|   15:07:40
  משה חסדאי  
תחקירן, פובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

באהבה רבה לארץ

ביום העצמאות חייב האיש הישראלי להודות ולשמוח בשמחת הגאולה, בצליית הבשר ושתיית יין "לחיים" ולתור את הארץ לאורכה ולרוחבה באהבה רבה
23/04/2015  |   משה חסדאי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

בהשראת הרב שלמה יוסף זוין זצוק"ל ודבריו (רסיסי הגיונות), התחדשו לי חידושים ביום העצמאות. יש ביום טוב מה שאין ביום העצמאות. ויש ביום העצמאות מה שאין ביום טוב.

יום טוב הוא זמן של ניסים. ניסים גלויים לעין כל ובפני כל. נגד חוקי הטבע וממעל להם. אין חציצות ומחיצות. התגלות אלוקות. ויום העצמאות - ניסים מעוטפים ומעולפים. גלגולי הסיבות של הפוליטיקה העולמית ושדות הקרב עקובי הדם ויצרי מעללי האדם ותחבולותיו.

"כי לא יראני האדם", ביום העצמאות נמשך האור משורש גבוה יותר ולכן הוצרך להתלבש בכלים מכלים שונים, במסכים ובפרגודים ומחיצות. בחינת "התנערי מעפר וקומי".

יום טוב הוא מקורם של הניסים הגלויים בזמן שבית המקדש קיים. יום העצמאות הוא משורש הניסים החבויים. איזה מהם עדיף? הווה אומר אלה החבויים. ככל שהירידה עמוקה יותר, סימן שמקור ההמשכה מרומם יותר. "נעוץ תחילתן בסופן". כשהמטרוניתא היא ב"שוקא דבורסקי" - נאמר ב"'זוהר' - והמלך יורד אליה לשם, בסתר המדרגה, יש בזה אהבה רבה ונפלאה יותר מאשר כשמתייחד עימה בהיכלו.

לפיכך, גם מבחינת ההלכה, יש ביום טוב מה שאין ביום העצמאות ויש בזה מה שאין בזה: יום טוב אסור בעשיית מלאכה. מה שאין כן ביום העצמאות. ביום העצמאות חייב האיש הישראלי להודות ולשמוח בשמחת הגאולה, בצליית הבשר ושתיית יין "לחיים" ולתור את הארץ לאורכה ולרוחבה באהבה רבה. מה שאין כן ביום טוב. בפני המלך אסור לעשות מלאכה. "מאן דמחוי בידיה קמי מלכא, אפסקיה לימיניה". ביום טוב הננו בפני המלך. התגלות. מאידך-גיסא: ההארה הגלויה שביום טוב, מפני שהיא גלויה, היא מצומצמת וגבולית, ולכן אף השמחה היא גבולית. יוצאים ידי חובה ברביעית יין לקידוש. הארת אור-אין-סוף שביום העצמאות היא בלתי גבולית, ירדה ונתפשטה גם למטה למטה בנס פסיכולוגי ומלחמתי שבדרך הטבע, בהתגלות רוח גבורה ותושייה בעם ובלוחמיו ומנהיגיו. לתוך לבושי הטבע ותהפוכות התבל. לכן אף החיוב בשמחת הגאולה והלל השלם ביום העצמאות, הוא בבחינת אין סוף.

אין המשכה מבלי העלאה קודמת. אף ההעלאה שביום העצמאות הייתה אין סופית. למעלה מן הדעת ומן הטעם. ההכרזה על הקמת המדינה הייתה למעלה מן הדעת ומן הטעם לנוכח המצב המדיני הפוליטי והצבאי. מסירת נפש בפועל. להישמד ולהיהרג ולהיאבד. ולא להיכנע בפני שעבוד מלכויות ועמלק. מסירת נפש גבוהה יותר מכל המסירות נפש שהייתה מאז ומעולם. עד כה הייתה מסירה של הנפש של האומה וביום העצמאות זוהי מסירה של הנפש והגוף.

זהו סוד הגורל של יום העצמאות ושל המדינה היהודית, מדינת היהודים, מדינת ישראל, גורל למעלה מן הדעת. זו המשכת השכינה "על הרי בתר", "טורי דפרודא", מקום של טומאה וקליפות, ולירידה גדולה כזאת צריכים להמשכה של "סוב דמה לך דודי לצבי או לעופר האיילים על הרי בתר". כשם שהירידה היא למקום נמוך מאוד, "על הרי בתר", כך העלייה שלאחריה הינה למקום גבוה מאוד, ביתר שאת וביתר עוז. תכלית הכוונה היא: "ברח דודי ודמה לך לצבי או לעופר האיילים על הרי בשמים", לבחינת "והריחו ביראת ד'", לגילוי מלך המשיח ("מורח ודאין").

"ראו כל אפסיי ארץ את ישועת אלוהינו". הראיה - לא תמיד כשיש ישועה רואים אותה. יש ישועה בבחינת "אין בעל הנס מכיר בניסו". ויש שאינו מתרומם לדרגה שיוכל לראות. "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה". ואמר אחד גדול: לא נאמר "זוכה ורואה בבניינה". כשיש בניין, הכל רואים, אלא שלא הכל זוכים לראות השמחה שיש בבניין. ועד כמה שהנס של הקמת המדינה היה מלובש בדרכי הטבע, בכל זאת ראו הכל את הישועה שהייתה.

ומי היו הרואים? לאו-דווקא הצדיקים והגדולים. "כל אפסיי ארץ". אפס הוא לא כלום, ואפסיי הרי הם אפס-אפסים. ארץ, כתוב בספרים, היא בקדושה. "ארץ אשר ד' אלקיך דורש אותה", ובמדרש: למה נקרא שמה ארץ? שרצתה לעשות רצון קונה". ולישראל ניתן הכוח של ארץ: "כי תהיו אתם ארץ חפץ". בארץ כשזורעים אותה, היא מצמיחה, וכך ישראל כשזורעים מעשה המצוות, אז "זורע צדקות מצמיח ישועות". זכו אפילו אפסיי ארץ, לראות את הישועה.

אבל לא די בראיית הישועה, ולא די אם אפילו אפסיי ארץ רואים אותה. צריך לראות כי אין זו ישועה סתם, אלא ישועת אלוקינו. בימינו אנו רואים שהכל ראו והכל הודו שהיו נסי-ניסים במלחמת השחרור. אם כן למה אינם צועדים צעד הלאה להכיר בישועת אלוקינו? אלא כך היא דרכם של ליצני הדור: אומנם ניסים, אבל מכוחנו ועוצם ידינו. כשם שהדבר ממטה למעלה, כך הוא ממעלה למטה. אדם עושה מעשים טובים, אבל כל זמן שאינו עושה כן מחמת ציווי השם, אלא מחמת טעמים אחרים איזה שיהיו, מוסריים, חברתיים, וכדומה, הרי אין שום ביטחון שבבוקר אחד יתבטלו כל הטעמים והאדם ייעשה לכופר בטובה ובאלוהים חיים. העיקר הוא מפני ש"בדרכיו הלכו", מפני כי "אתה ציוית פקודיך לשמור מאוד". אם במעשי האדם למטה הוא מתכוון כלפי השם, אז בישועת ד' מלמעלה הוא רואה כי זו היא "ישועת אלוקינו".

לא זאת בלבד, אלא שאילו זכינו לבוא לאותה מדרגה של "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה", ושל "אתה הראית לדעת כי ד' האלקים אין עוד מלבדו", היו גם אלה שבקצות המחנה, רואים ומודים. אבל עכשיו ש"אותותינו לא ראינו, אין אתנו נביא יודע עד מה", עכשיו שהעולם הוא כל כך מגושם ומוקף עננים גסים וכבדים, ערפלי-חושך של העלם אחר העלם והסתר אחר הסתר, ואין אנו מגיעים למדרגה של ראייה ברורה בישועת ד' שבהקמת המדינה היהודית, הנה לכל הפחות אנו מחויבים להודות על כך, בחינת "הודו לד' קראו בשמו", ו"מודים אנחנו לך...", והודאה זו, אף על-פי שלחלקנו ראייה ברורה אין בה, הכרה והבנה יש בה. הכרה במי שאמר והיה העולם, והבנה שכבודו מלא עולם, והוא אשר עומד אחר כתלנו, ומקים את המדינה היהודית, את סוכת דוד הנופלת. אבל יש ובן האדם, קצר ימים ושבע רוגז, חסר לו גם המעוף של ההכרה וההבנה. לא רק שעיניו טרוטות, אלא גם שלבו סתום. שמא תאמר אבד סברו ובטל סיכוייו של זה? לא כי, לכך יש הודאה להודאה. הרי הוא מודה שצריך להודות. אם אינו מכיר, הרי הוא מרגיש. מרגיש בהרגשה ברורה שכך הוא, אלא שאין בידו להסביר את הדבר באותיות שכלו, מרגיש במעמקי נשמתו, ולהבין בשכלו לא יוכל. אינו מכיר ואינו מבין, אבל מודה הוא שצריך להכיר ושצריך להבין. זהו הגבול האחרון של הקדושה. ההוא "דלא כרע במודים נעשה שדרתו נחש". מי שאינו מגיע גם להודאה דהודאה, סופו שיתהפך לגלגולו של הנחש הקדמוני.

"יתרון ארץ בכל היא", יתרון מעלה יש בארץ שאין בשמיים, ויתרון מעלה באנשים פשוטים ההולכים בדרך תום מתוך אמונה פשוטה והרגשה חזקה, למרות כל הלבטים והמכשולים והעיכובים והמעצורים שהם פוגשים על דרכם מתוך שחסר להם כוח הראייה הברורה, יתרון מעלה שאין בבני העלייה "הנהנים מזיו השכינה" ועובדים את בוראם מתוך ראייה והסתכלות. חוסר היגיעה והמלחמה הנפשית עם כוחות הרע שאצל אלה "הרואים עולמם בחייהם" ומתענגים בבחינת "אהבה בתענוגים", דווקא חוסר זה מקהה במידה ידועה את ראייתם.

לכן, יהי חלקנו עם אנשי אמונה, היהודים הפשוטים הישרים הרואים את הישועות הניתנות לנו ומודים עליהן בהלל השלם ובהודאה ביום העצמאות. אפילו אם אנו רואים שיש שהם בבחינת "אפסי ארץ", ויש שהם בבחינת שנעשו שדרתם נחש, הרי אף הם יתרוממו ויראו את הישועות. לא זו בלבד אלא אף יראו כי אין זו סתם ישועה, אלא ישועת אלוקינו דווקא, מעין מה שאמור לעתיד לבוא: "ואמר ביום ההוא הנה אלקינו זה קיוינו לו ויושיענו, זה ד' קיוינו לו נגילה ונשמחה בישועתו".

תאריך:  23/04/2015   |   עודכן:  23/04/2015
משה חסדאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
ביום הזיכרון הלכתי "לבקר" את החברים שלי שנפלו במלחמות ישראל. החבר הטוב שלי נהרג בקרב מול קומנדו סורי במלחמת יום הכיפורים ברמת הגולן ליד בוקעתא. פגשתי ליד קברו חייל צעיר המשתייך לאותה היחידה שלו - מאז ומתמיד מקפיד צה"ל לשלוח כל שנה חיילים מאותן יחידות של הנופלים להשתתף בטקס יום הזיכרון ליד קבריהם. שוחחתי עם החייל שענד את תג היחידה ואת כנפי היחידה - פלס"ר 7. שאלתי אותו "באיזה כלים אתם נוסעים היום"? והוא ענה לי - "תלוי... בצוק איתן נכנסנו לעזה עם נגמ"שי זלדות". נדהמתי. אמרתי לו: "החבר שלי שאנחנו עומדים ליד קברו נהרג בתוך נגמ"ש כזה לפני 42 שנה מאש קומנדו סורי, וכבר אז טענו בתחקירים שהיה ידוע שאסור להיכנס לקרב בתוך נגמ"ש כזה. 'למזלו' של המ"פ דאז הוא נהרג בקרב ולא נדרש לתת הסברים למה הכניס את היחידה שלו למלכודת כזו במקום להיכנס רגלית".
23/04/2015  |  גיא רפאלי  |   מאמרים
תמונה 1: ישראל חוגגת עצמאות 67. רעש מטוסי קרב ממריאים מבסיס סמוך אל המטס. מכל סגנונות המוזיקה שאני אוהב רעש מחריש אוזניים של מטוס קרב מוטס על-ידי טייס ישראלי הוא המוזיקה שנעימה יותר מכל לאוזניי. לאוזן יהודית שרק לפני שבוע זכרה את ששת המיליונים שנטבחו משום יהדותם, אין וגם לא תוכל להיות, יצירה מוזיקלית נשגבה מרעש זה. ליהודים יש מדינה. ליהודים יש צבא. לא עוד כצאן לטבח. בלי שום מליצה. אמת פשוטה הנותנת מרגוע לכל נפש יהודי הומייה.
23/04/2015  |  יעקב עמר  |   מאמרים
חתן התנ"ך העולמי לנוער לשנת תשע"ה הוא אייל יצחק מטס, תושב רחובות ותלמיד הישיבה התיכונית דרכי נועם בפתח תקוה. אל המקום השני הגיע ישראל אודי אלגרבלי מירושלים, הלומד בישיבת חורב בעיר. במקום השלישי זכה ארד קוצר מאשדוד. במקום הרביעי זכה ראיין רפאל ריפסמן מקנדה.
23/04/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
חגיגת יום העצמאות המסורתית בבית הנשיא, בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון, והרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט, יחד עם 120 חיילים מצטיינים נפתחה (יום ה', 23.4.15) במטס כבוד מיוחד של מבנה מסוקי קרב של חיל-האוויר, כהצדעה לחיילים המצטיינים המייצגים את זרועות הצבא.
23/04/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
אור ליום ו' באייר שנת תש"ח, היא השנה ה-1878 לגלות ישראל, נאספו חברי מועצת העם, נציגי הישוב העברי והתנועה הציונית והכריזו על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל.
23/04/2015  |  מחלקה ראשונה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il