|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

דור של גנבים: מס עזבון

הדיון סביב מסוי עזבונות התעורר בעת האחרונה והחלו נשמעים קולות לכאן ולכאן, אך עיקר הכוונה היא למסוי של עזבון בעל היקף משמעותי בלבד. אם מדיניות המס הייתה מציאותית, כפי שמציגים בפנינו המנהיגים, הרי שיש את כל הסיבות שבעולם להטיל מס זה על כל עזבון ללא קשר להיקפו
11/06/2015  |     |   מאמרים   |   תגובות
דור הוואי הופך את עושר הוריו להכנסתו [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

בעולם מדעי ההתנהגות, הדעה המקובלת היא שיש וניתן לאבחן בין קבוצות של אנשים בני דור לפי מנעד שנות לידה, המכונה 'גל דמוגרפי'. גל דמוגרפי זה נושא קשר ביולוגי-גנטי בין יחידי הקבוצה - כשושלת מוגדרת, וגם קשר תרבותי - כהגדרת תקופת זמן.

ישנם שלושה דורות רלוונטיים לעת הזו:

האחד - דור ה"בייבי בום" (Generation baby boomer), המאופיין בשנים 1945 - 1965.

השני - דור ה"אקס" (Generation X)מאופיין בשנים 1965 - 1985.

השלישי - דור ה"וואיי" (Generation Y), בין השנים 1985 - 2005.

מתחמי השנים אינם נוקשים, וכל גל דמוגרפי כולל גם מנעד של חמש שנים, פלוס-מינוס, לכל דור.

בשל כך, משלב המושג 'דור' כמתכון לתכנון העתיד ולאיתור אופן קבלת החלטות בידי הפרטים, בקבוצה מסוימת. נגזרת נוספת לאותו מתכון, אשר לרוב סמויה מן העין, היא יכולת ההסתגלות והקבלה של המציאות, כפי שזומוצגת בפני בני אותו דור כשרירה וקיימת.

דור הבייבי בום, זה שנולד לאחר מלחמת העולם השנייה, הוא למעשה דור בו כמות בני האדם הצעירים גדולה בהרבה מכמות בני האדם המבוגרים. בלי להלאות במספרים וגרפים, היחס בין הכמויות הביא לגידול בפוטנציאל ליצירת הכנסה, משום שיש יותר אנשים בעלי יכולת לייצר הכנסה. זו השיטה: אם הפוטנציאל ליצירת הכנסה גבוה מהפוטנציאל ליצירת הוצאה, אזי ניתן לקיים משטר של עושר מבוסס צריכה.

לכאורה, במקרה הפוך לא ניתן לקיים משטר של צריכה, אלא, שקיומו של עודף זה איפשר למתכננים לרקוח מתכון(בשפה הכלכלית - מודל) להגדלת העושר המצרפי גם במקרה של פער שלילי בין הפוטנציאלים. המתכון - שיעבוד העתיד של הדור הבא לטובת הדור הקיים.

שיעבוד של מה? כאן נכנס דור האקס. מבחינה כמותית, דור האקס גדול יותר מדור הבייבי בום ושוב נוצר מצב של עודף פוטנציאל לעושר. לכאורה, אין בעיה שדור האקס יישא בכיסוי השיעבוד של דור הבייבי בום, אם היה שיעבוד.

כך קרה כשדור הבייבי בום, זה שעלה לארץ עם קום המדינה ולאורך עשרים שנותיה הראשונות(לערך), זכה לצרוך מוצרים על בסיס חוב בלבד (מי שזוכר את השוברים עם ערבות "אוול"). אומנם לא היה הרבה עושר ואף נכפתה עליהם תקופת צנע, אך לפי המתכון - צפוי היה גידול באוכלוסייה. כלומר, פוטנציאל יצירת ההכנסה בארץ היה חיובי, ובהתאם לשיטה ניתן לשעבד את העודף (בפוטנציאל להתעשרות) של דור הבייבי בום על גבי עתיד ילדיהם - דור האקס.

דור הבייבי בום התאפיין בעוד דבר, די מוזר אפילו. דור זה היה הצייתן המושלם. הוא ניזון ממידע ותקשורת לקויים וחסרים, במקרה או בכוונה,בה הממשל הגדיר וקבע את המציאות - והציבור קיבל אותה כשרירה וקיימת. עצם האפשרות לערעור על טיב אופיים וכוונותיהם של מנהיגי הארץ וקברניטיה לא נתפס כאפשרות מציאותית.

דור הבייבי בום הצייתן בנה בתים ועסקים בחוב מלא ועל חשבון שיעבוד העושר העתידי של דור האקס. אך משהו בדרך נדפק, והתוכנית לא עבדה כמתוכנן. בשנת 1980, היא שנת ההתחלה להחזרת חוב,נכשל המטבע והחלה תקופת ההיפר-אינפלציה הידועה, בה ערך הכסף ירד פי ארבעים משוויו.

בעקבות זאת, דור האקס "זכה" למחיקת שיעבוד העתיד שלו. שלא כמו דור הבייבי בום, הוא גם "זכה" ביכולת איזון הפוטנציאלים חרף הכמות העודפת שלו - באמצעות בועת ההיי-טק שהתרחשה סביב ראשית המילניום החדש (אז פוטנציאל ההוצאה עלה והתאזנה עם פוטנציאל ההכנסה).

בכך דור האקס שיחרר את כל הצדדים מגורל השיעבודים, ולראשונה השלטון היה נקי מכל חוב בין-דורי, הלא הוא הגירעון התקציבי המתמיד של הממשל. התוצאה שהתקבלה בחישובים של המתכננים היא, שלא יהיה צורך בשיעבוד העתיד. המתכננים לא היו מוכנים לקבל מציאות שכזו, והם החליטו להפוך את דור הוואיי כולו לגנבים.

מה קרה לדור הוואיי? הוא גילה שאין לו פוטנציאל ליצר הכנסה, כמו שני הדורות הקודמים לו, משום שהיות ותוחלת החיים רק עולה הרי הוא בכמות קטנה יותר מדור האקס. לא יכול לבוא איזה (אירוע מכונן במשטר הכלכלי (פיחות דרמטי בערך הכסף או פיצוץ בועת אשראי) כי, כבר למדו להצמיד את ערך הכסף לשני מקורות שונים בו זמנית.

כל מקורות ההכנסה החיצוניים כבר מוצו, או שהגישה אליהם נשללה מראש בטענה שמדובר באינטרס עלום (חוץ-פנים), מדיניות הפרטה או איזו "מחלה הולנדית"שכדי ל"הבריא"ממנה או ל"התחסן"מפניה צריך לתת לאחרים יותר ממחצית האוצרות שהטבע העניק.

הואיל ותוחלת החיים רק עולה, הרי אין ביכולתו לשעבד את עתיד הדור הבא כי גם זה יהיה פחות ממנו ולא יכול להתקיים איזה עודף בפוטנציאל להכנסה.

אם כן, מספר המקורות לייצור איזה עושר נותרו בעינם בזמן שכמות צרכני העושר הולכת וגדלה. איך כל זה קרה בזמן שדור הוואיי בקושי סיים את גיל המעבר לבגרות?

ובכן, המתכננים יצרו מאזן חדש בין הביקוש לעושר לבין היצע העושר: אם משטר הצריכה היה מכוון ומפוקח על בסיס כמותי, אזי המאזן בוחן כמה שווה כל מצרך לאדם שצורך אותו. אם משטר הצריכה יהיה מכוון ומפוקח על בסיס אינטרסים, אזי המאזן יבחן כמה שווה לאדם לקבל את אותו המצרך.

מישהו פעם חשב למה מס, אגרה וכולי לא מוטלים בשיעורים של 100אחוזים או קרוב לזה?

קוראים לזה 'כוח קנייה' ובהינתן השיטה החדשה, הרי כל אדם יקדם אך ורק את האינטרס של עצמו, ואגב כך גם העושר המצרפי יגדל (מדובר בפעולת חיבור חשבונאית בלבד).

מה שהמתכננים שמרו בסוד הוא שכמות הכסף עובר תהליך של רידוקציה (צמצום) מדור לדור, כך, שכמות הכסף ביחס לכמות צרכני העושר לעד נמצא בהפחתה הדרגתית בזמן שערכו לעד נמצא במגמת עלייה (כלשהי). מבחינה סטטיסטית, בכל שנה הדור הנוכחי "מייצר" ילודה בשיעור של מעל לשני אחוזים, אך כמות הכסף במדינה עוברת רידוקציה באמצעות אינפלציה לערך הכסף בשיעור חיובי דומה, או זהה.

טול דוגמה: לפני כעשור שנים נרכש רכב במאה אלף (100,000) ש"ח. כיום, בעד אותה כמות של כסף ניתן לרכוש רק 75אחוזים מאותו הרכב.

כך החלה היריבות הרעיונית על עושר: קידום אינטרס פרטי בלבד בהכרח מוביל לתוצאה שהתעשרות של אחד תבוא על חשבון האחר, הרי יש רק כמות אחת של כסף בכל זמן נתון.

מישהו פעם שאל למה יש רק סוג כסף אחד ולא יותר? האם לכסף יש ערך אם לא ניתן יהיה לשלם אותו למדינה (מסים, אגרות, היטלים וכולי)?

על הגנת שיטה זו, בין אם נכנה אותה "קפיטליזם"ובין אם "משטר קניין פרטי", המתכננים פתחו במהלך מכריע: או במחלמה או בהסכמה - ולעזאזל החוקים.

בשל כוחם של המתכננים לקבוע את גורל המלחמה מראש, הרי הם גם קובעים את תנאי המגרש עליו המלחמה תתרחש - וכדי להגן על עצמם, נרקחה תוכנית נוספת, סודית וסמויה מן העין כמובן: יש להפריד בין ההגדרה העיונית של 'עושר'ובין זו של 'הכנסה'. כיצד? עושר הוא סטטי ועל כן ניתן להעבירו במגוון דרכים (למשל, ירושה או נאמנות). הכנסה לא.

יתרה מזאת, מעבר של עושר אינו חייב להתרחש באופן ישיר בין הצדדים, וניתן לקפץ בין הדורות, או לשמור עליו ולהינות רק מפירותיו לנצח נצחים. מנגד, הכנסה היא דינאמית ובדומה לכל כריש - חייבת בתנועה מתמדת בתוך החברה (למשל: תשלומי חובה קופת חולים, ארנונה, מים וביוב, בלו וכולי. עוד למשל: מזון, שתייה, ביגוד, פנאי וכולי) ולכן היא לעולם תתכלה.

מישהו פעם חשב למה המדינה מחייבת (ומענישה) את האנשים למסור לה את הכסף שהכניסו ולא מדפיסה אותו לעצמה?

בהיעדר ברירה, החל דור הוואיי להפוך את העושר שנצבר בידי הוריו והורי הוריו להכנסה שלו ומכאן גם הבעיה: ככל שהעושר גדול יותר, כך גם גדלה גם ההתנגדות להפיכתו להכנסה - משום שדינה להתכלות. בכל זמן נתון בו מי מבני דור הוואי נוטל חוב, או משתמש בעושר, למטרות הכנסה הרי הוא "גונב דבר הניתן להיגנב".

הדיון סביב מסוי עזבונות התעורר בעת האחרונה והחלו נשמעים קולות לכאן ולכאן, אך עיקר הכוונה היא למסוי של עזבון בעל היקף משמעותי בלבד. אם מדיניות המס הייתה מציאותית, כפי שמציגים בפנינו המנהיגים והמלומדים, הרי שיש את כל הסיבות שבעולם להטיל מס זה על כל עזבון ללא קשר להיקפו - ואין אפילו סיבה אחת שלא לעשות כן.

אך המציאות היא לא זו שמציגים בפנינו. לפיכך, הנחה סבירה תהא לצפות שדור הוואי ימשיך לגנוב ושיעור כלל המיסים (ישירים ועקיפים) רק יעלו עם הזמן, כיוון שאלה מוכוונים כנגד הכנסות בלבד, ומה לי אם מדובר בהכנסה הונית או פירותית - העיקר שלא נוגעים בעושר.

הכותב הוא חוקר ועורך ב-'ארץ איגום מידע ומחקר עיוני'.
תאריך:  11/06/2015   |   עודכן:  11/06/2015
עמי בן-דוד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דור של גנבים: מס עזבון
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
11/06/15 10:58
2
ותיק
11/06/15 12:47
 
אהרון שחר
11/06/15 12:53
3
ארץ איגום
12/06/15 10:48
 
אביב10
12/06/15 23:32
4
ממתי גנב ישר!
14/06/15 10:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: תפוח רקוב - ריח רע מאוד נודף מפרשת אורן חזן ואיפה היושרה של יחימוביץ'? סמל איכות: השמפניה של הטבע דויד דאור שלא הכרתם שר החינוך לשעבר: פירון והשי? ולקינוח פסוקו
11/06/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
במאבק העיקש במחלת הסרטן מצויה, אומנם, עדיין, האימונותרפיה - זו שמופקדת על הפעלת המערכת החיסונית של הגוף - בחיתוליה בלבד. ובכל זאת, כבר עלה בידיה, במספר לא-מבוטל של מקרים, לא רק לצמק ולהשמיד גידולים ממאירים, אלא גם למנוע את פריחתם מחדש. בתור שכזו מהווה האימונותרפיה, ללא כל צל של ספק, את תקוותם החדשה של חולי הסרטן, שלא הצליחו עד כה למצוא מזור הולם למדוויהם באמצעות כלים קונבנציונליים, נוסח כימותרפיה והקרנות.
11/06/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לכל אדם יש את חזקת החפות עד שמוכח אחרת, כך גם צריך לנהוג כלפי חבר הכנסת אורן חזן מהליכוד. אולם, התחקיר של ערוץ 2 בעניינו של חזן מספק, בתמונה ובקול, מספיק ראיות לכאורה ברמה הציבורית והמוסרית כדי להשעות את חזן מפעילותו כסגן יו"ר הכנסת וחבר בועדותיה השונות עד לבירור ממצה של החשדות כלפיו.
11/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
התעשיה האוירית חשפה השבוע מל"ט "מתאבד" ובאופן טבעי עולה האפשרות שאחת ממטרותיו היא מתקני הגרעין באירן
11/06/2015  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
אין הזדמנויות רבות בהן אני מוצא את עצמי מסכים עם הח"כית שלי יחימוביץ'. עם זאת, אני חייב להודות שבנושא "רשת הביטחון" שיצחק הרצוג מבקש להעניק לקואליציה בהתמודדותה עם מה שמכונה "פרשת חזן", אני מזדהה לחלוטין עם יחימוביץ'. לו היו מספרים לי סיפור כזה על הרצוג לפני פרוץ הפרשה המדוברת, אני מוכן להודות שלא הייתי מאמין. בכל זאת המדובר באיש פוליטי ותיק ולא טירון. מעבר לכך, אין זה תפקידו של איש אופוזיציה לתת את ידו למהלך שנועד לכאורה לנקות את מצפונה של הכנסת, ודאי של הקואליציה. אגב, הדברים תקפים לגבי כל קואליציה וכל אופוזיציה, ללא צבע פוליטי זה או אחר.
10/06/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
אנו שומעים בארץ ובעולם קריאות המבקשות מממשלת ישראל להימנע מפינוי רפיח    הקריאות האלה הן אכזריות וזדוניות    הקוראים להימנעות מפינוי מבצעים בפועל רצח המוני בהבל פיהם
בצלאל לביא
בצלאל לביא
הקטסטרופה שפקדה אותנו ב-7 באוקטובר, פרי באושים של מנהיגות כושלת, הוכיחה כי בישראל אנשי חזון הם זן נכחד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il