליד חורבות עורפיה. התברר כי זהו אייבי לוי החייל הנעדר. הוא הוחש במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה שם הוציאו מגופו קליע רובה בקוטר 9 מ"מ. התברר כי האיש ניחן בתושיה ובכושר סבילות למופת, ולמרות שהיה פצוע מכדורים ומרסיסי רימון ברגלו, בטנו וכתפו הצליח לזחול חזרה לשטח ישראל אך מאפיסת כוחות ואובדן הכרה שכב מקום כ-10 שעות ללא עזרה רפואית.

אייבי לוי הוא בנו של אבי החקלאות האורגנית מריו לוי. בשנת 64' התגייס לגדוד 50, הגדוד המוצנח של הנח"ל. בנובמבר 66' השתחרר לוי מהצבא, ביוני 67' השתתף כקצין בשירות מילואים בגדוד 66 חטיבה 55 של הצנחנים ונטל חלק בקרבות הקשים לשחרור ירושלים, ובהם הקרב המיתולוגי על גבעת התחמושת. הוא מתגורר כיום באחד מקיבוצי עמק חרוד. הפצוע השני בתקרית נפצע קל והועבר לטיפול בבית חולים בצפת.

סמל מתי (מרדכי) כ"ץ
מודעת אבל על מותו של מתי כ"ץ [צילום: אלי אלון]
לאחר שנפל, מצאו הוריו במגירה שבחדרו דברי הגות, אותם רשם כסיכומים למחשבותיו ואת מחברת השירים, אשר היו ביטוי לחוויותיו האישיות
▪ ▪ ▪

למחרת היום ביום שישי 7.6.64 נערכה הלוויתו של סמל מתי (מרדכי) כ"ץ שנהרג בתקרית המיותרת. מתי כ"ץ בנם של צפורה ומשה כ"ץ מייסד "גלריה לאמנות כ"ץ", הגלריה הראשונה בתל אביב גדל והתחנך בתל אביב. למד בבית הספר היסודי "הר-נבו" ובבית הספר "תיכון חדש'. היה חבר פעיל ומדריך.

בתנועת הנוער "המחנות-העולים" הוא התגייס לנח"ל המוצנח ובמסגרת שירותו בגדוד הצנחנים עבר קורס מ"כים. לאחר שחלה בצהבת בצבא, התעקש מתי לשוב ולשרת כחייל קרבי, עבר קורס מש"קי קשר, והפך לקשר הפלוגתי. בן 19 וחצי היה בנופלו. הניח הורים ואחות רות. הובא למנוחת עולמים בבית-הקברות הצבאי בקרית-שאול.

לאחר שנפל, מצאו הוריו במגירה שבחדרו דברי הגות, אותם רשם כסיכומים למחשבותיו ואת מחברת השירים, אשר היו ביטוי לחוויותיו האישיות. ביניהם נמצאו גם שירי אהבה שכתב מתי לחברתו, אשר למדה רפואה מעבר לים. אחדים משירים אלה התפרסמו בעיתון מייד לאחר מכן, ובין הרבים שהתפעלו מן השירים היה גם המשורר נתן אלתרמן. בעידודו של אלתרמן הוציאה המשפחה לאור את קובץ השירים של מתי "עם בוא שמש", ביום השנה לנפלו.

חקירת מפקד הסיור
התברר מרישום מצאי כלי הנשק ביחידה כי נעלם כלי נשק יתכן כי זה כלי הנשק שהסורים דיווחו כי הושאר בשטח על-ידי חיילי הסיור
▪ ▪ ▪

בעקבות התקרית זומן מפקד חולית הסיור הקצין י. לחקירה ולבירור גם אצל הרמטכ"ל יצחק רבין. הוא נשאל-נחקר מדוע למרות שהבחין כי טעה בניווט נכנס לשטח הסורי ולא מיהר לצאת משם עם חייליו מבעוד מועד .עוד נשאל לפשר "נסיגה מבורדקת" וכמו-כן התברר מרישום מצאי כלי הנשק ביחידה כי נעלם כלי נשק. ייתכן כי זה כלי הנשק שהסורים דיווחו כי הושאר בשטח על-ידי חיילי הסיור. גם חיילי חוליה אחרים נחקרו בעניין התקרית. מעניין אם מפקדים בכירים יותר נחקרו למידת אחריותם ומעורבותם בתקרית זו.

מפקד חוליית הסיור, הקצין י. המשיך לשרת בצה"ל תקופה, יצא ללימודים אקדמאיים וקודם בהמשך בדרגות במסגרת שירות המילואים והגיע לדרגת סגן אלוף. יודגש כי כתבה זו אינה תחקיר אלא אזכור אירוע היסטורי שנשכח-הושכח עם השנים.

תאריך:  15/06/2023   |   עודכן:  15/06/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד לילה של אזעקות ומתקפת טילים וכטב"מים רוסית באוקראינה. בפעם השנייה השבוע הותקפה עיר הולדתו של הנשיא זלנסקי, קריבי רייה, וטילי שיוט פגעו שם בשני מתחמים תעשייתיים, שלטענת מושל המחוז לא היה להם שום קשר לצבא. גבר בן 38 נפצע בתקיפה ואושפז בבית החולים. נזכיר שרק לפני יומיים פגעו טילי שיוט רוסים בבניין מגורים בעיר וגרמו למותם של 12 בני אדם ולפציעתם של 25. גם העיר אודסה הותקפה זה הלילה השני ברציפות. צבא אוקראינה הודיע שלא פחות מ 20 כטב"מים מתוצרת אירנית שוגרו לכיוון העיר, אך כולם יורטו ע"י יחידות ההגנה האווירית, כמו גם טיל אחד מתוך ארבעה ששוגרו.
15/06/2023  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
הרוחות שוב סוערות בקרב הארגונים הפלשתינים ברצועת עזה, ברש"פ ובירדן על-רקע פרסום תוכניתו של חבר הכנסת עמית הלוי מהליכוד לחלוקת הר-הבית בין יהודים למוסלמים. על-פי התוכנית, המוסלמים יקבלו את מסגד אל-אקצה הדרומי ואילו היהודים יקבלו את השטח המרכזי והצפוני בהר-הבית כולל מסגד כיפת הסלע, האפוטרופסות של ירדן על הר-הבית תבוטל.
אירועי הימים האחרונים מזכירים נשכחות - לפני כמעט שני עשורים התקיימה מערכת בחירות. אריק שרון נבחר בראש הליכוד לראשות הממשלה ונזכיר שלפני הבחירות הצהיר בחגיגיות, בפומבי ובנחישות - "דין נצרים כדין תל אביב". שמחים ובוטחים נגשו בוחרי הימין לקלפי שם העניקו לשרון את ראשות הממשלה, בין היתר בהסתמכם על הבטחתו זו שלוותה בנוספות באותה רוח.
15/06/2023  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
המספר ההולך ועולה של מקרי רצח (ושאר סוגי הפשיעה) במגזר הערבי בישראל הגיע לכותרות לאחרונה ואף הוצע להכניס את השב"כ לפעולה. ייתכן שמהלך כזה יביא לירידה בפשיעה, אך הסיכון ארוך הטווח לחרותם של כלל אזרחי ישראל עלול להיות גדול מדי. ארגונים מסוגו של השב"כ הם רע הכרחי לצורך הגנה על ביטחון המדינה מפני סיכונים קיצוניים וסמכויותיהם חייבות להיות מוגבלות בהתאם. משטרה חשאית בעלת סמכויות בלתי מוגבלות היא סממן מובהק של משטרים טוטליטריים.
מה הבעיה במכונת הרעל של הימין הקיצוני? הם ממציאים שקרים ואז את נדרשת להתייחס אליהם. זו השיטה של השופר אראל סגל וערוץ 14.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
האם האנשים האלה נשארים יועציה של מירי רגב? הרי האינטרס שלה הוא בעצם שהם יעופו לה עכשיו מן המשרד הרחק ככל האפשר, ואם אינה עושה זאת - האנוכית מעוררת הסלידה - מדוע היא משאירה אותם בחב...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מלחמת "חרבות ברזל" הוכיחה קיומו של תהליך ריקבון מטריד בחברה הישראלית המקיף את רוב תחומי הקיום הלאומיים שלנו, למן רמת הביטחון הלאומי ועד לאופיו ואיכותו של המשק, השירות הציבורי ומערכ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רעיון המדינה הפלשתינית משמעו אחד: הפיכת הגדה המערבית לעזה שנייה, תחת שלטון חמאס, ולניסיונות חוזרים ונשנים לתקוף את ישראל המצומקת, לבתר ולהשמיד אותה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il