|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

פרשת השבוע ויגש

שָׁלִיחַ מִצְוָה

הגרמה מתחילה בשני חלומות יוסף ומסתיימת כפי שנוכח בהמשך בשעבוד ישראל וביציאה משעבוד מצרים לחרות בדרך לארץ המובטחת והשאלה התלמודית היא למה היה צריך עוד לפני שהיו בני ישראל לעם ולפני שחטאו, לומר להם כי הם יהיו עבדים ויענו אותם
20/12/2015  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
"הדם לא הופך מים" [צילום: מישה בונד/פלאש 90]

הַעֲמָדַת פָּנִים אוֹ רק הִתְחַמְקוּת
הֵם רק כְּלִי בְּמִשְׂחֲקֵי הַהִשַּׂרְדוּת
הֵם אינם תַּחֲלִיף לָאֱמֶת וְלַכֵּנוּת
רַק הָאֱמֶת שֶׁתַּטֶּה אֶת כַּף הַזְכוּת
זֶה הוּא מֶסֶר רַב אֵכוּת
כִּי לֹא נִמְצָא צַדִּיק שֶׁלּאֹ יֶחֱטַא
וְלֹא הֶלֶךְ הוֹלֵךְ תָּמִים שֶׁלּאֹ סָטָה
רֵק מַּלְאָךְ מַעְלָה זַךְ מְאָדָם מַטָּה
וְנֶאֱמַר:לַתִּקּוּן דַּי בְּקַמְצוּץ חָרָטָה
וְהַדְרָמָה גּוֹבֶרֶת לְאִטָּה
לֶקַח טוֹב נלקח מִקּוֹרוֹת אֲחֵי יוֹסֵף
הָאִישׁ גִּלָּה אַהֲבָה אֵךְ גַאֲוָתָם שִׁסֵּף
גָּם רָמַז לָהֵם כִּי רַק בְּטוֹבָתָם רָצָה
וְכִי מַעֲלָלֵיהֶם עָשׂוּהוּ שָׁלִיחַ מִצְוָה
וּבְכַךְ הַדְּרָמָה עוֹד לֹא תָּמָה

הגיעו מים עד נפש

המצב נעשה בלתי נסבל, כי באו או הִגִּיעוּ מַיִם עַד-נָפֶשׁ (תהלים ס"ט /2) זה שרצה לומר יהודה ליוסף לאחר שנטל את הרשות מאחיו ראובן הבכור כדי לגשת אל המשנה לפרעה מלך מצרים ולומר לו: אתה מתעלל באנו כי כמוך כפרעה. פרעה אשר לא יזכור את יוסף ולא את הטוב שעשה לו ולעמו. יהודה חזה בדמיונו שעתידים צאצאי יעקב להשתעבד לפרעה והוא יענה אותם, כשם שהמשנה שיושב מולו נוהג בו ובאחיו. דברים אלה נשמעים באוזני יוסף מאחיו מנהיג אֵחָיו שהכיר אותו היטב, ואת טון הדיבור המאיים שנשמע מפיו.

כאשר נִגַּשׁ יהודה זועם לדבר אל יוסף כדי לאמר לו: אתה מתעלל בנו ו"אנו לא עשינו לך דבר". לו ידע יהודה כי הוא מדבר אל יוסף, ספק אם היה אומר לו "אתה מתעלל בנו ואנו לא עשינו דבר". יהודה רצה להביע בחמה עצורה מעין איום, למרות שנהגו יהודה ואחיו בכבוד ליוסף הראוי למלך. הם נהגו ביושר איתו והחזירו הכסף שטמן להם באמתחותיהם, אולי כדי לבחון בכך את יָשְׁרָם וכנותם, או שהבין כי מסע אחד למצרים לא יהיה מספיק מול הרעב הכבד שהיה בארץ כנען שם נמצאים אביו, אחיו, אימהותיהם וכל הַכְּבֻדָּה. ידע כי יחזרו אליו לשבור שבר ואז יוכל להתעלל בהם שוב.

עמידת יהודה בצורה תקיפה, אך מתחשבת בכבודו כמשנה למלך משתמע ממנה שאלה: "מה היה לך לשאול אותנו שאלות כה רבות? מתחלה באת בעלילה עלינו, למה היה לשאול כל אלה? בתך היינו מבקשים? או אחותנו אתה מבקש? ואף על-פי כן לא כחדנו ממך דבר, אמרנו לך ואחיו של בנימין מת". ברם יהודה ואחיו בכך לא אמרו כל האמת. באמרם לו שיוסף מת והלא הוא יושב מולם. היתכן כי הטיל ספק בְּאָמְרַם שאביהם חי.

ברם נסלח ליהודה על כך, כי חשש שאם יֹאמַר: "אחי-בנימין לא מת", יבקש יוסף להביאו אליו (למרות שיודע הוא כי לא יוכלו להביאו כי הוא כאן מולם) ומנין יביאוהו. מכאן בחר לומר מחוסר ידיעת מה קרה עם יוסף חי או מת. בעיניו ובעיני אחיו ואביו יוסף "נחשב כמת".

הדרמה הגיעה לשיאה

מכאן ואילך גם יוסף לא היה יכול להמשיך בהעמדת פנים, ביחוד כשיהודה אמר: איך אעלה אל אבי והנער איננו אתי פֶּן אֶרְאֶה בָּרָע אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת אָבִי. (מד/לד) כאן הייתה השבירה ויוסף סילק מעליו את שומרי ראשו ומשרתיו "והתפרק" מרוב דאגה לשלום אביו והתרגשותו מתוארת בצורה מרטיטת לב כך: ולא יָכֹל להתאפק...

ויתן את קלו בִּבְכִי (מה/א, ב) ויפול על צוארי בנימין אחיו ויבך וינשק לכל אחיו ויבך (מה/יד, טו): כאן לומדים אנו עד כמה כבוד אב ואם חשובים אצל האדם בישראל, לא בכדי הקב"ה קבע דִּבֵּר חמישי בעשרת הדברות על כבוד אב ואם. גם רגש האחוה פעל ברגע המכריע. הלא ראובן ויהודה מנעו את הריגת יוסף מרגש אחוה, למרות שהתאכזרו אליו במוכרם אותו כעבד לישמעאלים.

על רגש האחוה במושג עממי נאמר: "הדם לא הופך מים". תקוות הניתוק של יוסף מאביו נמשכה מאז היה בן 17 שנה עד הגיעו לגיל 39 שנים, כאשר הוא פוגש באחיו. כפי שנגזר מן השמיים, כדי לקיים את אשר אמר הקב"ה לאברהם: "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה". הגרמה מתחילה בשני חלומות יוסף ומסתיימת כפי שנוכח בהמשך בשעבוד ישראל וביציאה משעבוד מצרים לחרות בדרך לארץ המובטחת. והשאלה התלמודית היא למה היה צריך עוד לפני שהיו בני ישראל לעם ולפני שחטאו לאמר להם כי הם יהיו עבדים ויענו אותם ומוסיף ואומר: וגם את הגוי אשר יעבדו דן אנכי ואחרי כן יצאו ברכוש גדול. ואתה אברהם תבוא אל אבותיך בשלום תקבר בשיבה טובה. ודור רביעי ישובו הינה כי לא שלם עוון האמורי עד הנה. לעניין בו אנו דנים, יוסף פגש באחיו אחרי עשרים ושתיים שנים מאז שמכרו אותו.

סבלו של יוסף היה רב, אבל ליוסף כאב סבלו של יעקב אביו על אובדן בנו. ויוסף אחרי התוודעו לאחיו חוזר ושואל את אחיו: העוד אבי חי (מה/ג) שאלה זו מעוררת תמיהה, כי הרי כבר אמרו לו: אבינו חי. אך כיוון שיהודה שיקר ליוסף באמרו לו: "ואחיו של בנימין מת". סבר משום מה יוסף שמא גם כאן לא אמרו את האמת על אביו יעקב אם חי או מת.

אלוהים עודד את אברהם ואת יעקב לרדת למצאים

כדי להסביר מדוע הקב"ה עודד את אברהם ואחר-כך יצחק לרדת למצרים בְּאָמְרוֹ ליעקב: אנכי האל אלוהי אביך אל תירא מֵרְדָה מצרימה(מו/ג), זה מרמז כי זה רצון הקב"ה שאמרם אברהם תחילה ואחרי יותר מ-130 שנה, חזר ואמרם ליעקב כדי לעודדו לרדת למצרים.

ואמנם קם יעקב ומטלטל עם כל בני ביתו כ-70 נפש ירדו למצרים ביודעם כי זה לתקופה מוגבלת בזמן ורק למגורים שם אולי עד שיחלוף הרעב. לא התכוונו להתערב בגויים שם, לכן ישבו במקום נפרד כאמור: וַיֵּשֶב ישראל בארץ מצרים בארץ גֹּשֶן (מז/כזזה משתמע מלשון פסוק זה לעומת הפסוק: וַיֵּשֶב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען (וישב לז/א).

חז"ל אומרים כי: כאשר יעקב מצא את כנען, אִבֵּד את בנו. וכשמצא את בנו אִבֵּד את ארץ כנען. בנו של יעקב כאמור בהשראת שמים הוריד את אביו וכל בני ביתו למצרים, לקיים את דבר ה' לאברהם: כי גר יהיה וגו'...

פרעה דאז מרוצה בְּבֹא יעקב למצרים

כשפרעה אישר בואו של יעקב עם 70 הנפשות איתו, הכיר את איכותו ותועלתו כי ראה את יוסף ורוה נחת ממנו ומסגולותיו הייחודיות. פרעה ידע שהוא עושה טוב לעמו ולארצו על כך נאמר: וַיִּיטֵב בעיני פרעה ובעיני עבדיו. (מה/טז) יעקב וכל הבאים עמו עמוסים מטוב ארץ כנען נחזו כאצילים ועשירים לאמור: כי יוסף איננו סתם אסופי הוא רק גָנֹב גֻנַּב משם מארץ כנען.

יוסף היה צדיק בעיני ה', על כן נתווספה לשמו האות ה' לשמו (יהוסף) כפי שנאמר בתהלים: עדות בִּיהֹוסֵף שָׂמוֹ בצאתו על ארץ מצרים שְׂפַת לא ידעתי אשמע. (במסכת סוטה לו' ב'). כמו אצל סבו אברהם וסבתו שרה שלשמותיהם נוספה האות ה' וגם אביו יעקב נתקדש בשם ישראֵל שבה נזכל האֵל: יוסף כרצון השם נהיה למושל מצרים. וצאצאי יעקב ישראל נודעו במצרים כ"עם בני ישראל".

המושג יהודי מופיע אחרי חורבן יהודה וגירוש תושביה שכונו יהודים. אולם פרעה שלא הכיר את יוסף זה שהתנכר לו, וגם העמים רבים במשך הדורות ראו בגולי ממלכת "יהודה" יהודים, ועל כן יש להם נאמנות כפולה: אחת לארצם ההיסטורית יהודה והשנייה לארץ מושבם, אשר אליה הגרו. במרוצת הדורות הכינוי "יהודי" חדל להיות מיוחס לממלכת יהודה והפך להיות כינוי ל"דת". זאת עשו היהודים עצמם במסגרת מאבקם באנטישמיות ובטענת "הנאמנות הכפולה", התואר "עברי" או "ישראל" נעלם כלא היה. אם נשוה זאת לימינו הרי אזרח ישראל מוסלמי או נוצרי או אחר יכונה בצדק "ישראלי" בלי כל קשר לדתו ואמנותו.

גם צאצא יעקב המכונה יהודי גם הוא "ישראלי" ככל אזרח אחר. אלא ההתחכמות של מתן למקום המוצא מעמד של דת, הוא בפועל איננו מקווים כי זוג ממוצא יהודי הבא להינשא, הוא מקודש כ"דת משה וישראל", ולא כ"דת היהודים". בעת משפט דרייפוס הצרפתים האשימו את היהודים ב"נאמנות כפולה": כי הם נאמנים תחילה ליהודה ורק בדרגה שניה לצרפת. לכן היהודי בצרפת נוהג לומר אנו צרפתי בן דת משה וישראל ובכך התכון לגבור על השנאה. וכך נהגו היהודים בכל ארצות מושבם.

נֶאֱמָנוּת וְהַכָּרָה בְּסַמכוּת
הֶם תְּנַאי לָתֵת חַיֵּי אֵיכוּת
בְּרַם פְּגִיעָה בָּחֹפֶש וּבָחֵרוּת
גּוֹרֶרֶת מִיָּד שְׁלִילַת הַזְכוּת

הָבָה נַבְטִיחַ חֹפֶש גָּם נֶקַיֵּם
וּבַמִּצְוָה שֶׁנַּתְחִיל גָּם נֶסַיֵּם
כֹּל זֶה בְּסִפְרֵי חָכְמָה מְסֻפַּר
כִּי טָּעוּת אִם תֵּעֲשָׂה תְּכֻפַּר
וּבֵקֹּשִׁי לָדַעַת לְהִתְמוֹדֵד וְהָעוֹשִׂים בַּמְּלָאכָה לְעוֹדֵד

תאריך:  20/12/2015   |   עודכן:  20/12/2015
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחת הבעיות הגדולות של יבואני המוצרים לישראל, ביגוד הנעלה, כלי בית ומוצרי חשמל - זה עודף היבוא לשוק קטן יחסית. היבואנים, אשר מבקשים לעצמם להשיא את ריווחיהם, ממתגים את סחורתם בשימות שונים (גם שהסחורה מיוצרת באותו מפעל ובאותו קו יצור), דואגים לפרסום, מיצוב ובידול ומנסים למכור את הסחורה במחיר הגבוה ביותר.
20/12/2015  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
ב' היא סלבריטאית ודוגמנית צמרת. מטבע הדברים (כמקובל במקומותינו) ב' זוכה לכל מיני הטבות, מיוזמתה ושלא מיוזמתה, ואיננה מדווחת על "הכנסה רעיונית" - השווי הכספי של אותן הטבות לצורכי מס. להלן החשיפות הקיימות לגברת ב' לפי סדר עולה.
20/12/2015  |  רו"ח נדב הכהן  |   מאמרים
תוכנית חשובה ביותר הכין אמנון לוי מערוץ 10 כאשר הראה כי בישראל יש כ-200,000 איש החיים בשכונות עוני, ללא תקוה וללא עתיד, בניהם פונים לפשע וסמים, ואין פודה. הם חיים בשולי החברה, למרות שהם במרכזים העירוניים החשובים חוץ מאלה אשר בפריפריה.
20/12/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
מזה שתי מאות שהאירופים עסוקים בהשמדה עצמית. בתחילה, השמדה תרבותית ורוחנית, ולאחרונה - השמדה דמוגרפית. וולטייר ודומיו נטו לזלזל בהיסטוריה האירופית ולהציג את האיסלאם כנעלה ואת האירופים כנגררים עד פרימיטיבים. ככל שהטכנולוגיה האירופית יצרה עליונות כלכלית וצבאית מול האיסלאם, כך התפלשו אנשי הרוח של אירופה בבוץ של נחיתות אל מול המוסלמי הנאצל, זה שהציל את התרבות במהלך האלף האבוד של ימי הביניים החשוכים. חלק חשוב מסיפר זה הוא ה"עובדה" שהספרות הקלסית של יוון העתיקה, של אריסטו ואפלטון, לא הייתה מוכרת כלל באירופה הברברית עד שתורגמה מן הערבית ששימרה אותה מאבדון. בדורות האחרונים זכה הסיפר על עליונות תרבות-האיסלאם לעדנה מחודשת עם עליית קרנו של ה"אוריינטליזם" של אדוארד סעיד, שאף הוא מעלה על נס את התרומה האיסלאמית, וממסמס את המחקר המערבי של האיסלאם. במאבק הנוכחי שבין הליברליזם המערבי לבין השמרנים יש לסיפר זה מקום מיוחד של כבוד בעיני השמאל האקדמי.
20/12/2015  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בעוד שלמנהיגה יש דיבור ישיר עם המהדי, לאלפי נרקומנים ונרקומניות בה אין תקווה
20/12/2015  |  מנשה שאול  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
יצחק בריק
יצחק בריק
כניסה לרפיח תביא להרס מוחלט של יחסינו עם מדינות העולם ועם מדינות ערביות שאיתן יש לנו יחסי שלום, ויהיו לכך השלכות קשות מאוד. כניסה לרפיח גם לא תשאיר אף לא חטוף אחד בחיים, ויהיו הרבה...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
קיבוץ בארי [צילום: צפריר אביוב/AP]
לאוניד (ליאון) גרשוביץ
חשוב להבין ולהפנים - כי מדובר לא רק בדמיון (עד כדי זיהוי) אלא בהשפעה ממשית של האידיאולוגיה הנאצית על העולם הרעיוני של המזרח התיכון בכלל, ועל האידאולוגיה הפלשתינית מיסודה בפרט
חנינא פורת
חנינא פורת
סוגיית הקרקעות, הנוודות ושטחי מחייה, 1800 - 1967    בעקבות ספרה החדש של פרופ' רות קרק    הספר/מחקר מביא עמו חידושים רבים הן בצד ההיסטורי של הקונפליקט והן בצד ההווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il