|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

בונים הנהגה או בונים עם?

פרשת צו סו עד משה, העם היה משועבד וכאמור, פעולתו הראשונה כמנהיג היתה לשחרר את העם מכבלי השיעבוד. לעומת זאת, דוד התחיל למלוך כאשר העם כולו היה בארצו ולכאורה במצב בו לא היה שיעבוד. משה הוא המנהיג הראשון והוא המודל, לפי זה יש לברר, מה היתה משימתו הראשונה של דוד כמלך, והיכן היתה שם גאולה משיעבוד?
06/04/2006  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

הפנמנו כבר את תוצאות הבחירות לכנסת ה- 17, וכעת הזמן, למי שזה מעניין אותו כמובן, לעקוב אחר המהלכים להרכבת הממשלה.
הרכבת ממשלה, זה אומר לבנות קבוצה שתפקידה יהיה להנהיג את העם. דומה כי זהותו של ראש קבוצת ההנהגה, כבר מוסכמת על כולם; בין אם מרוצים מכך ובין אם לאו, הוא עומד בראש המפלגה שזכתה במרב הקולות, ועובדה זו מקנה לו את הזכות להרכיב את קבוצת ההנהגה ולעמוד בראשה.

בימים אלו של ערב חג הפסח, מן הראוי לברר מהי מנהיגות; מהו עם שאותו יש להנהיג, כיצד הוא נוצר ומה אמורה מנהיגות אמיתית להעניק לעם. לא בטוח שנספיק לברר הכל כאן ועכשיו, אז אולי יהיו המשכים.

ומה הקשר לחג הפסח? ובכן זהו החג בו נולדנו כעם, עם ישראל, ואת תהליך ההולדה הוביל מי שמאז ועד בכלל נחשב למופת של מנהיג, משה רבנו. חוץ מזה, הרי אצלנו משתדלים להרכיב את קבוצת ההנהגה במהלך חודש ניסן, בו חל חג הפסח.

ראש חודש ניסן הוא ראש השנה למלכים (מסכת ראש השנה א') והחודש עצמו שייך לשבט יהודה שהוא שבט המלכות בעם ישראל.

נקדים ונומר כי מנהיג בשר ודם, כאשר הוא מנהיג אמיתי, הוא מייצג את המנהיג העליון, את הקב"ה. דבר זה נלמד מן הפסוק (דברים יז): שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ. על זה אומר הזוהר: שׂוֹם, לעילא; תָּשִׂים, לתתא.

לא פשוט לייצג את האין סוף בכבודו ובעצמו; בשביל זה צריכים להיות עניו מכל האדם כמשה או בתודעת שפלות עצמית כדוד. אחרת זה לא יכול להצליח; אחרת, המנהיג חווה את עצמו; הוא לוקח לעצמו את תפקיד האלוקים ובכך מוביל את עצמו ואת עמו לחורבן ר"ל.

בעצם, בשביל מה צריכים בכלל מנהיג? במלים אחרות, מהם תפקידיו של המנהיג על-פי תורת ישראל?

כידוע, הפעולה הראשונה של משה כמנהיג היתה להעלות אותנו ממצרים, לגאול אותנו מבית האסורים. מכאן שתפקידו הראשון של מנהיג הוא להבטיח את חופש הכלל, את שיחרור העם מכבלי השיעבוד.
בהמשך למדים מהנהגתו של משה רבנו, כי בתוך החופש של הכלל על המנהיג להבטיח את חופש הפרט, גם כאשר אותו פרט יוצא נגדו אישית. את זה אגב, רואים ברור גם אצל דוד המלך. כל עוד הפרט אינו נוטל לעצמו את החופש לפגוע בַּכְּלָל או בזולת כלשהו, החופש שלו נשמר גם אם הרשה לעצמו לפגוע במנהיג עצמו. אבל זה רק במאמר מוסגר.

בשלב הבא, לאחר השיחרור מכבלי השיעבוד, המנהיג דואג לצרכי הקיום של עמו; הוא אחראי לפרנסה גשמית כפשוטה. שלכל אחד ואחת יהיה מספיק מזון, מים, וגם מקום לגור. הוא אחראי גם לספק את צרכי הבריאות והרפואה של העם.

כמובן, הכוונה לבנות מערכות מתאימות שיספקו צרכים אלו, והכל בהשתתפות מלאה של העם. אין הכוונה לספק מזון או שירותי רפואה חינם, אלא לאפשר לכל אחד פרנסה טובה כך שיוכל לרכוש שירותים אלו ואחרים בהתאם לצרכיו.

זה מצד המנהיג; ומה מצד העם? בכלל, מהו עם? על יסוד המבואר בחסידות, הסברנו פעם כי עם זה מלשון עמימות; כמו גחלים עוממות. כל מה שהעם רוצה זה שיאפשרו לו לנהל את חיי היומיום שלו בשלווה מקסימלית; לא ממש מתעניינים בפוליטיקה גבוהה.
את הפוליטיקה הגבוהה שמחים להשאיר לאלה שנמצאים שם למעלה; הבעיה היא, שעמימות העם עלולה לטשטש את חוש הראיה של המנהיגים והם מפסיקים לראות את צרכי העם.

אצל משה רבנו רואים ברור כי הוא והעם זה היינו הך; משה זה העם והעם זה משה. גם אצל דוד ואצל כל מנהיג אמיתי, ניתן לראות זהות דומה. זה כמו שהראש שונה מכל הגוף; היד אינה מרגישה את הראש, אבל נשמעת להוראותיו מיידית. הראש אינו כפוף ליד, אבל הוא חש מיידית כל מה שקורה אתה. כך גם המנהיג ביחס לעם.
אחדות של עם יש לשמר

עד משה, העם היה משועבד וכאמור, פעולתו הראשונה כמנהיג היתה לשחרר את העם מכבלי השיעבוד. לעומת זאת, דוד התחיל למלוך כאשר העם כולו היה בארצו ולכאורה במצב בו לא היה שיעבוד. משה הוא המנהיג הראשון והוא המודל, לפי זה יש לברר, מה היתה משימתו הראשונה של דוד כמלך, והיכן היתה שם גאולה משיעבוד?

ובכן, אם נתעלם ממלכות שאול שנגמרה מהר ולא כל כך טוב, עד דוד היו בארץ שנים עשר שבטים; לא היתה אפילו הנהגה מרכזית לכל שבט; (שופטים כא) בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה:

והעמים השכנים, שוב ושוב חגגו על היהודים הפראיירים. מדי פעם קם מנהיג שהושיע את השבט העשוק ולעתים קיבל סיוע משבט שכן, אבל הנהגה קבועה – לא היתה. אין פלא שהתגלעו גם מלחמות בין השבטים האחים.

משימתו הראשונה של דוד אם כן, היתה איחוד שנים עשר השבטים לעם אחד; הוא עושה זאת בהצלחה גדולה תוך שהוא מנהל מלחמות קשות ומכה כל מי שמתנכל ליהודים או לרכושם.

מסתבר שפירוד הוא בסך-הכל סוג של שיעבוד. לא בהכרח שיעבוד פיזי לעם זר, אבל בהחלט שיעבוד מנטלי; שעל כן משימתו הראשונה של דוד היתה לאחד אותנו לעם אחד, כנ"ל.

לא פשוט לשמר אחדות; נטיית האדם הפרטי לאנוכיות היא מן המפורסמות שאינן צריכות ראיה, ודיברנו על זה לא פעם, עם ראיות. מנהיג אמיתי, חושב לא רק על עצמו ולא רק על דורו; מנהיג אמיתי יוצר מנגנון שישמר את האחדות לדורות. איזה מנגנון אחדותי יצרו שתי דמויות המופת הנ"ל?

ובכן, דוד קבע את ירושלים שלא נתחלקה לשבטים, כעיר הבירה של ממלכתו וכך איפשר לכל יהודי להרגיש בבית בעיר הבירה. זה לא הספיק והוא שאף לבנות בירושלים את בית המקדש כמרכז רוחני משותף. מהלך זה הושלם רק בימי שלמה בנו, אבל את התשתית הניח דוד.

משה בנה את המשכן לאותה תכלית.

פרשת השבוע שלנו, כל כולה מוקדשת לפירוט מדוקדק של עבודת הקורבנות השונים במשכן, ובבית המקדש שנבנה מאוחר יותר.
כבר בפסוק הראשון שלאחר הכותרת, יש רמז לעובדה שתכלית העבודה במשכן היא לשמר את אחדות העם:

(ויקרא ו) ב צַו אֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-בָּנָיו לֵאמֹר, זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה: הִוא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה עַל-הַמִּזְבֵּחַ כָּל-הַלַּיְלָה, עַד-הַבֹּקֶר, וְאֵשׁ הַמִּזְבֵּחַ, תּוּקַד בּוֹ.

עַל מוֹקְדָה, ראשי תיבות עם. אפשר היה בהחלט לכתוב על האש על המזבח וכו', אלא שבחרה התורה להשתמש בראשי תיבות אלו, להורות את הדרך לשימור האחדות.

לא די בפעולה חד פעמית, גדולה ככל שתהיה; לא רק בעת שהכל מואר וברור שומרים על אחדות; גם בלילה הארוך של הגלות הנוראה, משמרים את אש האחדות.

עוד פעמיים בפרשה מופיעה המילה עם בראשי תיבות; בפרק ו, יד: עַל-מַחֲבַת, בַּשֶּׁמֶן תֵּעָשֶׂה, ובפרק ז, לד: לְחָק-עוֹלָם, מֵאֵת, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. בשניהם מדובר בעבודת הכהן; בראשון קרבן מנחה פרטי של הכהן כהכשרה לייצוג העם; בשני, החלק שמקבל הכהן לפרנסתו מקרבן השְלָמים שמקריב פרט כלשהו מהעם.

נו, מישהו מתנדב לערוך השוואה של האמור לעיל עם מה שקורה אצלנו? הזדהות שיכבת המנהיגות עם העם, גאולה משיעבוד, חתירה לאחדות; למרבה הצער, דומה כי כבר אין אפילו מי שטוען כי לכך חותרים אלה המתיימרים להנהיגנו.

את הפטרת השבוע קבעו לנו חז"ל מספר ירמיהו (פרק ז); הנה כמה פסוקים רק כדי שנבין כי לא אנחנו הראשונים לחשוב על המסר הזה בפרשתנו:

כא כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל: עֹלוֹתֵיכֶם סְפוּ עַל-זִבְחֵיכֶם, וְאִכְלוּ בָשָׂר. כב כִּי לֹא-דִבַּרְתִּי אֶת-אֲבוֹתֵיכֶם, וְלֹא צִוִּיתִים, בְּיוֹם הוֹצִיאִי אוֹתָם, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם--עַל-דִּבְרֵי עוֹלָה, וָזָבַח. כג כִּי אִם-אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה צִוִּיתִי אוֹתָם לֵאמֹר, שִׁמְעוּ בְקוֹלִי--וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹקִים, וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי לְעָם; וַהֲלַכְתֶּם, בְּכָל-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אֶתְכֶם, לְמַעַן, יִיטַב לָכֶם.

כאשר נבחר להיות עמו של ה', או אז נזכה להתגלות המנהיג שכל עניינו הוא לייצג את ה' ולעשות טוב בעולם, את המלך המשיח.
נו, ואז בלי ספק יהיה רק טוב ליהודים וגם לכל האחרים.

תאריך:  06/04/2006   |   עודכן:  07/04/2006
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"עשה לך רב". הנוסחה המקובלת בתחום זה, במגזר הדתי והלאומי כנראה מתחילה לאכזב. בחר לך רב, בעל ידע, רצוי גדול בתורה ובפוסקים ובמיוחד איש נקי כפיים ובר לבב.
06/04/2006  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
תוצאות הבחירות לגבי האיחוד הלאומי מאכזבות, מעיקות, ולא מפתיעות. אומנם כוחו האלקטורלי כמעט נשמר ובכל זאת... לאחר האירוע הנורא של עקירת ישובים יהודים בא"י והחורבן שטרם עוכל, הקולות והמראות שלא נשכחו, הייתכן שאפילו מנדט אחד או שניים לא היה בעם הזה בעבורם, היכן ההזדהות, האהדה, החמלה על א"י הנשדדת, על בניה העקורים?
06/04/2006  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
יש סיכויים טובים שהכנסת תשבות לתקופות ארוכות בנוסף לפגרות המתוכננות, היות ובממשלה ישב בתפקיד בכיר מר עמיר פרץ, שידוע כאדם שדואג לעובדים.
06/04/2006  |  מאיר גז  |   מאמרים
מעשה שהיה - כך היה: מדובר בגן אירועים (פרדס גן חיים) הפועל בשטח המיועד על-פי תוכנית המתאר המחוזית התקפה (תמ"מ 3/21) ל"נוף כפרי פתוח" ומוגדר כ"ארץ הפרדסים" בתוכנית האב של המועצה המקומית דרום השרון.
06/04/2006  |  עו"ד עפר טויסטר  |   מאמרים
כשהלכתי ל'לא על זמירים' של תיאטרון באר שבע ידעתי שמדובר במחזה של טנסי ויליאמס ותו לא. זה לכשעצמו הספיק כדי לגרור אותי בליל סגריר לתיאטרון 'יהלום' ברמת גן. טנסי ויליאמס, מגדולי המחזאים המודרנים, אחראי לכמה מנכסי צאן ברזל של הדרמטורגיה העולמית: 'חשמלית ושמה תשוקה', 'חתולה על גג פח לוהט' ו'ביבר הזכוכית'. כולנו זוכרים את הזעקה המצמיתה של מרלון ברנדו ב'חשמלית': 'סטלה! סטלה!' שנכנסה לפנתיאון הקולנוע.
06/04/2006  |  שוש מיימון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il