|   15:07:40
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
טיפים לטיולי תרמילאים באירופה
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית

"אבנים"

"המופע קורץ לרב תרבותיות, קורץ לאוניברסאליות. הסיפור שקשור לעם היהודי הופך באמצעות המופע לאירוע אוניברסאלי"
18/02/2008  |   שושנה ויג   |   מאמרים   |   תגובות

המופע "אבנים" נוצר בהשראת פסלו של נתן רפופורט (1911-1987) פסל, יליד ורשה שבפולין. בתקופת מלחמת העולם השנייה, שהה רפפורט בברית המועצות. עם תום המלחמה חזר לוורשה והקדיש את מאמציו היצירתיים לתכנון וליצירת האנדרטה לזכר לוחמי גטו, ורשה שנחנכה באפריל 1948.

העתק של האנדרטה מצוי גם ברחבת יד ושם בירושלים. לפסל שני צדדים. בצד האחורי קבוצת דמויות המייצגות את המגורשים מהגטו להשמדה, בעוד על הצד הקדמי, שפונה לכיכר הטקסית מופיעות דמויות הגבורה האוחזות בנשק של לוחמי גטו ורשה. במרכז הפסל דמותו של מנהיג המרד, מרדכי אנילביץ', האוחז בידו את הלהבה שהציתה את אש המרי. אנדרטה זו מהווה את אחד הסמלים המובהקים של מורשת השואה והגבורה.

האנדרטה המפורסמת "קמה לתחייה", לאחרונה, באמצעות קבוצת שחקני תיאטרון. במהלך ההצגה, מופע פיזי ויזואלי, מלווה הצופה את מורדי הגטו דרך סיוטי העבר אל חלומות העתיד. כל זה קורה באמצעות טכניקה של משחק שהיא מעין הנפשה של הפסל המפורסם. המופע מתחיל בנקודה שלפתע לשלשת של ציפור מעירה אנדרטה שלמה של לוחמי הגטאות.

המופע שהתקיים החודש בתיאטרון הסמטה, הוא מופע שיש בו שימת דגש על התיאטרון האחר. לא ניתן להשוות את ההצגה לתיאטרוני הפרינג' הקיימים. המופע אינו מופע של שחקני היוצרים דיאלוג עם הקהל במובן המקובל של התיאטרון. ההמחזה היא על גבול הפנטומימה, והשחקנים המציגים נעים לאורך המופע לצלילי הרקע. ישנו שילוב מעניין בין קולות ולבין מוצגים שאותם שולפים השחקנים במהלך המופע ואלה מוסיפים למופע משמעות נוספות.

המוזיקה המלווה את המופע מתארת מסע אנושי מימי השואה עד ימינו אנו. החוויה התיאטרלית לא עוזבת את הצופה בתום ההצגה. התמונות שהציפו את הצופה במהלך הצפייה ממשיכות להופיע בתודעתו של הצופה, ואין ספק שהקהל לא יכול להישאר אדיש גם לאחר סיום ההצגה. עדות לכך הייתה בסיום ההצגה, מחיאות הכפיים שהקהל העניק לשחקנים שנכנסו ל"נעלי" פסל הברונזה לשעה קלה.

ההצגה בעלת פס קול שהוא ברובו בלועזית, ורק שיר הסיום בקולה של אחינועם ניני בעברית. השפות ברקע המופע הן קוסמופוליטיות: אנגלית , גרמנית, איטלקית. וכן, השימוש בשפות הזרות מעניק למופע מימד אוניברסאלי, ועל כן המחזה ידבר לכל צופה תיאטרון ואינו מיוחד רק לצופה הישראלי. אין פלא שההצגה נבחרה בין עשרת ההצגות הטובות לתיאטרון לשנת 2007 בגרמניה.

קבוצת "אורתו- דה" יוצרת בסגנון גרוטסקי ומקצינה את ההתנהגות האנושית, תוך שימוש בדימויים חזותיים, מיומנויות קרקס, מצעדים אילמים ותהלוכות, תוך שימת דגש מיוחד לחקירת ההתנהגות האנושית ושפת הגוף. זהו תיאטרון מיצג הבודק את השתנותה של הזהות היהודית לאורך הדורות.

הנושאים עליהם מדבר המחזה, כאמור, קשורים לעבר להווה ולעתיד של האנושות כולה. התייחסות לשואה בסיפור המועלה באמצעות התנועה שמאפיינת את שחקני ההצגה. אחת התמונות הראשונות היא כאשר הגיבורים מעבירים ביניהם כובע של חסיד, ואחר כך אחד מהם עומד ומסתבן לאור הזרקורים. לאחר מכן, עוטפים את השחקנים המראות שמזכירים את המשרפות. כצופה עליך להשלים פערים כל עת ההופעה ועליך לפענח את הסמלים שאותם מספקים השחקנים.

התינוק הוא אחד המוטיבים המרכזיים ביצירה המיוחדת, הוא נישא בזרועותיה של הדמות הנשית מראשית ההצגה עד סופה, והוא מסמל גם את העבר וגם את העתיד. התינוק שהיה חלק מחוויית השואה, והתינוק שמצפים ממנו לא לשכוח את האימה שהייתה בתקופת השואה. באחד מקטעי הפנטומימה מניחים השחקנים את התינוק כצופה לסיפור שהם מספרים והם מעלים דמות מתוך פח זבל. הדמות הזאת שצומחת מתוך פח הזבל היא בובה שהשחקנים מותחים את גפיה והיא דמותו של הדיקטאטור הנאצי היטלר. התמונה שמעלים כאן השחקנים, היא תמונה סוריאליסטית של צעירים בהודו שסוגדים לגורו שלהם ולמעשה הוא בדמותו של היטלר.

המופע מטיב ליצור באמצעות פנטומימה מיוחדת שחלקה מזכירה את התיאטרון השחור. באחד הקטעים במופע, מניפים השחקנים 12 כוכבים בצבע צהוב, סמליים לטלאי הצהוב אותו ענדו יהודים בגטאות במהלך השואה. 12 השבטים מסומלים על-ידי 12 הכוכבים הצהובים אותם מניפים השחקנים. אחר כך, הם מתלכדים לכדי שישה כוכבים שהם כמובן, מטונימיים לשישה מיליוני הנרצחים במהלך השואה.

התמונה הסוריאליסטית הבולטת במחזה גם היא מתקשרת לשואה. במהלך המודרני, כאשר מופיעה הטלוויזיה בחיי האנושות, מצוידים השחקנים במסכות של כבשים ועיזים. ההליכה כ"צאן לטבח, מתוארת בטון גרוטסקי באמצעות העדר שסוגד לטלוויזיה. הפיכת הטלוויזיה לאבן שואבת על-ידי האנושות, מופיעה כחלק מן המופע כאשר הבימוי נעזר במוטיב הזה שנגרר מן השואה.

בהמחזה יש רמזים לטקסטים חיצוניים. למשל: הסרט "החיים היפים" של רוברטו בניני, שגם הוא סרט שעסק בנושא השואה מזווית ראייה גרוטסקית הומוריסטית. הניסיון של הבמאי לספר על השואה מנקודת המבט של "הזרה", לספר לנו על השואה מנקודה שלא היינו מצפים אותה. דווקא פסל הברונזה מסוגל לספר את הסיפור באופן שיכול לרגש את הקהל,וזוהי המקוריות של המחזה.

במחזה יש גם תמונה, בה מניפים את התינוקת כשבידה בלון אדום. התינוק כמוטיב, כאמור, מזכיר את הילדה בשמלה האדומה שמלווה את סרטו של סטיבן שפילברג "רשימת שינדלר".

המופע קורץ לרב תרבותיות, קורץ לאוניברסאליות. הסיפור שקשור לעם היהודי הופך באמצעות המופע לאירוע אוניברסאלי. המשחק של שחקני האורתו- דה, הוא משחק שמעורר את הצופה להזדהות, צחוק, גם הפתעה וגם נימה של עצבות. האווירה מפתיעה במחזה. מה שעוד מוסיף לאווירה היא האווירה האינטימית של המופע. מעט קהל, הבמה לא מרוחקת והשחקנים משחקים במרחק נגיעה.

ואכן, המסע בזמן ובנבכי תודעת הוא ניצחון הרוח של אנדרטת מורדי הגטאות, ותשוקתה לחיים. הפסל החי והסוריאליסטי, וגם פנטסטי עוסק בשורשים ובמיתוס השואה והגבורה, לפני קום מדינת ישראל ואחריה בדרך מקורית.

לפני יותר מעשור, בשנות ה-90 של המאה העשרים, ביקרתי לראשונה בפולין וחזיתי באנדרטה של מרד גטו ורשה. היום ידוע לי, כי באזור שהיה בזמנו גטו ורשה, עתידים להקים מוזיאון לשואה. אני כתבתי את השיר: "צריך לזכור", בעקבות המפגש המיוחד שלי עם דודי בוריס פיינגולד, זיכרו לברכה, שהתגורר כל השנים בפולין תחת שלטון הקומוניזם, וכל השנים הייתה בו זיקה לאותם היהודים שחיו בשואה. כמו שריד מן השואה פגשתי אותו ועל כך נכתב השיר שלי.

צָרִיךְ לִזְכֹּר

כַּאֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְיַד אַנְדַּרְטַת מֶרֶד גֶּטוֹ וַרְשָׁה
לִפְנֵי עֶשֶׂר שָׁנִים
שָׁר בּוֹרִיס
אַל נָא תֹּאמַר הִנֵּה דַּרְכִּי הָאַחֲרוֹנָה.
אֶת הַיֶּלֶד שֶׁאִמֵּץ כְּבֶן זְקוּנָיו
לִמֵּד לָשִׁיר אֶת שִׁירֵי חֲנֻכָּה.

דָּוִידְקָה
אָז גּוֹי גָּמוּר שָׁר עַל חַגֵּי יִשְׂרָאֵל.
יֶלֶד פּוֹלָנִי, שֶׁנּוֹשֵׂא אֶת הַשֵּׁם פַיִינְגוֹלְדְ
הוֹלֵךְ לְבֵית הַכְּנֶסֶת
מִתְפַּלֵּל עִם הַקָּהָל
וְעַכְשָׁו מִי יֹאמַר עָלָיו קַדִּישׁ?

שושנה ויג הינה דוברת אגודת הסופרים העבריים.
תאריך:  18/02/2008   |   עודכן:  18/02/2008
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אבנים"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תיאטרון אורתו-דה
19/02/08 16:43
 
אורתו-דה
20/02/08 11:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלה התבשרנו על פרסומו של דוח מבקר המדינה אודות הרשויות המקומיות לשנת 2007. והנה מתברר כי "אין חדש תחת השמש". שוב מדובר בדוח על חוסר מנהל תקין ברשויות, אפילו כאשר מדובר בדברים, שלכאורה, אין כל סיבה שלא יתנהלו בדרך הישר.
18/02/2008  |  חמי דורון   |   מאמרים
על חולות ימה של תל אביב הקטנה, שמלפני קום המדינה, חצובה הייתה, על שטח רחב-ידיים, מה שכונתה "מערת הקסמים". אני זוכר אותה עוד כילד, והיא תמיד הצטיירה בעיני כאחד משבעת פלאי עולם. היו בה חמישה חדרים, חצובים כולם בחול, ביד אמן ממש, והיא היתה מרוהטת ברהיטי קש ועץ צבעוניים. בעליה היה מי שקראנו לו "מקס התמהוני" - ספק-אדם-ספק-חיה, שרק נהם ולא הוציא הגה מפיו. במקום בגדים הוא עטה לגופו פיסות של בד, קש ועור, לראשו חבש קליפת-אבטיח מיובשת, ומאחוריו השתרך...זנב לתפארת, עטור שיער - הכל מעשי-ידיו להתפאר.
18/02/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
העסקה שבה מוכרות האחיות עליזה יפו ומרים דורון את השליטה ברמט לחברה של שלמה שמלצר, נפלה על הענף כהפתעה. במשך שנים רבות רווחה הערכה בחוגי נדל"ן, שאם יש חברת בנייה פרטית איתנה ורווחית - זוהי רמט. העובדה שהאחיות מוכרות 80% מהחברה, מעידה כשלעצמה שמאחורי הקלעים קרה משהו. ההודעה הרשמית של שמלצר מהיום, ומידע נוסף, חושפים לפחות חלק ממה שאירע באחרונה בחברה הוותיקה, ומהו מצבה.
18/02/2008  |  אלעזר לוין   |   מאמרים

18/02/2008  |  עו"ד טל קדש  |   מאמרים
1) על-פי דברים שנאמרו ונכתבו לאחרונה ע"י ד"ר אורי מילשטיין, אין הוכחה לקיומו של אלוהים והתיאורים בתנ"ך אינם חופפים להיסטוריה של יתר העמים. משמע - התורה אינה ציווי אלוהי שהורד לעם הנבחר, אלא עוד סיפור היסטורי שמוצג בפן אינטרסנטי; וכשם שישו ומוחמד חשבו שהם שליחי האל, אך הם לא, כך אמורה להיות ההתייחסות אל אברהם, משה וממשיכיהם! (דהיינו, כל מי שקרא מי לה' - אלי, עשה צרות לאנושות). לכן, ד"ר מילשטיין מאמין רק במדע ובמה שזה מגלה.
18/02/2008  |  עו"ד דב אבן-אור   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בנימוקים להחלטה על הצבת לוח הזיכרון לרוזנפלד, נאמר בין השאר "שלום רוזנפלד - עורך, עיתונאי ומורה היה מגדולי העיתונאים והפובליציסטים של ארצנו, שתרם תרומה עצומה בתחום העיתונות..."
דרור אידר
דרור אידר
הייתי בנסיעה ועוד לא הכרתי את איטליה ואת התקשורת והפוליטיקה היטב, אבל החלטתי שווטרס לא יופיע ויהי מה    לא תהיה לגיטימציה לאנטישמים ושונאי ישראל מוצהרים
צבי גיל
צבי גיל
קול ישראל היה בשעתו מוסד מכונן לתפארת, המסד והטפחות של השידור הארץ ישראלי בשפה העברית, בשפה הערבית לערביי כל האזור, ובשפות רבות בתפוצות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il