|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לפתוח את הפה ופשוט לדבר: להרגיש בנוח עם השפה האנגלית
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים

לעשות את השבת

העיקרון שמאחורי השבת הוא לכאורה פסיבי: להימנע ממלאכה. אך למעשה, היהודי נדרש גם לפעולות אקטיביות כדי להביא את השבת לשלמותה
21/02/2008  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

בין הציוויים האחרונים של מלאכת המשכן לבין מעשה העגל והשלכותיו, "מסתתרים" להם בפרשת השבוע, פרשת "כי תשא", שישה פסוקים העוסקים בעניין השבת. שניים מהם נאמרים שלוש פעמים מדי שבת – בתפילת ליל שבת, בתפילת שחרית ובקידוש היום: "ושמרו בני ישראל, לעשות את השבת לדורותם ברית עולם. ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם, כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ, וביום השביעי שָבַת וינפש".

לגבי מיקומם של פסוקים אלו דרשו חז"ל (ורש"י מביא את דבריהם): "אף על-פי שהפקדתיך לצוותם של מלאכת המשכן, אל יקל בעיניך לדחות את השבת מפני אותה מלאכה". לאמר: עם כל חשיבותה של בניית המשכן, ולאחריה בניית המקדש, אין היא דוחה את השבת.
שלוש מילים מתוך ששת פסוקים אלו מציבות קושי הנראה לשוני, אך למעשה הוא קושי ענייני ומהותי. "לעשות את השבת" – הכיצד? והרי עיקרה של השבת הוא שביתה ממלאכה, דהיינו: פסיביות, הימנעות מעשייה. מהי איפוא המשמעות של "עשיית השבת"?

רוב המפרשים אינם עומדים על נקודה זו, אך מעניין לראות כיצד עסקו במילים אלו מתרגמי המקרא לארמית, שהרי תרגום טומן בחובו גם פירוש. החשוב שבהם, אונקלוס, תירגם מילולית: "לְמֶעְבַּד יַת שבתא". אך יונתן בן עוזיאל מוסיף מילה אחת: "לְמֶעְבַּד תפנוקי שבתא". לדעת תרגום יונתן, כאן מצווה התורה על האדם לענג את השבת.

זהו חידוש נועז, שכן חז"ל למדו את מצות עונג שבת מן הכתוב בספר ישעיהו (נ"ח, י"ג): "וקראת לשבת עונג". חכמינו אומרים, שמדובר בעונג פיזי ומוחשי – אוכל משובח יותר מאשר בימות החול (מסכת שבת, דף קי"ח). אם היה לימוד מן התורה, ודאי היו חז"ל מעדיפים אותו. מצד שני, ניתן לומר שהם בחרו את הפסוק מישעיהו משום שהוא מפורש, בעוד בפרשתנו – אפילו לשיטתו של תרגום יונתן – זהו רמז בלבד.

ר' נפתלי צבי יהודה ברלין (הנצי"ב מוולוז'ין) מפרש את המילים "לעשות את השבת לדורותם ברית עולם" יחדיו: "ברית היא האמונה בכללה, והזהיר הכתוב לחזק את קדושת השבת – שיעשו את המחלל שבת כמו הכופר באמונה, והרי היא כעיקר הברית שהיא הדת ואמונת ישראל בה' ובתורתו ובהשגחתו".

יסוד דבריו הוא בכך שהשבת נקבעה כבר במעשה בראשית, ולכן שמירתה היא הצהרה על האמונה בקדוש ברוך הוא כבורא העולם – יסוד היסודות לאמונה היהודית. העובדה שמחלל שבת דינו מיתה כמו מי שעובד עבודה זרה, אינה זקוקה ללימוד העקיף מפסוקנו, שכן היא כתובה במפורש בתורה. אך ייתכן שהנצי"ב מתכוון לדין, לפיו מי שמחלל שבת במזיד ומתוך כפירה מוכרזת בקדוש ברוך הוא (להבדיל ממי שמחלל אותה משום שכך נוח ונעים לו) – הרי שהוא נחשב כגוי בשורה של עניינים.

יורשה לי להציע פירוש נוסף, המגיע לליבה של מהות השבת. טועה מי שחושב, שמהות השבת היא רק לשבות ממלאכה (ואגב: מה שנאסר בשבת הוא מלאכת מחשבת, יצירה של דבר מה חדש, ולאו דווקא מלאכה מעייפת, אך זהו נושא להרחבה נפרדת). מהות השבת היא לאפשר לאדם להתקדש ולהתעלות מעל ענייני החולין המעסיקים אותו בכל יתר ימות השבוע.

כבר אמרנו מספר פעמים, שמטרתה של התורה היא לשפר את נפשו של האדם. שישה ימים בשבוע טרוד האדם בפרנסתו. גם כאשר הוא מפנה זמן לענייני קדושה – שלוש תפילות ביום, קצת לימוד תורה, ברכות על האוכל וכדומה – עדיין מדובר ב"איים" בתוך הים הגדול של החול.

תוכן רוחני

באה השבת, וענייני החול נעלמים. לא נדחקים, אלא נעלמים. לא לחינם למדו חז"ל, שוב מספר ישעיהו, שעל האדם להימנע בשבת מדיבורים של חול ומהליכה של חול. אפילו דיבור על ענייני עבודה הוא פסול ואסור; אפילו הליכה מהירה וריצה (שלא לצורך מצוה) היא פסולה ואסורה.

אם כך, מה יעשה האדם ב-25 השעות של השבת? הוא הלך לבית הכנסת, התפלל ארבע תפילות במקום שלוש, הוסיף מזמורים, שמע את קריאת התורה וההפטרה. הוא שב לביתו וישב בשלוש סעודות, שר זמירות ולמד פרשת שבוע. הוא ישן היטב בלילה וגם הוסיף מנוחה ביום. אך עדיין נותרו שעות פנויות.

כאן נכנס הציווי "לעשות את השבת". יכול האדם ליטול לידיו את עיתוני סוף השבוע בני מאות העמודים ולשקוע בקריאתם במשך שעות ארוכות. יכול הוא לזמן ידידים לשיחה בטלה על הא ועל דא, כמובן – לא בענייני עבודתם. יכול הוא להתיישב בטיילת ולצפות בגלי הים. בכל אלו ודאי שלא יחלל את השבת – אך גם ודאי שלא יעשה אותה.

על-מנת לעשות את השבת, עליו למלא אותה בתוכן רוחני. יכול האדם להשלים לימוד שבמשך השבוע אין זמנו בידו להשלימו. יכול הוא להעמיק יותר בפרשת השבוע או בספרי קודש אחרים. יכול הוא לשוחח עם ילדיו על לימודי הקודש בבית הספר. יכול הוא לבקר חולים ולהכניס אורחים.

זו גם המשמעות של הציווי הכפול על השבת בעשרת הדברות. "זכור את יום השבת לקדשו" נאמר בדברות הראשונות; "שמור את יום השבת לקדשו" נאמר בדברות השניות. וידועים דברי חז"ל, ששני הציוויים נאמרו בעת ובעונה אחת, מה שפה אנושי לא יכול לומר ומה שאוזן אנושית לא יכולה לשמוע.

השמירה היא ההימנעות ממלאכה; הזכירה, פסקו חכמינו, היא בקידוש על היין בכניסת השבת ובהבדלה על היין ביציאתה. דהיינו: השמירה היא הצד הפסיבי והזכירה היא הצד האקטיבי. ושניהם באים כאחד: אי-אפשר לקיים את השבת במלוא מובנה אם מסתפקים רק בזה ונמנעים מן האחר.

תאריך:  21/02/2008   |   עודכן:  21/02/2008
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לעשות את השבת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעכהן
21/02/08 10:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כותרת העיתון בתחילת השבוע היתה מפחידה למדי: "כוננות מוגברת". סביב שתי מלים אלה נרקמו אין-ספור פרשנויות ותחזיות קשות, המעודדות את הכל לנקוט בהקדם צעדי מנע לקראת החזוי להתרחש. כעבור שלושה ימים אפשר היה לנשום לרווחה. הסערה לא היתה כצעקתה, השלג לא תפס, הגשמים והקור היו נסבלים. פשוט חורף - תנאים נורמליים לגמרי לעונה.
21/02/2008  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
האירועים בשבועות האחרונים במזרח התיכון כמו ההתנקשות בעימאד מורנייה, פריצת הגבול בין רצועת עזה ורפיח והדוח הסופי של ועדת וינוגרד בנושא מלחמת לבנון השנייה, השכיחו בקרב רבים מאיתנו את העובדה כי בחדרי חדרים, הרחק מעין המצלמות, ממשיכים ישראל והפלשתינים את תהליך אנאפוליס.
20/02/2008  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
שער הדולר נושק כבר ל3.5 ש"ח, וישראל כמנהגה נוהגת. עוד היד נטויה ובמהרה בימינו נגיע גם נגיע חס וחלילה ל3.30 ואולי פחות, כאשר קברניטי הכלכלה נרדמו מרצון על משמרתם וממשיכים לחלום באספמיה על המשך צמיחת המשק.
20/02/2008  |  מרדכי איש-שלום  |   מאמרים
אפתח בציטטה מפי נשיא טורקיה לשעבר, סולימן דמירל:
20/02/2008  |  עמיקם נחמני   |   מאמרים
מטבע הדברים, עומדת הדאגה לבריאות הציבור בראש מעייניה של כל מדינה מתוקנת. למרבה הצער, לא כך הם פני הדברים בישראל. לא אחת הופכת בריאותם של אזרחיה ל"שדה-מחקר", כאשר אלה משמשים לא יותר מאשר שפנים של ניסיונות רפואיים, או לחלופין, ל"שטח הפקר", שבו הם מוצאים עצמם חסרי-ישע.
20/02/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
"לישראל אין מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פנים", אמר המדינאי האגדי לפני 50 שנה. מאז הוכח שוב ושוב עד כמה צדק, וכעת הדברים אולי ברורים יותר מאשר אי-פעם
אלי אלון
אלי אלון
בכתב התביעה נאמר כי התובעת תמר ליפשיץ הוצאה יחד עם עוד שישה נערים ונערות מן המוסד "משום שיש להם דעות קומוניסטיות והם קשורים למפלגה הקומוניסטית"
מנחם רהט
מנחם רהט
המרוץ לכהונת הרבנים הראשיים מגיע אל הישורת האחרונה ללא תמיכה ממוקדת במועמד אחד מטעם הציונות הדתית, מה שפותח את הדרך לבחירה נוספת, זו הפעם הרביעית, של רבנים חרדיים לראשות המוסד שהחר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il