|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

מי מחפש את דמארי

אפילו פרקליטת המדינה קבעה שאינו מסוכן, אבל הוא אינו מצליח לעבור את המחסום התמוה של ועדת האלימות
05/06/2003  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   תגובות


העוול, המבחן

בפרשה שלהלן, אפשר להתחיל מהסוף: הנהלים, הכללים וזכויותיו על-פי החוק של האיש-האסיר שמעון דמארי מופרים פעם אחר פעם. במקום לשחררו מבית האסורים אחרי שריצה מחצית מעונשו, כמו שראוי ומקובל וכמו שמאפשר החוק הקודם, או לפחות שני שליש מעונשו - כמו שמתאפשר מהחוק המתוקן - מונעת ועדת האלימות את שחרורו.

חברי ועדת האלימות שדנו בעניינו לא עשו, כך נראה, צדק. לפחות לפי מבחן התוצאה. גם התערבותה של פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, שטיפלה אישית בתיק זה, לא הועילה. ועדת האלימות - שהיא-היא הגוף הממליץ לוועדת השחרורים, ובדרך כלל על פיה יישק דבר - התייחסה למעורבות ארבל כאילו היא בטלה בשישים.

פרשת דמארי היא מקרה מבחן. לכן אנו מוצאים לנכון - לאור התקדים שהושג בחודש שחלף בנושא זה בבית המשפט העליון, כפי שנבהיר בהמשך - להרחיב בנושא זה כאן.

ארבל, בהמלצת שר המשפטים, נפגשה עם חמשת ילדיו של שמעון דמארי, העומדים לצידו ומאמינים בצדקתו, ושמעה מהם על תלאותיהם בשנים האחרונות. עוזרתה, עו"ד בת-אור כהנוביץ, היא שטיפלה במישרין בזאת מטעם ארבל. ארבל הבינה את המצוקה שאליה נקלעה המשפחה, ולכן החליטה להתערב. היא הבינה היטב מה עובר על משפחה שנזרקה, שלא בטובתה, על מסלול של התרסקות.

אולם נראה כי ארבל לא הוציאה אל הפועל את שהבטיחה לחמשת ילדי המשפחה. רצונה הטוב לא חלחל כלפי מטה, כלפי ועדת האלימות ו/או ועדת השחרורים. וכך, הפרקליט המטפלישירות בתיק, עו"ד אורן פז, מוסיף להערים קשיים. הוא מביע התנגדות לשחרור עכשיו, כמו שמגיע לכל אסיר, ועומד למעשה על ריצוי מלוא העונש שנגזר לדמארי: עוד כחמישה חודשים )בניכוי מנהלי וימי מעצר), עד שישלים 28 חודשי מאסר בפועל. בלי ניכוי שליש, בלי הקלות מקובלות ובלי ללכת לקראת המשפחה, כמו שראוי ומקובל.

דמארי נשפט ונכלא למאסר בגלל סכסוך גירושים שהסתבך. הוא הואשם בגניבת קטין כשלקח את בתו, שאותה לא ראה, אגב, מאז ועד היום: יותר מארבע שנים, ובאלימות כלפי שוטרים שהגיעו, שומו שמים, "לחלץ את החטופה מהבית" והפרת אותו צו.

המשטרה הפעילה באותו "אירוע" כוחות בסדר גודל השמור לפעולות טרור. השאלה מי היכה את מי - שמונה/עשרה שוטרים את דמארי, או דמארי אותם - עוד טעונה בירור וליבון, מעבר לאישום שהוגש נגד דמארי, ובו הורשע, כמובן.

משפטנים רבים וטובים שיבחנו את תיק דמארי ותי קים דומים יביעו פליאה: כיצד קורה שמערכת אכיפת החוק המתיימרת לעשות צדק, "לוקחת צד" - את הצד של גרושתו - וזאת כאשר יש עובדות נוספות: המשטרה חקרה חשד שהיא הציעה תשלום כדי שיטפלו בדמארי (מכות? רצח?); עדויות ובדיקת פוליגרף שנעשתה לאחד העדים אישרה דבריו כי הוצע לו כסף כדי לפגוע בדמארי.

הוועדה


כמו בימים חשוכים

עד כמה בעייתי הטיפול בדמארי בוועדת האלימות, ולא רק בו, ניתן ללמוד מהדבר הבא: ועדת האלימות, בת שלושה חברים, כוללת גורמים נוספים, בהם עובד סוציאלי של הכלא ועובד סוציאלי של הקהילה, היא ועדה מייעצת/ממליצה. כוחה רב, שכן ועדת השחרורים תלויה בה, ואין לה כלים משלה לבחון עניינים אלה. אין זה סוד, כי ועדת השחרורים הופכת, לעתים קרובות, חותמת גומי.

ועדת האלימות קיימה דיון ב-20.21.71. בפניה הופיעה, כאמור, עובד סוציאלי של הקהילה. מה נאמר שם איננו יודעים. הוועדה ממאנת לגלות מיהם חבריה, את שמות המשתתפים שהופיעו בפניה ואפילו את החומר שהונח בפניה. כמו בימים חשוכים, מכריעה הוועדה בגורלם של אסירים, ובעצם גם בגורל בני משפחותיהם, מבלי שאלה יוכלו לגונן על עצמם ולהופיע בפניה. לפי התוצאה אנו יודעים עתה כי העובדת הסוציאלית מטעם הקהילה הציגה את התנגדות הגרושה לשחרור, ואף נימקה זאת. מיותר כמעט לציין: לא היה מי שישיב לטענות שהועלו.

במדינה מתוקנת סביר היה שיתאפשר לאסיר להיות מיוצג, לאפשר לו לדבר אל חברי הוועדה, או לפחות לאפשר לבא כוחו לייצגו בפני הוועדה. לא רק כדי לשכנע כי אין זה ראוי לשלול עוד את חירותו ולאפשר יציאתו מהכלא לאחר שכבר ריצה יותר משני שליש מעונשו, אלא במיוחד כדי לאפשר לו להדוף את הטענות, חצאי האמיתות וגם הכזבים שאולי הועלו נגדו. אך לא. במקומותינו, יודע זאת כל אסיר: ועדת האלימות לא רוצה לשמוע וגם לא לדעת. לכן היא מונעת, בעיקרון, את הופעת האסיר ו/או בא כוחו בפני הוועדה. שמא חס וחלילה יצליח לשכנעה.

התקדים


ערעור דמארי מתקבל

דמארי מאמין בחפותו והוא נחוש להיאבק על כך במסגרת המערכת המשפטית, לכן פנה לוועדת האלימות וביקש להופיע בפניה. בקשתו נדחתה. עורך הדין יעקב וינרוט, שהתנדב לטפל בתיק זה בחינם, פנה לבית המשפט המחוזי בתל אביב וביקש לייצג את דמארי בפני הוועדה. הוועדה התנגדה, כך גם שירות בתי הסוהר. בית המשפט המחוזי קיבל את עמדתם. תופעה מוזרה למדיי, יש לומר, במיוחד לנוכח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אחרי הכול: "זכות טיעון" נחשבת כיום כדבר בסיסי, כזכות שאין לשלול. לא ניתן לשפוט אדם שלא בפניו, מה שפחות או יותר עשתה הוועדה.

דמארי לא ויתר. באמצעות פרקליטו, ד"ר וינרוט, הוא פנה לבית המשפט העליון בבקשת רשות ערעור. ב-30.5.1 התקיים דיון בפני השופטים מישאל חשין (אב בית דין), אליעזר ריבלין ואילה פרוקצ'יה. השופטים הגיעו לדיון עם עמדה ברורה. מדוע שלא תינתן זכות טיעון, שאלו. ובכלל, אמרה השופטת פרוקצ'יה, מדוע לא תאמצו מדיניות שתאפשר לאסיר עצמו, לכל אסיר, להופיע בפני הוועדה. ממה אתם חוששים, שאלה. הרי אתם דנים באישיותו של האסיר, ובשאלת מסוכנותו, אם בכלל, ולכן מוטב שחברי הוועדה יתרשמו מהאיש בטרם יקבעו את "מסוכנותו", כביכול.

השופטים המליצו, כמו שהם יודעים להמליץ, וכתבו החלטה המהווה עתה תקדים חשוב לכל אסיר בישראל, ובעצם לכל אדם הנזקק או הנאנס להזדקק לשירותי הוועדה:

"באי כוח בעלי הדין קיבלו המלצתנו ולפיה יוחזר עניינו של המבקש לוועדה הבינמשרדית למניעת אלימות במשפחה. הוועדה תשמע על פה את טיעוניו של בא כוח המבקש, ולאחר מכן תיתן החלטה חדשה בעניינו של המבקש. נכיר תודה לוועדה אם תתכנס בהקדם להחליט מחדש בעניינו של המבקש כמבואר. אנו מחליטים לקבל את הערעור כאמור בדברינו לעיל".

הדיון החוזר


מסוכן או לא

מסוכן? לא נגזים את נאמר כי מוועדת האלימות ניתן היה לצפות, במיוחד לאחר פסק הדין שלעיל, כי תקפיד עתה קלה כחמורה; שהיא תקיים דיון כהלכתו; שהיא תאפשר לוינרוט לטעון בפני הפורום המלא, השלם. אך לא. הוועדה זימנה את וינרוט להופיע רק בפני שלושת חבריה, ב-6 במאי השנה, מבלי שבפורום זה נכחו המשתתפים האחרים. בכך מנעו מדמארי, באמצעות וינרוט, לשכנע גם את המשתתפים האחרים, ומנעו ממנו לשמוע את הדיון כולו ולנסות לפחות להדוף טענות המועלות נגד דמארי.

יום לאחר מכן, ב-7 במאי, התכנסה שוב הוועדה, הפעם בהרכב המורחב יותר, ושמעה מה ששמעה. בסופו של דיון החליטה: האיש מסוכן. אין לשחררו מהכלא, אלא אם יסכים לתוכנית טיפולית במסגרת פנימייתית, בתנאי פיקוח ודיווח לוועדת שחרורים. השאלה מדוע לא כיבדה הוועדה את פסק הדין, כרוחו וכלשונו, צריכה להדיר שינה מעיני רבים.

כדי להבין עד כמה ההחלטה אינה עולה בקנה אחד עם המציאות, נביא כאן כמה
עובדות:

  • האירועים בגינם יושב דמארי בכלא, אירעו בשנים. 1997-1994 בכל זאת, חלפו
מאז 9-5 שנים;

  • ביולי 1999 הורשע דמארי בבית משפט מחוזי על-ידי השופט אדמונד לוי בחטיפה ממשמורת. השופט גזר מאסר על-תנאי בלבד, ובנימוקי פסק הדין תב: "נראה שהילדה לא נלקחה על-ידי הנאשם שלא מרצונה...", ובהמשך: "... לא הנאשם לבדו עתיד לשאת בעונש, ומי שעתיד לחלוק אותו עימו הם ילדיו הגרים איתו... המשך מסכת סבלם בדרך של כליאת הנאשם, הינה תוצאה מרחיקת לכת שלא שוכנעתי כי ראוי לתת לה את ידי".

  • השופטת שרה סירוטה, פרקליטת המדינה עדנה ארבל, ופרקליטת המחוז נורית שניט, פעלו לשחרורו מהמעצר - עת התנהלו ההליכים נגדו - לאחר ששוכנעו כי אינו מסוכן.

  • ביולי 2000 הוכרע דינו בבית משפט שלום בגין גניבת קטין, תקיפת שוטרים והפרת צו. משמע: במשך כשנתיים וחצי היה חופשי, ובהתאם למה שנדרש ממנו, הוא לא יצר קשר עם גרושתו ולא עם בתו. ב-10.9.3 החל לרצות עונשו. לאחר שערעוריו במחוזי נדחו. מאוחר יותר הפחית בית המשפט העליון בעונשו, בהסכמת הפרקליטות, לאחר שנוכח כי נגזר עליו עונש ממושך ללא הצדקה. בחודשים האחרונים יצא ל-5 חופשות. הנה כי כן: מאז האירוע האחרון חלפו כארבע וחצי שנים, ובתקופה זו לא יצר קשר עם גרושתו או בתו, ומאליו מובן כי לא סיכן אותן.

כאמור, עכשיו מונעת הוועדה את יציאתו מהכלא, למרות שכבר ריצה כשלושה רבעים מעונשו. מעניין להזכיר, להבדיל, כי הוועדה נוהגת להמליץ, כדבר שבשיגרה, אפילו על שחרור אנסים ורוצחים, אחרי שריצו שני שליש מעונשם. זו המדיניות, אלא אם האסיר המשיך במעלליו גם בעת שיצא לחופשות; או שהתנהגותו בכלא מצדיקה ענישה נוספת. וכאן, למרות שמדובר באסיר למופת, ממושמע, עובד ותורם, כפי שמסרו מנהלי הכלא, נוהגת הוועדה אחרת.

השופט


שייכנסו לעובי הקורה

מי שיכול עכשיו לעשות קצת סדר בהתעמרות המיותרת וההרסנית ולמזער את הנזק המיותר, הם פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, וועדת השחרורים. ב-30.6.51 עומדת הוועדה, בראשה עומד השופט בדימוס דוד מועלם, להתכנס ולדון בבקשתו של דמארי להשתחרר עכשיו. די בהסרת ההתנגדות מצד הפרקליטות, כדי לתקן את המצב. נכון עתה לצפות מוועדת השחרורים להיכנס לעובי הקורה; לבחון היטב את ההמלצה המוזרה של ועדת האלימות, וגם לבחון את הסוגיה: מדוע פסק דין של בית המשפט העליון לא כובד, כרוחו וכלשונו.

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "פרקליטות המחוז עובדת בהנחיית פרקליטת המחוז ובתיאום עם פרקליטת המדינה. פרקליטת המדינה הבטיחה לילדי האסיר לבחון את הדברים מול הגורמים המטפלים בפרקליטות המחוז, בכפוף לחוות דעת הגורמים המקצועיים. נעשה וייעשה הכל על מנת לסייע למשפחה. פרקליטת המדינה הביעה הערכה למסירות הילדים לאביהם, ורצונם הכן לשובו הביתה. עמדת הפרקליטות, כפי שתוצג בסופו של דבר בפני ועדת השחרורים, טרם הוגשה סופית, והדבר ייעשה בתיאום בין כל הגורמים".

תאריך:  05/06/2003   |   עודכן:  05/06/2003
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההסתדרות עמדה בכבוד במערכה נגד פיטורים והורדת שכר. אבל צפויות עוד התמודדויות קשות על הפנסיה, ההפרטות, וגם נגד תכנית הקיצוצים הבאה. תהיה עוד תכנית קיצוצים, כי זו הלוגיקה של מדיניות האוצר.
05/06/2003  |  ד"ר לב גרינברג  |   מאמרים
הסנוניות הראשונות של הצמיחה במשק כבר כאן! הצמיחה, אם תגיע, תהיה למרות נתניהו ולא בזכותו. לא פלא שביבי המחזיק בתפקיד הסמן הימני בממשלה, נמנע במפתיע בהצבעה על מפת הדרכים בממשלה, ולא התנגד לה כצפוי. הסיבה ברורה: ביבי מקווה כי זרעי התקווה המדינית שזורע שרון יביאו להוצאת המשק מהמיתון והוא יוכל להתהדר בנוצות לא לו ולהכריז "בזכותי"!
05/06/2003  |  ד"ר לב גרינברג  |   מאמרים
הצעת החוק להגבלת זכות השביתה עשויה לפעול כבומרנג ולהביא דווקא להגדלת אורכן ותכיפותן של השביתות בישראל. אך עד שהממשלה תבין לאיזה סחרור היא הכניסה את המשק ולאיזה מילכוד היא הכניסה את עצמה היא תגלה שכבר מאוחד מדי: התהליך בלתי הפיך ואת הנעשה אין להשיב.
05/06/2003  |  אבינועם מגן  |   מאמרים
בחודש שעבר התבשרנו על פסק הדין במשפט הראשון והנדיר שדן באחריות אישית של דירקטורים בבנק צפון אמריקה. גזר הדין שניתן על-ידי בית המשפט העליון לאחר עשרות שנים מיום קריסת הבנק, קשה גם הוא. קנסות של עשרות ומאות מיליוני דולרים על דירקטורים בבנק צפון אמריקה.
05/06/2003  |  דליה זליקוביץ  |   מאמרים
הרבה פנים נרגשות היו השבוע בדימונה. הזמרת האמריקנית המצליחה וויטני יוסטון, בעלה בובי בראון ובתם בובי קריסטינה הגיעו לעיר כאורחי כת "הכושים העבריים".
04/06/2003  |  עומר כרמון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
נתניהו. שום דבר לא יעצור את ישראל [צילום: קובי עידן/לע"מ]
בנימין נתניהו  |  
דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ז בניסן תשפ"ד, 5.5.2024]
 תומאס הלדנוונג. הזהיר מפטונציאל גבוה לנזק [צילום: מרקוס שרייבר/AP]
יאיר נבות
האזהרה הזו מגיעה בשל התמשכות המלחמה באוקראינה והסיוע המערבי, והעובדה שבמוסקבה רואים בחלק ממדינות היבשת כאויב שיש לפגוע בו בשלל דרכים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il