|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

התמודדות על ראשות הממשלה אינה תחביב

פיצולים נוסח יעלון ואפילו כחלון או לפיד, הם רעש רקע פוליטי ולא בשורה. פיצול אינו מחולל הזדמנויות חדשות או סיכויים משופרים, הוא רק מחליש את כוח המיקוח הלאומי שלנו ומטעה את הצד השני לחשוב שיצליח לדוג במים עכורים
11/03/2017  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
משה יעלון [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

הכרזותיו החוזרות של יעלון על כוונתו להקים מפלגה, רשימה או גוף פוליטי לצורך התמודדות על השלטון בישראל, עברה, על הציבור ואפילו על התקשורת הסנסציונית שלנו בשקט יחסי וכמעט באפס זעזועים משניים. נראה שיעלון מנסה ללכת בדרכם של ליברמן, לפיד כחלון ואחרים, שאינם לומדים מניסיונות קודמים שאין ארוחות חינם. הפוליטיקה איננה "בית הלורדים" שכל ה"לשעברים" מתקבלים בה כאילו רק להם היא ממתינה ובלעדיהם לא תשרוד.

יש, כמובן, מקום למצטרפים חדשים מחוץ למעגל הפוליטיקאים שצמחו במסדרונות מוסדות השלטון. לעצם ההצטרפות עשוי להיות ערך של ריענון, חידוש ותגבור השורות. אולם, כמעט כל המצטרפים אינם באים לעבוד, הם באים עטורי ציפיות וזחוחי-דעת לקבל ג'ובים. ניסיון העבר שלהם, בין אם הוא רלוונטי לציפיותיהם ובין אם לאו, הוא כרטיס הביקור והם מנפנפים בו ומצפים שעצם הנפנוף יבטיח להם מקום בכותל-המזרח הפוליטי שלנו. כאשר על הפרק עומדת במפורש או במשתמע המשרה הפוליטית הבכירה ביותר בממשל הדמוקרטי הישראלי - ראש הממשלה, מתמיה ומדהים עד כמה מועמדים אלה, לעיתים, לוקים בהערכת-יתר של ערכם הפוליטי ובהערכת-חסר של מעמדם הריאלי בציבור.

כזה הוא המצב כאשר הם מצטרפים למערך המפלגות הקיים וכזה הוא גם כשהם "מאיימים" להקים מסגרת פוליטית עצמאית משלהם. הם מגיעים מהצבא ושרותי הביטחון, מהשירות הציבורי האזרחי, מחברות כלכליות ופיננסיות, מן האקדמיה ועוד. דומה שבתודעת חלק מהפוליטיקאים והציבור נתקבעה לה הדעה שרקע צבאי בכיר - תת-אלוף ומעלה - הוא כרטיס ביקור זוכה כמעט בכל מקרה. מחכים לרב-אלוף שיגמור את הצינון, לאלוף שישתחרר ממחויבות ניהולית זמנית שנטל על עצמו בטעות, לראש שב"כ או מוסד שיחליטו לצאת לאור מחשכת תפקידיהם הקודמים, ויצטרפו למרוץ. אם רק יהיו מספיק כאלה שיואילו להכריז על הצטרפותם לפוליטיקה, כל בעיות המדינה תיפתרנה בקדנציה ממשלתית אחת.

מסתבר שמסעות-האשליה הפוליטית העצמאיים של קצינים בכירים במיל' ובעלי תפקידים ביטחוניים אחרים לשעבר, ארוכות ומגוונות ביותר, אבל לא בהכרח מוצלחות. הדימויים הנלווים להצטרפותם למרוץ הפוליטי הם יותר פרי של אגומניה מאשר של יכולות מוכחות בשדה הפוליטיקה, וכאן טמון הכלב. לרוב המתפצלים, הקריזונרים שנמאס להם מהמצב הקיים ומצילי המולדת בפוטנציה, אין בשורה של ממש לציבור. הבשורה היא בעיקר עבור עצמם, משום שמסיבות כאלה או אחרות, נחסמה דרכם במפלגות קיימות, או הוסבר להם שבפוליטיקה הלאומית והמפלגתית צריך להתקדם בשלבים, על יסוד ניסיון רלוונטי נצבר והוכחת-יכולת בסביבת העבודה החדשה שהם מייעדים לעצמם. אולם, להם אצה הדרך שהרי לא "נולדו" אתמול. יש מאחוריהם קריירה מפוארת וניסיון עשיר בתחומים שונים ואין להם זמן לבזבז. לכן, או שהמפלגה תקפיץ אותם באפס זמן לראש הפירמידה, או שיהיה מי שמוכן להמר עליהם ויממן להם מסע בחירות אחד או שניים, בטרם יתייאשו הם ממנו והוא מהם. ואם לאו - שלא יעשו להם טובות...

התוצאה של גישה שכיחה זו היא שרוב ה"לשעברים" הבכירים המצטרפים לפוליטיקה, מהמרים במודע על טיפשותו של הציבור, קוצר זכרונו או כשל נקודתי בסבלנותו. פנסיה בסיסית יש להם כבר מעיסוקם הקודם, ואם יקבלו נוספת בוודאי לא יזיק הדבר. אני מוּדע לכך שהדברים נשמעים ציניים ומודה שהם נכתבים מתוך השקפה צינית על המהמרים הפוליטיים, לאחר שהתבוננתי שנים ארוכות בקבוצה גדולה למדי של "טוענים לכתר", שכל מה שהצליחו לחולל הוא תוספת שולית מאותו סוג...

ברור לכל מי שעוקב אחרי הפוליטיקה הישראלית, ששינויים אמיתיים אפשריים אך ורק למי שמנהיג גוש פוליטי גדול, נבחר מטעמו לראשות הממשלה ונתמך לא רק ע"י חברי המפלגה העיקרית בגוש, אלא גם ע"י אזרחים אוהדים רבים, שהשתכנעו ביכולותיך ובכוונותיך בשדה הפוליטיקה והמדינאות. עוד ברור למי שבוחנים בקפידה את ההיסטוריה, שכל המהלכים הגדולים בישראל נעשו ע"י ראשי ממשלה שעמדו בראש אחד משני הגושים ההיסטוריים הגדולים- הליכוד, בגלגוליו השונים או מפלגת העבודה, על דרכיה הנפתלות. מקרה חריג בודד שעשוי היה לערער "חוק טבע" זה הוא מקרה שרון, אולם זהו ניסוי שלא מוצה. שרון צמח לראשות הממשלה בליכוד, והוליך אותו שולל . לאחר שחולל את המפץ הפוליטי המזיק כשלעצמו, לא זכה להשלים את המהלך ולהוכיח שניתן להקים גוש פוליטי יציב על בסיס חדש ולחולל באמצעותו "נסים ונפלאות". אולמרט, שהחליף אותו בתפקיד לא היה שרון... .

עד היום, שרתו בישראל 12 אנשים בתפקיד ראש-הממשלה, חלקם יותר מקדנציה אחת.1 שלושה מביניהם - רבין וברק שהיו רמטכ"לים, ושרון אלוף מיל' - היו אנשי צבא לשעבר שלא הוכיחו, בלשון המעטה, יכולת פוליטית עדיפה על האזרחים שמלאו את התפקיד לפניהם או אחריהם. בגין ושמיר שהיו ראשי מחתרות בדימוס, שירתו שירות פוליטי ממושך בטרם התמנו לראשי ממשלה, וגם שרון כך.

המחלה הפוליטית הרצינית ביותר של ישראל, המטילה צל כבד על רמת הממשל ועל יכולתו למשול, היא הפיצול הפוליטי מיסודם של מי שאצה להם הדרך. בעבר ייצגו הגושים הפוליטיים הגדולים שותפות דעות, עמדות ואינטרסים במגוון רחב של נושאים, לצד שונויות מגוונות בשוליים. מאז שינוי שיטת הבחירות לראשות הממשלה מיחסית לאישית, חלה התפוררות בגושים ההיסטוריים ונוצר גוש אמורפי שלישי, המכונה "מרכז", שהולך לבחירות כשהוא מפוצל למספר מפלגות קטנות. בראש כל אחד מהרסיסים של גוש המרכז מתייצב "מנהיג תורן", שבתוקף היותו ראש סיעה מסוגל, לזמן קצוב, להמליך "מלכים" או להפיל ממשלות, וכך הופך למחולל שיטתי של אי-יציבות פוליטית. ראש גוש כזה איננו יכול להיות ראש ממשלה, מפני שכוחו אינו מספיק לכך. אולם, גם אם יתמנה לראשות ממשלה כמועמד של פשרה בקואליציה בלתי-אפשרית או בלתי-סבירה, ספק אם יוכל לתפקד במדינה של יהודים. חרף עובדות ידועות אלה, "מנהיגי העתיד", מעדיפים, משיקולי אגו ואופורטוניזם, לשחק משחק של "נדמה לי" במקום ללכת בדרך המלך.

יסודות המחלוקת הציבורית בישראל נובעים משלושה גורמים: מהות הפתרון המדיני בסכסוך הישראלי-ערבי, אופי הסביבה הכלכלית-חברתית שאליה ראוי לחתור, ויחסי דת ומדינה בישראל. שני הגושים ההיסטוריים הגדולים מבטאים שונויות ברורות בכל אחד מנושאים אלה, ושום גוש מרכזי מאז ד"ש ז"ל אינו מוסיף על כך פתרונות או עמדות ייחודיים משלו.

בתחום המדיני הסוגיה היא "שתי מדינות לשני עמים" (או חלוקת ארץ-ישראל המערבית) או פתרון מסוג אחר שבו א"י המערבית, לפחות מבחינה ביטחונית ומדינית פורמלית, נותרת בשליטת מדינת-ישראל. בתחום החברתי-כלכלי האופציות היסודיות הן: סוציאליזם אירופי נוסח כזה או אחר של סקנדינביה, או כלכלה חופשית מבוקרת רגולציה חברתית אפקטיבית. להערכתי בשני התחומים גם יחד רוב הציבור בישראל (ברמת גושים פוליטיים) ימני בהשקפתו הבסיסית. בתחום יחסי דת ומדינה, הפשרות ההיסטוריות של בן-גוריון עם המפלגות הדתיות, הן עדיין הבסיס הריאלי ל"מודוס ויונדי", שהגיע הזמן לעגנו בהדרגה בחוקה.

הפיצולים המכונים "מרכז", אינם יותר מניסיונות-סרק לעטוף שאיפות פרסונליות במעטה שיסתיר את העובדה שכל המלכים הפוליטיים במרכז, המבקשים את אמון העם, "עירומים".
בתופי "הטם=טם" שלהם אין די בכדי לשכנע ציבור מפוכח שהם באמת טובים יותר מכל המתמודדים האחרים בשדה הפוליטי. פיצולים נוסח יעלון ואפילו כחלון או לפיד, הם רעש רקע פוליטי ולא בשורה.

פיצול אינו מחולל הזדמנויות חדשות או סיכויים משופרים, הוא רק מחליש את כוח המיקוח הלאומי שלנו ומטעה את הצד השני לחשוב שיצליח לדוג במים עכורים.

אפשר מאוד שכאשר נתקרב באמת לבחירות, גם הסקרים ישכנעו את יעלון ודומיו לרדת מן העץ ולהשתלב במסגרות קיימות אם הם רציניים. תרומתו הסגולית האישית של יעלון היא הנכס העיקרי שהוא יכול להביא למערכת הפוליטית ולא עוד ארגון פוליטי קיקיוני וחסר חשיבות. בתחום המנהיגות הלאומית הוא עדיין לא במעמד אמיתי של מתמודד על ראשות הממשלה, בוודאי לא אחרי "צוק איתן".

תאריך:  11/03/2017   |   עודכן:  11/03/2017
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התמודדות על ראשות הממשלה אינה תחביב
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגלומנים
11/03/17 21:07
 
משה מיכאל
12/03/17 14:26
2
שמ
12/03/17 20:10
 
רפי לאופרט
13/03/17 09:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע צוין ברחבי העולם 'יום האישה הבינלאומי'. למרות ההסתייגויות הרבות (שלא זה המקום להרחיב עליהן) - לדעתי, זהו יום חשוב כדי להעלות את המודעות לאי השוויון בחברה, לתרומתן של נשים להיסטוריה וליצירה האנושית, ולהצפת שיח בדבר חשיבותו של השוויון המגדרי בחברה (לתפיסתי, ראוי היה לקרוא ליום זה - 'יום השוויון המגדרי').
11/03/2017  |  אורנה מרקוס בן-צבי  |   מאמרים
ידיעה סנסציונית: חיילי צה"ל בעוטף-עזה סירבו לאכול ירקות "תוצרת עזה" שהגיש להם הצבא. יש להניח, שהצעה להחליף "שקט, יורים עלינו!" ב"שקט מוכרים לנו עגבניות" היו מקבלים בשמחה, אולם הם התקוממו נגד מדיניות של "שקט, חוטפים פצמ"רים ובתמורה קונים מהם מלפפונים!"
11/03/2017  |  אליקים העצני  |   מאמרים
ככל שהדבר ישמע מוזר, הפלשתינים מרוצים מהצהרותיו של שר הביטחון אביגדור ליברמן בדבר המסר האמריקני שהגיע לישראל מממשל טראמפ כי החלת הריבונות הישראלית בגדה תביא למשבר מיידי עם הממשל. דבריו כי ישראל צריכה להיפרד מהפלשתינים התקבלו בסיפוק בקרב בכירים ברש"פ השואפים להקים מדינה פלשתינית עצמאית.
11/03/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אחרי נאומו הפרוע של הרב יגאל לוינשטיין ראש המכינה הקדם צבאית בעלי, שהרשה לעצמו לבוז וללעוג לחיילות ולקצינות דתיות שהתנדבו לשרת בצה"ל, והשמיע באזני קהל גדול של מאזינים, דברי הבל בזויים, כי נשים כאלה "לא חמות" ותהה "מי יסכים להתחתן איתן" - מעניין יהיה לדעת אם אי-פעם עיין הרב הזה בספר שופטים וקרא את קורותיהן המלחמתיות של שתי נשים: דבורה הנביאה ויעל.
10/03/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
רשת השבוע תצווה עוסקת בבגדי הקודש של הכהנים ובהכשרתם לתפקידם. עם זאת, בפרשה בולט יותר דווקא ההעדר - שמו של משה רבנו אינו נזכר בפרשה אפילו פעם אחת. אלא שהוא נעדר נוכח, הוא הנוכח שאליו מדבר הקב"ה (שמות כז): [כ] וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל... (פרק כח) [א] וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת-אַהֲרֹן אָחִיךָ... [יג] וְעָשִׂיתָ מִשְׁבְּצֹת, זָהָב. וכן הלאה. והשנה קוראים פרשה זו בערב פורים ממש, כאשר במוצ"ש מתחילים לחגוג את פורים בקריאת המגילה. הקביעות הזאת אומרת דרשני, גם מצד עצמה וגם מצד ההוראה לימינו - מה אנחנו אמורים ללמוד מהסמיכות שבין פרשת תצווה, שבה לא נזכר שמו של משה, ובין קריאת המגילה בפרט וחג הפורים בכלל.
10/03/2017  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
חנינא פורת
חנינא פורת
סוגיית הקרקעות, הנוודות ושטחי מחייה, 1800 - 1967    בעקבות ספרה החדש של פרופ' רות קרק    הספר/מחקר מביא עמו חידושים רבים הן בצד ההיסטורי של הקונפליקט והן בצד ההווה
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il