מעבר לכל המחלוקות הפוליטיות שיש לי עם
נפתלי בנט - ומחלוקות רבות ישנן - אני נמנה עם התומכים ביוזמתו ובמידה רבה בנחישות ובנחרצות, שהוא גילה בשנה האחרונה לגידול במספר התלמידים, הלומדים במסגרת של 5 יחידות בגרות במתמטיקה.
אין ספק, שלימוד מתמטיקה מוגברת מהווה תרומה רבת חשיבות קודם כל לתלמיד עצמו, לכן מצערת מאוד העובדה שבשנה האחרונה רק 2% מתלמידי הישוב הדרומי אופקים למדו במסגרת של 5 יחידות מתמטיקה. אני משוכנע, שיש באופקים יותר מ-2% של תלמידים, שיכלו להעשיר את עצמם ולסייע להתפתחותם האישית מכל מה שתחום המתמטיקה המוגברת יש בו להעניק לעושרו האינטלקטואלי ולכישורי החשיבה והניתוח של כל תלמיד ותלמיד.
אינני מאשים את שר החינוך הנוכחי בנתון המצער של לומדי 5 יחידות מתמטיקה באופקים ובנתון היותר מצער מהישוב רהט, שם נשבר השיא. ברהט מספר התלמידים שלמדו ל-5 יחידות הגיע ל-0%. מספרים נמוכים מאוד היו בחצור הגלילית, צפת, קריית שמונה.
קשה לעשות הכללות, הישוב בית ג'אן שובר את המוסכמה, שרשות מקומיות עשירות יש להן אמצעים רבים להעניק תוספות משמעותיות של שעות הוראה, שמסייעות להצלחת התלמיד בבחינות של 4-5 יחידות.
גם אם נקבל את בית ג'אן ובמידה מסוימת גם את פרדיס כדוגמה לשבירת מוסכמה, הרי אי-אפשר להשתחרר מעוצמת הפער בין מה שנותנת רשות ענייה ובין מה שנותנת רשות עשירה בתוספת שעות הוראה, שעות חונכות ועזרה אישית, בהקבצות עם מספר מועט של תלמידים, תוספת של מורים, קבלת הקלות בבחינות הבגרות, כמו: הארכת זמן הבחינה, סיוע של מורים שיקריאו לתלמיד את השאלה.
ביישובי פרפריה עניים, נהנו מההקלות 2% עד 4%, ואילו בישובים בעלי יכולות כלכליות (אישורי התאמה להקלות מחייבים הוצאות כספיות גבוהות) הגיע שיעור מקבלי ההתאמות ל-70% ואף יותר.
מועצה אזורית עשירה כמו המועצה האזורית של יישובי ים המלח הצליחה להוציא 100% אישורי התאמה להקלה בבחינות.
נפתלי בנט מודע לעובדה, שתקציב החינוך אינו שוויוני. אני משוכנע, שהוא מודע, שיש קשר בין ההצלחה של התלמיד לרקע הסוציו-אקונומי של הוריו וליכולת הכלכלית של הישוב, שבו התלמיד גר ולומד.
האתגר, העומד לפתחו של נפתלי בנט בשנת הלימודים הבאה, שלא יהיה תלמיד בתל-מונד ובשוהם, בכוכב יאיר וביישובי המועצה האזורית ים המלח, בהם לומדים תלמידים הנהנים מתקציבים העולים על אלו, שמקבלים התלמידים בחצור הגלילית ובאופקים, בכפר מנדא וברהט. התלמיד בצפת חייב להיות מתוקצב כמו התלמיד ברעננה. מציאות זו חייבת תיקון.