|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מים זורמים, נחת מתמשכת: מזרקות ומפלי מים כמקור לרווחה בגינה
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?

יואלק'ה

כעשרים שנה הכרתי את תא"ל יואל בן-פורת, שהלך לעולמו לפני חודשיים שבע מרורים ערכתי את ספרו, ולמדתי להעריך את היהודי החכם, הגלותי שהיה - אנטיתיזה לצברים השחצנים, הממלאים את המרחב הציבורי אצלנו המודיעין, שאינו הולך בדרכי בן-פורת, ממשיך לנפק לנו טעויות והפתעות
02/06/2007  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   תגובות

תת-אלוף יואל בן-פורת נחת עליי כשהייתי עורך-משנה של כתב-העת "מערכות" בצה"ל, ומייד היו לי תקלות. ראשית, איבדתי את כתב-היד, שמסר לי (אז עוד עבדו עם ניירות ועם טיפקס), אחרי שעבדתי קשות על שיפוץ מאמרו ועל התקנתו לדפוס. אחר כשלושה שבועות בא יואל, כמוסכם, לראות "מה עשיתי לו". על כוס קפה דלוח מהמטבח הצבאי ניהלנו שיחה כמנהג המזרח על הא ועל דא. כשסיימנו כמעט להקיף את העולם, אמר: "ומה עם החומר?"

- "לא תאמין. איבדתי אותו".

יואל הביט בי במבט בוחן, ואמר: "אתה בחור אמיץ. לאף אחד לא היה אומץ להגיד לי זאת בפנים... מה נעשה?"

- "תן לי עוד עותק, ואערוך זאת שוב. אני זוכר בדיוק מה עשיתי".

יואל הנהן, והביט בי שוב. שוחחנו על העריכה, ויואל השתכנע, שאכן איני יודע היכן הנחתי את כתב-ידו.

למחרת בבוקר הגיע נהג (או שמא הוא עצמו), והניח עותק של כתב-היד על שולחני.

לפני שמאמרו התפרסם, טלפנתי ליואל, וסיפרתי לו, שמצאתי את העותק האבוד. כמובן, בבלגן הנצחי על שולחני ("שולחנות נקיים הם סימן למוח רופס" - טבעתי פעם סיסמה, שהוציאה לאחר מהבוסים שלי את נשמתו) מאמרו נדחף למקום, שלא היה אמור להיות בו. יואל היה מאושר, שמצאתי את העותק, וביקש לקבלו.

"בדרכי הביתה, אכנס לביתך, ואביא אותו".

__________________________________

יואל וינראוב נולד בסקאלאט שבמזרח פולין דאז (היום - אוקראינה) בשנת 1931. בשואה נרצחה כל משפחתו, והילד הצעיר שרד למרות כל התנאים הקשים. הוא עלה ארצה בגפו אחר נדודים ביערות כפרטיזן, שנרדף על-ידי הגרמנים וגם על-ידי האוקראינים, והגיע ללחום במלחמת הקוממיות ביד מרדכי נגד המצרים ובגלבוע נגד העירקים. אחריה גויס לשירות חובה במודיעין חיל האוויר, וממנו הגיע כקצין לאמ"ן.

יואל היה איש מוזר. את פרסום מאמרו הראשון ב"מערכות" חגגנו בארוחה לטעמו - ארוחה יהודית מסורתית אצל שמואל כהן בירכתי רחוב הרצל בתל אביב.

רק אחרי כשבוע גילה יואל, שטעיתי בכותרת מאמרו, והוא לא הבחין בכך כשעבר על ההגהות. הוא כתב: "הערכות-מצב מודיעיניות מדוע הן קורסות?", ואני כתבתי, "הערכות-מצב מדוע הן קורסות?". יחי ההבדל הקטן.

שוב לקחתי על עצמי את האשמה, והוא הפטיר: "אינך קצין מודיעין. הם היו מספרים לי ערמה של סיפורים לכיסוי ...".

מאז, פרסמנו לא מעט ממאמריו. רובם היו ברוח חתרנית, שהרגיזה רבים באמ"ן ובממסד. בינתיים הקצו לו צריפון בבית-הספר למודיעין, ומשרדו הפך לביתי השני בצבא. הוא אהב לכתוב, ואהב לקרוא - תכונות לא אופייניות לקציני צה"ל. יואל אהב לחלוק עם אחרים את פרי עטו, והביט בי סקרן מבעד למשקפיו העבות. לא יכולתי למרוח אותו במחמאות, או בביקורת שטחית. הוא תבע הסברים, והתווכח. יואל היה תלמיד חכם, ולמרות שלא היה ליטאי - היה בו הרבה מנפש של "מתנגד".

הסברתי ליואל, שאין לי שמץ של מושג בעבודת המודיעין, והוא לימד אותי כמה עקרונות, אך העדיף, שלא אצלול לתוך החומר, כדי לשמור על יכולתי לראות "מבחוץ" את טענותיו. רבנו, וכעסנו, וביקרנו יחד תופעות. נחלקנו ברבות מדעותינו, אך שמרנו על מסגרת נאותה לוויכוח.

יואל - למרות ביקורתו - היה ונותר קצין בכיר במערכת הצבאית, והוא נשאר נאמן לה, למרות מה שעוללה לו. על כך אפשר לכתוב ספר שלם. ממש סיפורי אלף לילה ולילה, שאדם מן היישוב לא יאמין שאירעו במקומותינו.

___________________________

המשכנו לשמור על קשר גם כשפרשתי מ"מערכות".

ואז הגיעה הבוננזה: יואל והוצאת "עידנים" הציעו לי לערוך את ספרו על מלחמת יום הכיפורים. באתי לביתו עם ערב, ושתינו יחד תה. יואל הסביר לי שהספר כבר כתוב, ואפילו קיבל את אישור מחלקת ביטחון שדה ואת אישור הצנזורה הצבאית.

"אני רוצה, שתערוך אותו" - אמר לי, והסביר במלוא הכנות, שחשב על עורך אחר, שסירב.

- "חבל שלא הייתי שותף לכתיבה".

- "קצת מאוחר", אמר באידיש.

הבנתי, שכתב את הספר תקופה ארוכה.

- "יש לי תנאים", אמרתי. ביני לבין עצמי, לא יכולתי לסרב.

- "בוא נשמע".

ביקשתי שיסביר לי את מבנה אמ"ן ואת דפוסי העבודה - כדי שאבין במה המדובר - וקיבלתי הסבר ממצה, שארך יותר משעה, כולל הסבר מפורט על גיבורי התקופה.

יואל הסביר לי את הרקע למלחמה ואת השתלשלות האירועים עקב הקמת ועדת אגרנט. "אם יש לך שאלות - אל תהסס", אמר. אחר כך מדי פעם, קרא לי יואל למשרדו, והמשיך בהסבריו - גם מעבר לנדרש לסִפרו. בעריכת הספר "נעילה" למדתי הרבה על יואל וגם על עבודת המודיעין. יואל רצה לכתוב ספר זיכרונות, אך הרשה לעצמו קצת חופש מהמציאות - או, ליתר דיוק, מהעבר. לכן, בחר בכינויים לכמה מגיבורי סיפורו.

יואל היה תלמיד חכם בנוסח יהודי אירופה המזרחית. היה בו משהו דובי מאוד. הוא היה כבד, אך גם יסודי בצורה חולנית, שהבדילה אותו מעמיתיו. הוא אהב להציג את עצמו כאנטיתיזה לצבר השחצן, שאינו יודע שום דבר, אך מפגין ביטחון עצמי מדהים. ביחידתו ובאמ"ן לא התבייש לומר על עצמו, שהוא יהודי גלותי וחששן. אשרי האיש שמפחד תמיד.

______________________________

יואל אכל את עצמו על מה שאירע בין כסה לעשור תשל"ד. כממונה על "יחידת ההתרעה המרכזית של אמ"ן" - כהגדרתו - הוא לא ניקה את עצמו מאשמה אישית. בניגוד לאחרים, לא טאטא את הבושה ואת הכישלון. ב"נעילה", ספרו, תיאר בפרוטרוט את מעשיו ואת תגובות מפקדיו - ככל שהתירה הצנזורה. יואל לא סלח לעצמו על שהיה קצין נאמן וצייתן, שלא הפר הוראות. אחרי המלחמה כבר למד לדפוק על השולחן, ולהתפרץ לדלתות, שננעלו בפניו - קצת מאוחר מדי, לדעתו.

מתחילת דרכו במודיעין, יואל לא אהב את שיטות העבודה במחלקת המחקר, והתכתש עם אנשיה כל הזמן. הוא ראה את המודיעין כגוף מונחה-התרעה, והבין את עבודתו ואת שיטותיה אחרת מעמיתיו וממפקדיו.

קידומו של יואל לא נעצר אחרי מלחמת יום הכיפורים, למרות שהעיד עדות חושפנית ומזיקה בפני ועדת אגרנט. יואל לא השיג אחר כך את השקט הנפשי הדרוש, והמשיך לאכול את עצמו. גם כתא"ל, בתפקיד דובר צה"ל, לא רווה נחת, ופרש אחרי כשנה מתפקידו. בשיחה אישית - למאמר, שכתבתי על דובר צה"ל - אמר לי, שזה טמטום מדהים של המערכת, הנוהגת למנות אנשי אמ"ן, שלמדו להתרחק מהתקשורת כמפני אש, לתפקיד הזה.

כשנשלח לשרת בנספחות הצבאית בוושינגטון, ראה הרבה דברים, שלא מצאו חן בעיניו, פתח את פיו הרועם, וחזר ארצה.

יואל היה מעורב באחת המריבות הקשות ביותר בתולדות מערכת הביטחון: הוא פתח את פיו הגדול נגד העמלות, שגובים סוכנים ישראלים של מערכות-לחימה, שרוכשת מערכת הביטחון. לדבריו, זה כסף שמשלמים להם לשווא. אחד הנפגעים מכך היה עזר ויצמן, שמונה כעבור זמן קצר לשר הביטחון. ויצמן וחבריו לא שכחו לו את מאבקו נגד העמלות, שהם מולקים מתקציב הביטחון. "מוצצי לשד תקציב הביטחון" קרא להם יואל.

יואל היה מדריך מצפוני מאוד. לחניכיו-פקודיו במערכי האיסוף הוא הקנה א"ב של עבודה לפי רוחו. אחרי מלחמת יום הכיפורים לא הבין לחלוטין כיצד חיל המודיעין וצה"ל יכולים לתפקד מבלי לחקור כדבעי את כישלונם בספטמבר-אוקטובר 1973. לעומתו, ראשי אמ"ן התייחסו לטעות כפי שהתייחסו לטעויות אחרות של אמ"ן (ואלו רבות למדי, כפי שרומז יואל בספרו). יואל היה משוכנע, שבשיטה זו מבטיחים את שלשלת הטעויות. "אינך יכול להימנע ממחקר" - אמר לשלמה גזית, שנכנס לתפקיד ראש אמ"ן אחרי פרסום דוח הביניים של ועדת אגרנט - "אם לא נחקור - לא נדע. לא נדע - לא נבין. לא נבין איך הופתענו אתמול - לא נוכל לעשות את המרב שלאר נופתע בעתיד ... אם לא תסיק מסקנות ולקחים ממה שקרה, ונופתע בעתיד שוב, תישא באחריות ..."

כמובן, גזית לא הקשיב לו.

כראש אמ"ן, הפקיד אהוד ברק בידיו את מחקר המודיעין בתשל"ד. יואל האמין בכנות ההזמנה ובכנות המזמין. אחרים ידעו טוב ממנו, שאין שום כוונה להתחשב בממצאיו, שיפריעו לשלוות המערכת.

"מאז 1984 חקרתי, מצאתי, חשפתי, וייתכן, שגיליתי דברים מדהימים, שטרם נודעו, ואילו נחקרו ב-1974 - ייתכן שיכלו לשמש לקח חשוב ... ייתכן, אינני בטוח ... המשכתי לחקור [את הנושא] עד ל-1987 בהתנדבות.

"לקחים לא יצאו מזה. החיים עשו את שלהם, אך לפחות יהיה ספר לימוד, שעליו - אני מקווה - יתחנכו דורות חדשים של אנשי מודיעין לבל יחזרו על שגיאות רבותיהם מהמחדל. לו יהי".

ואת ספרו חתם יואלק'ה באמירה מאפיינת - "אם יושג מלימוד קורות אמ"ן ערב מלחמת יום הכיפורים, יתפתחו אנשים, שיעריכו טוב יותר ויבינו טוב יותר את מה שניתן לעשות ואת מה שנבצר - ותימנע הפתעה נוספת מישראל, אזי אוכל לומר לעצמי, כי באתי על שכרי, ומקצת מן המוות של יום הכיפורים תוקן. ימים יגידו".

כידוע, זה לא קרה. המודיעין, שאינו הולך בדרכי בן-פורת, ממשיך לנפק לנו טעויות והפתעות.

יואל עזב את המודיעין מתוסכל. אחר כך חלה, ומצבו התדרדר. הכעס אכל אותו מבפנים - עד שיואל נגמר.

ינעמו לך רגבי עפרך, מורה וידיד.

חבל על דאבדין דלא משתכחין.

תאריך:  02/06/2007   |   עודכן:  02/06/2007
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יואלק'ה
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה, עורך-דין
3/06/07 00:22
 
אביתר בן-צדף
3/06/07 08:04
 
צ"מ
3/06/07 10:51
 
פנחס
3/06/07 08:43
2
פקוד
3/06/07 00:28
3
פנחס
3/06/07 00:29
 
אביתר בן-צדף
3/06/07 10:35
4
א מ רול
3/06/07 01:23
5
פנחס
3/06/07 08:57
 
אריאל
3/06/07 10:24
6
אריאל
3/06/07 10:37
7
מושיקו גליל-עליון
3/06/07 11:09
 
אביתר בן-צדף
3/06/07 22:50
8
קופרמן מאוריסיו
25/04/08 14:04
9
קופרמן מאוריסיו
25/04/08 14:17
10
קופרמן מאוריסיו
2/05/08 18:53
11
מאיר גטר
11/04/11 11:15
 
אילונה
21/07/11 12:45
 
בתגובה ל-אלונה
21/02/12 09:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בכל אירוע משפחתי, בדומה לטקסי החתונה, הבר-מצווה וברית המילה, מתקיים לו, על דרך הכלל, המשולש הקדוש הישראלי: האולם, התקליטן והצלם. תפקיד האולם, לספק כמובן מסגרת כינוס; מקומו של התקליטן - לנווט את הקצב, וייעודו של הצלם - לתעד. לשמר זיכרון למען ההיסטוריה. למען העתיד.
02/06/2007  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
בימים אלה ממש מתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים, בפני השופט נעם סולברג, אחד המשפטים המוזרים והמעניינים: תביעת דיבה שהגישה בתיה כרמון נגד העיתונאים מרדכי גילת ומיכל גרייבסקי, העורך האחראי ארנון מוזס, העורך דאז משה ורדי וחברת ידיעות אחרונות.
02/06/2007  |  יואב יצחק  |   מאמרים
חיים דרורי חלה במחלת הסרטן. הרופאים המומחים בבית החולים הדסה עין כרם, כולל ראש המחלקה, המליצו על טיפול משולב. כימותרפיה ותרופה בשם: טמודל, תרופה שאינה כלולה בסל הבריאות.
02/06/2007  |  עו"ד חיים קליר  |   מאמרים
לפני זמן מה הועמדה לדין סייעת לרופא שיניים בשם רות לייטנר לדין על התחזות לרופאת שיניים, למרות שלא הוסמכה או היו לה כישורים לכך.
02/06/2007  |  ד"ר צבי מרום  |   מאמרים
סיסמאות הפרסום שליוו את מעריב ב-20 השנים האחרונות ניסו לשוות לו תדמית עכשווית, מעניינת וייחודית של עיתון שיש לו את מה שאין לאחרים: "מעריב עכשיו כי מדברים על זה אחר כך", "יותר מעניין לקרוא מעריב", "מעריב עיתון של כולם". בזה אחר זה ניסו הסלוגנים לשבור את המונופול המוכרז של ידיעות אחרונות ולשדל קוראים לעבור מהעיתון של המדינה לעיתון השני בגודלו. למרות מאמצי השיווק ושדרוג המוצר, ירדה בחמש השנים האחרונות התפוצה של מעריב בקצב של 2%-3% בשנה, עד שבסקר TGI האחרון נמדדה לו חשיפה ל-19.2% בלבד מקוראי העיתונים היומיים, לעומת 24.5% ב-2002. לשם השוואה, החשיפה של ידיעות אחרונות בימי חול היא 39.8%.
01/06/2007  |  רוני קורן-דינר   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
במאי 1940 בצרפת וב-7 באוקטובר 2023 בישראל, מקצועיות בתחום המלחמה והטרור הכריעה אספסוף חמוש, צרפתי וישראלי; מפקדים שאינם מבינים מה קורה בשדה הקרב משגרים דיווחי שקר; אופנוענים גרמנים...
יצחק בריק
יצחק בריק
בתחילת תפקידו כשר הביטחון, הוצג בפניו ובפני בכירי משרדו וצה"ל דוח של 80 עמודים המפרט את בעיות הצבא ואי-מוכנותו למלחמה    אלא שגלנט והרמטכ"ל הלוי לא פעלו ליישום ההמלצות ובחרו לעסוק ב...
חאן אל אחמר [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
אביעד ויסולי
ראשי מדינות בכל העולם מסתכלים כעת מה תעשה ישראל    אם התגובה שלנו תהיה בכיינית יתייחסו אלינו בעולם בזלזול ויחריפו את הצעדים
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
אנו רגילים לומר שנתניהו פועל מאינטרס פוליטי    כל פוליטיקאי טוב פועל מאינטרס פוליטי כמו שכל כדורגלן שואף לנצח אלא אם הוא כשלון אטומי, או אם מכר את המשחק    ההבדל בין נתניהו לאחרים הו...
עוד כוח ועוד נשק [צילום: לאו קוראה/AP]
שי גולדשטיין  |  
הפלשתינים הם חייליו של היטלר שממשיכים את מלאכתו    והשמאל הוא היהודים של אז שלא האמינו שהיטלר מתכוון לחסל אותם באמת
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il