יו"ר הרש"פ הפתיע לטובה. אפשר לכתוב עליו הרבה ביקורת רעה על יחסו לתהליך המדיני עם ישראל ועל יחסו לעם היהודי ולמדינת ישראל, החל מהדוקטורט שלו על הכחשת השואה ועד להתחמקותו ממשא-ומתן ישיר עם ראש הממשלה נתניהו ולחוסר רצונו לקבל החלטות היסטוריות אמיצות למען השלום. אבל בהשוואה לחברי הכנסת הערביים המאוגדים ב"רשימה המשותפת" הרי שהוא יצא צדיק.
ההתנהגות של חברי הכנסת הערביים שבראשם עומד
איימן עודה ה"מתון" כביכול היא מחפירה, בלתי אנושית ובלתי מוסרית.
הרי
שמעון פרס ז"ל נבחר לפחות לכמה מתפקידיו הציבוריים על-ידי חלק מהאזרחים הערביים בישראל המהווים 20 אחוזים במדינה. זה לא מפריע לחברי הכנסת הערביים להתעלם מהם ולהציג עמדה קיצונית יותר מעבאס עצמו, שאותו הם בדרך כלל מציגים כנציג הבלעדי של העם הפלשתיני.
חברי הכנסת האלה, המתיימרים במשך שנים רבות להיות "הגשר לשלום" בין ישראל לעם הפלשתיני, הם צבועים ואופורטוניסטים בלשון המעטה. בסופו של דבר הגיעו להלוויתו של פרס משלחות ערביות מהרש"פ, ממצרים ומירדן. אותם זה לא מעניין. הם עוקפים את עבאס מימין כדי "לעשות שריר", לתקוע למדינת ישראל אצבע בעין ביום אבלה, ולהראות לאזרחי ישראל הערבים כי הם אינם חלק מהאבל הלאומי הישראלי. הם מדירים את עצמם במודע מההוויה הישראלית, כדי להימנע מביקורת ולזכות במחיאות כפיים מהגורמים הקיצוניים.
בהתנהגותם הנלוזה הם גורמים נזק לערביי ישראל המתונים, שלהערכתי גם לא בחרו בהם לכנסת אלא הצביעו עבור המפלגות היהודיות. בושה וחרפה להם ולראש הרשימה איימן עודה, המשווה את עצמו בכל הזדמנות למנהיג נלסון מנדלה.
עבאס החליט להשתתף בהלוויתו של נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס בראש משלחת פלשתינית למרות האזהרות של כמה מיועציו. את הביטוי להתלבטות של עבאס נתן ג'מאל טיראווי, חבר המועצה המחוקקת מטעם פתח, שאמר כי "השתתפותו של מחמוד עבאס בהלוויתו של מחמוד עבאס היא סכנה גדולה שתגרום לתגובות פלשתיניות נזעמות לאור המדיניות של ממשלת הכיבוש הישראלית התוקפנית".
ואכן התגובות הנזעמות לא איחרו להגיע. מי שהוביל אותן הייתה כצפוי תנועת חמאס. בהודעה שפרסמה חמאס נכתב כי החלטתו של עבאס להשתתף בהלוויתו של פרס "היא זלזול בדמם של השהידים והסבל של העם הפלשתיני".
"העם הפלשתיני חש בנוח עם מותו של שמעון פרס ה'פושע' שביצע מעשי טבח נפשעים בעם הפלשתיני ובראשם הטבח בכפר קנא", נכתב בהודעה.
גם כאיד אלע'ול, חבר הוועדה המרכזית של ארגון החזית העממית לשחרור פלשתין (חז"ע), תיאר את החלטתו של מחמוד עבאס להשתתף בהלוויתו של פרס כ "ענין מצער הרחוק מן האנושיות". הוא תיאר את שמעון פרס כמנהיג שידיו מגואלות בדם של הפלשתינים והערבים בטבח בכפר קנא שאי-אפשר לשכוח אותו.
מחמד אבו נצירה, חבר הודעה המרכזית של הוועדות העממיות ברצועת עזה, אמר כי "המשתתפים בהלווית הפושע הטרוריסט שמעון פרס הם שותפים במעשי הטבח ההיסטורים הנפשעים נגד העם הפלשתיני והאומה הערבית".
פלגי האופוזיציה הפלשתינית ניסו בשעות האחרונות להניא את מחמוד עבאס מהחלטתו ודרשו ממנו שלא להתייצב בהלוויתו של שמעון פרס.
התגובה של חמאס איננה מפתיעה. מדובר בתנועת טרור השואפת להשמיד את מדינת ישראל שהאמנה שלה שנכתבה ב-1987 והיא בתוקף עד היום מגדירה את היהודים כ "צאצאי הקופים והחזירים". אין ספק שהיא תנצל את השתתפותו של מחמוד עבאס בהלוויה כדי לנגח את הרש"פ והעומד בראשה. מחמוד עבאס מודע לכך, הוא קיבל החלטה פוליטית אמיצה שלהערכתו משרתת את האינטרסים של העם הפלשתיני.
עבאס לא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה
בנימין נתניהו במהלך ההלוויה או אחריה. אך אין ספק שהשתתפותו תשפיע על דעת הקהל הישראלית והבינלאומית. הוא יצטייר כמי שעשה את המחווה האנושית הנדרשת בשם העם הפלשתיני וכיבד את זכרו של מנהיג ישראלי חשוב שהוביל את תהליך השלום עם הפלשתינים.
המסר של מחמוד מכוון בעיקר אל העם בישראל. אין לו ציפיות מההנהגה הישראלית בראשות בנימין נתניהו. הוא מקווה שהשתתפותו בהלוויתו של שמעון פרס תיצרב בתודעה הישראלית, כמחווה אנושית של ההנהגה הפלשתינית בראשותו המצביעה כי עדיין קיים סיכוי לשלום.
בכך הוא מקשה על כל מבקריו בישראל. הוא צפוי למתקפה קשה מהאופוזיציה הפלשתינית, אך להערכתו המהלך שלו שווה את המחיר הפוליטי ששילם ועוד ישלם.