|   15:07:40
  הרצל ובלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

מדרך המשי לסמטאות הקדושות בציון

בן-ציון יהושע, "מילואים בשדות האורז" (סיפורים), הוצאת אסטרולוג, תשס"ז (2007), 271 עמודים
12/06/2007  |   הרצל ובלפור חקק   |   מאמרים   |   תגובות

ספרו החדש של הסופר הירושלמי וחוקר הקהילות היהודיות של מרכז אסיה בן-ציון יהושע על תשעה-עשר סיפוריו מדיף ריח עז של ירושלים הישנה על סמטאותיה וקדושיה, ובחלקו הגדול הוא סוחף אותנו למרחקים אפופי קסם ומנהגים קדומים בנכר. כבר מספרו הראשון "עיר באופק", הוכיח בן ציון יהושע שכוחו ביצירת אווירה מכושפת, ברקיחת תערובת של חול בקודש, בתהייה על שורשיהם של מנהגים קדומים ופולחנים יצריים.

ספרו החדש "מילואים בשדות האורז" הוא מעדן משובח לכל חובבי הרפרטואר הייחודי כל כך ליהושע. אין סיכוי שאחזנו בספר סטרילי, שבו הדפים משמימים והעמודים עמוסים במבולים של זרם תודעה כבדים עד לעייפה. יהושע יודע לטלטל את גיבוריו בפלונטרים של חוויות מרעישות, חזיונות בלהה, גלגולי נשמות מעוררי צמרמורת. העלילות רחוקות מימי החול הרגילים ומן המקומות המוכרים, וכל כולן מעשה מרקחת של צבעים, טעמים וריחות - שילוב מטורף. תמצאו כאן בליל של אגדה ומציאות, כשפים ומיסטיקה, אהבות ושנאות, יצרים פרועים ורומנטיקה, תככים ומזימות.

אתה קורא בסיפורו של הגביר היהודי בסיפור "צמח ישועה" ואתה חש עין אחת צוחקת ועין אחת דומעת. על הסיפור נסוכה אווירה ספק סאטירית ספק ביקורתית, על היסחפותו של נובוריש יהודי המנסה להאדיר דמותו וחייו באמצעות תרומות שינציחו את שמו, והוא צולל במעמקי התבדות חלומותיו הגדולים.

סיפורי ירושלים וסיפוריו המתרחשים בדרך המשי ובטולדו ספוגים תיאורים צבעוניים- מלבושים, רחובות, תבלינים. כך בסיפורי דרך המשי משרטט ב"צ יהושע את תפארת הלבוש האתני של הנשים במרכז אסיה, מטלטל את חושינו בצבע ובארומה של בשמים ותבלינים בשיירות על דרך המשי.

דמויות שהן תערובת של קודש ושל חול

נתן יונתן: "פתחתי את הספר ולא הצלחתי להפסיק לקרוא בו כי הוא פשוט פתח לפניי עולם מדהים ביופיו". דומה שכוחו של בן ציון יהושע עומד לו ברקימת עלילות מורכבות שבהן הזמן קסום והמקום מופלא – והמרקחת קולחת ומרתקת. אין לנו כיום הרבה מספרים שיודעים לרקוח לנו עלילות שיש בה תערובת כה מרתקת של קדושה וחול, היסטוריה קדומה ומציאות עכשווית, סערות רוח שכל כולן מיסטיקה ושיבה לנפשות מזמנים קדומים".

בחלקו הראשון של הספר ('סיפורים מכאן') העלילות מתרחשות בירושלים הישנה בין שנות הארבעים לשנות הששים ובחלקו השני ('סיפורים משם') – הסיפורים מתנהלים בדרכי המדבר ובערים קדומות במרכז אסיה (אירן, אפגניסטן ואוזבקיסטן).

גיבוריו של בן-ציון יהושע יוצאים הם אל מחוזות מרוחקים בעולם, ואנו מתלווים אליהם ומנסים לתהות אחר השינויים העוברים בנפשם לכל אורך ההרפתקאות המופלאות – ותמיד יש תחושה, שמעל מרחפת ידו הארוכה של המחבר, אותו כוח על של היוצר. היוצר מושך בחוטים מלמעלה ודואג להשיב בנים לגבולם- והם חוזרים לנקודת המוצא של הווייתם, מוצאים את שורש קיומם – ובמקרים רבים שבים אל עירם. בסיפורים המתרחשים כאן, השיבה היא אל הטבור, אל ירושלים.
כבר מספרו הראשון "עיר באופק" נספגנו באהבה של יהושע לירושלים – וראינו עוצמת אהבה זו גם בספר המרתק "תה אנגלי בירושלים" ובעיקר בתיאור הרוחות המשיחיות בעיר, בספרו "שתיקת התרנגול". הן ב"שתיקת התרנגול" והן ב"פורצי גדר" הוכיח בנצי כי כוחו רב לו בבניית סאגה משפחתית מלאה.

תחומי עניינו ונושאי כתיבתו של בנציון יהושע שאובים ומשולבים בשורשיו – אביו שנולד באפגניסטן הגיע כילד לירושלים בשנת 1898 והיה ממורי הדרך הראשונים בארץ ישראל שהובילו שיירות על סוסים ופרידות ונודע בירושלים כמספר הסיפורים השכונתי בשבת בין מנחה למעריב. אמו היא בת למשפחת אלקלעי הספרדייה, שלה שורשים בני מאות שנים בירושלים. בן-ציון יהושע, סופר וחוקר, נולד בירושלים וכיהן בעבר כמנכ"ל הוצאת מאגנס באוניברסיטה העברית ויצא בשליחויות לחילוץ יהודים מארצות מצוקה.

ירושלים של בן ציון יהושע ציורית מאין כמוה, יצרית מאין כמוה – אוי לה מיוצריה הקדושים ואוי לה מיצריה המטריפים. אנו רואים זאת בתיאור הסאטירי החריף של דמות החכמים בסיפור "צמח ישועה" ובסיפור "ורוניקה המטורפת". דימוייו של המחבר כל כך ירושלמים וכל כך קרובים לעולם הדמויות : "לבו של חכם ברכיה הלם בחזקה כמשאית שאיבדה בלמים במורד הקסטל". העולם היצרי של הדמויות מוטמע באורח חשיבתן ובדרך התיאור של המקום: " הכניסה לחצר עברה במבוא אפלולי ומקומר, שדמה לרחם של אישה עקרה שלא פקדו אותה זרזיפי ברכה".

דמויותיו של בן ציון יהושע הן תערובת של חול וקודש, ספרי תורה ומחשבות זרות. הכתיבה של יהושע ציורית, צבעונית, חודרת לאווירה הירושלמית הכובשת אותנו בניגודים שבה: "ריח כבד של בושם נשים נמהל בריחות בור הספיגה שדבקו בחצר, בקמרונות בקשתות ובכתלים קלופי הטיח. ריחות זוועה של בית שימוש טורקי שהתמזגו בניחוחות קינמון, הל ציפורן וזנגוויל, שבקעו ממכתשי נחושת" (עמוד 50).

גלריית הדמויות פורשת לפנינו ירושלים של סתירות : יהיה זה המחזיר בתשובה שאינו ציצית שכולה תכלת או הפרופסור לאתיקה – המטיף בשער, אך בחייו הפרטיים נוהג הוא לפי אמות מידה אחרות לחלוטין- וחלק מן העובדות מתגלות לאחר מותו. המחבר מצייר ירושלים שיש לו עליה דברי מוסר ותוכחה. הוא נועץ בגיבוריו את חוד הקולמוס שלו ומגלה לנו פנים חדשות במראה. בתוך דמויותיו הבדיוניות הוא משלב דמויות שהטביעו את חותמן על החברה הישראלית – וכך הוא מצטט נאום דמיוני של פרופסור ישעיהו לייבוביץ על קברו של מורה המוסר באוניברסיטה, שדרכו הפוכה לחלוטין:

"מי יהיה המוכיח בשער?", הזדעק פרופ' ישעיהו לייבוביץ, ראשון הדוברים. קולו התנשא לאוקטבות גבוהות של נביא, הדהד מעל המצבות".

ב'סיפורים משם' הוא מוליך אותנו אחר חליל הקסם שלו למחוזות רחוקים. אנו נחשפים בפני מציאות זרה, פוגשים עולם לא מוכר, הנראה כאגדה. "הבלדה על סמירה הבתולה" – סיפור שעלילתו מתרחשת באזרביג'אן שבקווקז בשני מישורי זמן או הסיפור הנפלא "רקואל רקואל" שעלילתו מתרחשת בשני מישורי זמן בין גלגולה של רחל הירושלמית לבין רקואל בתו של דון שמואל הלוי. התיאורים המיסטיים וגלגולי נשמות הופכים את התיאורים לחלום, מציאות ואגדה. פרשיות היסטוריות מדהימות, הנוגעות לחיי היהודים של מרכז אסיה (אפגניסטן, אירן ובוכרה), מובאות כסיפורי עלילה מרתקים. רק סופר שיש לו ידע רב על הווי המקומות ועל המיסטיקה האופפת את התרבות המקומית באותם חבלי ארץ – יכול היה לרקוח בפנינו מבוכים עלילתיים כה סבוכים, כה רוויים בהקשרים היסטוריים, בתעלומות של גלגול נשמות וסיפורי אימה. הסיפור על סמירה והסיפור על רקואל יוצרים תחושה שאנו חיים בתקופה היסטורית אחרת, אך מצד שני העוצמה הפראית והקסם המוטרף מטלטלים אותנו ויוצרים בנו תחושות הפוכות. סיומי הסיפורים כמו מוכיחים לנו שאין מציאות טהורה, שהכול תערובת חלומית, מרקחת של מציאות ודמיון.

הדימויים מחזקים בנו את תחושת הפראיות והמוות השולטים באותם סיפורים ממחוזות רחוקים:
"נסרי העץ האדימו כדם.הייתי דייר יחיד בקרוואן אדיר ממדים ומוכה בדידות. רק רוחותיהם של מאות נוסעים על דרך המשי עדיין ריחפו כאן" (עמוד 155).

בקטע אחר של הסיפור: "שרף העצים עלה מן הלהבות. הכתלים נתמלאו צלליות של תמשיחים חתומי פשר". סמירה הדמיונית משקה את הגיבור בחלב וסיפורי העבר מאיימים עליו: " גופי שב ונעור לחיים, אך בשמורות עיניי דבק המוות. אינני יודע כמה זמן חלף, אולי שעות, אולי רגעים ואולי נצח. ריחפתי בין חלום למציאות. כאב עז ננעץ כפגיון חד בחזה שלי ובראשי הדהדו מהלומות קורנס" (עמוד 158).

בסיפור "רקואל" נסחפת רחל טולדו אחר סיפור חייה הקסום של רקואל ממאה אחרת, מימי האינקוויזיציה, והמעגלים המשיקים בין חיי שתי הצעירות כמו יוצרים תחושה של "דלתות מסתובבות", חיים כפולים בזמנים שונים. כאשר רחל טולדו בת זמננו מגיע לאותו בית כנסת, שבו התחוללה הטרגדיה בחיי רקואל הקדומה, מצייר בן ציון יהושע מפגש מפתיע בין הזמנים, בין החוויות. מדריך התיירים שאינו ער לקשר בין הזמנים ובין הדמויות, ואינו מבין מדוע פניה של רחל "חיוורים כמו הסיד הלבן המשוח על הקירות", מרגיע את קהל המודרכים שלו: "אין מה להתרגש, גבירותיי ורבותיי. זאת תופעה ידועה, אנו קוראים לה, סינדרום טולדו" (עמוד 182).

על שערו האחורי של אחד מספריו של בן ציון יהושע , כתב נתן יונתן : "פתחתי את הספר ולא הצלחתי להפסיק לקרוא בו כי הוא פשוט פתח לפניי עולם מדהים ביופיו". דומה שכוחו של בן ציון יהושע עומד לו ברקימת עלילות מורכבות שבהן הזמן קסום והמקום מופלא – והמרקחת קולחת ומרתקת. אין לנו כיום הרבה מספרים שיודעים לרקוח לנו עלילות שיש בה תערובת כה מרתקת של קדושה וחול, היסטוריה קדומה ומציאות עכשווית, סערות רוח שכל כולן מיסטיקה ושיבה לנפשות מזמנים קדומים. אפשר לקרוא לסגנון הכובש שלו "סינדרום בן ציון". לבן ציון יהושע קול ייחודי בקרב קהל הסופרים – ולא פלא שרבים נמשכים אחר כתיבתו המיוחדת כל כך, הירושלמית כל כך.

תאריך:  12/06/2007   |   עודכן:  12/06/2007
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדרך המשי לסמטאות הקדושות בציון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באופן טבעי אנשים מבוגרים נרתעים כאשר הם שומעים על מערכות שמטרתם לחנך מבוגרים, ולכך מספר סיבות:
12/06/2007  |  דוד זינגר  |   מאמרים
אם היה מתרחש נס ואריאל שרון היה מתעורר היום משנתו הארוכה והיה מתעדכן במתרחש מאז נפל לתרדמת היה בוודאי מקבל אירוע נוסף וחוזר לשנתו, אריאל שרון לא חשב ולא חלם שיש אפשרות שאולמרט יהיה ראש ממשלה, אולמרט פשוט "גנב" את הכסא וניצל את המצב המביך שאליו נקלעה מפלגת קדימה שהיתה מפלגה של איש אחד (שרון) ללא מוסדות מסודרים, מרכז ודרך.
12/06/2007  |  אביב ירון  |   מאמרים
1) הטעות הראשונה - לבחור לפי עיצוב. ברוב המקרים בוחרים לפי תמונה. יש אנשים שכך גם בוחרים אישה. בשני מקרים זה נגמר בגירושין. מה שטוב בבניית אתר - לא נשארים ילדים מזוגיות כזו. רק זמן אבוד. בניית אתר כולל הרבה יותר מעיצוב אתר. זה כולל קונספט נכון והבנת הצרכים, תקרת אינטנסיביות, אפיון הפרויקט, בניית מסד נתונים נכון, ידע רחב בבניית האתר המותאם לקידום במנועי חיפוש. תמונות לא משקפות כל זה.
12/06/2007  |  מיכאל לוי  |   מאמרים
כל מהדורות החדשות של גלי צה"ל ביום ג' - 40 שנה למלחמת ששת הימים, לא שכחו להכריז ללא הרף על ההפגנה הפרובוקטיבית המתוכננת של "שלום עכשיו" בחברון. אך למרות ההתגייסות המאסיבית, הגיעו לבסוף כ-200 איש בלבד. בעבר, היו לתנועת השמאל הקיצונית הזו הצלחות מרשימות בהרבה, והפגנות ההמונים שהיא ארגנה היו לשם דבר. אך תהילתה כתנועת המונים חלפה יחד עם כישלון דרכה.
12/06/2007  |  בעז העצני  |   מאמרים
הפטור ממס שבח למכירת דירת מגורים מזכה, טומן בחובו לא מעט תנאים עליהם יש לתת את הדעת. התנאי הכרחי (אך אינו מספיק) הוא שמדובר ב"דירת מגורים", כאשר מונח זה מוגדר בחוק מיסוי מקרקעין כ-"דירה או חלק מדירה, שבנייתה נסתיימה והיא בבעלותו או בחכירתו של יחיד, ומשמשת למגורים או מיועדת למגורים לפי טיבה..".
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il