אני מניח שבכל פעם שאתם נדרשים להגיע לאחד המקומות המרכזיים בערים הגדולות מיד עולה בראשכם המחשבה שרצוי ואפילו עדיף לעשות זאת ללא רכבכם הפרטי. לא סוד הוא שחנייה פנויה במקומות אלו כמעט ואין בנמצא.
אם עדיין חקוקה בזיכרונכם הפעם האחרונה שבה ניסיתם להגיע ברכבכם הפרטי למרכז עיר גדולה, בוודאי זכור לכם הניסיון המייאש לאתר מקום חנייה פנוי בקרבת אתר היעד. לרוב זה נעשה ללא הצלחה רבה ומיד אחר כך נעשה ניסיון עיקש לאתר מקום חנייה פנוי באזור, תוך נסיעה מעגלית סביב אתר היעד המבוקש, ניזונים מהתקווה שהנה אחת החניות תתפנה. אגב, הניסיון שלי מלמד שברוב המקרים אתם נידונים לכישלון מוחלט.
לאחר מספר סיבובים סביר להניח שנואשתם והחלטתם להגדיל את קוטר הסיבוב בתקווה לאתר חנייה פנויה ברחובות הסמוכים. לרוב גם ניסיון זה נוחל כשלון מוחלט.
אם עלה בידכם לאתר מקום חנייה פנוי אתם קורנים מאושר מהגילוי וזה גורם לכם תחושת הקלה עצומה. אם הצלחתם לעשות זאת בזמן סביר אתם חשים כאילו זכיתם באיזו הגרלה גדולה וחשובה.
לא אחת, לאחר שגיליתם שזמנכם היקר בוזבז לריק וזמנכם דחוק, אתם בוחרים להתרחק מהיעד המבוקש מרחק רב ובסופו של דבר מתוך חוסר ברירה אתם נכנעים לדחף שדוחק בכם את המשך החיפוש, אז אתם פונים לאתר חניון שבו עדיין מצויה חנייה פנויה, בדרך כלל שוב הרחק מהיעד המבוקש, ברוב החניונים הללו אגב אתם נגזלים בברוטליות בתעריפי חנייה אסטרונומיים.
כשסוף כל סוף נגאלתם מהמצוקה אתם מתפנים ומתחילים מסע רגלי קשה עד ליעד המבוקש ונשבעים שבפעם הבאה ייטב, אילו תדרשו להגיע לשם בשנית, שתעשו זאת במונית.
פורעי חוק וחניית הנכים
עבור אנשים נכים עם בעיית ניידות, הרכב הפרטי הוא התחליף היחידי לרגליהם שכשלו, בלעדיו אינם מסוגלים לנהל אורך חיים נורמאלי. מתוך התחשבות במצוקתם, בחר המחוקק להקצות לטובתם חניות לנכים. החניות מצויות בקרבת יעדים מרכזיים והן אמורות לשמש את אותם הנכים ולאפשר להם להגיע בקלות ליעד המבוקש במינימום הליכה אפשרית וזאת כהתחשבות במצבם הרפואי.
כמות המקומות המסומנת מצומצמת ורבה התחרות על מקומות חנייה אלו בין הנכים המגיעים ליעד המבוקש. לא רק זו הבעיה, בחלק גדול מהזמן תפוסה חנייה על-ידי אזרחים פורעי חוק שחלקם מחנה רכבם בחניה זו ללא שהורשו לכך תוך לקיחת סיכון מחושב, הסיכוי שיקנסו על כך נמוך, כתוצאה מדלילות הפיקוח במקום. לרוב אלו הם "החונים לרגע", למספר דקות לא רב ובעשותם זאת מונעים חניית מנכים המגיעים למקום. השאר פורעי חוק סדרתיים כאילו שמחנים רכבם ונעזרים בתו מזויף או לא להם.
החוק העניק לבעלי תו החנייה לנכה זכות להחנות את הרכב במקום חנייה אסור ובלבד שהחנייה לא תפריע למעבר תנועה, הן של רכבים והן של הולכי הרגל, ולא תעשה בתוך צומת או בעמדת כיבוי אש או בתוך תחנת אוטובוסים ועוד.
נכים רבים המגיעים ליעד ומוצאים את חניית הנכים תפוסה נאלצים, באין ברירה, להחנות את רכבם לעיתים מזומנות במקום חנייה שכזה, כתוצאה ממצוקת החנייה במקום.
התו הירוק והכחול
משרד הרישוי, שאחראי על הנפקת התווים, מנפיק לנכים שני סוגי תו עיקריים, האחד ירוק ועליו משולש ובתוכו שלוש נקודות ואותו הוא מעניק לכלל הנכים והשני הוא כחול ועליו הסימן הבין לאומי של הנכים המיועד לנכים בכיסאות גלגלים. על שניהם אגב מוטבעים בצידם האחורי אותן התניות ומגבלות, רוב התווים אגב הם מהסוג הירוק.
מזה זמן מה, חלה נסיגה בתנאים הניתנים לבעלי התו הירוק. תחילתה של הנסיגה במניעת חנייה של בעלי תו אלו בחניונים. לאחרונה החלו הרשויות המקומיות להחמיר תנאי השימוש וללא הצדקה. בניגוד גמור להנחיות המפורשות המצויות על התו עצמו, אלו שניתנו על-ידי משרד התחבורה. רשויות מקומיות החלו נוטלות את החוק לידיים וקובעות תקנות חדשות המשנות ומגבילות את תנאי השימוש בתו החניה הירוק.
עיריית תל אביב חלוצה במדיניות זו, במקומון של ידיעות אחרונות באזור המרכז פורסמה רק השבוע כתבה קצרה של אלי סניור על הנושא, בהקשר של חניית נכים בעלי תו ירוק על המדרכות בת"א.
על-פי הכתבה, מעכשיו יתחילו לקנוס בעלי תו ירוק על חנייה על מדרכה וגם הולכים לאשר גרירה של רכבים עם תו ירוק החונים על המדרכה. לפי הכתוב, ד"ר משה טיומקין, מחזיק תיק התחבורה בעיר אומר: "זה נושא מאוד רגיש שנמצא כעת בבחינה מההיבט החוקי והציבורי. העיקרון הבסיסי שלי הוא שהמדרכה שייכת להולכי הרגל ולא למכוניות מכל סוג שהוא". להבנתי, דעה מאוד צודקת, אבל גם מאוד לא מתחשבת.
בימים אלו ממש נערכים דיונים במשרד התחבורה, הבריאות, בשיתוף מלא של הנציבות לשוויון אנשים עם מוגבלות וארגוני הנכים והוקמה ועדה בין משרדית שאמורה לדון בכל מכלול הנושאים על-מנת לנסות ולשפר את המצב.
נחמה פרוטה מוצא כותב שורות אלו בעובדה שהוא לוקח חלק בעצמו באותה פעילות ברוכה ונוטל חלק בדיוני הנכים בבואם לגבש חזית אחידה וברורה בנושא.
כמה נושאים למחשבה
ראוי היה שהרשויות יעסקו בשיפור האכיפה, הן על-ידי הקצאת יותר משאבים לנושא והן על-ידי מיצוי הוראת החוק בנוגע לחנייה בחניות נכים, המתירה מפורשות גרירת רכב, שאותה הן לא עושות בצורה מאסיבית.
ראוי שיקפידו על ענישה מתאימה, שהרי קיימת תקנה ברורה ובה קנס בן אלפי שקלים למי שנצפה עושה שימוש בתו נכה לא לו, הכול על-מנת לפנות את חניות הנכים מרכבים החונים בהן צורה בלתי חוקית.
ראוי שישקלו את מכסת מקומות החנייה לנכים במקומות מרכזיים וימצאו פתרונות נאותים כמו למשל: מקומות חנייה לנכים מוגבלת לשעות פעילות אזור היעד ומאפשרת להקל על עומס החנייה לנכים בשעות ספציפיות תוך התחשבות בדיירי האזור.
הכיצד נלחמות הרשויות, בנכים עצמם, אלו שאינם יכולים להרשות לעצמם הליכה, עד היכן יכולה רמת אי חוסר ההבנה, אי ההתחשבות והחוצפה להגיע?
המדיניות החדשה, זו שהוצגה, אינה ראויה ויש לחדול ובמיידית משלילת זכויות נכים שיש להם תג חוקי לחנות בחנייה המיועדת לכך, כמו גם במקומות שאינם מפריעים למעבר הולכי רגל וכפי שהיה נהוג עד היום.
בימים אלו החלה החתמה על עצומה לעצירת הנסיגה בזכויות, אנא עזרו לנכים בחתימתכם לעצור את כדור השלג המתגלגל.