|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
קבוצת ירדן
אירועים ואירוח במלונות אטלס
אולם קולנוע אלהמברה כיום [צילום: אלי אלון]

סיפורו של בית קולנוע אלהמברה ביפו

בניין אלהמברה ברחוב שדרות ירושלים 39 ביפו הוא מהמבנים ההיסטוריים והמיתולוגיים בעיר, נחשב לסמל ארכיטקטוני ובולט בסגנונו הייחודי בנוף השדרה
10/08/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
בניין אלהמברה ביפו [צילום: אלי אלון]

סיירנו בימים אלה במבנה ההיסטורי בהדרכת מדריכה שסיפרה על תולדות הבניין וגלגוליו.
בניין אלהמברה הוקם בשנת 1936 כבית קולנוע ומרכז תרבות ביוזמת החברה הערבית לקולנוע. ("סינמה פלשתין") המבנה נבנה בסגנון אר דקו ותוכנן על-ידי האדריכל הלבנוני נוצרי איליאס אל-מור.

בנייתו נמשכה כשנה וחצי והוא נחנך נפתח רשמית ב-18 במאי 1937 בטקס חגיגי בהשתתפות קהל רב ובהם המנהיג הפוליטי חילמי פאשא. בטקס הוקרן הסרט "שירת התקווה" בכיכובה של הזמרת הנודעת אום כולתום. מכאן כנראה הטעות הרווחת שאום כלתום נכחה באופן אישי בטקס חנוכתו.

בית קולנוע מהמפוארים והגדולים במזרח התיכון
בניין אלהמברה ביפו [צילום: פריץ כהן לע"מ]

עם פתיחתו הרשמית כאמור במאי 1937 הכיל האולם המרכזי שבו כ-120,0 מושבים מרופדים בקטיפה אדומה ותואר כבית קולנוע מהמפוארים, המשוכללים והגדולים במזרח התיכון. הצבע האדום שלט בפנים הבניין. את קירות אולמו המרכזי עטו וילונות אדומים גם התקרה והבמה היו בגוון אדום. אולי מכאן שמו של הבניין אלהמברה שפירושו בערבית האדום.

חזית הבניין עוטרה בשיש איטלקי שחור ולבן שיובא מאיטליה ומבלגיה ולאורך המגדל בחזית הבניין הוצבו במאונך אותיות גדולות מוארות בלילה באור ניאון שיצרו את שמו באנגלית"ALHAMBRA".

בשנות ה-30 וה-40 הבניין המרשים שימש מרכז תרבות לכל תושבי המרחב, ומוקד משיכה לתושבי פלשתינה הערבים, וכן היה בעל שם בינלאומי כהיכל לאירוח המופעים הגדולים ביותר של אותן שנים. בשל הדרו ופארו זכה לסיקור נרחב יחסית בעיתונות של אז.

הופיעו בו גדולי הזמרים ובהם: פריד אל-אטרש לילה מוראד ועוד. הוקרנו בו להיטי קולנוע בכמה שפות בהם ערבית, אנגלית ועוד. בנוסף להקרנת סרטים שימש האולם זירת איגרוף מאולתרת בקרבות בין אלופי מצריים לאלופי יפו וכן להתכנסויות שונות למשל כינוס פרדסנים יהודי -ערבי בינואר 1941. ובמאי 1943 התקיים באולם כנס של בעלי רכוש ערבים נגד הטלת מיסים חדשים. ביום 16.8.1946 התקיימה באולם הקולנוע "אספת עם המונית בהשתתפות 1500 איש על הנושא "המצב בארץ". נאמו: חמדי אל חוסיני ונומר אל מצרי בשם ועידת הנוער הערבי ואמיל תומא בשם הליגה לשחרור לאומי ואחרים("קול העם" 29.8.46)

"אלהמברה" לאחר קום המדינה

לאחר מלחמת העצמאות והטלת הממשל הצבאי על יפו הועבר המבנה לידי האפוטרופוס לרכוש הנטוש (נכסי נפקדים)ונמסר לידי צבי בראונשטיין ורפאל וינשטוק שפתחו בנובמבר 1948את בית הקולנוע מחדש תחת השם העברי "יפאור". קולנוע יפאור הציג לפחות בשנותיו הראשונות בעיקר סרטים מצריים לקהל יהודי רובו מעדות המזרח וכן התקיימו בו הופעות מוזיקליות שונות. האולם שימש גם מרכז להתכנסות ולכנסים, למשל, ב-13בינואר 1949 נערכה בו מטעם תנועת חרות "עצרת עולים" בהשתתפות מנחם בגין. כעשרה ימים לאחר מכן נערכה באולם קולנוע יפאור אסיפת בחירות של מפלגת מפא"י (מפלגת פועלי ארץ ישראל) בהשתתפות קהל אלפים, רבים מהם חיילים. הנואם המרכזי היה ראש הממשלה דוד בן-גוריון ש"נתקבל בתשואות ובמחיאות כפים ממושכות" ("דבר" 23.1.48).

אולם הבית של תיאטרון גיורא גודיק

בשנת 1963 החכירה חברת קולנוע יפאור את המבנה למפיק והאמרגן גיורא גודיק וזה פתח את האולם מחדש תחת השם תיאטרון ג"ג (על שמו) גודיק נולד בשנת 1921 בוורשה בפולין. אביו היה השחקן ולדיסלב גודיק. באפריל 1948 עלה לישראל. עם הגעתו גויס לצה"ל ושירת בחיל התותחנים בדרגת רב-סרן. עם שחרורו מצה"ל ב-1955 פנה לאמרגנות. החל יזם הבאת גדולי האמנים בעולם ובהם, מרלין דיטריך, הארי בלפונטה,פרנק סינטרה חוזליטו ועוד, להופעות בארץ. וייבא לארץ הפקות מקור של מחזות זמר.

בשנת 1961 עלה בהפקתו של גודיק המחזמר המצליח "סיפור הפרברים" באולם ששכר גודיק מתיאטרון הבימה. בעקבות ההצלחה שקצר עם "סיפור הפרברים", החליט להקים תיאטרון משלו תיאטרון גיורא גודיק, וחיפש אולם בית שבו יעלה את הצגותיו.

הסופר יורם קניוק הציע לגודיק לקחת את בניין אלהמברה בשדרות ירושלים ביפו אותו הכיר מתקופת ילדותו בשנות ה-30. קניוק סיפר לימים כי הבחין בפוטנציאל הגדול של המבנה אולם גודיק גילה ספקנות לגבי אולם אלהמברה "מי יבא ליפו"? אמר. לבסוף גודיק השתכנע וחכר כאמור את אלהמברה כדי שישמש לתיאטרון הבית של תיאטרון "גיורא גודיק. גודיק השקיע לא מעט כספים בהכשרת המקום בעיצוב התפאורות שיזכירו את ברודיי והתאמתו להצגות מחזמר רבת משתתפים.

פריחתו של אלהמברה בשנות ה-60

הצגת הבכורה של תיאטרון גיורא גודיק "גבירתי הנאווה התקיימה באלהמברה במוצאי שבת 24 באוקטובר 1964 וקיבלה את חסות מועצת פועלי תל אביב "מתוך מגמה לעודד את קידום מפעלי התרבות ביפו". התפקיד הראשי ניתן לרבקה רז, צעירה ירושלמית אלמונית, בתפקיד היגינס כיכב שייקה אופיר.

ההצגה זכתה להצלחה מסחררת והמחזמר הגיע להצגת המאה לאחר כשלושה חודשים. לאחר מכן העלה גודיק באלהמברה את ההפקות: כנר על הגג, "איי לייק מייק", "המלך ואני".

הצגת בכורה של כנר על הגג על במת אלהמברה נערכה ב-1 ביוני 1965 השחקן בומבה צור גילם את טוביה בהצגת הבכורה ולאחר כ-200 הצגות הוחלף בשחקן שמואל רודנסקי, חיים טופול שימש כשחקן מחליף. את "גולדה" בהצגה גילמה השחקנית ליה דוליצקיה.

בהמשך (1967) העלה גודיק באלהמברה את המחזמר הישראלי המקורי הראשון "קזבלן" בכיכובו של יהורם גאון שכתב הסופר יגאל מוסינזון. "קזבלן" זכה להצלחה חסרת תקדים (כ606 הצגות).

בשנת 1968 הועלה איי לייק מייק כמחזמר בתיאטרון גיורא גודיק באלהמברה בבימויו של יואל זילברג, ובו שיחקו בין היתר ליאור ייני, יגאל בשן. המחזמר זכה להצלחת ענק.

בין השנים 1968–1970 הועלה בתיאטרון גיורא גודיק,על במת אלהמברה המחזמר "הלו דולי" בכיכובה של חנה מרון, ואף הוא זכה להצלחה רבה.

הצלחת תיאטרון גיורא גודיק לאורך שנות ה-60 הביאה לנהירה המונית של קהל ופריחה של מסעדות ובתי קפה בשד ירושלים ביפו. כל ערב בכורה של גודיק היה אירוע חברתי נוצץ, ובו השתתפו "כל המי ומי" ובהם אף ראשי המדינה. בשיאו העסיק גודיק בתיאטרון שלו כ-200 עובדים.

נפילתו של גודיק
בניין אלהמברה ביפו כיום [צילום: אלי אלון]

בעקבות מספר הפקות כושלות בעיקר בתחילת שנות ה-70 נקלע גיורא גודיק לחובות כספיים גדולים. ב-21 ביולי 1972, ערב הפקת המחזמר החדש, "מותק אני לא שומע כשהברז פתוח" בבימויה של עדנה שביט, נמלט גודיק במפתיע מישראל, כשהוא משאיר אחריו שורת נושים. ב-1973 נסגר תיאטרון גיורא גודיק אולם המשיך לשמש עד 1976 כאולם מופעים ועל במתו הועלו הצגות של תיאטרונים שונים ומופעי מוזיקה ובידור ובהם של "הגשש החיוור", כוורת, "הכל עובר חביבי" . כמו-כן הוצגו סרטים כמו "עליזה מזרחי" ועוד.

במוצאי יום-כיפור ה-6.10.1973 להקת "כוורת" הייתה אמורה להופיע באולם "אלהמברה" ביפו, אך כידוע באותו היום פרצה מלחמת יום-כיפור וההופעה בוטלה.
ב1976 לאחר פשיטת הרגל של גודיק ולאחר 40 שנות פעילות תרבות נמכר בניין אלהמברה לבעל חברת נדלן וזה תכנן להקים במבנה מרכז מסחרי ב-1977. פורקו כל מערכות הקול ההגברה התאורה והקול המשוכללות ואולם הקולנוע המפואר חולק למספר מפלסים. בשנת 1982 הושכר המבנה לבנק דיסקונט בהמשך פעלה במקום עמותת "תיאטרון נוצר" במשך כמה שנים עמד הבניין נטוש ומצבו היה מוזנח מאד. ובעיתונות החלו לבקר את הזנחתו של המבנה ההיסטורי.

המבנה הוכרז לשימור מתוקף תוכנית שימור מבנים ואתרים ת"א יפו ובשנים 2012-2009 בוצעו בו עבודות שימור מקיפות בתכנונו של אדריכל השימור אייל זיו והוא משמש כיום כמשכנו של המרכז לסיינטולוגיה ישראל.

תאריך:  10/08/2023   |   עודכן:  10/08/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של בית קולנוע אלהמברה ביפו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שוש
14/08/23 07:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תזכורת: בסוף חודש אוקטובר ייערכו בחירות בישראל. אצלינו קשה להתנבא כמה שנים תחזיק מעמד הכנסת המכהנת, אבל מועד לבחירות לרשויות המקומיות כבר נקבע: 31-10-2023. יש ליחס חשיבות לאזכור המועד לבחירות אלה, כי אנו בתקשורת לא חדלים לעקוב אחר הסערות הפנימיות הפוקדות את צמרת השלטון המרכזי ואת המפלגות. בהשראת הסיקור התקשורתי העיניים נשואות, בוחנות, את יציבותה הרופפת של הממשלה. הנעשה בצמרות מטיל ערפל כבד על ההצבעה הצפויה להנהגת רשות מקומית זו או אחרת. ייתכן שרבים לא שמים לב, אבל אירועי התעמולה לקראת ההצבעה לרשויות כבר החלו: למשל, תושבי תל אביב וערים שכנות לה, יוכלו לנצל בקרוב את תחילת התפעול של הרכבת הקלה, עלית כתחתית. כדאי לשים לב לתכנון טקס גזירת הסרט לקראת צפירת הקטר הראשונה. הרי לרכבת הזאת תחנות רבות, במקומות שונים. ייתכן שיהיו מועמדים שיבקשו לנצל את המעמד כדי לומר לתושבים: "במו ידינו עשינו...".
התקשורת מלאה בשמועות רבות ובדיסאינפורמציה מגמתית, בכל הכיוונים, לגבי מתן ומתן שמתנהל בין ארצות הברית לבין סעודיה בכלל, ובפרט לגבי אתנן לסעודים במטבע ישראלי. ראש הממשלה נתניהו כבר אמר בהקשר של הסכמי אברהם שמדובר על שלום תמורת שלום. כך צריך להיות גם בהקשר הסעודי. עליו להבהיר לאלתר, בראיונות לתקשורת הישראלית והאמריקנית - וגם הסעודית - שכך יהיה.
10/08/2023  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
אחד הוויכוחים המפורסמים בקרב אקדמאים העוסקים במדעי הרוח והחברה הוא האם השכלה מעודדת מחאה ואלימות חברתית או שמא דווקא נבערות ובורות הן המנתבות צעירים חסרי מנוח לעבר הקצנה שבין ביטוייה מחאה פוליטית ואלימות, כולל טרור. בכל הקשור למגזר הערבי בישראל - כל מי שעוקב אחר ההתפתחויות בקרב אוכלוסייה זו יודע שנתוני ההשכלה בקרב גברים ונשים צמחו בשיעורים מרשימים בשלושת העשורים האחרונים. אחוז התעסוקה של נשים יותר מהוכפל (תמצאו אותן בבתי מרקחת, בסייעות שיניים, בהיי-טק, בהוראה, במענה טלפוני של שירותי בריאות ופיננסיים וכך הלאה). גם אצל הגברים הערבים נרשמה עלייה בתעסוקת אקדמאים, אם כי פער המועסקים בינם לבין אקדמאים יהודים, עדיין משמעותי.
10/08/2023  |  גדי חיטמן  |   יומני בלוגרים
ממשלת ישראל ה-37, זו שהושבעה ב-29 בדצמבר 2022, נולדה בחטא כבד במיוחד: מסירת כל נכסי האומה לקומץ פרחחים אנטי ציוניים וחסרי כל עכבות שהם. ההסכמים הגועליציוניים שאותם הינדס יריב לוין בשמו ובברכתו של הנאשם בפלילים נתניהו, הותירו אפילו את נאמניו ה"מכורים" ביותר המומים וכועסים. לא רק מחמת התקציבים האבסורדים שניתנו לפורעי החוק של בן-גביר וסמוטריץ' ושאר מרעיהם מהאנטי-ציונות הדתית; וגם לא רק מחמת התפקידים שהנאשם נתניהו נתן להם, תוך הפקדת הביטחון הלאומי והאישי של אזרחי ישראל ואפילו לא רק מחמת הלהט שהנאשם נתניהו, יד-ימינו והמוציא ומביא שלו לוין ושאר הארחי-פרחי של שותפיהם הגועליציוניים שבו הם מחסלים כל הישג כלכלי ולמעשה את עתידה של מדינת ישראל, שהייתה לפלא, כמוקד של חדשנות ויציבות עד לבואם של המהרסים הללו.
10/08/2023  |  זוהר בן אשר  |   יומני בלוגרים
כאשר קראתי על הספר בטרם קראתי אותו הוא הוגדר כרומן קיץ. אמרתי לעצמי עכשיו קיץ, ועוד איזה קיץ חום, מתאים...
10/08/2023  |  עפר דרורי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
בתחילת תפקידו כשר הביטחון, הוצג בפניו ובפני בכירי משרדו וצה"ל דוח של 80 עמודים המפרט את בעיות הצבא ואי-מוכנותו למלחמה    אלא שגלנט והרמטכ"ל הלוי לא פעלו ליישום ההמלצות ובחרו לעסוק ב...
עידן יוסף
עידן יוסף
ראש המטה המקצועי לשעבר של שרת התחבורה חושף במשדר "המקור" תמונה של ניהול לא ראוי בלשכת השרה, עם העדפה פסולה לכאורה של יישובים ופעילים על בסיס פוליטי תוך זניחת שיקולים מקצועיים    רגב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
המדיניות הישראלית הנוכחית כלפי חיזבאללה, מאז ה-7 באוקטובר 2023, מצטיירת מהבחינה האסטרטגית כמושכלת, בהינתן הנסיבות המתקיימות מאז לאורך גבול הצפון
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il