|   15:07:40
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  איילת צור  

  איילת צור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
שלושה מעגלים של בנייה [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

מטרו בתחתית שיתוף הציבור

מן הראוי לשתף את הציבור בתוכנית המתאר הארצית לתגבור הבנייה סביב תחנות המטרו בגוש-דן, ולא להותירו לשלב ההשגות על התוכניות המפורטות
06/02/2023  |   צבי שוב, איילת צור, איילת צור   |   מאמרים   |   תגובות

עקרון יסוד הוא שאין פוגעים בזכותו של אדם מבלי לשמוע אותו תחילה.
תוכנית המתאר הארצית תמ"א/70, העוסקת בהעצמת זכויות באזורים הקרובים לתחנות המטרו והדיפו, פורסמה להערות הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה, שרשאיות להעבירה להתייחסות הוועדות המקומיות עד 26.2.23. התוכנית מסדירה את העצמת זכויות הבנייה באזורי ביקוש מרכזיים לאורך תחנות המטרו. להחלטה בדבר קביעת גבולות מתחמי העצמת זכויות בנייה, משמעויות כלכליות וקנייניות עצומות.

לפי החוק, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה רשאית להורות על פרסום תוכניות להערות הציבור, בוודאי כשמדובר בתוכנית כה חשובה, היורדת לרמת תכנון ספציפית. אך המועצה הארצית בחרה שלא לעשות כן. כך קורה שלבעלי הקרקעות בסביבות התחנות והדיפו, לבעלי עניין אחרים, לגופים מקצועיים ולארגונים רלוונטיים - אין כל זכות להגיש התנגדות לתוכנית חשובה זו. במאמר זה נעמוד תחילה על חשיבות שיתוף הציבור בקבלת החלטות תכנוניות, נעקוב אחר התפתחות הליכי שיתוף הציבור בעולם ובישראל, נסביר מהי התוכנית ונבהיר מדוע צריך לדעתנו לאפשר לציבור להגיש השגות לתוכנית זו.

דומה כי כיום אין צורך להכביר במילים באשר לחשיבות שיתוף הציבור בהליכים התכנוניים, אך לא תמיד נתפסו הליכי התכנון ככאלה. התפישה בעולם לגבי חשיבות שיתוף הציבור בהליכים תכנוניים השתנתה מקצה לקצה. במחצית הראשונה של המאה ה-20 נתפסו הליכי התכנון כתהליך מקצועי ורציונלי, אשר קודם על-ידי גופים בעלי ידע מקצועי, אשר יודעים טוב יותר מהציבור "מה טוב בשבילו" ולכן שיתוף הציבור בהליכי התכנון היה מינימלי. עם זאת, גם בתנאים אלו נשמרה זכותם של בעלי הזכויות במקרקעין לטעון כנגד פגיעה בזכויותיהם הקנייניות. במחצית השנייה של המאה ה-20 השתנתה הגישה וההליך התכנוני הוכר כתהליך שצומח מלמטה, "מהשטח" ומהתושבים, ולא כ"מונחת" מהמוסד התכנוני. לקראת סוף המאה ה-20 הוכר התכנון כתוצר של תהליך הכולל תקשורת, למידה, דיון ושיתוף פעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים והתחדד הצורך בשיתוף הציבור במסגרת ההליך התכנוני.

בישראל שיתוף הציבור במסגרת הליכי התכנון נערך בשתי דרכים פורמליות. האחת: באמצעות נציגי ציבור במוסדות התכנון, האמורים לייצג אינטרסים שונים בקבלת ההחלטות שמוסד התכנון מוסמך לקבל. השנייה: הליך ההתנגדויות לתוכנית. זהו מנגנון חוקי מחייב ליידוע הציבור הרחב בנוגע לתוכניות העומדות לדיון, מתן אפשרות לציבור להגיש התנגדויות בכתב לתוכנית ולטעון בעל-פה נגדה, וחובת מוסד התכנון לנמק את החלטתו ביחס להתנגדויות לתוכנית. הסדר זה מפורט בחוק, בתקנות ואף בנהלים מחייבים שגזרו על עצמם מוסדות התכנון בדרגים השונים.

הליך הגשת התנגדות לתוכנית על-ידי הציבור מתקיים בתוכניות מתאר בדרג המחוזי והמקומי ובתוכניות מתאר ארציות מפורטות (כלומר - כאלו שניתן להוציא מכוחן היתרים). הציבור אינו רשאי להגיש התנגדות לתוכניות מתאר ארציות שאינן מפורטות למועצה הארצית לתכנון ולבנייה, באופן המונע שיתוף אמיתי שלו בגיבוש התוכנית לפני פרסומה לאישור בגרסתה הסופית. הטעם לכך הוא שתוכנית מתאר ארצית כוללת הוראות והנחיות כלליות, וממילא נדרשת הכנה של תוכנית נוספת בדרג נמוך יותר, המתייחסת לאזור ספציפי ועליה יהיה רשאי הציבור להגיש התנגדות. באופן זה שיתוף הציבור מתבצע, אולם רק בדרג התוכנית המחוזית או המקומית המפורטת ולא בדרג התוכנית הארצית.

לא משתפים בתוכניות מתאר ארציות

בבג"ץ 288/00 עלה לדיון העדר שיתוף הציבור בתוכניות מתאר ארציות. באותו מקרה דן בית המשפט בתוכנית הייעור תמ"א/22 וקבע, כי אין המדובר בפגיעה בשיתוף הציבור, בין היתר מאחר שלא ניתן להוציא היתרים מכוחה של תוכנית המתאר הארצית ויש להכין תוכניות מפורטות מכוחה לאזור ספציפי (להן רשאי הציבור להגיש התנגדויות). לדעת ביהמ"ש, תוכנית מתאר ארצית מתווה עקרונות כלליים, מתוך ידיעה ומטרה שהפירוט ייעשה בתוכנית מפורטת רשק תביא בחשבון את השיקולים הספציפיים לאזור עליו היא חלה.

בבג"ץ 5974/17 פסק ביהמ"ש העליון, כי המחוקק החליט שלא ניתן להגיש התנגדות או השגה לתוכניות מתאר ארציות. גישת המחוקק בהקשר זה היא שנדרשת מעורבות ציבורית פחותה באישורן של תוכניות מתאר ארציות, ואין להקיש בין מנגנון האישור שלהן לבין המנגנון החל על תוכניות מתאר אחרות. אומנם בשנים האחרונות ישנם מאמצים להגברת שיתוף הציבור בהליכי אישור תוכניות מתאר ארציות ויש לברך על כך, אך אין חובה חוקית לעשות כן.

מטרת תמ"א/70 היא להתוות את מדיניות התכנון והעצמת הפיתוח וההתחדשות העירונית סביב תחנות המטרו ומתחמי הדיפו המתוכננים, על-מנת לאפשר העצמת בנייה במתחמים אלו. מערכת המטרו כוללת שלושה קווים באורך כולל של 150 ק"מ ו-109 תחנות בתחומן של 24 רשויות, כולן באזור המטרופולין תל אביב. תמ"א/70 מגדירה שלושה אזורים סביב התחנות, בעצימות בנייה משתנה: מרחב הליבה - המרחב הציבורי המיידי הסמוך לתחנה; טבעת ראשונה - 300 מ' ממרכז התחנה (כולל מרחב הליבה); טבעת שניה - המרחב שבין הטבעת הראשונה לבין גבול התוכנית, 800-600 מ' מהתחנה. התמ"א מגדירה הוראות והנחיות ייחודיות לכל אחד מהמתחמים, בדגש על עוצמות בינוי מינימליות נדרשות גדולות יותר בטבעת הראשונה לעומת עוצמת בינוי נמוכה יותר בטבעת השנייה.

ההחלטה השגויה של המועצה הארצית

על-פי החלטת המועצה הארצית, כרקע להכנת התוכנית ייבחנו מרחב התחנות, לרבות תוכניות גובלות, לצד היבטים כלכליים ושמאיים. ואכן התוכנית שפורסמה להערות הוועדות המחוזיות, מתייחסת ספציפית למרחבי התחנות והדיפו, תוך התייחסות לנתונים הרלוונטיים לכל אחד מהם. למרות התכנון הספציפי והירידה לרזולוציות אזוריות, בולטת בהעדרה מהחלטת המועצה הארצית הוראה לקיים הליך שיתוף ציבור, באמצעות מתן אפשרות להגשת השגות.

אין מחלוקת שהעצמת זכויות הבנייה סביב התחנות היא נושא הראוי להיות מוסדר באמצעות תוכנית מתאר ארצית. עם זאת, הוראות התמ"א כוללות התייחסות ספציפית לתכנון באזורי התחנות והדיפו השונים ויורדת לרזולוצית תכנון איזורית, המאפיינת תוכניות מתאר מפורטות. מסיבה זו, ראוי היה לאפשר לציבור הרחב להגיש השגות. תמ"א/70 עתידה לקבוע את מוקדי העצמת הזכויות, גבולותיהם והיקפם ברזולוציה אזורית, באופן שבשלב הכנת התוכניות המפורטות, יהיה מאוחר מכדי לשנות את קביעותיה של התמ"א. כל זאת, כאמור, מבלי לאפשר לציבור המצוי בשטח להביע את דעתו ותוך העדר גמישות לתכנון במסגרת התוכניות המפורטות. תוכנית מתאר, היורדת לרזולוצית תכנון סביבת כל אחת מהתחנות והדיפו, מהווה למעשה תכנון מקומי מפורט, שאין כל הצדקה להסדירו באמצעות תוכנית מתאר ארצית, קל וחומר שעה שהציבור אינו רשאי להגיש לה השגות.

עמדה זו, לפיה תמ"א/70 כוללת הוראות מפורטות ונעדרת גמישות תכנונית לשלב התוכניות המפורטות, הובעה גם על-ידי הוועדות המחוזיות והמקומיות בדיון במועצה הארצית באוגוסט אשתקד. לדברי נציגיהן, התכנון המוצע בתמ"א מפורט מדי ויש צורך במתן גמישויות הרלוונטיות לצרכים הנקודתיים של כל תחנה ודיפו. בסיום הדיון החליטה המועצה הארצית להעביר את תמ"א/70 להערות הוועדות המחוזיות, אך נמנעה מלהורות על פרסומן להשגות הציבור.

אנו סבורים שזוהי החלטה שגויה. ראוי היה, ועדיין ניתן, שהמועצה הארצית תורה על פרסום להשגות הציבור של תוכנית חשובה זו, אשר לה משמעויות כלכליות וקנייניות עצומות. פרסום שכזה ראוי הן מההיבט העקרוני, שכן ראוי להתחשב בציבור המצוי בשטח בעת קבלת ההחלטות, והן מההיבט התכנוני, המחייב שיתוף הציבור שעה שמדובר בתכנון מפורט היורד לרזולוציות ספציפיות וחסר גמישות תכנוניות בשלב מאוחר יותר. כללית, ראוי לדעתנו להרחיב את הפרסום בעניין תוכניות מתאר ארציות, שכן כיום תכנון ארצי מגיע פעמים רבות לרזולציות מפורטות, ויש להן השפעה גם על היקף הפיצוי הניתן במקרים של תביעות ירידת ערך הקודמות להפקעה.


הכותבים הם ממשרד שוב ושות' העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  06/02/2023   |   עודכן:  06/02/2023
עו"ד צבי שוב, עו"ד איילת צור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצעת חוק שהציעו חברי כנסת משס מבקשת להוסיף את הכיתוב "בהשם אנו בוטחים", וזאת בדומה לכיתוב in god we trust המוטבע על השטרות בארצות הברית.
27/01/2023  |  עידן יוסף  |   מאמרים
לו היינו חיים בעולם אוטופי ואפשר היה לחזור לעבר ולשאול את ז׳בוטינסקי ובגין מה ההתייחסות שלהם לרפורמת לוין, סביר היה שהיינו מקבלים את אותה תשובה שהם נתנו בעבר והיא ש"יש שופטים בירושלים".
13/01/2023  |  אביגדור ליברמן  |   מאמרים
סעיפים 17 ו-19 לחוק מיסוי מקרקעין עוסקים ב"שווי המכירה ו"יום המכירה" וקובעים, כי "שווי המכירה" הוא שווי ביום המכירה של הזכות במקרקעין הנמכרת, ו"יום המכירה" לעניין חישוב השבח והמס הוא היום שבו נעשתה המכירה. לכאורה הגדרות החוק פשוטות ומובנות. אך בפועל, ישנן עסקות רבות בהן התמורה שתשולם מותנית בהתקיימות תנאים עתידיים כגון הגדלת זכויות הבנייה. במקרים כאלה מתעוררים מחלוקות בין הנישומים לבין רשות המיסים על-אודות "יום המכירה" ו"שווי המכירה".
מה שאנחנו רואים בימים האחרונים זה לא משא-ומתן קואליציוני, זו ביזה. ביזה של הקופה הציבורית, ביזה של הערכים הדמוקרטיים. ביזה שמבזה אותנו מול כל העולם.
26/12/2022  |  יאיר לפיד  |   מאמרים
לכולנו קורה שהלקוח מתקשר ואומר שהוא הגיע להסכמה על מכירה ועלינו להציע לו את מתווה העסקה הנכון: האם למכור את הפעילות או את המניות. לרוב, הרוכש מעדיף עסקת נכסים והמוכר מעדיף מכירת מניות. אולם, כפי שנראה, ניתן להגיע להסכמות על מתווה שיתאים לשני הצדדים.
18/12/2022  |  עו"ד אלדד נח  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
משה יעלון
משה יעלון
הטענה שלי היא כלפי ראשי המכינה, שהלכו והקצינו במהלך השנים (כמו רבים מהדתיים הלאומיים שהכרתי, גם במשפחתי)    דינת ישראל לא צריכה לממן מוסדות חינוך, שאינם מחנכים לדרך ממלכתית ברוח מגי...
דרור גרין
דרור גרין
אנדראש מזאי מאפשר לנו להתרחק מהטראומה, מבלי לשלול או לדחות אותה או להדחיק אותה, ומזכיר לנו שבכל רגע, גם ברגע שלפני מותנו, אנחנו חיים, ובכל רגע אנחנו יכולים למצוא אושר קטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il