|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

בין "מורשת רבין" ו"מורשת רצח רבין"

תומכי אוסלו בתקשורת מעוניינים בטשטוש האבחנה בין שני המושגים מפני שרק הוא מאפשר להם לגייס אמצעים ממלכתיים לצורך הסתת מחצית העם נגד מחציתו האחרת
06/11/2005  |     |   מאמרים   |   פרשת רצח רבין   |   תגובות

כל שנה כעת חיה חוזר השיח התקשורתי אל "לא למדנו דבר", "לא הפנמנו", "הוא לא היה עשב שוטה", "לא נשכח ולא נסלח", ואיך לא - גם אל תאוריות קונספירציה ואל משפחת עמיר. הרבה פחות עוסק השיח הזה בשאלה: כיצד קרה שהמדינה ומוסדותיה לא קבעו עמדה בשאלה אילו לקחים היה עלינו ללמוד ולהפנים.

בשאלה למי יש אינטרס בהנצחת המחדל הזה אין השיח התקשורתי עוסק בכלל, ולעומתה הפך התירוץ להתעלמות התקשורת משתי השאלות הללו לחלק בלתי נפרד מן הריטואל השנתי: "הפצע עדיין פתוח" ו"אין עדיין פרספקטיבה של זמן על כל התופעה".

מיותר כמעט לציין שגם הסתירה הלוגית בין "לא למדנו דבר" לבין "אין עדיין פרספקטיבה" איננה זוכה לשום טיפול תקשורתי: הרבה יותר "סקסי" לשדר אם שצאצאה מתחנך על ברכי גאולה עמיר וירקן שמתפעל מגודל אברי הרבייה של הרוצח. כך גם לא נותר זמן מסך ללכלוך הידיים והמצפון המקצועי באבחנה בין המושגים "מורשת רבין" ו"מורשת רצח רבין", כפי שיובהר להלן.

הגותו של רבין מסתכמת ב"פנקס שירות": הוא לא היה פילוסוף אלא פוליטיקאי, ומעצם היותו כזה היתה דרכו המדינית והפוליטית שנוייה במחלוקת. יתר על כן, העובדה שממשיכי דרכו הפסידו בבחירות מיד אחרי הירצחו ולמרות הירצחו, מוכיחה בעליל שדרכו שלו היתה שנוייה במחלוקת עמוקה במיוחד.

היא, ובשום אופן לא מטרתו, היתה במחלוקת: לא הרצון והצורך בשלום אלא הנתיב שהתווה אל היעד הזה, מפני שעבר דרך אוסלו. שאיפת השלום משותפת לכולנו מאז ומתמיד, לא רק שאיננה מונופול שלו אלא בכלל אינה מיוחדת לו ולכן אין סיבה שתיכלל במורשתו. לעומתה, דרכו אל השלום -נתיב אוסלו, איננה מכנה משותף שסביבו יכול להתגבש קונצנזוס חברתי ובוודאי שלא מדינתי, ולכן גם היא איננה יכולה להיחשב כמורשת שראוי שכולנו נאמץ.

המסקנה מכל זה מאמללת כל מסית ומוסת מן השמאל מפני ששום דבר הקשור לשלום איננו יכול להיות מתוייג כ"מורשת רבין". מה נותר לו, למסכן, כפוטנציאל ל"מורשת רבין"? רק "מורשת רצח רבין", דהיינו: רק לקחים מן הרצח עצמו, ומתוכם רק אלה שסביבם ניתן לגבש קונצנזוס כתורמים לחיזוק הדמוקרטיה, כגון:
1. שפיתרון בעיות פוליטיות חייב להתבצע בתוך המסגרת הדמוקרטית ובאמצעות מוסדותיה בלבד.
2. שעל פוליטיקאים חלה אחריות לא למתוח את המסגרת הזו אל גבולות הקיצון של חוזקה.
3. שאין זהות בין מוסדות הדמוקרטיה לבין רוח הדמוקרטיה, ושכל פער ביניהן יש ליישב כך שאחת לא תיפגע על-ידי האחרת.
4. שאם בכלל הסתה נגד אדם בודד עלולה לגרום לרציחתו, הסתה נגד ציבור שלם עלולה להביא למלחמת אזרחים.

די ברור מדוע בכלל ובימי הינתקות בפרט לא נוח לשמאל לדון בהרחבה בנושאים 2-4 לעיל לגופם. ברור גם שהם פחות מעניינים אותו ממורשת אוסלו, מפני שהרבה יותר קשה להפיק מהם שינאה לצורך הסתה. פחות ברור מדוע, במשך 10 שנים, מוכרות לנו התקשורת האלקטרונית הממלכתית והמסחרית גם יחד, בתנאים של "השני-חינם", עיסה דביקה-לבלי-הפרד של "מורשת רבין" ו"מורשת רצח רבין". האם רק מפני שהאייטמים ה"סקסיים" גוזלים את כל הזמן המיועד לנושא? אבל אם כך - למה מביא ערוץ 1 לאולפן בערב כזה רק תומכי אוסלו (להלן "אוסלואידים") כאיתן הבר ודני יתום? למה מאפשרים להם להשתמש בזמן השיא ובאגרה של כולנו כדי למכור למחציתנו מורשת מדינית כביכול, שמעולם לא היתה נחלתנו וכנראה גם לא תהיה? למה לא מושיבים מולם את אמנון לורד או את רובי ריבלין, למשל, שיסבירו להם - גם זאת בזמן שיא וכנגד אותה אגרה - שאם אין קונצנזוס על מורשת, אין מורשת? או במילים אחרות: מדוע מתחמקת התקשורת הממלכתית במשך 10 שנים מלקיים דיון רציני באבחנה בין המושגים "מורשת רבין" ו"מורשת רצח רבין"?

את התשובות יש לחפש באג'נדה הפוליטית של התקשורת הזו. מאז הרצח משתמש בו השמאל כדי להסית נגד הימין, שכולו - איך לא, אלים: זוכרים את "הוא לא עשב שוטה, הוא צמח בערוגה מסויימת"?

ההינתקות הוכיחה בעליל שהימין הרבה יותר ממלכתי והרבה פחות אלים משהשמאל היה רוצה שיהיה, מה שהופך את הצורך בהסתה נגד ה"ערוגה" הזו דוחק עוד יותר: הרי השמאל מעריך שהעתיד צופן עוד הינתקויות ומכאן ההכרח להאיץ ייבוש כל "ערוגה" המגדלת התנגדות להינתקות.

מקצועני "מורשת רבין" בתקשורת ובפוליטיקה חיים באותה סימביוזה הרמונית בה חיים בדרך כלל השמאל והתקשורת. דיון רציני באבחנה בין "מורשת רבין" לבין "מורשת רצח רבין" היה כופה עליהם החלטה בין שתי אלטרנטיבות: האחת - להתכנס אל איזשהו קונצנזוס בעניין מורשת הרצח, לוותר על שימוש לגיטימי בכלי ממלכתי לצורך הסתה ובתמורה לזכות במימון ובזמן מסך ממלכתיים. השנייה - להסתפק במקורות המימון של "מרכז פרס לשלום" ו/או של האיחוד האירופי ולהמשיך להסית את מחצית העם נגד מחציתו האחרת כרגיל, דהיינו, ללא גיוס מסודר של אמצעים ממלכתיים אלא סתם באמצעות תקשורת מגוייסת באופן לא פורמלי.

במצב הנוכחי נהנים האוסלואידים בתקשורת ובפוליטיקה משני העולמות: מדי שנה הם משתמשים ב"מורשת רצח רבין" כנקודה ארכימדית להשעין עליה ספין תקשורתי העוסק, בכלים ממלכתיים, ב"שלום על-פי מורשת רבין", דהיינו, בקאנוניזציה של מדיניות אוסלו לצורך הסתה נגד כל מי שמתנגד לה.

לתרגיל המסריח הזה הם מבקשים מימון וחשיפה על חשבון הציבור שיגיעו להם, בצדק ואם בכלל, רק אחרי ניפוי דקדקני של אותם תכני "מורשת רצח רבין" שאינם משתלבים בקונצנזוס של תומכי ומתנגדי אוסלו גם יחד. ניפוי כזה לא התבצע, ולכן אל יתמה איש כשהטלוויזיה הממלכתית משתמשת במילון של האפלים במשטרים כדי לאפיין את אלה שהפגינו בכיכר ביום השנה לרצח: "משמרות השלום והדמוקרטיה" היא מכנה אותם.

"משמרות"? לא ברור מי מינה אותם לשמור אבל ברור לגמרי מפני מי: מפני אותו ימין שאז רצח את השלום ואת הדמוקרטיה ומאז מאיים עליהם באלימות יום-יום, שעה-שעה ואיך לא - באותו הבל פה. אומנם מאז טרונספרו 8,000 יהודים מבלי שתישפך טיפת דם אחת תוך כדי כך, אבל מי האוסלואיד שיניח לעובדות להסיט אותו מהסתתו?

ברוח זו צריך גם להבין את העיסוק האובססיבי והסלקטיבי של התקשורת בעמיר, במשפחתו ובתיאוריות קונספירציה דווקא בעונה זו של השנה: השינאה שאלה מחדשים בשמאל מדי שנה היא הדלק של מכונת ההסתה המייצרת מדי שנה, כמו מכונית מדטרויט, מודל חדש של "לא נשכח ולא נסלח" עם מנוע טורבו.

אובססיבי, מפני שאיש לא כופה על הטלוויזיה הממלכתית להעניק לבני משפחת עמיר פתחון פה: היא עושה זאת ביוזמתה כדי שתהיה לה בובת וודו של הימין, בדמות העמירים, לדקור בשידור חי.

וסלקטיבי, בגלל נתן גפן. כל כך לא נחה דעתו של המדען המכובד הזה ממה שנראה לו כגילוי לא נאות של עובדות הרצח עד שטרח והגיש שני בג"צים. הללו נדחו על הסף בהנמקות מעניינות כשלעצמן אבל חורגות מענייננו. ענייננו הוא בהדרה הכמעט מוחלטת של הגשת הבג"צים, של דחייתם ושל הנמקות הדחיות מן התקשורת האלקטרונית: חשיפת האמת כולה עלולה, חלילה, להפקיע מידם את בובת הוודו ואולי, גרוע מזה, לכפות עליהם צירופה של בובה נוספת - אולי של אוסלואיד. ואם זה יקרה - איך יוכלו להסית נגד הימין? מה, לא הספיקה להם הפאשלה של אמנון אברמוביץ' בעניין אבישי רביב? הרי רק בקושי הצליחו לטאטא אותה אל מתחת לשטיח.

תאריך:  06/11/2005   |   עודכן:  06/11/2005
ספי סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצעת חוק שהגישו ח"כ יגאל יאסינוב וחברי כנסת נוספים, נועדה לחסום פירצה, שאיפשרה לקבלני כוח אדם לעקוף את החוק ולהעסיק עובדים בתנאי נחותים. התיקון המתבקש עתה במסגרת הצעת החוק החדשה, יטיל את החובה לדאוג לקיום זכויות העובדים לא רק על המעסיק הפורמאלי, אלא גם על מי שמזמין שירותים או עבודה מאת קבלן מבצע, לרבות קבלן כוח אדם.
05/11/2005  |  יצחק ג'קי אדרי  |   מאמרים
כמה מילים אישיות. נולדתי במושב ותיק בו הרוב המכריע של התושבים הצביע מאז ומעולם למפלגת העבודה. קודם לייסודה הצביע הרוב המכריע למפא"י. זכרוני הפוליטי הראשון היה הויכוחים הנוקבים בשנת 1965 בין חסידי בן-גוריון שפרשו לרפ"י לבין נאמני מפא"י הוותיקים. ההצבעה עבור מפלגות תנועת העבודה הייתה יותר עניין של השתייכות שבטית, מאשר השקפת עולם. עובדה זו לא השתנתה.
05/11/2005  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
הציווי המוסרי מחייב אותנו לשמור על הנפשות שלנו ושל זולתנו מבלי להבחין בגוון הדם. חיי אדם ובריאותו אינם מטבע עובר לסוחר ולא ניתן למדוד את קדושת החיים והבריאות בערכים כספיים. מהציווי המוסרי נובעת רתיעה חד-משמעית לייחס לחיי אדם ערכים כלכליים, אך חיי המעשה מעוררים שאלות המחייבות התייחסות כלכלית לערך של חיי אדם. האם, וכיצד ניתן ליישב בין הציווי המוסרי לבין שאלות וצרכים מעשיים?
05/11/2005  |  עודד רוט  |   מאמרים
ביום רביעי יילכו חברי מפלגת "העבודה" לבחור את מנהיגם. למרות זכותי כמשלם מיסי חבר במפלגה, לא אצטרף לרבים וטובים שירצו לממש את זכותם הדמוקרטית. יש רגע בו הבוחר חייב לעצור עצמו, ליישר גוו בכבוד, ולא להיסחף יחד עם העדר שבהפוך על הפוך הולך להרע עם עצמו. הבחירות הללו הן סגפנות בכלי חד על הגוף עד זוב דם – באיצטלה של זכות חוקתית.
05/11/2005  |  נסים גבאי  |   מאמרים
סוגים רבים של שחיתות קיימים במערכות ציבוריות. שחיתות פוליטית, שחיתות ממשלית, שחיתות של אנשי ציבור, שחיתות מנהלית, שחיתות בירוקרטית - אלו הן רק חלק "טיפולוגיות" אפשריות של שחיתות.
04/11/2005  |  מוטי שפירא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם בסיומה יעלה בידי ארצות הברית לכונן ברית הגנה מפני האימפריאליזם האירני שייצור שותפות של ממש בין אמריקה, ישראל, סעודיה, מצרים, ירדן והמפרציות המלחמה הייתה כדאית
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il