|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
המחאה נגד הרפורמה המשפטית [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

האמנם משבר חוקתי

המשבר המשילותי בישראל הינו משבר הגמוניה ולא משבר חוקתי. השימוש ב"משבר חוקתי" הוא אמצעי להטעיית הציבור בקידום האינטרסים ההגמוניים של האוליגרכיה השלטת. משבר ההגמוניה מבקש לשמר ולקדם את החלפת סמכות הכנסת והממשלה למשול בעליונות המשילות באמצעות פסיקות בג"ץ, תהליך שהחל עם המהפכה המשפטית של אהרן ברק לפני כ-25 שנים
06/08/2023  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

עם חלוף הזמן גוברת התחושה כי המשבר הפוליטי בישראל אצל שני הגושים הנאבקים על ההגמוניה, מונחה ע"י צורך מוצהר לחזור לדרך המלך ברוח מגילת העצמאות, ללא סילופים ועיוותים. אצל הימין זו הזדמנות בלתי חוזרת להמשיך בדרך הישנה בהנהגת הגמוניה ימנית ואצל השמאל זהו צורך לשמר את המהפכה השיפוטית כאמצעי שליטה עיקרי, על-רקע החולשה הדמוגרפית המסתמנת במחנה זה. אם תמשכנה לשוטט בתוכנו בחופשיות רבה ובחוסר אחריות מדהימה ההזיות הנשמעות משני הצדדים,1 נגיע בקרוב לשתי מדינות יהודיות כביכול שאחת מהן תמוקם על הירח והאחרת תיקרא "החורבן השלישי".

כיום ברור לכל בר-בי-רב ומעבר לכל ספק שהשאלה איננה משפטית משטרית אלא הגמונית. הציבור היהודי שמנהל את המאבק הוא גם זה שגם זה שיכריע אותו. ציבור זה נחלק לשלושה חלקים: הימין המתעורר, השמאל המפרפר והדיפ-סטייט המשתמש בשניהם ומשסה אותם זה בזה כשתכלית המהלכים היא שימור הכוח השלטוני בידיו. לדידו הזיקה לחוק ולמשפט אינה חשובה, ועיוות הדמוקרטיה האמיתית (שלטון העם) סירוס כוחה והחלפתה בכוחות אחרים שהם קלגסיו המובהקים במאבק זה הוא אמצעי נוסף לביסוס שליטתו במדינה. כוחות אלה מורכבים מתומכי הפוסט-מודרניזם והאינדיבידואליזם וביטויו המובהק בישראל מודגם בדמות הפוסט-ציונות. הסוציאליזם לשעבר מתפורר לנגד עינינו בעשרות השנים האחרונות ומחפש לעצמו תחליף-עוצמה ומפלט בעולם ההי-טק. בעולם זה לא שאלות מוסריות מכוונות באמת את הלכי המחשבה אלא שאלות של בניית כוח כלכלי בעולם גלובלי, שבעזרתו יכולים אוהדיו השרופים אך משועבדים מנטלית לנסות ולשמר את מעמדם ואת רמת חייהם, מבלי לנהל מלחמה פיסית שמסכנת את עצם קיומם. משבר הטייסים בישראל ומשבר מגויסי החיילות האליטיסטיים דוגמת המודיעין והרפואה הוא גילוי מובהק של התפתחות זו. ההפתעה שבה קיבל הציבור סמלים אלו, במפגני האנרכיה האחרונים מוכיחה כי תהליכי העומק שיצרו האוליגרכים נוהלו בקפידה ובזהירות כשבניית מעטה המגן המשפטי של בג"ץ הוא חלק מהם.

משפט נתניהו היה שגיאה חמורה של שני מוקדי כוח אלה שאצה להם הדרך. בהשפעתו התעורר הציבור הציוני בישראל והחל מפנים את משמעות ה"רשת" שטוו סביבו שניהם. עתה אנו נצבים ערב התפכחות שעשויה להתחולל באחד או יותר משלושה תהליכים אלה: א. חזרה אמיתית לדמוקרטיה קלסית - הדמוקרטיה עליה דיברו האבות המייסדים במגילת העצמאות. ב. מאבק פוליטי חריף שבו יעבור הציבור הישראלי משבר קשה של התנכרות והתבדלות עד להשגת הכרעה בשילוב בין כוח כלכלי, פוליטי, ואלימות-רחוב. ג. משבר אסטרטגי חמור שיעלה למדינה במחיר דמים קשה תרתי-משמע. וכמו במלחמת 1973 שסילקה מהשלטון את הסוציאל-דמוקרטיה משום שהתפָּקְרה, יעמיד המאבק במוקד תשומת הלב הציבורית את העובדה שהקבוצות הקיצוניות "אדוקות" בהשקפותיהן האידאולוגיות לא פחות מהחרדים באמונתם. קבוצות אלה שבויות במקרה הנוכחי בהנחה שגויה שממשלת ימין היא סכנה לדמוקרטיה ברוח מגילת העצמאות2 - ועל כן נושאות שוב באחריות לתוצאות הקשות אליהן מוליכה האנרכיה.

אפשר שזו תהיה הכרעה היסטורית לשנים רבות, אך אפשר גם שתהיה שבר היסטורי לשנים ארוכות ועל כן לא מומלץ להמשיך ולנסות חלופה זו. מאידך אי-אפשר לקבל מציאות שבה קבוצת שופטים ועוזרי-משפט אקדמיים או אחרים, יבצעו בישראל בהשקט ובהסתר הפיכה משפטית, שתמסמס את רצון הריבון בנימוקי-סרק ותעביר את הכוח השלטוני לדיקטטורה אוליגרכית כלכלית-צבאית ומשפטית.

חקיקת חוק ביטול עילת הסבירות, הוא מהלך ראשון ומוגבל - מהלך ניסיוני לתיקון המצב ללא משבר מיידי עמוק ואלים. לידו מתפתחים תנועות ומהלכים נוספים שמוקדם הוא בשאלה: מיהו מקור הסמכות השלטונית בדמוקרטיה. (כלומר: הרשות הפוסקת העליונה במחלוקת עקרונית)

אם יצלח המהלך של נשיאת העליון, השופטת חיות, בדיון האחרון בשאלה זו (יום ה' 3.8.2023), יחריף השבר במהירות. לעומת זאת אם ישלים בג"ץ עם חקיקת עילת הסבירות ויקבל אותה - בבחינת הודאה בעליונות חקיקת הכנסת על פסיקות בית המשפט - ניתן יהיה להתקדם בהדרגה לתיקונים נוספים, לרבות עניין הוועדה לבחירת שופטים, ולהנמיך את להבות המשבר לפני פיצוץ גדול. הכדור בידי שלושה גורמים: הכנסת, בג"ץ והשכל הישר של הציבור! אם לא נתעשת, אני משער שנהיה צפויים להתפתחויות ברוח התהליכים המתוארים בקרוב בתרשים המצורף להלן.

העיוות החמור ביותר טמון בתרגיל המתרקם בימים אלה על-רקע החקיקה של פיסקת הסבירות והוועדה לבחירת שופטים. תרגיל זה מבקש לקדם מעמד של שוויון בין הכנסת לבית המשפט בסוגיית "עליונות החוק מול עליונות הפסיקה". הוא עושה זאת ע"י הפצת פרשנות הזויה (לטעמי) הקובעת שבמקרה של אי-הסכמה גורפת בין הכנסת לבית המשפט בשאלות של חקיקה ופרשנותה - מעמדו של בית המשפט שווה לזה של הכנסת - לא דובים ולא יער. משמעות הפרדת הרשויות היא שכל רשות עוסקת בתחומה ואינה נכנסת לתחום רעותה, ומעל לכולן קיים חוק המדינה שמחייב את כולן! חקיקה היא פררוגטיבה בלעדית של הכנסת. ציות לבית המשפט מותנה בהיות פסיקתו תואמת וכפופה לחוק הכנסת. פרשנות המפליגה לעבר חוקה שאינה קיימת או קיימת בדמיונו של בית המשפט, אינה לגיטימית ואין חובה לציית לה.3

למצער להלכה, אם רוצים באמת לצאת מהמבוך אליו נקלענו, אף צד אינו יכול לצאת מ"הפלונטר" מנצח מלא-מלא. הכבוד, הפוליטיקה, חוסר האמון ההדדי ואינטרסים רבים ושונים אינם מתירים זאת. ובכל זאת "קל מאוד" לתקן את השבר המתהווה בהחלטה אמיצה אחת. דרושות שתי הסכמות - במפורש ו/או במשתמע: א. יבוטלו (בפועל) כל הפסיקות והתקדימים המשפטיים של בג"ץ שמקורם במהפכה המשפטית הבלתי-חוקית (שאינה מעוגנת בחקיקת הכנסת); ותוקפא במקביל המשך החקיקה של הרפורמה המשפטית, אלא אם יוסכם בין הקואליציה לאופוזיציה אחרת. הואיל והכנסת (פרלמנט) היא המחוקק היחיד במדינה דמוקרטית ואין בילתה, לא ייתכן לחולל מהפכה משפטית ב"תרוצי שווא" - לקט אינסופי ו"מתגלגל" של פסיקות מתחכמות יותר או פחות שבלחץ "פסיקות" בג"ץ הופכות לחקיקה דה-פקטו שמנטרלת את חוקי המדינה הכתובים. במילים אחרות, חייבים להכריע בשאלה מיהי סמכות העל במדינה הדמוקרטית שלנו. לטעמי אין שמץ של ספק שזהו הריבון, כלומר העם, שמממש זאת באמצעות הכנסת אותה הוא בוחר באופן ישיר.

נכון הדבר שבמרבית הדמוקרטיות קיימת חוקה, שהיא מעטפת חיצונית פורמלית של חוקי המשחק הפוליטיים, הנורמטיביים והמשפטיים במדינה. חוקה המאושרת במישאל-עם ומקבלת בכך את אישורו הישיר של הריבון. חקיקת הפרלמנט חייבת לציית להגבלות או הנחיות הכתובות בחוקה. חקיקה כזו מחייבת באותה מידה את שלוש רשויות השלטון במדינה לרבות הרשות השופטת שעד כה מאז המהפכה המשפטית של אהרן ברק נוהגת כאילו היא פטורה מחובה זו.4 ההסכמה שנקבעה עוד ב-1948 וא"כ ביתר-שאת ב-1995 ביחס לחוק כבוד האדם וחירותו (חוק שאושר ע"י 32 ח"כים בהתנגדות 22 אחרים) לפיו חוק שהכנסת הגדירה אותו כחוק-יסוד מוגן מפסילת בית המשפט, בהיותו חלק מחוקה בהתהוות!5 וכך יש לנהוג בהם. במחלוקת בין הממשלה לבית המשפט, רשויות אחרות במדינה הנפעלות ע"י מחלוקת כזו, חייבות בציות לחוק המדינה!
לכן, יציאה מהמשבר הנוכחי לא תושג בצורה חיובית וקונסטרוקטיבית ומהירה אלא באמצעות השלמת חקיקת חוקה לישראל, אותה לא חוללנו ב-75 שנות העצמאות עד כה. עובדה זו היא שמאפשרת לפתח ולהרחיב את המחלוקות הנוכחיות לממדים מבהילים למדי בין היתר במהפכה המשפטית של ברק.6 ב. תשונה בהסכמה הוועדה למינוי שופטים והשינוי ייושם כבר בבחירות הקרובות של שופטים חדשים לרבות נשיא בית המשפט העליון.

בהסכמה הדדית תמונה אסיפה מכוננת שתכין חוקה לישראל ועד להשלמת התהליך יחשבו חוקי היסוד הקיימים "לחוקה בפועל" ושום גורם פוליטי או משפטי לא יהיה רשאי לשנותם או לפרשם פירוש חד-צדדי. הוועדה תפעל לפי תוכנית עבודה שמטרתה להגיע לאישור חוקה במישאל-עם תוך שנתיים.

יש ביכולתם של מהלכים אלה להביא להרגעת הרוחות להחזרת הסדר הציבורי על-כנו ולהכנה יעילה לאפשרות של עימות מול אירן או למאבק במסגרת רב-חזיתית. אינני משלה עצמי שלא ימצאו כאן או שם - בשני הצדדים - קיצונים שיבקשו לקדם מהלכים חתרניים; אסור להתיר זאת בשום פנים ואופן.

הערות

1. חלוקת המדינה משמאל ובניית הבית המקדש במהרה בימינו מימין...
2. "רוח מגילת העצמאות" היא מושג אמורפי שאין לו מכנה משותף רחב בציבור. קבוצות שונות מפרשות את "רוח מגילת העצמאות" באופנים שונים ומכאן הקושי להגיע להידברות אפקטיבית. המושג המטעה ביותר הוא "מדינה יהודית ודמוקרטית", כאשר הציונים מדגישים את "היהודית" (זו האמת לאמיתה משום שישראל הוא תוצר של התנועה הציונית), ו"דמוקרטית" היא תוצר של הפוסט-ציונות המתבוללת, זו המהווה רוב ביהדות ארה"ב דהיום)
3. פרשת כפר קאסם (29.10.1956) מדגימה זאת היטב. באין חוק דרושה התראה מקדימה; אבל עצם העובדה שמעשה שדגל שחור מתנוסס מעליו לא הוגדר עד היום בחוק, היא לקונה...
4. שאלת תרגום הוראות החוקה לנוהלי מינהל וביצוע נתונה בידי הרשות המבצעת, הפירוש המשפטי הנכון של החוק לדרך היישום, יכולה להיות מבוקרת ע"י הרשות המשפטית או ע"י רשות בלתי תלויה אחרת דוגמת מבקר המדינה, שאת סמכויותיו קובעת הכנסת. בהפעלת רצון טוב שעיקרו שירות נכון ויעיל לציבור ולא שימור שליטה אבסולוטית בניגוד להחלטות הציבור בידי גורם כזה או אחר (למשל: יועצים משפטיים) ניתן להגיע לתוצאות מספקות ומפעם לפעם לעדכן את ההוראות על-פי הניסיון המצטבר.
5. חוקי היסוד הוגדרו כחוקה "בהתהוות" לציון מעמדם המיוחד במערכת המשפט כל עוד אין בישראל חוקה מאושרת. עד לחקיקת חוקה, צריכים חוקים אלה להיות מוגנים מפסילה ע"י בג"ץ כאילו מדובר בחוקה ואין להסכים לכירסום זוחל במעמדם. אם יידרש, יש לעגן זאת בחוק מפורש, כשהעיקרון הקובע הוא שבית המשפט איננו מחוקק – לא באופן ישיר, לא בעקיפין ולא ע"י פרשנות משפטית.
6. כך, למשל, לדעתי אין בדמוקרטיה מקום למפלגות פוליטיות שאינן מייצגות את בוחריהן באמצעות תהליכים דמוקרטיים פנימיים.


תאריך:  06/08/2023   |   עודכן:  06/08/2023
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האמנם משבר חוקתי
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
9/08/23 13:03
2
בני בנקר
9/08/23 17:35
 
שלמה המגיב
13/08/23 07:47
3
ד"ר רון בריימן
11/08/23 07:44
4
דר יואל מלמד
11/08/23 09:05
5
ד"ר אלי רון
11/08/23 12:57
 
שלמה המגיב
13/08/23 07:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מקצועות הליב"ה, בהתאם לראשי התיבות המקובלים, הם לימודי יסוד בחינוך הממלכתי, ואלה נחשבים בדרך כלל מתמטיקה, אנגלית ומדעים. אבל, הדיון הציבורי מתייחס רק לכך שתלמידי החינוך החרדי אינם לומדים את מקצועות הליב"ה, דבר המכשיל אותם - ואת החברה הישראלית כולה - בצאתם לחיים, עם שירות צבאי או בלעדיו (שערורייה מקוממת בפני עצמה). הדיון הציבורי הרדוד אינו מתרומם מעל רמה זו, ועל כן מסתפק במתמטיקה, אנגלית ומדעים כמקצועות ליב"ה. האם אלה מספיקים?
06/08/2023  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
לא הופתענו כישראלים כאשר התקשורת דיווחה בסוף השבוע על אירוע חריג שבו נורה למוות פלשתיני בן 19 מירי, ככל הנראה של מתנחלים. בכל זאת, לא בכל יום יש חיכוך בשטחים שמסתיים במוות.
06/08/2023  |  גדי חיטמן  |   יומני בלוגרים
"רצינו לגדל דור של אפיקורסים, וגידלנו דור של עמי הארצות", התבטא הקיבוצניק, מנהיג מפא"י המחנך, יעקב חזן אשר נפטר בדיוק לפני 31 שנים. חזן המנוח לא היה קוטל קנים הוא נמנה על מייסדי השומר הצעיר, על מייסדי מפ"ם ועל מייסדי הקיבוץ הארצי, איש הגות וספר, אידאולוג ערכי. דבריו של יעקב חזן מקבלים משנה תוקף בימנו אלה אל מול גילויי הבורות והבערות בזהות היהודית השורשית והנמנה.
בנימין נתניהו הוא ראש קבוצה אחת, אסתר חיות היא ראש קבוצה שניה, ובגן הילדים שלנו בוקה ומבולקה, הגננת, היועצת המשפטית לממשלה, שתפסה עמדה, מלבה את האש במקום להרגיע, מחרחרת ריב במקום לפשר, מציתה מדורות במקום לכבותן. המומחים אומרים, בואו נחוקק את חוק יסוד החקיקה ואז יהיו ברורות הסמכויות של בית המשפט.
פרשת השבוע, פרשת "רְאֵה", היא הפרשה הרביעית בספר דברים. הפרשה מתמקדת בשלל המצוות, אותן יהיה חייב עם ישראל לקיים בארץ המובטחת, אליה הוא שם פעמיו. השקידה על קיום המצוות מבטיחה את הברכה לתושבי הארץ, מבטיחה שפע של ברכות למקדשים את הערכים המוסריים. אי-קיומן של המצוות סוללת את הדרך המצערת והכאובה לעברה של הקללה והאסונות שיבואו בעקבותיה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il