|
[צילום: באדיבות ירון וקסמן ועומר טולצ'ינסקי]
|
|
|
|
|
[צילום: באדיבות ירון וקסמן ועומר טולצ'ינסקי]
|
|
|
|
|
התמודדות עם בני נוער בסיכון הוא אחד מהאתגרים המרכזיים שעימם נאלצת החברה הישראלית להתמודד זה שנים. הדברים אמורים בנערים ובנערות הנמצאים, אומנם, במסגרת-לימודים כלשהי, אך שעם זאת שרויים בקשיים מסוימים, העלולים להנשיר אותם ממנה, ובה בעת גם לדרדרם לשולי החברה ולסיכוניה.
לקות-למידה, מוגבלות,, קשיים כלכליים בבית, או משבר במשפחה, מהווים בדרך כלל את הסממנים האופייניים, שבעטיים משייכים צעירים אלה לקבוצה הנושאת על כתפיה את התווית הלא-מחמיאה של נוער בסיכון.
דרך מקורית להתמודדות עם בני-נוער כאלה, באמצעות... גלישה ימית, מצאו לא מכבר עומר טולצ'ינסקי וירון וקסמן, שני אנשי חינוך בכל רמ"ח אבריהם. הפרויקט שלהם, "הגל שלי", הנוחל הצלחה זו השנה הרביעית ברציפות,, נוסה לראשונה בתיכון אורט-גאולה שבתל אביב, ומשם התגלגל לתיכונים נוספים.
ללא הנחות
הרעיון המרכזי העומד מאחורי הפרויקט המבורך של השניים הוא שימוש בגלישת הגלים כאקט חינוכי. תוכניתם מתבססת על ההנחה שניתן בהחלט לחזק בני נוער דרך התמודדות ייחודית אל מול אתגר הים ולעבור דרכה מהמצוי לרצוי.
בניגוד לדימוי הרווח כל כך על גלישה שלווה בים רגוע בקיץ - נדרשים הנערים והנערות המשתתפים בפרויקט להתמודד בהתמדה וללא ויתורים אל מול ים סוער גם בחורף, עם קור שמרטיט-עצמות וגלים נישאים לכל עבר וכמו בין גלים, ככה גם בחיים - מיטיבים להגדיר זאת ירון ועומר, שני המנחים של תוכנית השיקום. .
במסגרת הפרויקט החינוכי הזה של טולצ'ינסקי ווקסמן, לומדים החניכים, יחד עם הצוות המדריך, להכיר את הים לפני ולפנים, ולהשליך מהגלישה היישר על עצמם, "כיצד להתמודד כשכל כך קשה, וכשאני גם נרתע מאימת הביצוע".
התחייבות להתמיד
בסדרת מפגשים קבועים זוכים החניכים ליחס אישי, כמו גם לעבודה קבוצתית. חשוב לציין שהתוכנית מופעלת בשיתוף-פעולה הדוק עם צוות בית הספר, שאליו משתייכים החניכים, מתוך אמונה כנה שרק בתהליך פדגוגי כזה ניתן לחולל את השינוי המבוקש. הפרויקט הוא ללא עלות לחניך, אך כרוך בהתחייבותו להתמיד.
כל חניך מתבקש בפרויקט לדרג את עצמו בסולם של דירוג מ-1 עד ל-10. בסולם זה עליו להעריך את דימויו העצמי בהתמדתו בלימודים, ביחסו לסביבתו, בכושרו הגופני וביכולת הגלישה שלו. בתום הדירוג נשאל החניך לאן הוא שואף, בסופו של דבר, להגיע, ועם תום תהליך המיפוי, הוא בוחר לו תחום מסוים, שבו הוא מתכוון להשתפר. יחד עם צוות "הגל שלי" והגורמים החינוכיים המשתתפים בפרויקט, מוצבים לחניך יעדים ואבני-דרך, שאמורים לסייע לו בהשגת יעדו.
עד כה הניב הפרויקט, המופעל בידי 32 אנשי צוות, הישגים מרשימים ל-700 בוגריו, והחניכים מעידים על עצמם, בסיפוק, שהם אכן חשים עליה בדימויים העצמי, בנכונותם ללמוד ובהתמדתם. אז אם ישנם ראויים לפרס ישראל על עבודתם הברוכה למדינה - הריהם ירון וערן.