|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

די לחקירה העצמית של צה"ל

יש להבדיל בין תחקיר מבצעי - בנוסח התחקירים של מלחמת לבנון 2 - לבין החקירות על תאונות האימונים או התאונות המבצעיות. את התחקיר המבצעי יש להשאיר בידי צה"ל - את יתר חלקי החקירות להעביר למשרד המשפטים - לגוף נוסח מח"ש
01/02/2007  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות

תוכנית התחקירים של הבמאית אורנה בן דוד (שלושה פרקים בטלוויזיה) על התאונות בצה"ל, תחת הכותרת "אשם במותו" - זיעזעה לא מעט אנשים שצפו בה.

הכותרת לסידרה "אשם במותו" - היא כשלעצמה בעלת פוטנציאל רגשי כבד, שיכול לעורר מחלוקת לגיטימית, אבל הוא מבטא רגשות תסכול, זעם, עצב ואפילו כעס כלפי צה"ל, על דרך ההתנהלות, הטיפול וחקירת הנסיבות לנפול יקיריהם.

חלק גדול מההורים השכולים ומשפחותיהם אינם רוחשים אמון לחקירת הארועים ותוצאותיהם. יש חשש לטיוח, להסתרה, להגנה על חברים, על מפקדים ואלה שנשארו בחיים.

קשה להתווכח עם הורים שכולים, קשה לעמוד מולם ונגדם, במיוחד כאשר בחלקים רבים מטענותיהם יש משום ממש, בסיס והגיון רב. כל גוף ציבורי, מטבעו, לא אוהב להוציא את החקירות והבדיקות כנגד עצמו החוצה. כל גוף, מטבעו, מגן על עצמו. נושא החקירות בתוך צה"ל וע"י צה"ל, במיוחד בתחום התאונות הן המבצעיות והן באימונים - נמצא בוויכוח ציבורי ומקצועי מזה שנים רבות, כאשר צה"ל בנימוקים שונים, בעיקר ביטחוניים, הצליח לדחות את הנושא עד ימינו אלה.

צה"ל נותר בין הגופים הבודדים, הממשלתיים, שמתעקש משך שנים רבות לחקור את עצמו. המשטרה והשב"כ שהחזיקו בדעה זו משך שנים ואף ביצעו אותה, הגיעו בסוף למסקנה, אחרי לחצים ציבוריים מאסיביים, שהנזק שההתנגדות הציבורית גורמת להם, ובמיוחד גל חוסר האמון בחקירות ובתוצאותיהן, פוגע קשות בתדמיתם ובעבודתם הן כלפי פנים והן כלפי חוץ. גוף ציבורי וממלכתי, שמאבד את אמון הציבור שממנו הוא שואב את כוחו, אינו יכול לתפקד ולבצע את משימותיו.

צה"ל, למרבה הצער, עדיין לא הבין זאת ומסתגר בתוך עצמו, תוך השמעת נימוקים שלא עומדים במבחן המשפטי, ההיגיון והסבירות. למען ההגינות יש לומר, לא כל החקירות שמבצע צה"ל פגומות או לא מגיעות למסקנות הנכונות. לא כל הטענות שמשמיעים המתנגדים מבוססות, לא כל הטענות של המשפחות השכולות יכולות להתקבל - אבל בשקלול הכללי של כל הגורמים יש בסיס איתן לצורך בשינוי התפיסה, העמדות המיושנות ובעיקר מתן דחיפה לאלמנט "האמון" שצריך להיות נר לרגלי צה"ל, במיוחד כשבאים לטפל בנושא כה רגיש, אמוציונלי וכואב - של המשפחות השכולות. האמון, הביטחון, הרגיעה הנפשית של משפחות הנפגעים בתוצאות התחקירים ע"י גוף נייטרלי - חייבים להיות אלמנט מכריע בשיקול שיש להוציא את החקירות מידי צה"ל.

כבר שנים שאני ממליץ בכתב, בע"פ ובפורומים שונים להוציא את חקירת תאונות האמונים ואת התחקירים על מות חיילים בשעת פעילות מבצעית מידי צה"ל וגורמיו ולהעבירו לגוף אזרחי, כפוף למשרד המשפטים, מורכב, מופעל ומבוקר ע"י היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה. די אם נזכור בהקשר זה את המאבק המתמשך להוצאת חקירות המשטרה והשב"כ מהגופים עצמם, למשרד המשפטים - מהלך שהוכיח את עצמו מעבר למצופה מבחינה מקצועית וציבורית. אבל המאבק של המשפחות במשרד הביטחון נתקל בהתנגדות עזה, לא מתפשרת, ע"י צה"ל ומפקדיו, מזה שנים. אך נראה, כי לאחרונה, החומה התחילה להיסדק והדוגמא הראשונה לכך היא הכנת "הגרסה האזרחית" לתחקיר המבצעי המועבר להורים השכולים.

כדי להבהיר ולמנוע ספקות בנושא אין בכוונת ההצעה להוציא את חקירת התאונות מצה"ל, בכדי לבטל או לבוא במקום התחקיר המבצעי בצה"ל, שהוא חשוב חיוני ולא ניתן להחליפו. התחקיר המבצעי, נועד לצרכי צה"ל, ללימוד לקחים, מסקנות, שינוי שיטות, אמצעים, גישה, כפי שנעשה בעשרות התחקירים המבצעיים לגבי מלחמת לבנון 2, כחומר לימוד והסקת מסקנות לעתיד ולטובת צה"ל, וזאת מבלי לפגוע ולגרוע מהחקירה האזרחית של צוותים מיומנים ומקצועיים, שידונו בהשלכות המקרה ובמסקנות המשפטיות של הארוע, כגון: רשלנות של הגורמים המתכננים המבצעים הלוגיסטיים, האחריות לגרימת מוות ברשלנות או בעצימת עיניים, ובאי צפיית הנולד בצורה סבירה בנסיבות ומהן ההשלכות המשפטיות של העובדות והארועים.

העובדה, ששר הביטחון אז, שאול מופז, החליט למנות "פתולוג חיצוני" שיבצע נתיחה נוספת בגופת החייל, הבן של משפחת הילר מדימונה - מצביעה על כך שצה"ל ושר הביטחון, נכשלו בטיפול הנכון בסוגיה, אחרת לא היינו מגיעים למצב המביך הכואב והרגיש הזה של משפחת הילר.

העובדה, שיש מספר רב של משפחות שכולות שמביעות התנגדות שצה"ל יחקור את עצמו, ובכך מצביעות על משבר אמון בינן לבין משרד הביטחון - צריך להדאיג ולעורר דרכי חשיבה חדשות.

בשנים האחרונות, עקב הארועים האינטנסיביים של פעילות צה"ל בשטחים ועקב האינתיפאדה המלווה במעשי חבלה והתאבדות - נוצר לחץ כבד על משרד הביטחון, כפי שהוא מודה בעצמו, עד שנאלץ להעזר בהכנת המסקנות באמצעות חברה חיצונית אזרחית.

יש ללכת צעד אחד או שניים קדימה ולהוציא את כל נושא החקירה לגוף אזרחי כפוף למשרד המשפטים, בו יהיו נציגי צה"ל בקבע או במילואים, גמלאי צה"ל על כל זרועותיהם, בשיתוף עם אנשי מקצוע אקדמאים, מומחים מיוחדים לנושא הנחקר, במידה ומדובר בתאונות אוויר, ים וכמובן יבשה.

במידה ויש חשש לגבי התאבדות, התעללות פיזית, מינית או עדתית, חוסר התחשבות בטענות החיילים על מחלות, לחצים, בעיות אישיות - ישולבו רופאים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים בצוותים החוקרים, כדי לתת מענה ולכסות את כל זוויות החקירה.

צה"ל בשל בעיותיו ומגבלותיו - לא יכול לעשות זאת, כמו גוף אזרחי, ובמיוחד לא בזמן מהיר וקצר כפי שמצפים ההורים. וכפי שאמרתי לעיל, צה"ל יבצע את התחקיר המבצעי לעצמו, ואם יש מיגבלות ביטחוניות של גילוי אמצעים, שיטות פעולה אמונים וכד'... יש למצוא דרך, באמצעות כללים ברורים, מתואמים ע"י צה"ל, הגוף האזרחי החוקר וההורים או נציגיהם. לשמור על סודיות מבלי לפגוע בחקירה ובגילוי האמת - עם אפשרות שנציג ההורים, ישתתף בחקירה או בחלקה בתיאום עם הוועדה.

יש להניח, שחקירה אזרחית, לא תהסס ולא תפחד להצביע על רשלנות ואחריות של דרגים בכירים בצה"ל, ולא תסתפק, כפי שקרה ברוב החקירות עד כה, בדרגי ביניים או בש"ג. רשימת הארועים והפרשיות ארוכה למדי, לצערנו, כמו פרשת "צאלים" בו המסקנות הובילו לדרגי אלופים והרמטכ"ל, גבעתי א + ב, התנגשות המסוקים בצפון, שהמסקנות והכשלים הובילו לדרגים בכירים בחיל האויר, התיבשות חיילי סיירת מטכ"ל בערבה, פרשת הירי על כוחותינו בלבנון, ביחידת דובדבן ביש"ע - בכל אחד מהם ואחרים לא הגיעו המסקנות לדרגות אל"מ/אלוף ומעלה, ואם כן, הסתיימו בנזיפות אדמיניסטרטיביות.

יתכן שכך היה ראוי - אבל האווירה, ההרגשה של הציבור והמשפחות - היתה אחרת ולהערכתי - אם החקירה היתה ע"י גוף חיצוני מבוקר ומונחה ע"י היועץ המשפטי לממשלה - האווירה הציבורית היתה שונה ובריאה יותר. לקבוצה זו ניתן גם להוסיף את חקירת חטיפת שלושת החיילים בצפון (לפני לבנון 2), שנערכה על-ידי האלוף (מ') יוסי פלד. המסקנות מהאירוע והלקחים לא יושמו, אולי בשל העובדה, שלא ננקטו אמצעים משפטיים או אמצעים פיקודיים, כמון הדחה, העברה מתפקיד של קצינים בכירים - דבר שאולי היה מונע את החטיפה השניה ופרוץ מלחמת לבנון 2.

אין זה מבטיח, שגם בשיטה החדשה לא תהיה ביקורת, טרוניות ותלונות - אך במינון נמוך יותר, ובעוצמת רגשות קטנה יותר - וגם זה הישג בהחלט לא מבוטל - ובעיקר לדעתי, אמון המשפחות בצה"ל ובמשרד הביטחון יגבר. מלחמת לבנון 2 - על תקלותיה, כשליה וניהולה - הוסיפו שמן לאש מדורת ההתנגדות והגיע הזמן לשינוי ורצוי בהקדם.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  01/02/2007   |   עודכן:  01/02/2007
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
די לחקירה העצמית של צה"ל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יורם סמואל
1/02/07 14:53
2
חזי רפאל
3/02/07 07:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רקע
01/02/2007  |  גרשון אקשטיין   |   מאמרים
לפני כארבעה חודשים, בספטמבר 2006, הודיע גמאל מבארכ, בנו של נשיא מצרים, במהלך הוועידה השנתית של מפלגת השלטון, כי מצרים תפעל לפיתוח אנרגיה גרעינית לצורכי שלום. הנשיא מבארכ אישר את דברי בנו ובתוך ימים ספורים התכנסה מועצת הרשות לאנרגיה גרעינית של מצרים לדון בקידום היוזמה. התקשורת הבינלאומית נדרשה לנושא ופרשנים רבים ראו במהלך המצרי תוצאה של פיתוח התוכנית הגרעינית של אירן שפתחה מרוץ בין מדינות האזור. שבועות מעטים לאחר מכן הודיעה המועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ כי הורתה למוסדות הנוגעים בדבר להכין תוכנית לפיתוח אנרגיה גרעינית למטרות שלום.
01/02/2007  |  צבי מזאל  |   מאמרים
ט"ו בשבט איננו רק חג פריחת השקדיה, הפירות היבשים, או הפיצוחים. לעומת הפירות והצמחים הידידותיים כל כך לכולנו, יש גם ברכה בצמח המעורר כל כך את חיתתו בקרב רבים. הסירפד, אותו צמח רב-שנתי, הגדל בר בשדה, הוא אומנם אימתו של כל מי שנתנסה במגעו הצורב, אלא שמסתבר כי בצמח הזה, המשמש, בעצם, מספוא לבהמות וירק לעופות, יש דווקא תכונות-מרפא מופלאות, המסייעות לבריאותו הגופנית של האדם.
01/02/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
במסיבת העיתונאים האחרונה עשה נשיא המדינה מה שלא עשו ב"מערב הפרוע". הוא ירה בפסנתרן. ולא תאמינו אם אומר שמדובר בלא אחר מאשר בתקשורת. אותה תקשורת שבה ירה הנשיא שוב ושוב בבודדות ובצרורות, מן הכתף ומן המותן. אותה תקשורת שאינה נקייה מן הסנסציה ולעיתים גם בדיווחים שיש בהם משום פגיעה אתית. אבל היא הייתה בעבר עם הנשיא ולא נגדו.
01/02/2007  |  צבי גיל  |   מאמרים
הגנתו של רמון היתה הגנה מוטעית וכושלת מיסודה. איני מייחס את קו ההגנה הכושל בהכרח לעורכי הדין שלו, שכן כאשר מייצגים נאשם דעתן, בעל סמכות ואשר הנו עו"ד בעצמו, לא תמיד ברור מהו קו ההגנה שהומלץ ומהו קו ההגנה שבו בחר הלקוח.
01/02/2007  |  עו"ד משה גולדבלט   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il