|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

בחירות נכונות לתזונה בגיל ה-3

כדי לספק את כל הצרכים התזונתיים שלנו אנו צריכים לאכול באופן מגוון מכל קבוצות המזון מספר המנות המומלץ משתנה עם הגיל ותלוי גם ברמת הפעילות
21/05/2006  |     |   מאמרים   |   תגובות

מרגע הלידה מתחילה גם ההזדקנות. לאורך כל חיינו מתרחשים שינויים מתמידים המשפעים על גופינו, איברינו ומוחנו. שינויים טבעיים אלו משפיעים על תפקוד, בריאות ואיכות חיים מצד אחד, אך גם על התפתחות מחלות כרוניות מצד שני.

מערכות רבות כמו לב, ריאות, שריר, עצם, עיניים ומוח מאבדים או יורדים בחלק מיכולתם עם הגיל. יחד עם זאת, שינויים אלו הינם הדרגתיים ואנו יודעים היום יותר כיצד אנו יכולים להיערך כדי לזכות באיכות חיים בגילאים אילו.

שינויים אלו משפיעים גם על מצבנו התזונתי, אולם אנו יודעים גם שלאורחות חיים הכוללים תזונה, ופעילות גופנית יכולת להשפיע על התפתחות והתקדמות שינויים אלו. הבחירה בידנו. ולכן עולם התזונה הכיר כבר מזמן בצרכים התזונתיים המיוחדים לגיל השלישי עוד הרבה לפני שהיתה בכלל מפלגה.

ההמלצות התזונתיות לגיל השלישי מתייחסות לאוכלוסיה מעל גיל שבעים ולצרכים השונים שלהם לגבי אנרגיה שומן, סיבים תזונתיים ויטמינים ומינרלים שונים ועוד.

אולם לא צריך לחכות עד גיל שבעים כדי להחכים מתזונה נכונה. עקרונות אכילה נכונה מתאימים לגיל וגיל ולכל מצב. כדי לספק את כל הצרכים התזונתיים שלנו אנו צריכים לאכול באופן מגוון מכל קבוצות המזון: ירקות פרות, דגנים, קייטניות, מוצרי חלב, בשר ביצים ושמן. מספר המנות המומלץ משתנה עם הגיל ותלוי גם ברמת הפעילות. יחד עם זאת, עם הגיל יש נטייה לאכול אוכל קבוע, לבחור ולחזור לטעמים ידועים ומוכרים, להכין מזון למספר ימים. גיוון הוא גורם מצליח ולא רק לצעירים.

יכולת הגוף לקלוט מזון ולעבד אותו נעשית יותר איטית ופחות יעילה עם הגיל. לכן חשוב לאכול מזונות שהנם בעלי דחיסות תזונתית גבוהה כלומר כאלו המספקים פחות שומן וסוכר ויותר ויטמינים, מינרלים וסיבים. כלומר שכל מזון יתרום לגוף יותר מרק אנרגיה.

אז מה הם הבחירות הנכונות לתזונה בגיל השלישי?

להקפיד על שתיית נוזלים

מים ונוזלים אחרים הינם חיוניים למנוע התייבשות ועצירות. האוכלוסיה הקשישה הינה בסיכון יתר להתייבשות שכן בדרך-כלל שותה פחות הן בגלל ירידה בחוש הצמא והן בגלל הרצון להפחית את הצורך בדחיפות מתן השתן המתרחשת עם הגיל. ואולם במקביל יש גם אובדנם גדולים יותר של נוזלים בשל ירידה בתפקוד הכליות, תרופות משתנות ועוד. סיבות אלו הופכות את ההתייבשות לסיכון משמעותי בעיקר בקיץ הישראלי.

חשוב להקפיד לשתות 6-8 כוסות ביום של מים או נוזלים אחרים כמו מרק, תה, תה צמחים, מיץ סודה ועוד. לא לחכות שמנגנון הצמא המזדקן יאותת אלא לארגן משמעת נוזלים: לשתות עם האורחות ביניהם ואפילו להיעזר בתרופות כתזכורת לשתות כוס נוספת של נוזלים.

לבחור מזון עשיר בסיבים תזונתיים

סיבים תזונתיים הינם החלקים הגסים העוטפים בדרך-כלל ירקות, פירות, דגנים וקייטניות. יש להם כידוע תפקיד חשוב בתפקוד ובריאות מערכת העיכול. עצירות הינה בעיה שכיחה ביותר של מבוגרים וקשורה בירידה בתנועתיות המעי, בחוסר פעילות, תרופות שונות ועוד.

בחירה של מגוון מזונות עשירי בסיבים כמו ירקות ופירות עם הקליפה, לחם ומאפה מדגנים מלאים, אגוזים וקייטניות בשילוב עם שתייה ופעילות גופנית הינם מתכון גם לפעילות גופנית של המעי.

אנשים רבים בגיל השלישי מתקשים באכילת מזונת עשירים בסיבים הן בגלל בעיות שיניים והן בגלל עיכול איטי יותר הגורם לתחושת מלאות וגזים בזמן אכילה של מזונות עשירים בסבים. בישול ירקות ופירות בקליפתם אינו פוגע בכמות או בפעילות הסיבים אך הופך את העיכול נוח יותר. מיצים ורסקים טבעיים של ירקות ופירות יכולים גם הם לתרום לכמות הסיבים בתפריט. תוספת של סובין שיבולת שועל למרק, דייסה, קציצות ועוד הינה תרומה משמעותית ואפקטיבית לכמתו הסיבים בתפריט עם פחות חוסר נוחות בעיכול.

לאכול מזון עשיר בסידן

סידן וויטמין D הינם רכיבים החיוניים לשמירה על משק העצם והשיניים. לאחר גיל 50 עולה ההמלצה היומית לצריכת סידן ל- 1,2000 מ"ג ביום הנדרשים לנו כדי להקטין את הסיכון לאוסטיאופורוזיס ושברים בגיל זה. אף פעם לא מאוחר מידי לצרוך סידן כדי להגן על העצמות על-ידי מזונו עשירים בסידן כמו חלב, יוגורט ומוצרי חלב רזים ובמיוחד כאילו המועשרים בסידן וויטמין D, בירקות עליים ירוקים כמו ברוקולי, דגים הנאכלים עם העצמות כמו סרדינים, קייטניות, שקידם וכן מזונות מועשרים בסידן כמו דגני בוקר. וויטמין D חשוב לספיגה תקינה של הסידן במעי, הוא מצוי בחלב ובמוצרי חלב מועשרים.

בגיל הצעיר יש יצור של וויטמין D בעור כתוצאה מחשיפה לשמש. עם הגיל יורדת משמעותית יכולת העור לקלוט את אורכי הגל המתאימים של השמש ולכן גם יכולת הייצור העצמי של וויטמין D בגופינו. יחד עם זאת כדאי להפקיד על חשיפה קצרה לשמש בין השעות 10 עד 3 בצהריים.

בגלל חשיבות וויטמין D וסידן ובגלל הקושי להגיע להמלצות העולות עם הגיל ישנן המלצות מצד גורמים שונים לכל האוכלוסיה מעל גיל 70 להשלים את התפריט שלה בתוסף מזון שלל סדין פלוס וויטמין D. פעילות גופנית היא בעלת חשיבות בכל גיל לשמירה על בריאות וחוזק העצם. אז תהיו חזקים ותלכו על זה.

להעשיר את המזון בחלבון

צריכת חלבון הינה חיונית לאוכלוסיה המבוגרת בעיקר במצבים של סטרס פיזי ומחלה. חלבון תורם למניעת אובדן שריר, ולתפקוד המערכת החיסונית. חשוב לשלב בתפריט מזון עשיר בחלבון כמו בשר רזה, עוף, דגים, ביצים, חלב גבינות ומוצרי חלב, וקייטניות.

מזונות אלו תורמים גם ברזל, אבץ סידן וויטמין B12. מזונת חלבוניים מהחי הינם המקור היחידי לוויטמין B12 בתפריט. ויטמין B12 חיוני ביותר לתפקוד עצבי, חיוניות, ושמירה על כלי הדם והלב. יכולת הגוף לקלוט מהמזון B12 יורדת עם הגיל ולכן יש להקפיד ביותר על מזונות המספקים אותו כמו בשר ביצים ומזונות מועשרים ב- B12.

לא לחוס על החסה

מחקרים מגלים שמזונות צמחיים רבים כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים, תבלינים ומשקאות הינם בעלי דחיסות תזונתית גבוהה כלומר הם מכילים רכיבים רבים כמו וויטמינים, מינרלים וכן רכיבים צמחיים ביואקטבייים היכולים להגן על גופינו בפני גורמים שונים היכולים לגרום מחלות כרוניות ולהאיץ את התהליכים הגורמים הזדקנות.

ויטמינים ומינרלים נוגדי חמצון כמו:

ויטמין C המצוי בפירות וירקות טריים ומיצים טבעיים כמו פרות הדר, תות שדה, קיווי, עגבנייה פלפל ועוד.

בטא קרוטן (ויטמין A ממקור צמחי) המצוי בירקות פירות ומיצים טבעיים ירוקים וכתומים כמו גזר, מנגו, מישמש, דלעת, דלורית, ברוקולי, פלפל ועוד.

וויטמין E המצוי בשמנים צמחיים ובאגוזים שונים.

לרכיבים אלו יש נמצאו השפעות מגינות בפני מחלות כמו לב סרטן והזדקנות.

חומצה פולית השומרת על תפקוד תקין של כלי הדם: מצויה במזונות צמחיים כמו פירות ומיצי הדר, קטניות, ותבואות מלאות.

פיטונוטריאנטים הינם רכיבים צמחיים במצויים בו באופן טבעי שלהם תפקידי הגנה מרובים בצמח ובגופינו יכולים גם לתרום לשמירה על תפקוד תקין של התאים. רכיבים אלו מצויים בעיקר ברכיבי הצבע, הטעם והריח של הצמח. מזון צבעוני חשוב גם בגיל השלישי. מכאן ההמלצה לאכול מזונות צמחיים מחמישה צבעים ולהגדיל את ההגנה הטבעית על גופך.

אדום - בעיקר הליקופן המצוי בפירות וירקות אדומים כמו עגבנייה, וברטבים העשויים ממנה. נמצא כמגן על הפרוסטטה וכן תורם לשמירה על רעננות העור.

כתום - לוטאין פיגמנט המצוי בריכוז גבוה בעין ומגן עליה בפני נזקי קרינה נמצא כמגן בפני מחלות ניווניות של העין המתרחשות עם הגיל כמו קטרקט וניוון הרשתית.

ירוק - בירקות ירוקים עליים ומצליבים כמו: ברוקולי, כרוב, כרובית, סלק, עלים ועוד נמצא כמגן בפני מחלות סרטן שונות.

לבן - שום, בצל ושאר המשפחה הריחנית, מכילים אוצר של רכיבי הידועים בהשפעות רבות כמו השפעה האנטי חיידקית.

סגול אדום - ענבים, תפוחים המכילים פוליפנולים המגינים על כלי דם ולב, פירות יער כמו חמוציות ומיץ חמוציות המגנים על תאי מערכת העיכול והשתן כנגד הדבקות חיידקית וכו' נמצאו כבעלי השפעה על זיכרון ותפקוד קוגניטיבי בקשישים.

לסיכום:

אכול מזון מגוון וצבעוני של ירקות, פירות, קייטניות, אגוזים ודגנים מלאים, בכמות מתאימה לצרכים שלך בשילוב עם מוצרי חלב ובשר רזים וביצים. שתה הרבה מים ונוזלים והרם כוס לחיים. יש קונסנזוס גם בצלחת: מצע תזונתי כזה הוא בחירה בריאה בכל גיל.

עוד עובדות שיעזרו לך לבחור בתזונה נכונה

- בשנת 2030 מספר הקשישים יעבור את מספר הילדים בארה"ב;
- בשנת 2030 21% מהאוכלוסיה בארה"ב תהיה מעל גיל 65;
- בשנת 2025 תגדל גם בישראל האוכלוסיה מעל גיל 25 ותעמוד על כ- 13% מהאוכלוסיה הכללית.

הכותבת הינה דיאטנית קלינית ויועצת תזונה לחברת פריגת ולמחלבות טרה
תאריך:  21/05/2006   |   עודכן:  21/05/2006
לימור בן חיים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדינה שאינה מכניסה אל סל התרופות שלה באופן בהול, שאינו סובל שום דיחוי (בשום הסבר שהוא!), תרופה העשויה לאפשר הארכת חיי הלוקים במחלות ממאירות, היא לא רק מדינה לא מתוקנת - היא מדינה פרועה ואלימה. מדינה אסונית. מדינה חולה. חולה סופנית?
21/05/2006  |  אברהם שרון  |   מאמרים
שורה של החלטות שקיבל ביהמ"ש העליון בשנים האחרונות מעמידה אותו בקו החזית של המחלוקת במדינת ישראל. לא משנה מאיזה צד של המתרס הפוליטי נמצא האזרח הפשוט - מתעוררת אצלו לעיתים תחושת "אי נוחות" לפחות מחלק מהפסיקות אשר יצאו מהבניין המרשים בגבעת רם.
21/05/2006  |  אורון חדי  |   מאמרים
בשעה שנכתבים דברים אלה נפגשים נציגים בכירים של ממשלת ישראל: המשנה לראש הממשלה שמעון פרס, ושרת החוץ ציפי לבני, עם הפרטנר החדש שלהם אבו-מאזן, במאמץ לסלול כביש עוקף לממשלת החמאס. רוצה לומר, ממשלת ישראל, בברכת הנשיא בוש, מצפצפת על ממשלת החמאס שנבחרה ברוב קולות על-ידי הפלשתינים, ומקיימת מו"מ פומבי דווקא עם האיש שהובס בבחירות.
21/05/2006  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
יש הנחה שעבאס, השולט בקרן ההשקעות הפלשתינית (PIF) שממנה ניתן למשוך כ- 200 או 300 מיליון דולר, בולם משיכה כאמור במטרה להחליש את ממשלת החמאס.
21/05/2006  |  ארלין קושניר  |   מאמרים
סיפרה לי אחותי כי לבראד פיט היו פעם קשרים רומנטיים עם השחקנית גווינית' פלטרו. באחד הראיונות עמו הוא סיפר על זיכרונותיו מאביה היהודי של גווינית' אשר נפטר בשנת 2002.
21/05/2006  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il