בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
על חורבותיה של מערכת החינוך <br>
|
תלמידים אינם מכינים שיעורי בית או אינם לומדים, לא נורא ● ציונים אפשר לתת גם מהבטן ● מי רוצה להסתבך עם ההנהלה, ההורים, או משרד החינוך?
|
אינסטינקט בסיסי [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
|
|
|
|
|
יום רביעי, כ"ט בנובמבר, 70 שנה לאחר החלטת האו"ם ההיסטורית, בוחר תאגיד השידור הציבורי לשדר עוד כתבה מצמררת על מערכת החינוך. הפעם על הפרק האלימות הנוראה הן כלפי תלמידים והן כלפי מורים. מורה המדדה בקושי לאחר שהוקפה קשות על-ידי תלמידים לאחר שניסתה להפריד ביניהם עת התקוטטו במסדרון בית הספר, שופכת את מר לבה על כך שנותרה נכה למרות הטיפול הארוך והמתיש, אך לא פחות מכך על הבגידה שהיא מרגישה מטעם המערכת. והיא לא היחידה. כל הטוען אחרת משקר במצח נחושה. מערכת החינוך הפכה לזירה של אלימות, ומורים ותלמידים מרגישים כגלדיאטורים הנלחמים על חייהם. ומה עם משרד החינוך? כלום, הכל בסדר. המקרים המדוברים, לדידי משרד החינוך, הם יוצאי דופן ולא, רחמנא ליצלן, הרוטינה הרווחת בבתי הספר. ואנו נאמר: השקר לא יעבור. מערכת החינוך מתנהלת על חורבותיה, וכל הניסיונות של ראשי המשרד לא יצליחו להסתיר את המציאות הגרוטסקית. ידיהם של המורים קשורות אל הגב. מורה המסוגל להגיע הביתה בשלום, הוא מורה בר מזל. אין למורים כל אפשרות להתמודד עם בעיות המשמעת האיומות הקיימות בבתי הספר. אין למורים הכלים הדרושים כדי לתקן את המציאות היומיומית בבתי הספר. אין אפשרות להרחיק תלמידים אלימים, אין אפשרות להרחיק תלמידים מפריעים. מנהלי בתי הספר הפכו להיות משתפי הפעולה או עבדים נרצעים של ראשי הרשויות, בעלויות שונות, ומשרד החינוך. כל מה שמעניין כל מנהל הוא רשימות הזכאים לבגרות. אוי למנהל שאחוזי הזכאות לבגרות אינן לרוחו של ראש רשות או בעלות כזו או אחרת, ודאי וודאי משרד החינוך. מנהל ש"כשל" במשימה להאדיר ולפאר את ראש הרשות או משרד החינוך, דינו ייחרץ ומהר. על מזבח תוצאות הזכאות לבגרות מקריבים את המורים, וכל האמצעים כשרים: פיטורים של מי שלא הצליח לעמוד במשימות, שיחות נזיפה עם מפקחים או מנהלי מחוזות. בבוטות, בגסות, ללא רחמים. אם התלמידים אלימים, המורה אשם. אם התלמידים אינם מגיעים לשיעורים כלל או מאחרים, המורה אשם. אם התלמיד נכשל כי לא למד, המורה אשם. אם התלמיד בורח משיעורים כי פשוט לא בא לו על השיעור המסוים, המורה אשם. התלמיד נכשל בבחינת הבגרות, המורה אשם. רק התלמיד והוריו אינם אשמים. המכירים את הסנקציות המופעלות נגד מורים "לא יוצלחים" כאלה, יודעים שאלה צעדים דרקונים נוסח האינקוויזיציה. כן, כן. שרידות היא שם המשחק מי שסבור שמערכת החינוך היא באמת מחנכת, טועה טעות מרה. אין חינוך אלא ניסיונות של אינדוקטרינציה. מה שמשרד החינוך מכתיב, זאת יש לבצע. אין חשיבה חופשית, אין ביקורת בונה, אין ערכים, אין עקרונות. ישנם רק טבלאות ועוד טבלאות ושוב טבלאות. מנהלי בתי הספר אינם אלא פקידים העסוקים על מעל ראשם בבעיות משמעת, חוסר תקציבים, כיבוי שריפה, ישיבות אין סופיות שתכליתן אחת: עצם קיומן. במצב נתון זה, מערכות ההגנה של המורים נכנסות לפעולה. השרידות היא שם המשחק. תלמידים מתקוטטים, סובבים את הגב. תלמידים מפריעים לשיעורים, מתעלמים ובעצם מחצית מן השיעור או יותר מתעסקים בבקשות חוזרות ונשנות מן המפריעים לחדול. ממתינים לצלצול הגואל. עוד שיעור שעבר בהצלחה. תלמידים אינם מכינים שיעורי בית או אינם לומדים, לא נורא. ציונים אפשר לתת גם מהבטן. מי רוצה להסתבך עם ההנהלה, ההורים, או משרד החינוך? מורים לא יתלוננו בפני ההנהלות כי עצם התלונה היא הודאה בכישלון. אז מה עושים? שותקים, סובלים, מתענים. שומרים על פרנסה. אינסטינקט בסיסי. מדיניות "הבגרות לכל" שהונהגה בישראל לפני כשני עשורים גרמה לאסון שממדיו הקטסטרופליים עוד יתבררו בעתיד הקרוב. שוויון הזדמנויות, מתן אפשרות לכל תלמיד ללמוד בצורה אופטימלית, כן. הניסיון להנדס תלמידים דומים וזהים, היומרה שכל תלמיד ישיג תעודת בגרות גם אם הוא אינו חפץ בכך, גם אם הוא אינו משקיע מאמץ מינימלי בכיוון, גם אם הוא נעדר ממרבית השיעורים, גם אם הוא אינו מתפקד כלל כתלמיד, הוא ניסיון נואל, שקרי, בלתי מציאותי לא רק בישראל אלא בכל העולם. לכל אלה יש להוסיף את המדיניות הבזויה של משרד החינוך לקשור בין איכות ההוראה והחינוך לבין אחוזי הזכאות לבגרות. או אז, שוב מתחילה תעשיית השקרים והקומבינות שנועדה להגן על המורים המסכנים החוששים להתעמת עם המערכת. ומה עושים? מהנדסים "ציוני מגן", אותו ציון סופי המהווה אחוז מסוים מהציון הסופי של התלמיד. מרבית ציוני המגן הם פיקציה שנועדה להגדיל משמעותית את מספר הזכאים לבגרות. אין רחמים, אין סנטימנטים. רוצים להגיע הביתה בשלום. הלחץ המופעל על המורים מצד גורמי הנהלה שונים בבתי הספר כדי להעלות את ציוני המגן של התלמידים החלשים הוא עצום. מורה שאינו מתמסר ל"בקשה", חייו לא יהיה קלים בהמשך הדרך, אם בכלל. המציאות העגומה, הנוראה הזו מוכרת היטב לכל מי שעובד או עבד במערכת החינוך. אסור לדבר, אסור לערער, אסור לחשוב באופן עצמאי. ואוי למי שיפר את ההוראות "מלמעלה". אז מה הפלא שמערכת החינוך נמצאת בקריסה והאלימות משתוללת כסופה איומה! ועדיין לא התייחסנו לרמת הלימודים, לתוכניות הגרנדיוזיות שנכשלו אחת אחרי השנייה, ועוד היד נטויה. נשאיר זאת לפעם אחרת.
|
תאריך:
|
03/12/2017
|
|
|
עודכן:
|
03/12/2017
|
|
צ'לו רוזנברג
|
על חורבותיה של מערכת החינוך
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מורה
|
3/12/17 17:31
|
|
2
|
|
ישראל עם רם
|
4/12/17 11:53
|
|
|
|
ב_שמואל
|
4/12/17 19:29
|
|
|
|
ישראל עם רם
|
5/12/17 11:09
|
|
|
|
ב_שמואל
|
5/12/17 16:51
|
|
|
|
ישראל עם רם
|
7/12/17 10:20
|
|
3
|
|
יש העזתי שצופר...
|
6/12/17 10:56
|
|
|
|
אותך???
|
7/12/17 15:53
|
|
ככל שמרבים לצטט במקומותינו את הביטוי הבנאלי "שלטון החוק", כאילו הוא מבטא ייצוג אמיתי של שלטון מונחה חקיקה בהליכי השפיטה שלנו, מתברר שהמצטטים מתכוונים לדבר-מה אחר; כל אחד לפי טעמו, אמונתו או צרכיו המיוחדים.
|
|
|
השבוע התקיימו, בצירוף מקרים, שני אירועים בולטים בעולם התקשוב במערכת החינוך בכלל ובחינוך המיוחד בפרט. שני האירועים הללו העמידו על המפה את מורי ומורות החינוך המיוחד בישראל, ושניהם קשורים בפרויקט מחשב לכל מורה, שקרן אתנה יזמה ומארגנת.
|
|
|
בתאריך 30.11.2017, חידשו הג'יהאד המוסלמי, או קבוצת טרור אחרת ברצועת עזה, את האש בירי מרגמות לכוון מדינת ישראל. בישראל, המתינה כביכול, כמעט בְּחִיל ורעדה, ל"תגובת" הג'יהאד על פיצוץ המנהרה וּמוֹת אנשיו, יחד עם מספר מחבלי חמאס באותו פיצוץ, יִחֲסוּ את ירי המרגמות לנקמה מאוחרת על אותו אירוע.
|
|
|
היום, ל' בנובמבר, יצוין באירוע ממלכתי בירושלים, זו השנה הרביעית, יום היציאה והגירוש של יהודי ערב ואירן. כל זאת בהתאם לחוק שנחקק בכנסת ב-2014. באירוע תצוין המורשת של מיליון היהודים שחיו במזרח התיכון ובצפון אפריקה, שרובם הגיעו לישראל כפליטים, וכיום הם וצאצאיהם מהווים כמחצית אוכלוסייתה. אירועים דומים יערכו בקרב הקהילות היהודיות ברחבי העולם.
|
|
|
הם צועקים עליי. אני לא יודע לאן לברוח. הייתי צריך לסגור את הרדיו, לכבות את הטלוויזיה, אבל מי יכול בימים טרופים אלה כשמתחדשים עלינו דברים שלא היו מעולם ואדם חושש להחמיץ אותם. מוכרחים לשמוע מה אומרים זה לזה גדולי האומה, מוכרחים לראות איך הם מרקדים את ריקוד הכוחות המשולחים מול שרידי הצנועים החיוורים, איך כמעט משפדים אותם על האצבע המורה. חד-פעמי. טירוף נהדר.
|
|
|
|