|   15:07:40
  ראובן ריבלין  
נשיא המדינה נשיאות המדינה
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

"רבין הופך למיתוס מגוייס"

נאום יו"ר הכנסת לציון עשור לרצח ראש הממשלה יצחק רבין (14.11.05)
14/11/2005  |   ראובן ריבלין   |   מאמרים   |   פרשת רצח רבין   |   תגובות

אֲדוֹנִי הַנָּשִׂיא,
רֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה, רֹאשׁ הָאוֹפּוֹזִיצְיָה,
בְּנֵי מִשְׁפַּחַת רַבִּין,
(אִזְכּוּר אח"מים)


עֶשֶׂר שָׁנִים חָלְפוּ.
בַּמֻּשָּׂגִים שֶׁלָּנוּ, כְּיִשְׂרְאֵלִים, כִּבְנֵי אָדָם, מְדֻבָּר בִּתְקוּפָה שֶׁהִיא נֶצַח;
לֹא רַק מִפְּנֵי שֶׁהָאֶזְרָחִים הַצְּעִירִים שֶׁל הַיּוֹם הָיוּ יְלָדִים קְטַנִּים, כְּשֶׁשָּׁלוֹשׁ הַיְּרִיּוֹת בַּכִּכָּר, הִכְתִּימוּ אֶת פָּנֶיהָ שֶׁל הַמְּדִינָה לְתָמִיד; וְלֹא רַק מִפְּנֵי שְׁ"גזרה עַל הַמֵּת שֶׁיִּשְׁתַּכַּחַ מִן הַלֵּב", כְּפִי שֶׁנִּתְּחוּ חֲכָמֵינוּ, בְּמַבָּט מְפֻכָּח אֶת הָאֹפִי הָאֱנוֹשִׁי; אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁבַּחֲלוֹף עֶשֶׂר שָׁנִים לִרְצִיחָתוֹ שֶׁל רֹאשׁ מֶמְשֶׁלֶת יִשְׂרָאֵל, מִיָּדָיו שֶׁל רוֹצֵחַ יְהוּדִי, הוֹפֵךְ הָאֵרוּעַ הַזֶּה, מִן הַטְּרָאוּמָה הַפְּרָטִית שֶׁל כָּל אֶחָד מֵאִתָּנוּ - שֶׁל כָּל אֶחָד מִמִּילְיוֹנֵי אֶזְרְחֵי יִשְׂרָאֵל, (הַזּוֹכֵר בְּדִיּוּק הֵיכָן הָיָה וּמֶה עָשָׂה, כְּשֶׁהִכּוּ בּוֹ הַמִּלִּים: "מֶמְשֶׁלֶת יִשְׂרָאֵל מוֹדִיעָה בְּתַּדְהֵמָה"), - לְאֵרוּעַ הִיסְטוֹרִי, הָאָמוּר לְהֵחָקֵק בַּתּוֹדָעָה הַלְּאֻמִּית (לֹא רַק הָאִישִׁית) - שֶׁלָּנוּ.

כְּמוֹ בְּכָל אֵרוּעַ הִיסְטוֹרִי (חָשׁוּב, נוֹרָא, וּמֶרְכָּזִי, כְּכָל שֶׁיִּהְיֶה), עַל הַדּוֹר שֶׁהָיָה עֵד לָאֵרוּעַ בְּאֹפֶן אִישִׁי, לְהָבִין כִּי הָעֵדִים, כְּכָל הָאָדָם, יְמֵיהֶם כְּצֵל עוֹבֵר וּכְרוּחַ נוֹשֶׁבֶת; וְכִי לְעוֹלָם לֹא יַצְלִיחוּ הָעֵדִים לְהַעֲבִיר בֶּאֱמֶת, אֶת הַתְּחוּשׁוֹת, אֶת הָרְגָשׁוֹת וְאֶת הַחֲוָיָה הָאִישִׁית, בִּמְלוֹא עָצְמָתָהּ, - לַדּוֹר הַבָּא.

אֱמֶת, כְּמוֹ הָעֵדִים שֶׁחָווּ אִישִׁית אֵרוּעִים הִיסְטוֹרִיִּים אֲחֵרִים, גַּם אָנוּ - הָעֵדִים שֶׁחָווּ אִישִׁית אֶת הָרֶצַח הַזֶּה - הֻשְׁפַּעְנוּ מִמֶּנּוּ, עוּצַבְנוּ עַל יָדוֹ וְהַשְׁפָּעָה זוֹ, יִתָּכֵן אֲפִלּוּ שֶׁשִּׁנְּתָה אֶת מַהֲלַךְ חַיֵּינוּ.

אֲבָל, כְּדֵי שֶׁהַזַּעֲזוּעַ שֶׁחָוִינוּ, לֹא יִוָּתֵר בִּבְחִינַת חֲוָיָה אִישִׁית; כְּדֵי שֶׁהוּא יַהֲפֹךְ לְאֵרוּעַ הִיסְטוֹרִי מְעַצֵּב,
מְחַנֵּךְ וּמַרְתִּיעַ, לְדוֹרוֹת - הֲרֵי שֶׁעַל הַחֲוָיָה הָאִישִׁית שֶׁחָוִינוּ (מְטַלְטֶלֶת כְּכָל שֶׁהָיְתָה) - לְפַנּוֹת אֶת מְקוֹמָהּ, (אוֹ לְפָחוֹת, אֶת הַבְּכוֹרָה), לָחֳמָרִים הַקּוֹגְנִיטִיבִיִּים, הַחִנּוּכִיִּים, הַסִּמְלִיִּים, שֶׁמֵּהֶם עֲשׂוּיָה תּוֹדַעְתּוֹ הַהִיסְטוֹרִית שֶׁל עַם.



רֶצַח גְּדַלְיָה בֶּן אַחִיקַם, בִּשְׁנַת 582 לִפְנֵי הַסְּפִירָה, הָיָה, לְלֹא סָפֵק, אֵרוּעַ טְרָאוּמָטִי לִבְנֵי הַתְּקוּפָה, וּלְאַחֲרוֹנֵי הַיְּהוּדִים שֶׁנּוֹתְרוּ בְּאֶרֶץ יְהוּדָה, אַחֲרֵי הַחֻרְבָּן וְהַגָּלוּת שֶׁהֵמִיט נֶבוּכַדְנֶצַאר מֶלֶךְ בָּבֶל.
אֲבָל הוּא לֹא נֶחְקַק עַל לוּחַ לִבּוֹ, וְעַל לוּחַ הַשָּׁנָה, שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל, בִּגְלַל הַחֲוָיָה הָאִישִׁית שֶׁחָווּ בְּנֵי תְּקוּפָתוֹ שֶׁל גְּדַלְיָה!
צוֹם גְּדַלְיָה, שֶׁנִּקְבַּע לְדוֹרוֹת בְּלוּחַ הַשָּׁנָה הָעִבְרִי, הֻצַּב שָׁם כְּתַמְרוּר אַזְהָרָה מוּסָרִי; כְּדֵי לְהַזְהִיר אוֹתָנוּ מִפְּנֵי מַה שֶּׁנִּרְאֶה הָיָה בְּמֶשֶׁךְ שְׁנוֹת דּוֹר כְּבִלְתִּי אֶפְשָׁרִי: רֶצַח מַנְהִיג יְהוּדִי, מִיָּדָיו שֶׁל רוֹצֵחַ יְהוּדִי!

לַמְרוֹת שֶׁבְּמַהֲלַךְ הַהִיסְטוֹרְיָה הַיְּהוּדִית, חָיוּ דְּמֻיּוֹת חֲשׁוּבוֹת וּמַשְׁפִּיעוֹת יוֹתֵר מִגְדַלְיָה (וְאֵלּוּ לֹא הֻנְצְחוּ בְּלוּחַ הַשָּׁנָה הָעִבְרִי), הֲרֵי לֹא גְּדַלְיָה בֶּן אַחִיקַם הָאִישׁ הֻנְצַח בְּלוּחַ הַשָּׁנָה, אֶלָּא הָרֶצַח!
וּכְשֶׁיְּהוּדִי מִתְעַנֶּה בְּצוֹם גְּדַלְיָה, הוּא אֵינוֹ מַעֲלֶה אֶת זִכְרוֹ שֶׁל נְצִיב יְהוּדָה, אֶת פָּעֳלוֹ, אוֹ אֶת מוֹרַשְׁתּוֹ -אֶלָּא אֶת הַכֶּתֶם שֶׁהוֹתִירָה רְצִיחָתוֹ עַל דַּפֵּי הַהִיסְטוֹרְיָה שֶׁלָּנוּ, וְאֶת לִקְחוֹ הַמּוּסָרִי שֶׁל הָרֶצַח הַהוּא, (לֶקַח, אֲשֶׁר לֹא הִרְשִׁים, כַּנִּרְאֶה, אֶת רוֹצְחוֹ הַיְּהוּדִי שֶׁל יִצְחָק רַבִּין).

וּבְכֵן, מָה אָנוּ מְצַיְּנִים הַיּוֹם, בִּמְלֹאת 10 שָׁנִים לְרֶצַח יִצְחָק רַבִּין, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה? וְאוּלַי חָשׁוּב יוֹתֵר לִשְׁאֹל: מַה יְּצַיְּנוּ צֶאֱצָאֵינוּ, בִּמְלֹאת 30 שָׁנָה לָרֶצַח? מָה רָאוּי שֶׁיְּצַיְּנוּ?
בְּעֵינֵי הַמִּתְבּוֹנֵן הַבִּלְתִּי מְעֹרָב אִישִׁית, אֲשֶׁר לֹא הָיָה עֵד ל-4 בְּנוֹבֶמְבֶּר 1995; בְּעֵינֵי הַתַּלְמִיד הַיִּשְׂרְאֵלִי בִּשְׁנַת 2015 (בְּעוֹד 10 שָׁנִים מֵהַיּוֹם) - מָה רָאוּי שֶׁיִּהְיֶה הָעִקָּר: הַאִם זִכְרוֹ שֶׁל יִצְחָק רַבִּין הָאִישׁ? הַאִם הָרֶצַח?

דְּמוּתוֹ שֶׁל יִצְחָק רַבִּין, עוֹד בְּחַיָּיו, כְּבָר נָגְעָה בִּתְחוּם הַמִּיתוֹס, בְּטֶרֶם הֶעֱלָה מִישֶׁהוּ עַל דַּעְתּוֹ סִיּוּט כְּמוֹ זֶה שֶׁל ה-4 בְּנוֹבֶמְבֶּר 1995.
יִצְחָק רַבִּין, כִּבְנֵי דּוֹרוֹ הָאֲחֵרִים, חַי אֶת הַהִיסְטוֹרְיָה הָאִינְטֶנְסִיבִית, הַסּוֹעֶרֶת, שֶׁל תְּקוּמַת יִשְׂרָאֵל בְּאַרְצוֹ, לֹא כְּעֵד, לֹא כְּמִי שֶׁהִזְדַּמֵּן לוֹ לִחְיוֹת בִּתְקוּפָה מְרַתֶּקֶת כָּל-כָּךְ, אֶלָּא כְּאֶחָד מִמְּחוֹלְלֶיהָ שֶׁל הַהִיסְטוֹרְיָה הַזֹּאת.

פִּרְקֵי חַיָּיו, הָפְכוּ לְהִיסְטוֹרְיָה כְּבָר בִּזְמַן אֱמֶת, תּוֹךְ כְּדֵי הַהִתְרַחֲשׁוּת עַצְמָהּ.
הֲרֵי כְּשֶׁהָיָה רמטכ"ל שֵׁשֶׁת הַיָּמִים, כְּבָר הָיוּ עֲלִילוֹת בְּנֵי דּוֹרוֹ הַפַּלְמַ"חְנִיקִים (עֲלִילוֹת שֶׁהִתְרַחֲשׁוּ רַק עֶשְׂרִים שָׁנָה קֹדֶם לָכֵן), לְמִיתוֹס. וּכְשֶׁהָיָה לְמַנְהִיג פּוֹלִיטִי, וּלְרֹאשׁ מֶמְשָׁלָה, כְּבָר הָיְתָה מִלְחֶמֶת שֵׁשֶׁת הַיָּמִים - לְמִיתוֹס.

הַייִפָּלֵא, אֵפוֹא, כִּי בְּעֶשֶׂר הַשָּׁנִים שֶׁחָלְפוּ מֵאָז נִרְצַח, יֵשׁ הַמְּבַקְּשִׁים לַהֲפֹךְ אֶת רַבִּין עַצְמוֹ, אֶת רַבִּין הָאִישׁ, לְמִיתוֹס? וּכְמִיתוֹס - הֲרֵי אַךְ טִבְעִי הוּא שֶׁיְּגֻיַּס, מִיָּד, אֶל תּוֹךְ קַלַּחַת הַהוֹוֶה.
וְכָךְ אָנוּ שׁוֹמְעִים, חֲדָשׁוֹת לַבְּקָרִים: "מֶה הָיָה אוֹמֵר רַבִּין", וְ"מֶה הָיָה עוֹשֶׂה רַבִּין", וְ"רַבִּין לֹא הָיָה נוֹתֵן לְזֶה לִקְרוֹת", וְ"רַבִּין לֹא הָיָה מְפַנֵּה", וְ"כֵּן הָיָה מְפַנֵּה" כִּי הֲרֵי אֵין קַל לַחַיִּים בַּהוֹוֶה, לְנִתְקָלִים בַּמִּכְשׁוֹלִים שֶׁמַּצִּיבָה בְּפָנֵינוּ הַמְּצִיאוּת, לַמְאֻכְזָבִים מִמֶּנָּה, מִלְּהִדָּרֵשׁ (וְאוּלַי גַּם לִבְרֹחַ) - לְמִיתוֹסִים.

אַחֲרֵי עֶשֶׂר שָׁנִים שֶׁל נִסָּיוֹן לִכְפּוֹת עָלֵינוּ עִסְקַת חֲבִילָה: שֶׁל זִכָּרוֹן וְאִידֵאוֹלוֹגְיָה; שֶׁל מִיתוֹס וּמַסְקָנוֹת פּוֹלִיטִיּוֹת; דּוֹמַנִי כִּי מֻתָּר לִתְהוֹת בְּקוֹל: הַאִם כ"מִיתוֹס מְגֻיָּס", קוֹנֶה זִכְרוֹ שֶׁל רַבִּין אֲחִיזָה בַּלְּבָבוֹת?



אֱמֶת: רַבִּין נִרְצַח בִּגְלַל דַּרְכּוֹ הַפּוֹלִיטִית. בִּגְלַל אוֹסְלוֹ.
לֹא כִּי הָיָה בַּפַּלְמַ"ח, לֹא כִּי הָיָה רַמַטְכַּ"ל שֵׁשֶׁת הַיָּמִים, וְלֹא כִּי הָיָה שַׂר הַבִּטָּחוֹן שֶׁל הָאִנְתִּפַאדָה הָרִאשׁוֹנָה. אֵין לְטַשְׁטֵשׁ זֹאת, וְאֵין לְהַשְׁכִּיחַ זֹאת.

אַךְ בְּאוֹתָהּ נְשִׁימָה, יֵשׁ לְהוֹסִיף, כִּי אֵין בְּכָךְ כְּדֵי לְהַעֲנִיק מִשְׁקַל-יֶתֶר מוּסָרִי, לְעֶמְדוֹתָיו הַפּוֹלִיטִיּוֹת, שֶׁרַבִּים וְטוֹבִים חָלְקוּ עֲלֵיהֶן אָז וּמַמְשִׁיכִים לַחְלֹק עֲלֵיהֶן עַד הַיּוֹם, וְגַם הַיּוֹם מַמְשִׁיכִים לַחְלֹק עֲלֵיהֶן בְּכָל תֹּקֶף, גַּם כַּאֲשֶׁר גְּדוֹלֵי מַתְקִיפָיו שֶׁל יִצְחָק רַבִּין הַחַי, מַגְשִׁימִים - (כַּמָּה אִירוֹנִי!) אֶת דַּרְכּוֹ הַפּוֹלִיטִית בִּמְלוֹאָהּ, וְאַף הוֹלְכִים הָלְאָה, מֵעֵבֶר לָהּ!

אֲנִי מַאֲמִין, כִּי רֶצַח פּוֹלִיטִי - כָּל רֶצַח פּוֹלִיטִי - אֵין בּוֹ כְּדֵי לְקַדֵּשׁ עֶמְדָּה פּוֹלִיטִית.
אֲנִי מַאֲמִין, כִּי גַּם הָרֶצַח הַפּוֹלִיטִי הַמְּתֹעָב שֶׁל יִצְחָק רַבִּין - אֵין בּוֹ כְּדֵי לַהֲפֹךְ אֲנָשִׁים כָּמוֹנִי, (הַמַּמְשִׁיכִים לְהַאֲמִין בָּאִידֵאוֹלוֹגְיָה שֶׁהֶאֱמִינוּ בָּהּ גַּם לִפְנֵי הָרֶצַח) לִמְצֹרָעִים, אוֹ לְשֻׁתָּפִים בְּאַשְׁמָה כָּלְשֶׁהִי - כְּפִי שֶׁאֵינֶנִּי מַאֲמִין, שֶׁאִמּוּץ מְאֻחָר שֶׁל עֶמְדוֹתָיו הַפּוֹלִיטִיּוֹת שֶׁל יִצְחָק רַבִּין ז"ל, מְטַהֵר לְמַפְרֵעַ כָּל עָווֹן, וְכָל אַשְׁמָה, (גַּם כְּשֶׁיֵּשׁ מַה לְּטַהֵר, וְיֵש עַל מַה לְכַפֵּר).

עֶשֶׂר שָׁנִים אַחֲרֵי - וְהָרֶצַח מַמְשִׁיךְ לְבַעְבֵּעַ בְּתוֹךְ הַיּוּרָה הַפּוֹלִיטִית הָרוֹתַחַת:
אֵלּוּ תּוֹבְעִים "חֲזָרָה בִּתְּשׁוּבָה" פּוֹלִיטִית וְאִידֵאוֹלוֹגִית, כִּתְנַאי לַהַכָּרָה בִּתְחוּשַׁת הַסְּלִידָה מִן הָרֶצַח - וְאֵלּוּ רוֹאִים בִּתְבִיעָה זוֹ הֶמְשֵׁךְ הַנִּסָּיוֹן לַהֲטָלַת אַחְרָיוּת לָרֶצַח עַצְמוֹ, עַל כָּל מִי שֶׁמְּמָאֵן לְהַכִּיר בְּצִדְקַת אוֹסְלוֹ. אֵלּוּ מְנַסִּים לְכוֹנֵן מִיתוֹס, וְלִכְפּוֹת מוֹרֶשֶׁת "הַר כְּגִיגִית" וְאֵלּוּ רוֹאִים בְּכָךְ נִסָּיוֹן לַעֲשִׂיַּת הוֹן פּוֹלִיטִי. וְכָךְ הָלְאָה, וְכָךְ הָלְאָה.

וְכַנִּרְאֶה שֶׁלֹּא בְּמִקְרֶה, אַחֲרֵי עֶשֶׂר שָׁנִים, זֶה קְצָת מַתְחִיל לְהַזְכִּיר מַסַּע צְלָב.
בַּדֶּרֶךְ הַזּוֹ, אֵין צֹרֶךְ לְהַמְתִּין אַלְפַּיִם וַחֲמֵשׁ-מֵאוֹת שָׁנָה, כְּמוֹ הַשָּׁנִים שֶׁחָלְפוּ מֵאָז נִרְצַח גְּדַלְיָה בֶּן אַחִיקַם. בַּדֶּרֶךְ הַזּוֹ, לֹא יַחְלְפוּ עֶשְׂרִים, שְׁלוֹשִׁים שָׁנָה, וְכָל הָעִנְיָן עָלוּל לְהִישָּׁכַח. הוּא יִוָּתֵר רַק בְּזִכְרוֹנָם שֶׁל מִי שֶׁחָווּ אֶת הַלַּיְלָה הַהוּא אִישִׁית; אֲבָל לֹא יֵחָרֵט בְּזִכְרוֹנָם שֶׁל יְלָדֵינוּ וּנְכָדֵינוּ.

וְהַמּוֹרֶשֶׁת הַמְּדֻבֶּרֶת? הִיא לֹא תּוֹתִיר חוֹתָם גָּדוֹל יוֹתֵר מִמּוֹרַשְׁתָּם הָרוּחָנִית (הַמַּרְשִׁימָה לֹא פָּחוֹת) שֶׁל מַנְהִיגִים פּוֹלִיטִיִּים אֲחֵרִים, אֲשֶׁר הָלְכוּ לְעוֹלָמָם כְּדֶרֶךְ כָּל בָּשָׂר, (וְלֹא מִכַּדּוּרָיו שֶׁל מִתְנַקֵּשׁ).
וְלִקְחוֹ הַמּוּסָרִי שֶׁל הַלַּיְלָה הַהוּא יִמּוֹג אַף הוּא, וְלֹא גְּדַלְיָה בֶּן אַחִיקַם מוֹדֶרְנִי יִהְיֶה לָנוּ, (כְּתַמְרוּר אַזְהָרָה שֶׁיַּרְתִּיעַ אוֹתָנוּ מִלִּדְהֹר אֱלֵי "תְּהוֹם מִלְחֲמוֹת אַחִים"), כִּי אִם הֶעָרַת אַגַּב, בַּהִיסְטוֹרְיָה הַיְּהוּדִית וְהַיִּשְׂרְאֵלִית.

הַאִם זֹאת אָנוּ מְאַחֲלִים לְעַצְמֵנוּ? לַדּוֹרוֹת הַבָּאִים? מוֹרַשְׁתּוֹ שֶׁל יִצְחָק רַבִּין הַחַי, הָאֲמִתִּי, זֶה שֶׁהִתְהַלֵּךְ בֵּינֵינוּ, (גַּם כָּאן, בַּבַּיִת הַזֶּה) וְשֶׁאוֹתוֹ אָנוּ זוֹכְרִים - כְּתוּבָה כְּבָר מִזְּמַן: בְּדִבְרֵי יְמֵי הפלמ"ח, בְּתוֹלְדוֹת צה"ל, בַּהִיסְטוֹרְיָה הַצִּבּוּרִית הַיִּשְׂרְאֵלִית וְעַל לֵב מִי שֶׁהִכִּירוּ, הֶעֱרִיכוּ, וַאֲפִלּוּ אָהֲבוּ אוֹתוֹ, (אַף אִם חָלְקוּ עָלָיו). מוֹרַשְׁתּוֹ כְּתוּבָה כְּבָר - לֹא כִּי הוּא נִרְצַח; אֶלָּא מִשּׁוּם שֶׁכָּתַב אוֹתָהּ בְּמַעֲשָׂיו, בַּהִיסְטוֹרְיָה שֶׁחוֹלֵל בְּמוֹ יָדָיו, עוֹד בְּחַיָּיו.




אֲבָל לֹא בִּגְלַל מוֹרֶשֶׁת זוֹ אָנוּ מְכֻנָּסִים כָּאן הַיּוֹם, זוֹ הַשָּׁנָה הָעֲשִׂירִית, אֶלָּא בִּגְלַל הָרֶצַח:
- בִּגְלַל הַזַּעֲזוּעַ שֶׁלֹּא מַרְפֶּה;
- בִּגְלַל הַחֶרְפָּה שֶׁהֵמִיט הָרוֹצֵחַ עַל כֻּלָּנוּ;
- בִּגְלַל הָאֲוִירָה שֶׁקָּדְמָה לָרֶצַח;
- בִּגְלַל הַתְּחוּשָׁה שֶׁיָּכֹלְנוּ לִמְנֹעַ אֶת הָרֶצַח;
- וּבִגְלַל שֶׁאֵינֶנּוּ בְּטוּחִים שֶׁנּוּכַל לַעֲמֹד בְּרֶצַח נוֹסָף.

עֶשֶׂר שָׁנִים אַחֲרֵי, וְרַק לִפְנֵי שָׁבוּעוֹת אֲחָדִים הָיִינוּ קְרוֹבִים, שׁוּב (כָּךְ חַשְׁנוּ, לְפָחוֹת), לִשְׁפִיכוּת דָּמִים נוֹסֶפֶת בְּתוֹכֵנוּ, אֲשֶׁר -תּוֹדָה לָאֵל - נִמְנְעָה לְבַסּוֹף.
אֲנִי מְשֻׁכְנָע (דַּוְקָא כְּמִי שֶׁחָרַד חֲרָדָה אֲמִתִּית מִפְּנֵי שְׁפִיכוּת דָּמִים, וְנִתְבַּדָּה, בָּרוּך הַשֵׁם) - כִּי לִקְחוֹ מּוּסָרִי הַמְּהַדְהֵד שֶׁל ה-4 בְּנוֹבֶמְבֶּר 1995 (כְּלֶקַח שֶׁהַכֹּל שֻׁתָּפִים לוֹ, וְהַכֹּל מְקַבְּלִים אוֹתוֹ עֲלֵיהֶם), הָיָה נָחוּץ לָנוּ לִפְנֵי שָׁבוּעוֹת אֲחָדִים, הוּא נָחוּץ לָנוּ הַיּוֹם, וְהוּא יִהְיֶה נָחוּץ לָנוּ לְדֹרוֹת.

אֲבָל, עֶשֶׂר שָׁנִים אַחֲרֵי - הוֹלֵךְ וּמִתְבָּרֵר, לַאֲסוֹנֵנוּ, כִּי הַלֶּקַח הַמּוּסָרִי טֶרֶם הֻפְנַם; וְתַמְרוּר הָאַזְהָרָה עַדֲיִין לֹא נִקְבַּע בַּתּוֹדָעָה; וְרֶצַח רַבִּין - (אוֹתוֹ צֶמֶד מִלִּים בִּלְתִּי אֶפְשָׁרִי, שֶׁנִּרְאֶה כְּאִלּוּ כְּבָר הִתְרַגַּלְנוּ אֵלָיו) - צריך שייחרט כְּסֵמֶל, צריך שיוטבע כְּמִיתוֹס כְּלָל יִשְׂרְאֵלִי - וְאוֹי לְכֻלָּנוּ, יָמִין וּשְׂמֹאל, אִם יִהְיֶה נַחֲלָתוֹ הַפְּרָטִית שֶׁל זֶרֶם פּוֹלִיטִי מְסֻיָּם.
זוֹ חוֹבָתֵנוּ כְּלַפֵּי הַמְּדִינָה.
זוֹ חוֹבָתֵנוּ כְּלַפֵּי יִצְחָק רַבִּין.

תאריך:  14/11/2005   |   עודכן:  14/11/2005
ראובן ריבלין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כידוע, החל מתחילת שנת 2006 אסר המפקח על הבנקים לאפשר ללקוחות הבנק להיות ביתרת חובה שאינה מוסדרת במסגרת אשראי.
14/11/2005  |  עו"ד אבי זילברפלד  |   מאמרים
מטרתם של הממשלה והכנסת, בחקיקת החוק הידוע כ"חוק בכר" היתה לכאורה להפקיע את המונופול של הבנקים בשוק ההון. אבל, במודע או שלא במודע, לא השיג חוק זה דבר: המונופול נשאר, רק שהוא עובר במהירות מ-5 בנקים ל-4 חברות ביטוח. זאת ועוד, הביקורת על חברות הביטוח עלובה, ביחס לביקורת על הבנקים, כפי שנראה בהמשך.
14/11/2005  |  אלעזר לוין   |   מאמרים
בבוקר הוא יוסי, בערב הוא יוסוף ( האות ו' מנוקדת - פעמיים - בשורוק, השם כולו מוטעם במלעיל).
14/11/2005  |  אברהם שרון  |   מאמרים
הנושא של מינוי שופטים ובמיוחד לבית המשפט העליון נמצא במחלוקת משפטית וציבורית זה שנים. כבר נכתב רבות על הצורך בשינויים בוועדה למינוי שופטים, על ייצוגיות של זרמים ודעות שונות הן בוועדה והן בבית המשפט העליון.
13/11/2005  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
מירי, רותם ועומר יקרים
13/11/2005  |  עו"ד יראון פסטינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il