|   15:07:40
  אלון קוחלני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

הביקורת כראיה

שתי החלטות של בתי המשפט מהחודשים האחרונים ממשיכות את המגמה של נגיסה בכלל לפיו תוצריה של ביקורת פנימית אינם קבילים כראיה משפטית
10/06/2015  |   אלון קוחלני   |   מאמרים   |   תגובות
דוח על אסון הכרמל [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

חוק הביקורת הפנימית קובע, כי "דוח, חוות דעת או כל מסמך אחר שהוציא או הכין המבקר הפנימי במילוי תפקידו לא ישמשו ראיה בכל הליך משפטי, אך לא יהיו פסולים בשל כך לשמש ראיה בהליך משמעתי". על-פי דברי ההסבר לחוק, את הסיבה לכך יש לחפש בהוראה הדומה שבחוק מבקר המדינה, אשר נועדה "לאפשר למבקר המדינה לאסוף מידע באופן חופשי, ולנותן המידע - למוסרו באופן חופשי וללא חשש שהדבר ישמש ראיה משפטית".

אם כן, המחוקק החליש את כוחם הראייתי של תוצרי עבודתו של מבקר הפנים כדי שהביקורת תהיה כלי חקירה אפקטיבי. אך האם תמיד אינטרס הביקורת יגבר? האם איזון בין האינטרס של יעילות הביקורת לזה של זכותו של בעל דין להביא ראיות, יביא לכך שכף הראשונה תהיה תמיד על העליונה? ויש לזכור, כי המגמה בדיני הראיות היא של מעבר מקבילות למשקל.

במהלך השנים נדונו בבתי המשפט היבטים שונים של סוגיה זו, כאשר רק במצבים נסיבתיים מיוחדים התיר בית המשפט את קבלת דוחות הביקורת כראיה. כך לדוגמה כאשר מי שביקש את קבלת הדוח כראיה היה הגוף הציבורי עצמו (תפ 40431/99), או כאשר בית המשפט הסתמך בתרשומת שרשם מבקר פנימי לצורך הרשעה (ע"פ 4261/98). לאחרונה התקבלו שתי החלטות המחדדות את הגבולות בתחום ועליהן נעמוד כאן.


קבילות דוחות ביקורת בתביעות נזיקיות


בפברואר 2015 החליט בית המשפט המחוזי בחיפה בשאלת הגשת דוח מבקר המדינה על אסון הכרמל, כראיה בתביעה של מי שנידונו מאותה דליקה קשה (ת"א 52925-02-12). התובעים ביקשו להוכיח שהרשויות לא תיקנו ליקויים שעליהם הצביע המבקר, ואילו המדינה התנגדה לכך בשל המגבלה שבחוק מבקר המדינה על השימוש בדוחותיו כראיה משפטית.

בית המשפט דחה את עמדת המדינה בציינו, כי היא עצמה הסכימה בעבר שדוחות המבקר ישמשו כראיה ויוגשו במסגרת עתירות לבית המשפט בנוגע ליישום המלצותיו. "די בכך שהמדינה מסכימה כי בית המשפט הגבוה לצדק יבחן את דוחות המבקר לגופם, במסגרת ביקורת שיפוטית על יישום ההמלצות, כדי ללמד שהוראת אי-הקבילות עשויה לסגת מפני אינטרסים נוספים, אומר בית המשפט".

מעבר לכך קבע בית המשפט, כי בהליך הנדון הוראת חוק זו לא נפגעת. "תכלית הוראת אי-הקבילות הינה לאפשר ביקורת חופשית ויעילה תוך עידוד המבוקרים למסור מידע ולפעול בחופשיות ללא חשש מהליך משפטי. הכרה בסייג להוראת אי-הקבילות במסגרת ביקורת שיפוטית על מחדלים ביישום המלצות דוח המבקר אינה פוגעת בתכלית זו. הוראת אי-הקבילות לא נועדה להגן על עובד שלא פעל, כנדרש על-פי ההלכה ועל-פי החוק, ליישום המלצות המבקר.

"הגשת המלצות המבקר כראיה בהליך משפטי בעקבות מחדל ביישומן של ההמלצות, לא תשפיע ולא תרתיע גורמים מבוקרים ממסירת מידע למבקר, שהרי מסירת המידע עניינה בפעולות הגוף המבוקר בביצוע תפקידיו ולא בפעולות שביצע ליישום דוחות קודמים (אמנם ייתכנו מצבים שהמבקר יתייחס בדוח שהגיש ליישום המלצות קודמות, אולם זהו מקרה מיוחד שבו המבקר מפעיל ביקורת על יישום ההמלצות)... משנקבעה בהלכה הפסוקה ובהוראה חקוקה חובה לנקוט בפעולות ליישום המלצות המבקר, אין כל אינטרס למנוע את הגשת ההמלצות בהליך שעניינו מחדל ביישום".

לא רק דוח ביקורת מעקב הוא חריג לכלל לפיו דוח ביקורת אינו מהווה ראיה בהליך משפטי, אלא גם דוחות ביקורת המוגשים במסגרת תובענות נזיקיות. וכך קבע בית המשפט: "הואיל ואין חולק כי קיימים סייגים להוראת אי-הקבילות, וכי סייגים אלו הכרחיים לצורך קיום ביקורת שיפוטית יעילה על יישום המלצות המבקר, דומני כי סייגים אלו יחולו בכל הליך של ביקורת שיפוטית על יישום ההמלצות, לרבות בביקורת שיפוטית במסגרת תביעת נזיקין הנסמכת על מחדל ביישום ההמלצות.

"...קבלת עמדת המדינה ולפיה אין לחרוג מעיקרון אי-הקבילות במסגרת תביעת נזיקין בגין מחדל ביישום המלצות של מבקר המדינה בדוחות קודמים, משמעה חסימת כל אפשרות להגשת תביעה בנזיקין בשל מחדלים שכאלו. לכך תהא השפעה על אפקטיביות הביקורת ועל ארגז הכלים העומד לרשות הציבור להבטיח, כי רשויות הציבור ימלאו את חובתן לפעול בסבירות ליישום ההמלצות".


דינם של "מסמכים נלווים" לדוחות ביקורת


כאמור, החוק מאיין את כוחם הראייתי של דוחות ביקורת בהליך משפטי, אך מה באשר למסמכים הנלווים לדוחות? סוגיה זו נדונה בת"א 1943/09. הנתבע ביקש למחוק ממסמכי התובע חלקים הנוגעים לדוחות ביקורת של מבקר הפנים ומבקר המדינה ואת המסמכים הנלווים להם, ובהם פרוטוקולים של ועדת ביקורת ותגובות של מבוקרים לדוח ביקורת.

באפריל השנה קבע בית המשפט, כי לא ניתן להרחיב את תחולתו של סעיף 10(א) על מסמכים שלא הוכנו או הוצאו על-ידי מבקר הפנים כ"מסמך אחר שהוציא או הכין מבקר הפנים במסגרת תפקידו". נוכחות מבקר פנים בישיבות כגון ועדת הביקורת או ועדת הכספים, שהתקיימו לאחר הוצאתו של דוח הביקורת, אינה הופכת את המסמכים הנלווים ל"מסמך אחר" שאין להציגו כראיה בהליך משפטי.

אך מה באשר למסמכים הנמסרים למבקר במהלך הביקורת? הרי סעיף 10(ב) לחוק הביקורת הפנימית מבטל גם את כוחם הראייתי של אלה, וכבר נפסק (ע"ע 283/07), כי מסמכים שהם בעלי זיקה ישירה וממשית לחקירה בהיותם "הודעה שנתקבלה אגב מילוי תפקידיו של הנציב", לא ישמשו כראיה. עוד נקבע, כי מסמכים מקוריים שאינם במהותם בגדר "הודעה שנמסרה", לא ייפסלו מלשמש ראיה במשפט. דהיינו: מסמכים שהיו קיימים בזמן אמת ללא קשר, ישיר או עקיף, לחקירת הנציב, ושהעתק מהם נמסר לנציב במהלך החקירה.

על בסיס הלכה זו קבע כאן בית המשפט, כי גם תגובות של מבוקרים לדוח ביקורת לא ניתן להציג כראיה, כי הרי לא מדובר במסמכים שנוצרו ללא קשר ישיר או עקיף לחקירת המבקר, מה גם שאין מדובר במסמכים שהיו קיימים בזמן אמת במועד הביקורת אלא רק אחריה. מדובר במסמכים שנוצרו ביוזמת המבוקרים וגופי הטמעת הביקורת, ומטרתם ביצוע מעקב והטמעה של ההמלצות. אשר על כן, הללו מצויים בגדרו של המונח "הודעה" בחוק השוללת את תוקפו הראייתי, והחלטה הפוכה עלולה "להרתיע גורמים מבוקרים למסור מידע והתייחסות מלאה לאמור בביקורת, ומכאן - לפגוע במוסד הביקורת".


סיכום

מזה שנים הולכת ומתרחבת המגמה הכללית בדיני ראיות של מעבר מכללים של קבילות לכללים של משקל (ע"א 2515/94), המציבה במתח את ההוראה השוללת הכוח הראייתי של תוצרי מבקרים. עם השנים, בצד האיסור הסטטוטורי, הכיר בית המשפט בכך שלצד האינטרס המוגן של יעילות הביקורת, ישנם גם אינטרסים אחרים. גם בהחלטות שנסקרו כאן, הולך בית המשפט באותה שיטה של פרשנות תכליתית של הוראות החוק. כך קבע בית המשפט, כי דוחות ביקורת מעקב יוכלו להיות מוגשים כראיה בין היתר בתביעות נזיקיות, אך לא ניתן להגיש כראיה תגובות של מבוקרים לדוח ביקורת.

ככל שהביקורת הפנימית הופכת יותר ויותר לכלי ניהולי אפקטיבי המיושם ביותר ויותר גופים, כך עולה הרלוונטיות של השאלה באשר לכוחם הראייתי של תוצרי עבודת המבקר. מציאות זו, בה בתי משפט נוגסים בהגבלה האמורה, חושפת את מבקרי הפנים למציאות לא פשוטה, בה תוצרי עבודתם - שנועדו לשרת את הארגון - עלולים להפוך באבחה אחת לכלי שרת בידי אלה המבקשים לפעול נגדו.
ת"א 52925-02-12, קונדיטוריה שפיק ואח' נ' מדינת ישראל ואח' / החלטה
החלטה על היקף החומר על אסון הכרמל שימסור משרד מבקר המדינה לגופים שהגישו תביעות נגד המדינה בעקבות השריפה

הכותב עוסק בביקורת פנימית, ניהול סיכונים ומשפט אזרחי-מסחרי.
תאריך:  10/06/2015   |   עודכן:  10/06/2015
עו"ד אלון קוחלני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנשי החרם, וגם המצדדים אצלנו בחצי פה בחרם "לפחות" על יו"ש, תולים טענתם בחוק הבינלאומי. ובכן, יהודה ושומרון אינם "שטחים פלשתינים"; לכל היותר שטחים במחלוקת; גם אנחנו טוענים לבעלות עליהם מכוח רישיון האומות, ההיסטוריה, הצדק והתנ"ך. הדברים הללו נטענו בידי משפטנים בעלי שם עולמי עוד לאחר ששת הימים.
09/06/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
מה מצבו של מערך ההסברה הישראלי על-פי המדדים המקובלים בעולם להערכת היעילות של דיפלומטיה ציבורית איזה שר טען בשנה שעברה כי "הסכסוך הישראלי-פלשתיני לא מעניין את הסבתא של אף אחד בעולם" ומהו "החוק להגנה על כספי ציבור"?
09/06/2015  |  מיכאל מנקין  |   מאמרים
אנחנו לא נספרים. לא משנה אם אנחנו גבוהים או נמוכים, שמנים עגלגלים או רזים כחושים, הדורים מנצנצים או זרוקים מפולפלים, נבונים או נבובים, נאמנים או "גייסחים" (מלשון גיס חמישי).
09/06/2015  |  קיסר קבהא  |   מאמרים
בימים האחרונים, לאחר סערת אורנג' העולמית, החלו להישמע צפירות הרגעה, חלקן מאורגנות חלקן ספונטניות. לציבור המבולבל, ניתנה האפשרות לשמוע טענות המשתרעות על מלוא הספקטרום בין "אין שום חרם", לבין "החרם קיים והוא צובר תאוצה".
09/06/2015  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
אסור להתבלבל: ירושלים היא בירת ישראל. היא לא הוכרה ככזאת בתוכנית החלוקה שאומצה על-ידי האו"ם. ישראל דחתה את הבינאום שלה וחבקה אותה כבירתה.
09/06/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
דרור גרין
דרור גרין
ובאמת, אם נתבונן בהיסטוריה האנושית נגלה שחסרי האמפתיה שבחרו באנוכיות וברוע, הם פסיכופתים ששלטונם הוביל לאסונות גדולים ולהשתלטות הרוע, ומן הצד השני מי שבחר באמפתיה, בשיתוף, בסובלנות...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עו"ד ליאת בן-ארי אינה נבחרת ציבור אלא פקידה בכירה בשירות הציבורי, ולמרות הגדרה זו נכון יהיה להבין כי אין חסינות לאיש מול רגישות סלקטיבית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il