בשנה האחרונה חלה עליה דרמטית במספר הרחפנים החגים בשמי ישראל. האמת ניתנת להיאמר שאת כלי הטייס הזעירים יכול, בעצם, כל דיכפין לרכוש במחיר זול, וזאת באמצעות משלוחם מאתרים שמעבר לים. בהעדרו של פיקוח הדוק, שמטבע הדברים מתבקש מאליו, נגרם בהכרח כאב-ראש לא קטן לרשות התעופה האזרחית, המפקחת על המתחולל בשחקים.
בעוד שטכנולוגיית הרחפנים כבר הספיקה לצבור תאוצה של ממש, והיא רק הולכת ומשתכללת, נותרו עדיין החוקים להתמודדות הולמת עימם כשהם ישנים ובלתי-מתאימים למציאות שבשטח. זה מזכיר אומנם, במידה מסוימת, את מה שמעוללת כאן, על פני היבשה, צרת האופניים החשמליים - אלא שיחי ההבדל הקטן, כשהדברים אמורים הפעם בפוטנציאל של הרס ונזק רב יותר, לאין שיעור.
ללא רגולציה
לצורך המחשת סיכונם הגדול של הרחפנים, ראוי להזכיר את מה שאירע במהלכה של טיסה סדירה שקיימה במרוצת השנה האחרונה חברת "בריסל איירליינס" מבלגיה לישראל. היה זה כאשר הטייסים הבחינו, לפתע, ברחפן מסתורי שחצה במהירות את נתיב הטיסה - מרחק של פחות מ-100 מטרים מקדמת המטוס. האירוע, שסיכן כמובן את חייהם של 160 הנוסעים ואנשי הצוות ששהו במטוס, דווח מיידית ל
משרד התחבורה, אך מפעיל הרחפן לא נתפס עד היום.
מסתבר שזוהי רק אחת מני תקריות חמורות לא מעטות שמייצגת התופעה המדאיגה של הטסת רחפנים ללא רגולציה, ללא תיאום וללא יידוע של הרשויות המוסמכות. הדברים אמורים בסיכון בטיחותי, שבנסיבות מסוימות עלול לגרום ללא פחות מהפלתו של מטוס-נוסעים. ואכן, במרוצת השנה האחרונה נרשמו ארבעה אירועים של "כמעט נפגע" סביב נמל התעופה בן-גוריון, ועוד אחד בשדה דב, כשהמשותף לכולם הוא בכך שהם נגרמו על-ידי רחפנים שסיכנו כלי-טייס אחרים.
מטריד ומבחיל
כמעט-התנגשות בין רחפן למטוס-נוסעים ממחישה את הבעייתיות הרבה הכרוכה בעניין. מספר הרחפנים בארץ זינק מאוד במרוצת השנה האחרונה, כאשר חובבים לא נדרשים לרישיון, ומפגש עם מטוס עלול כמובן להביא להשבתת-מנועים - מה שמטריד ומבחיל כל טייס.
אם לא די בכל אלה, הרי שבמהלך חתונה, שהתקיימה באולם-אירועים באזור התעשיה כנות, סמוך לאשדוד, הופעל רחפן, שנועד לצלם את החוגגים. לצורך מילוי משימתו צלל הרחפן לגובה נמוך, פגע בראשה של אחת המלצריות ופצע אותה קשה בראשה. המלצרית, בת ה-18, איבדה את הכרתה והוחשה לבית החולים קפלן ברחובות, שם סייעו לה, בסופו של דבר, להתאושש.