|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כמו באירופה [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]

מדוע אנחנו מאחרים את הרכבת

לממשלות ישראל לדורותיהן, ובמיוחד לפקידי האוצר יש אינטרס מובהק שיהיו כמה שיותר מכוניות, זאת משום שמכונית הפרטית הינה מחלבת כספים אידיאלית, כולל מיסוי הרכב, חלקי חילוף ומיסוי על הדלק
12/07/2023  |   עמית דובקין   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

לאחרונה העלתה שרת התחבורה מירי רגב ויכוח ציבורי נוקב המרעיד את אמות הסיפים בקרב כל מקבלי ההחלטות, ובמיוחד פקידי האוצר מומחי התחבורה - מה עדיף, להשקיע כ-200 מיליארדי שקלים במטרו, או שמא להשקיע סכומים הרבה יותר קטנים בפיתוח רשת רכבות מהירה שתקשר את הפריפריה עם המרכז. ואכן, ומבלי להוריד כהוא זה מחשיבות המטרו לפתרון בעיית הפקקים בגוש-דן, אחת התעלומות הגדולות במהלך 75 שנות מדינת ישראל, הינה מדוע אין לנו רשת רכבות ארצית מהירה, כפי שקורה במתוקנות שבמדינות העולם ואפילו במדינות עולם שלישי נידחות? ומדוע כולנו חוזרים מחו"ל נפעמים מהנגישות של הרכבות לכל מקום אפשרי, זאת מבלי להזדקק כלל לרכב פרטי?

לממשלות ישראל לדורותיהן, ובמיוחד לפקידי האוצר יש אינטרס מובהק שיהיו כמה שיותר מכוניות, זאת משום שמכונית הפרטית הינה מחלבת כספים אידיאלית, כולל מיסוי הרכב, חלקי חילוף ומיסוי על הדלק. עובדה זו, כמובן, מתנגשת עם האינטרס לפתח תחבורה ציבורית ובתוך זה גם הרכבת.

האבסורד הגדול ביותר הינו בכך שדווקא בתקופה העותומנית, כלומר לפני יותר מ-10 שנה, וכן בימי המנדט הבריטי, הושקע רבות ברשת רכבות שחיברה את המדינה שבדרך עם יעדים דוגמת קהיר, דמשק, בגדד ואפילו הרכבת החיג'אזית שהגיע עד לפאתי ערב הסעודית. לאחר קום המדינה, ובמשך עשרות שנים, לא הושקע כמעט כלל בפיתוח רשת רכבות אצלנו. דוגמה מובהקת לכך הייתה הרכבת הפאתטית שנסעה במסילה מיושנת ופתלתלה מתל אביב לבירת ישראל, ירושלים, במשך שעתיים וחצי, הקו היה כמעט ריק לחלוטין מנוסעים, עד שלבסוף נדם.

ולמרות שמדינת ישראל הינה קומפקטית מאוד בממדיה ובעלת צורה מוארכת ההולמת ככפפה פיתוח רשת רכבות מהמרכז לנגב ולגליל, היה תעדוף גמור לקואופרטיבים לתחבורה ציבורית, אגד ודן, שהיו מוטבע הדברים בעלי אינטרס כלכלי ברור שהשליטה על התחבורה הציבורית תהיה ברשותם. יתרה מכך: לא רק הקואופרטיבים, גם פקידי האוצר מנעו פעם אחר פעם פיתוח מסילת ברזל, הן לגליל העליון והן לאילת, בנימוק ש"אין זה כלכלי". מדובר, לטעמי, בנימוק שהתייחס לכדאיות הכלכלית של הרכבת מ"עכשיו לעכשיו" אבל לא לקח בחשבון את הערך הכלכלי והחברתי העצום של הרכבת לטווח האסטרטגי הארוך.

למשל, אין כלל ספק שאם הייתה לנו היום רכבת עד לקריית שמונה וטבריה, הייתה לכך משמעות מרחיקת לכת ביותר בפיתוח הגליל, במעבר של מאות אלפי ישראלים אליו, כמו גם מוקדי תעסוקה איכותיים, עובדה שהיה לה ערך כלכלי, חברתי וביטחוני-לאומי(!) שלא יסולא בפז. ולמשל, אם הייתה לנו היום רכבת מהירה לאילת, שהייתה חוצה את מרחבי הנגב והערבה, כולל מצפה רמון, ירוחם וכו', הייתה לכך השפעה מרחיקת לכת לא רק על יישוב הנגב, אלא גם על הפיכתו למוקד תיירותי בינלאומי מהמעלה הראשונה.

ולמשל, אין כלל ספק שהרכבת המהירה, לא פחות מהמטרו, הייתה מקילה משמעותית גם על עומס הפקקים בגוש-דן, הן משום שחלק גדול מהיוממים המגיעים לעבוד ב"מדינת תל אביב" היו מעדיפים את הרכבת על פני המכונית הפרטית והן משום שהרכבת הייתה ללא ספק מייצרת תנועה חוצה של זוגות צעירים ומשפרי דיור אל מחוף לגוש-דן.

ומה שמפליא יותר מכל: למרות שמדינת ישראל אמורה להכפיל את מספר תושביה לכ-20-18 מיליון עד שנת 2050, כלומר בתוך פחות מ-30 שנה. ברור לכל שלא יימצא מקום לכולם בתוככי גוש-דן הצפוף לעייפה כבר היום והייתי מצפה ממקבלי ההחלטות והאחראים על יעדי הפיתוח ארוך הטווח שייקחו את המרכיב הזה בחשבון. אז, לסיכום, שרת התחבורה מירי רגב אכן צדקה במקרה, גם אם במקור לא התכוונה לאותם יעדים שפירטנו לעיל.


הכותב הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.
תאריך:  12/07/2023   |   עודכן:  12/07/2023
עמית דובקין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע אנחנו מאחרים את הרכבת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-רקע אישור הצעת החוק לביטול עילת הסבירות, בוועדה לחוקה חוק ומשפט (בקריאה ראשונה), נשאלת השאלה: לאן פניה של המחאה עכשיו?
12/07/2023  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
לאחרונה סיימתי לקרוא את הספר "אני כותבת לך מטהרן" (דלפין מינואי). ספר על אירנית שהוריה ברחו מאירן של חומייני לצרפת והיא חוזרת לאירן בתור עיתונאית, מנסה לחיות באירן כעשר שנים ולבסוף נאלצת לברוח מאימת השלטון. תיאור המציאות שהסופרת מתארת העלה בי מחשבות על ישראל.
12/07/2023  |  יונתן אורון  |   יומני בלוגרים
מצערת העובדה, שרוב חברי הכנסת עלולים להחליט על חוק בלתי סביר בעליל. החוק כפי שיוחלט ימנע מבית הדין הגבוה לצדק לפסול החלטות של פוליטיקאים שנראות בלתי סבירות.
בתוכניתה "עובדה" חזרה ד"ר אילנה דיין לשבר במשפחתו של עמוס עוז. גם אני אחזור.
12/07/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
לאחרונה פורסמה בתקשורת ידיעה נחבאת אל הכלים, אולם מאחוריה קיים בהחלט תקדים משמעותי ביותר. על-פי אותה ידיעה, אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב את פינוי שכונת הארגזים, ובמקומה תוקם שכונה חדישה בת 1,870 יחידות דיור, שתכלול בין היתר גם 174 יחידות דיור להשכרה מסובסדת לטווח הארוך וכן 300 יחידות דיור מוגן.
12/07/2023  |  דני סויסה  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il