|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

אשר נשיא יחטא

בתפיסת התורה, מנהיג אמור להודות בפומבי על חטאיו ואפילו על טעויותיו. אם הוא אינו עושה זאת בעצמו, הציפייה היא שהציבור יעמיד אותו על כך
13/03/2008  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

השבוע אנו פותחים בקריאתו של חומש "ויקרא", שעיקרו: הקורבנות שהוקרבו במשכן ולאחר מכן בבית המקדש. כבר הפרשה הראשונה של הספר עמוסה בדיני קורבנות מכל הסוגים - נדבה וחובה, עולה ושלמים, חטאת ואשם. מבין כל אלו, נעסוק הפעם בקורבן שמביא הנשיא - דהיינו מנהיג העם, המלך או יהא תוארו אשר יהא - כאשר הוא חוטא בשגגה.

לא ניכנס כאן לפירוט הדינים אלא נתמקד במילה אחת, המילה הפותחת פרשייה זו: "אשר נשיא יחטא ועשה אחת מכל מצוות ה' אלוקיו אשר לא תעשינה בשגגה ואשֵם". חז"ל, ורש"י בעקבותיהם, שמו לב למילה "אשר" ותמהו: מדוע ביתר החוטאים - הכהן הגדול, הסנהדרין וכל בני העם - נאמר "אם", וכאשר נאמר "אשר"?

תשובתו של רש"י מפורסמת: "לשון אשרי - אשרי הדור שהנשיא שלו נותן לב להביא כפרה על שגגתו, קל וחומר על זדונותיו". לאמר: ודאי שאין זה טוב שהמנהיג חוטא, אך אם הוא כבר חוטא - והלא "אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", כמאמרו של שלמה המלך - יש לראות בחיוב את העובדה שהוא מודה בחטאו ופועל לכפרתו. ואם כך הוא עושה בחטא שבשגגה, ודאי שיבורך אם הוא מוכן להודות על חטא במזיד.

המהר"ל מפראג, בפירושו לרש"י "גור אריה", הולך עוד צעד: "לפי שהוא מתחרט על שגגתו, מוכח שהוא אינו מתבייש לומר: חטאתי. ואינו אומר: גדול אני וחשוב, ואיך אומר חטאתי? וכיוון שהוא עניו ושפל ברך, אשרי הדור שיש להם נשיא שאינו מתנשא, ובשביל כך מלכותו תעמוד". כלומר: טוב לו לדור שמנהיגו אינו גאוותן - נשיא אך לא מתנשא - ומוכן להודות בטעותו.

היו גם שפירשו את דברי רש"י - "אשרי הדור" - בכיוון נוסף: אשרי הדור שאינו מחניף למנהיגיו, ואם המנהיג חוטא ואינו מוכן להודות בחטאו, יימצאו מי שיעמידו אותו על כך. שהרי הכל שווים בפני הבורא, ואם יש הבדל בין הנשיא לבין פשוטי העם - הרי שההבדל הוא לחובת הנשיא, עליו מוטל לדעת יותר ולהיות זהיר יותר.

אפשר לומר, שגישה זו נרמזת בפסוק השני של אותה פרשייה. פסוק זה פותח במילים "או הודע אליו חטאתו אשר חטא". רש"י אומנם מפרש, שהמילה "או" משמעותה כאן "אם", דהיינו: הנשיא מביא את קורבנו לאחר שנודע לו חטאו. אך קצת קשה להבין פירוש זה: הרי פשוט שאדם יכול להביא קורבן רק אם הוא יודע על החטא.

לכן ניתן לפרש, שישנם שני מצבים: האחד בו הנשיא מודה מיוזמתו, והאחר - בו מודיעים לו שהוא חטא. ואכן, כך מפרש הרמב"ן: "שיודע לנשיא מעצמו אשר חטא, או הודע אליו - הודיע איש אחר שראהו". גם נכדו של רש"י, הרשב"ם, הולך באותו כיוון.

מכל מקום, אנו רואים שתפיסת היהדות ברורה מאוד: גם מנהיג העם עלול לחטוא, והוא חייב לכפר על חטאו בדיוק כמו כל אדם אחר. האחריות המוגברת המוטלת עליו באה לידי ביטוי בכך שקורבנו שונה משל יתר החוטאים (תיש לעומת עז), דבר המבליט את העובדה שהוא מביא בפומבי קורבן על חטא. ואם המנהיג אינו יודע או אינו מודה - חובה על כל מי שיכול ("איש אחר", בלשונו של הרמב"ן) להודיע לו על כך, בלא חשש ובלא משוא פנים.

הפטרת השבת, זו של פרשת "זכור", מדגימה בצורה הבולטת ביותר בתנ"ך את המתרחש כאשר מנהיג חוטא ואינו מוכן להודות בכך. הסיפור ידוע: שאול נשלח להשמיד את עמלק, אך הוא חומל על המלך אגג ועל מיטב הצאן והבקר. כאשר הנביא שמואל מוכיח אותו על כך, מתנהל ביניהם כמעט דו-שיח של חירשים.

שאול פותח: "הקימותי את דבר ה'".
שמואל משיב מיד: "ומֶה [בכוונה בסגול, רמז לפעיית הצאן] קול הצאן הזה באוזנַי וקול הבקר אשר אני שומע?"
שאול מכזב: "מעמלקי הביאום, אשר חמל העם על מיטב הצאן והבקר למען זבוח לה' אלקיך ואת היותר החרמנו". השקר הוא כפול: שאול הוא שיזם את שמירת השלל, ואין כל רמז לכך שהכוונה היתה להקריבו.
שמואל משיב באומרו: אינך אדם פרטי, אתה שליח ה' ומעלת בשליחות.
שאול מתעקש: "אשר שמעתי בקול ה' ואלך בדרך אשר שלחני ה', ואביא את אגג מלך עמלק ואת עמלק החרמתי. ויקח העם מהשלל צאן ובקר ראשית החרם, לזבוח לה' אלקיך בגִלגל".
שמואל עונה בפסוק מפורסם: "החֵפֶץ לה' בעולות וזבחים, כשמוע בקול ה'? הנה שמוע מזבח טוב, להקשיב - [טוב יותר] מחֵלב אילים". ויש גם עונש: "יען מאסת את דבר ה', וימאסך ממלך".

רק כעת מוכן שאול להודות בחטא, אך הוא מנסה לתרצו: "חטאתי, כי עברתי את פי ה' ואת דבריך, כי יראתי את העם ואשמע בקולם". לא רק שהתירוץ כוזב - כבר אמרנו ששאול היה היוזם ולא הנגרר - הוא גם מבזה את אומרו: איזה מלך אתה, אם אתה ירא מהעם? ונניח שבאמת פחדת; האם זוהי סיבה לעבור על ציווי מפורש של מלך מלכי המלכים?

יש צורך בתוכחה קשה נוספת של שמואל, עד ששאול מוכן לומר "חטאתי" - ללא תוספות וללא תירוצים. אך גורלה של מלכותו כבר נחרץ.

לעומת זאת, יורשו של שאול, המלך דוד, מתנהג אחרת לחלוטין. כאשר הוא נואף עם בת-שבע וגורם להריגתו של בעלה אוריה, בא אליו נתן הנביא ובפיו משל כבשת הרש. וכאשר עולה חמתו של דוד והוא חורץ את דינו של העשיר הגזלן למיתה, אומר לו נתן ללא כחל ושרק: "אתה האיש". נתן נושא באוזניו של דוד נאום תוכחה נוקב, המשתרע על פני שישה פסוקים - הרבה מאוד בקנה מידה תנ"כי - ודוד עונה בשתי מילים: "חטאתי לה'".

כאן תשובתו של דוד קצרה מאוד, אך את ליבו הוא שופך בפני ה' בפרק נ"א בתהילים, הנושא את הכותרת "למנצח מזמור לדוד, בבוא אליו נתן הנביא כאשר בא אל בת-שבע". 20 פסוקים של וידוי ותחינה ישנם בפרק זה, אחד הנוגעים ללב ביותר בתנ"ך. דוד מתאר את נפשו השבורה מהחטא, אשר תמיד יעמוד לנגד עיניו. הוא מסביר את חולשתו, חולשת יצרי אנוש, אך אינו משתמש בכך כתירוץ אלא מתחנן שוב ושוב למחילתו של ה'.

לא במקרה, שלושה מפסוקים אלו הגיעו לסדר התפילות. בסליחות אנו אומרים "אל תשליכנו מלפניך ורוח קדשך אל תיקח ממנו" - העברה ללשון רבים של הפסוק שאמר דוד בלשון יחיד. להוצאת ספר תורה בשבתות ובחגים נשאל הפסוק "היטיבה ברצונך את ציון, תבנה חומות ירושלים". ומעל לכל - הפסוק הפותח את כל תפילות הלחש ונאמר למעלה מאלף פעמים בשנה: "ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך". תפילה כנה הבאה ממעמקיו של לב שבור - היא הנעלה ביותר.

הכרתו של דוד בחטאו והתשובה המיידית שעשה, הביאו להקלת עונשו. הבן הממזר שנולד מבת-שבע אומנם מת, אך בנה הבא הוא שלמה - האיש שממשיך את שושלת בית דוד. התחמקותו של שאול הביאה את מלכותו לקיצה; הודאתו של דוד הבטיחה את נצחיות שושלתו.

למי דומים יותר מנהיגינו כיום - לשאול או לדוד? ומה זה אומר על הדור שלנו? האם אשרינו?

תאריך:  13/03/2008   |   עודכן:  13/03/2008
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התהגותם של תלמידי ישיבת מרכז הרב, על-פי הפרסומים, אינה יכולה להתקבל על הדעת. תחושת האבל הכבד אינה היתר להפקרות ולא פגיעה בסמלי החוק. דרך ארץ קדמה לתורה, לכל התורה, לרבות מנהגי אבלות מקפידין וּמחמירין. הם אמורים להתפלל בשלומה של מלכות, שאלמלא מוראה, איש את רעהו חיים בָּלָעוּ. שר בישראל בא לניחום אבלים וזו קבלת הפנים?
13/03/2008  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
התהליך שהחלו בו ארגוני הנשים של הדמוניזציה של המין הגברי נושא אותותיו וקוצר פירות (באושים) של הצלחה. היום התפרסמה ידיעה באינטרנט אודות ה"וועדה לזכויות הילד" שעל סדר יומה התנהל דיון מסעיר על התופעה המדאיגה לפיה עבריינות המין מתחילה כבר בגיל צעיר וכך כתוב היה: "הפסיכולוגית הראשית במשרד החינוך, חווה פרידמן, אמרה כי עברייני המין הצעירים יכולים להיות אפילו בני 5-6.
13/03/2008  |  אלכס פז  |   מאמרים
הזיכרון האנושי הוא לא משהו שאפשר לסמוך עליו, במיוחד אם מטמטמים לציבור את המוח באופן יומיומי בעניין פעמי שלום. מה עוד שטבע הבריות להשכיח מלב מאורעות קשים, ולכן כדאי לזכור ולהזכיר מעט נשכחות. אין עוררין על כך ששמעון פרס הוא המשיח הראשי של משיחיות השמאל. מאז אוסלו הוא איננו חדל להכריז כי "אנו עומדים בפתחה של היסטוריה חדשה" והפנטזיות שלו ושל חבריו בשלום עכשיו, ובתקשורת הדביקו את הציבור במחלה קשה משאול וזו המחלה הפלשתיניסטית, המחלה הגורמת לליקוי בשפיות.
13/03/2008  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
מי שעקב בימים האחרונים אחר אמצעי התקשורת הישראלים יכול היה למצוא בהם הערכות שונות של שרים, אנשי מודיעין ופרשנים כי הסבירות לפריצתה של אינתיפאדה פלשתינית שלישית היא נמוכה משתי סיבות עיקריות: האחת שהפלשתינים כבר עייפים ויגעים מאינתיפאדת "אל-אקצה" שפרצה בספטמבר 2000 והשנייה מכיוון שצה"ל שולט היום ברוב שטחה של הגדה המערבית בניגוד למצב שהיה טרם פרוץ האינתיפאדה השנייה. העובדות האלה נכונות אולם אין הן מונעות פריצתה של מחאה המונית פלשתינית.
13/03/2008  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
ראיון שזכה לפרסום רב ואשר נערך בין נשיאת העליון לעו"ד רון דרור עורך הביטאון הנפוץ "עורך הדין" הוקדש רק בחלקו לשאלות שהופנו לנשיאת העליון ולתשובותיה הראויות לעיון מעמיק. חלקו הראשון של "הראיון" [כפי שפורסם באתר זה] מוקדש לראיון נוקב של עו"ד דרור עם הגיגיו שלו עצמו ומחמת התפעלותי מהסגנון אביא מספר ציטוטים המתייחסים לבית המשפט העליון ומעמדו:
13/03/2008  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il