"כי תבאו אל הארץ אשר אני נתן לכם ושבתה הארץ שבת לה'" [ויקרא כ"ה, ב']. וברש"י לשם ה', כשם שנאמר בשבת בראשית ע"כ. וצריכים להבין מה הקשר בין מצוות שמיטה לשבת הראשונה בבראשית, הרי מצוות שמיטה זו מצוה אחת ושבת הראשונה שה' נתן לנו בבראשית היא דבר שני. אם כך מה הקשר בין שבת של בראשית לבין שמיטת הארץ?
אלא אפשר לבאר ולומר - אנחנו מאמינים בני מאמינים שהקב"ה ברא את העולם, והוא מנהיג את כל הברואים. והוא לבדו, עשה ועושה ויעשה לכל המעשים. והקב"ה ברא את עולמו יש מאין, ובדבר ה' שמיים נעשו ואין טבע בעולם כלל, אלא ה' ציווה ויעמוד. מי שאמר לשמן וידלק, יכול היה לומר לחומץ וידלק.
והנה, כל עניין הפרנסה צריך אמונה גדולה ביותר בהקב"ה. וצריך למשול בנפשנו משל, אדם שלא מבין ולא יודע ומגיע פתאום לעולם הזה, ומסתכל ורואה מכונה שבבנק עומדת, אנשים מכניסים כרטיס בפנים חור, ופתאום יוצא כסף. אדם ישב ויחשוב ויאמר איך זה הכסף הזה המכונה הזאת מייצרת כסף? המכונה הזאת נותנת כסף, כל הכבוד למכונה הזאת, איזה נס המכונה הזאת. אבל אדם חכם שמבין, מה אומר? לא המכונה הזאת, זו מכונה שיש שמה מחשב, והמחשב הזה סופר לכל אדם כמה כסף יש לו, ועל-פי הכסף שיש לאדם, הוא יכול למשוך כמה שהוא צריך כסף לנפשו.
כך גם הקב"ה, הקב"ה נותן פרנסה על-פי כל אדם, כמה שיש לו בפנים. כמה מצוות, כמה מעשים טובים, כמה מסירות נפש, ועל-פי המצוות והמסירות נפש שהאדם עושה והזכויות שיש לו בשמיים, זה הכוח וזה הסכום שיש לו למשוך מאותה מכונה למשוך מהשמיים.
כך בעניין השמיטה, אדם זורע את שדהו, משקה, עודר, משקה ואחרי כן קוצר. כמה הוא קוצר? על-פי הזכויות שיש לו בשמיים. האדמה לא נותנת מה שאין לאדם. כמו המכשיר שיש של הבנק, המכשיר לא נותן לאדם מה שאין לו בבנק, המכשיר נותן לו רק מה שיש לו.
וכך אנחנו גם בשנת השמיטה. בשנת השמיטה הקב"ה אומר שבשנה השישית יש ברכה ומתברכים, ובשנה השביעית לא עובדים, ויש פרנסה גם בשנה השביעית וגם בשנה השמינית. אחרי כן שלוש שנים יש ברכה, שישית, שביעית ושמינית. מאיפה הברכה הזאת? ברכה מהקב"ה.
אם כך, כל העניין של שמיטה נותן גם כוח לשבת. איך נותן כוח לשבת? אדם יישב ויחשוב ויאמר: מה, אם אני לא עובד בשבת לא תהיה לי פרנסה... אלא התורה הקדושה אומרת, כמו שבשנת השמיטה יש ברכה, ויש לך רישום בחשבון שלך את הברכה לשלוש שנים, ככה מתי שאתה משתדל ושומר את השבת בכל הכוח, הקב"ה רושם לך בשמיים לאותו שבוע חשבון גדול, שתהיה לך הצלחה וברכה בכל אותו שבוע.
לכן שמיטה ושבת חד הן. משפיעות אחת על השנייה. מזה שרואים את הניסים בשמיטה מבינים את הנס שבשבת. ובזה שרואים את הנס שבשבת, מבינים את הכוח של השמיטה. לכן שמיטה ושבת משפיעות באמונה אחת על השנייה.