בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
איך התחבורה הציבורית הרוויחה בגדול מפינוי שדה דב
|
אם נצרף לקו הירוק גם את הקו הסגול שהעבודות עליו החלו בעצם ימים אלה, ועתיד לחבר את "מערב תל אביב" עם "השכונות המזרחיות", דוגמת התקווה וכפר שלם, יהפכו קווי הרכבת הקלה שיקודמו בשנים הקרובות ל"מנוע נדל"ני" מהמעלה הראשונה
|
שדה דב [צילום: משה שי, פלאש 90]
|
|
|
|
|
זה היה כמו לחפש את האור מתחת לפנס. כל העולם ואשתו התמקדו בשאלה הרת הגורל "האם שדה דב יתפנה או לא", כשמצד אחד עומדים מצדדי השארת השדה על-כנו, ובראשם ראשי עיריות תל אביב ואילת, ומצד שני עומדים בעלי הקרקע ומשרדי עורכי הדין המייצגים אותם, שזעקו חמס על אובדן עשרות מיליארדים למשק הישראלי ו-16 אלף יחידות דיור שייבנו במתחם שיתפנה. אולם, לטעמי, ודווקא כמי שמתמחה בשיווק נדל"ן, הבשורה הטובה ביותר הייתה הצלת הקו הירוק של הרכבת הקלה, קו, שחלקו הצפוני לפחות, לא יכול היה בשום פנים ואופן להיות מקודם, לולא פינוי השדה. הקו היה פשוט נעצר אי-שם מצפון לנחל הירקון, סביב שכונת כוכב הצפון, זאת משום ששדה דב היה חוסם אותו פיזית. כעת, העתק השדה, יאפשר לא רק בנייה של אותן יחידות דיור, אלא גם המשך הקו אל היעד הסופי, גבול תל אביב-הרצליה. מטבע הדברים תשומת הלב מוקדשת בשנים האחרונות לקו האדום שעתיד לחבר את בת-ים, יפו, תל אביב, רמת גן, בני ברק בואכה פתח תקוה. אולם חשיבותו של הקו הירוק, דרום-צפון, שעתיד לחבר את דרום המטרופולין התל אביבי עם הצפון, גדולה אף יותר, הן אורבנית, הן תחבורתית, הן כלכלית והן חברתית. קו זה עתיד ליצור ממשק הרבה יותר מהיר, ובכך גם להקטין את הקיטוב שנוצר במהלך השנים בין "הצפון העשיר" לבין "הדרום העני". בכלל, אם נצרף לקו הירוק גם את הקו הסגול שהעבודות עליו החלו בעצם ימים אלה, ועתיד לחבר את "מערב תל אביב" עם "השכונות המזרחיות", דוגמת התקווה וכפר שלם, יהפכו קווי הרכבת הקלה שיקודמו בשנים הקרובות ל"מנוע נדל"ני" מהמעלה הראשונה. בדיקה שערכנו בערים גדולות אחרות בעולם הרחב, דוגמת ניו-יורק, לונדון, פריז ועוד, מצאה כי הרכבות התחתיות (מה שמכונה אצלנו "רכבת קלה") תרמו מאוד לאיזון אורבני, כלכלי, חברתי ותודעתי בין אזורים אמידים לאזורים עניים, שלא לדבר על חיבור הרבה יותר אפקטיבי בין ה"דאון טאון" לבין הפרברים. אינטרס ציבורי מובהק וזה עוד לא הכל: כפיצוי לאותם אילתים שניזוקו כתוצאה מפינוי שדה דב, החליטה הממשלה להוסיף תקציבים משמעותיים לתחבורה ציבורית, דוגמת שאטלים מהעיר אילת לנמל התעופה רמון, שאטלים מנתב"ג למוסדות הרפואיים בתל אביב וגוש-דן, שלא לדבר על העובדה שבתוך ה-400 מיליון שקלים תקציבים נוספים שהממשלה מייעדת לאילת, ישנם גם לא מעט תקציבים לשדרוג התחבורה בתוך העיר וממנה. מבחינה זו, אכן, אני רואה בפינוי שדה דב תקדים חשוב בו המדינה העניקה, בצדק רב, קדימות עליונה לאינטרס הציבורי המובהק, כלומר הרבה יותר דירות ותחבורה ציבורית טובה הרבה יותר, הן לאילתים והן לתל אביבים ותושבי גוש-דן, כך שבסופו של דבר "מעז יצא מתוק". בכך יש, ללא ספק, תקדים חשוב מאוד וממש לא אופייני להיסטוריה הנדל"נית ותחבורתית של מדינת ישראל. אין זה סוד, למשל, שתוכניות להקמת רכבת תחתית כבר היו בתל אביב של שנות ה-70 וה-80, אולם תמיד נדחקו הצידה בשל צרכי השעה. הפעם צרכי השעה נדחו הצידה מול צרכים עתידיים אסטרטגיים. מבחינה זו איני רואה כל הבדל בין התושבים האמידים שיאכלסו מן הסתם את הגוש הגדול (זאת למרות שחלק מהדירות מוגדרות שם כ"דיור בר-השגה") לבין תושבי חולון, דרום תל אביב או יפו, שייהנו במידה שווה מתחבורה ציבורית מודרנית ואיכותית. מבחינה זו ראוי היה, לטעמי, להדגיש בתקשורת ובציבור הישראלי לא רק את הכך וכך יחידות דיור וחדרי מלון שייבנו על השדה שיתפנה, אלא גם, ובעיקר, את "נס הקו הירוק", שאני מקווה שיהווה סימן לבאות להתייחסות מקבלי ההחלטות לתחבורה בכלל ותחבורה ציבורית בפרט. אמן ואמן!
|
|
הכותבת הינה מנכ"ל פייב סטארס, אסטרטגיית שיווק פרויקטים.
|
|
תאריך:
|
04/07/2019
|
|
|
עודכן:
|
04/07/2019
|
|
פעת גרתי-אלון
|
איך התחבורה הציבורית הרוויחה בגדול מפינוי שדה דב
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
תושבת הגוש הגדול
|
6/07/19 10:35
|
|
|
|
באום
|
7/07/19 02:41
|
|
לפני העדה האתיופית נפתחות שתי דרכים; יש לפניה שני אופקים: דרך אחת - תוך טיפוח המסכנות, מלינה וקיטורים על אפליה בגלל צבע עורם לדרוש לעצמם יחס מיוחד; בנוסף להטבות והסיוע המיוחד והאפליה המתקנת שכבר קיימים - לדרוש הטבות נוספות, מכסות, הקלות.
|
|
|
החלטתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, בעידודו ובברכתו של ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, לקדם את תא"ל עופר וינטר מעמדת ההקפאה שאליה הושלך על-ידי הרמטכ"ל הקודם איזנקוט, לאחד התפקידים המשמעותיים ביותר בחוד החנית של צה"ל – מפקד אוגדה 98 המובחרת – יש בה משום סטירת לחי לקודמו, שבימיו הגיע מספר חובשי הכיפות במטכ"ל לאפס.
|
|
|
בסוף השבוע שעבר מחמוד עביד, תושב עיסאוויה בן 20, נורה למוות מירי של איש כוחות הביטחון, שעמד במרחק של כ-40 מטר ממחמוד עביד. איש הביטחון מצא לנכון, שהדרך הקלה והבטוחה היא ללחוץ על ההדק ולא לנקוט בשום דרך אחרת, אם לדעתו מחמוד עביד ביצע מעשה שאין לעשותו.
|
|
|
פרץ יוכל לשת"פ פעולה עם ברק (אולי) ועם כחול לבן (אולי), אלא שבתוכה מתרוצץ אחד, יאיר לפיד, כענבל בתוך פעמון גדול, הזוֹג שם הוא מקיש את עצמו לדעת, לכל עבר, ומשמיע צלילים הזויים, בלתי צפויים, חדשים לבקרים לא ברור לאן הוא עשוי/עלול לגרור את כחול לבן בעתיד
|
|
|
כל מי שעושה עסקת נדל"ן יודע, שבכל הנוגע להיבטי מיסוי המקרקעין - מס שבח ומס רכישה - יש לבחון לעומק את חבות המס והפטורים. כדי להימנע מטעות בכדאיות העסקה, נכון לבצע את הבדיקות הללו לפני חתימת חוזה המכר, אולם מעטים מאלו המבצעים עסקות נותנים את הדעת לגבי סוגיית התשלומים לרשויות המקומיות. במקרים אלו, נוכח ניסוח לא ברור או לא מקצועי של סעיפי החוזה, נוצרים לא מעט עימותים בין מוכרי נכסים לבין הרשויות המקומיות, וגם בין הצדדים לעסקה.
|
|
|
|