אירוע הדקירה בבית הספר התיכון השבוע ביבנה אינו הראשון השנה אבל הוא אולי אחד המזעזעים מכולם. הוא נעשה לאור יום, בתוך בית הספר, כשמסביב הצוות החינוכי והתלמידים. ביבנה שוכנים שני בתי הספר העל-יסודיים באותו מתחם. כדי למנוע התחככות מיותרת בין התלמידים, אסרו מנהלי בתי הספר על תלמידים מבית ספר אחד להיכנס לשטחו של האחר. אולם האיסור לא סייע לתלמיד שנדקר. קבוצה של תלמידים מבית ספר אחד נכנסה לחצר בית הספר האחר, באמצע יום הלימודים, ושם תקף אחד מהם את התלמיד.
זהו לא האירוע הראשון השנה ויש לשער שגם לא האחרון. מתחילת השנה אירעו כבר קרוב לעשרה מקרי אלימות חמורים במערכת החינוך. הנה הבולטים ביניהם:
- ילד בן תשע הוכה על-ידי חבריו עד לאובדן הכרה בחצר בית הספר.
- תלמיד תיכון מקריית גת היכה את אב הבית לאחר שהעיר לו על שהגיע לצלם חומר בשעות אחר הצבריים בבית הספר.
- 13 תלמידים כבני 15 מבית ספר תיכון בטירת הכרמל אושפזו בבית חולים לאחר שאחד התלמידים ריסס בכיתה גז מדמיע.
- נער בן 15 חיבל במערכת הכריזה בבית הספר שבו הוא לומד ואיים על המנהלת בסכין.
- בפנימייה בצפון תקף נער בן 13 מדריך באמצעות מקל מטאטא, לאחר שהמדריך ניסה להעיר אותו.
- ביישוב ליד עפולה תקף תלמיד בן 18 את סגן מנהל בית הספר בו הוא לומד, לאחר שהעיר לו על שהגיע ללימודים ללא תלבושת אחידה.
- תלמיד כיתה י"א מבית ספר בראשון לציון נדקר במהלך סכסוך עם צעירים. התלמיד הגיע מדמם לשער בית הספר ופונה לבית החולים.
- תלמיד תיכון אחר נפצע באורח בינוני לאחר שהותקף על-ידי שלושה צעירים שהסתכסכו עימו. הם המתינו לו ביציאה מבית הספר ודקרו אותו.
האלימות במערכת החינוך עולה וגואה, ואין מי שעושה מעשה. תלמידים מעידים על סכינים שנשלפות כמעשה שיגרה. חשבון מהיר מגלה כי אם קצב אירועי האלימות במערכת יימשך כפי שהוא, נגיע עד לסוף השנה לכ-100 מעשי אלימות חמורים. 100! איזו אמא יכולה להיות שלווה כשהיא שולחת בבוקר את ילדה למערכת שכזו?
משרד החינוך מכריז מדי פעם על פעולות חדשות נגד, אולם אלה ברובן לא ניתנות ליישום, לא נכפות ולכן גם לא מחלחלות מטה אל המערכת. משרד החינוך מצידו טוען שכל ניסיון שלו לפעול בנחישות רבה יותר מפנה נגדו מיד אצבע מאשימה של ארגונים שונים הדואגים לזכויות האדם, כמו ארגון ההורים, הארגון לשמירת זכויות הילד ועוד.
המנהלים מצידם מפנים אצבע מאשימה לכיוון משרד החינוך, שאינו מאפשר להם לטפל ביד חזקה בתלמידים אלימים בתוך בית הספר. הם אף טוענים כי המצב גרוע כל כך בגלל "הידיים הקשורות" שלהם. משרד החינוך, למשל, אינו מתיר לסלק תלמיד מפריע מהכיתה, אם אין לאן לשלוח אותו, כדי שלא יסתובב במסדרונות ויפריע לתלמידים הלומדים בכיתות.
אבל, מאידך, רוב מנהלי בתי הספר עושים רק מה שהמערכת דורשת מהם לעשות. וזה לא הרבה. בעיקר, הם יושבים על הגדר ומתפללים שלא יהיו הקורבן הבא. אבל, כמו בכל כלל, יש ביניהם יוצאים מן הכלל שעשו מעשה. בבית ספר במרכז הארץ עקבה המנהלת אחר התנהלות האלימות בבית ספרה. היא גילתה שהאלימות מתרחשת בעיקר בחצר בית הספר, בעיקר בהפסקה הגדולה. במהלך כל השנה שחלפה הקפידה המנהלת לפקוד את החצר בכל ההפסקות. למותר לציין שבסופה האלימות כמעט נעלמה.
מנהלת בית ספר אחר החליטה לאמץ שיטות הרגעה מהמזרח - יום הלימודים נפתח במדיטציה ושיעורים כמו יוגה הם חלק ממערכת השעות. המנהלת מדווחת על שיפור לטובה באווירה בבית הספר.
מנהל בית ספר נוסף החליט לעשות שימוש בפלאי הטכנולוגיה. הוא צייד כל תלמיד בשבב אלקטרוני. השבב מאתר את התלמידים כשהם מגיעים לבית הספר. בתחילת יום הלימודים מקבלים המורים דיווח מי מהתלמידים נעדר באותו יום. דיווח דומה מקבלים גם ההורים שילדיהם לא הגיעו ללימודים. הכניסה המוגבלת לבית הספר רק לבעלי שבבים, גם מונעת כניסת גורמים לא רצויים מבחוץ. האלימות בבית הספר פחתה כמעט לחלוטין. אגב, המנהל שסיפר על הצלחתו ל-30 מחבריו המנהלים הצליח לעורר התעניינות רק אצל אחד מהם.
לאור האירועים האחרונים מן הראוי שמשהו ייעשה. לא ייתכן שהורים יפחדו לשלוח את ילדיהם לבית הספר שמא יידקרו. לא נכון שתלמידים יחששו ללכת לבית הספר מאותה סיבה. הגיע הזמן שמישהו ייטול אחריות. הגיע הזמן שהמערכת והמנהלים יפסיקו לחפש אשמים. הגיע הזמן שהאחראים על המערכת הזו יוכיחו שהם ראויים לעמוד בראשה.