|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מצורע סח

למה עזבת אותנו מר לבייב?

מר לבייב זיהה בדייקנות את חוליי המערכת ומתוך הערכה מפוכחת שאין בידו לפעול לריפויה, ואולי גם כדי להתרחק מאפשרות פגיעתה הרעה בו, העדיף להתרחק ממנה לעניות דעתי הוא עשה צעד נכון, אבל האם נותרה עוד איזו דרך בה ניתן לרפא את נגעי המדינה בה אנו חיים?
12/04/2008  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

על הכותרת הזאת אני חושב כבר כמה שבועות וממילא גם על התוכן, אבל בין עומס המלים המתרוצצות בראש לבין ההחלטה במה להתמקד - יושבים מול מסך ריק, ובוהים. הרי העובדה היא שאינני מכיר את האיש. מעולם לא פגשתי בו, ועל כן לכאורה, זה לא מנומס שאפנה אליו בשאלה כזאת אישית - או אפילו לא כל כך אישית - כאילו אני חבר ילדות שלו או משהו, ועוד בכותרת של מאמר שאמור להתפרסם ברשת האינטרנט. אז למה בכל זאת אני עושה זאת? כי לעניות דעתי, העתקת מקום מגוריו של האיש היקר הזה ללונדון - מזמינה אותנו לערוך חשבון נפש, בניסיון לברר עם עצמנו מה לא בסדר אצלנו וכיצד ניתן לתקן.

הח"מ לא כל כך הופתע כאשר נודע שמר לבייב עובר להתגורר בלונדון, כי כבר לפני כמה שנים נראתה לי מוזרה העובדה שהוא קבע את ביתו במדינת ישראל. הנחתי שמבחינתו מדובר במגורים בארץ ישראל ולכן זה בסדר, אבל איכשהו לא הסתדרה לי צניעותו הטבעית ותרומותיו הענקיות לכל עניין יהודי, עם מגוריו כאן. הרי הוא לא חי בבועה. הוא מתחכך עם המערכת ואולי יותר מאשר אזרח פשוט, כי עסקיו מכתיבים התחככות כזאת. מה שלא הבנתי - זה איך יהודי צנוע וכן כמוהו מסתדר עם מערכת כופרת וצבועה, כזו שמנהלת את חיינו. עכשיו מתברר שהוא אכן לא הסתדר. חוץ מזה, הרי הוא מנהל את חייו בהתאם לאמונה היהודית, שזה לא בדיוק מה שמכנים אצלנו 'יהודי דתי', אלא הרבה יותר מזה, ואורח חיים כזה במדינת ישראל, לא ייתכן שלא יביא להתנגשות עם המערכת.

פה ושם נפוצו שמועות שהוא עומד להיכנס לפוליטיקה המקומית, ששאיפתו היא להיות ראש הממשלה, ועוד דברים כיוצא בזה. בא המעבר ללונדון, ומניה וביה הפריך את השמועות. מפיצי השמועות אולי ביטאו משאלה כמוסה שלהם, שיהודי הגון וישר ינהל פה את העניינים ואולי ביטאו חשש כבד מפני האפשרות שיהודי הגון וגו'. כאמור, בין כך ובין כך השמועות הופרכו. אולי לא מילולית, אבל מעשית - מר לבייב הגיב כדברי הזית (וכן התאנה והגפן) במשל יותם המפורסם (שופטים ט'): [ט] "וַיֹּאמֶר לָהֶם הַזַּיִת, הֶחֳדַלְתִּי אֶת-דִּשְׁנִי, אֲשֶׁר-בִּי יְכַבְּדוּ אֱלֹקִים וַאֲנָשִׁים וְהָלַכְתִּי לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים [?]"

בתרגום לעברית מדוברת, יהודי יודע ששליחותו בעולם הזה היא להרבות טוב וחסד. לכאורה, מי יכול לעשות זאת טוב יותר ממנהיג שכל העיניים נשואות אליו? אלא שהשיטה אצלנו מחייבת את המנהיג להתרוצץ בין המון אנשים בניסיון לרצותם, ומהתנהלות כזאת לא יכול לצאת טוב כלל. על כל פנים, לא טוב בלתי מותנה. ומי שהוא במדרגה של זית, או תאנה או גפן, אינו מוכן להמיר את הטוב שהוא מעניק לאנשים, בהתרוצצות אין סופית בניסיון לרצותם.

כל פוליטיקאי מתחיל יודע שחייו הפוליטיים מותנים במידת הצלחתו להפיק רצון מהזולת; מהמצביע בקלפי, ובעיקר מזה שיש לו השפעה על מצביעים נוספים. הפקת רצון כזה - כמעט מחייבת התנהלות צבועה, עטיית מסכה כשיטה, וזה לא מתאים לאנשים הגונים שרוצים לעשות טוב כי כך צריך. והצביעות הזאת, האם היא נשארת בתחום הפוליטי? כלומר, כשהפוליטיקאי מגיע הביתה הוא מסיר את המסכה? בכלל לא בטוח. יותר סביר שהוא מתרגל אליה עד כדי כך שהיא הופכת להיות חלק ממנו, והוא עצמו מתחיל להאמין בשקרים שהוא מפיץ סביבו.

אפשר להבין את המקווים שאדם מסוגו של מר לבייב, יקפוץ לבריכה הפוליטית למרות שהיא סרוחה ביותר - מתוך תקווה, ואולי אמונה, כי יצליח לגרום לכך שנתחיל לנשום פה אויר נקי. אבל קל מאד גם להבין את מר לבייב שכנראה לא חשב על כך בכלל, ובמקום זה העדיף להעתיק את מגוריו ללונדון. שם האוויר הפוליטי פחות מעופש ולכן קל יותר לעשות טוב, פשוט כי זה טוב, בלי שיבלשו ויפשפשו אחר מניעים נסתרים לכל תרומה שהוא מעניק. עוד יותר קל להבין את החוששים מפני כניסתו של אדם כמר לבייב לקלחת הפוליטית אצלנו. אלה ניזונים מן הסחי ומאוס הפוליטי, והדבר האחרון שהם צריכים - זה מישהו הגון שידבר אמת ויעשה סדר. הם מפיצים שמועה, 'ספין' בלשון ימינו, כדי לטרפד מראש את האפשרות שממנה הם חוששים.

מר לבייב זיהה בדייקנות את חוליי המערכת. ומתוך הערכה מפוכחת שאין בידו לפעול לריפויה, ואולי גם כדי להתרחק מאפשרות פגיעתה הרעה בו, העדיף להתרחק ממנה. לענ"ד הוא עשה צעד נכון, אבל האם נותרה עוד איזו דרך בה ניתן לרפא את נגעי המדינה בה אנו חיים?


לזנוח את הלבן ולבחור בשחור

פרשת השבוע שלנו פותחת בטהרת המצורע וממשיכה לנגעי בתים. דיברנו בעבר על האפשרות להשליך מנגעי אדם על נגעי החברה ואף עשינו זאת לא פעם. בפרשה הקודמת למדנו כי הצרעת, לסוגיה השונים, מתבטאת בשינוי גוון העור. עור שנשתנה הגוון שלו ללבן, זה מעורר חשד שמדובר בנגע צרעת ומתחיל תהליך של ביקורת ובדיקות חוזרות עד להכרעה. מסימני הטומאה של הנגעים - פשיון ושיער לבן. אם פשה הנגע, כלומר התפשט על העור - אפילו מעט - במהלך שבוע ההסגר, זהו סימן טומאה. ואפילו אם לא פשה הנגע, אם צמח בו שיער לבן - גם זה סימן טומאה. לעומת זאת אם צמח שיער שחור, זה סימן של החלמה.

קודם אמרנו שהבעיה של המערכת אצלנו היא היותה בנויה על צביעות. זה משהו שמוטבע בשיטה, וזה תופס לא רק את הפוליטיקה; מאחורי המאבקים הרעיוניים/עקרוניים במערכת המשפט הלכאורה מופתית שלנו - מסתתרים מאבקי כח בסיסיים ביותר, וההצגה כאילו מדובר במאבקים עקרוניים על מהות הדמוקרטיה ודמותה, בעיקר על דמותה, מלמדים שהצביעות חוגגת שם כמו בחלקים האחרים של המערכת השלטונית שלנו. וזה בדיוק מה שמאפיין את הנגעים, או אולי את הנגועים - הלובן המוצג כלפי חוץ. זוהי בדיוק הצביעות; לטעון שאני עושה משהו לשם שמיים, או 'מסיבות אידיאולוגיות' בעברית החדשה, להציג חזות לבנה, טהורה וללא רבב, בעוד לאמיתו של דבר - מה שמעניין אותי זה שימור היקף ועוצמת הכח שאני מחזיק בידי. וגם את שימור הכבוד לא לשכוח.

שערה שחורה שצומחת, זה סימן טהרה. זה סימן שהנגוע התחיל להבין שהחזות הלבנה שהציג היא שקרית, והוא מתחיל לחשוב במונחים אחרים, במונחים של צניעות. זה סימן שהוא מתחיל להבין כי לאמתו של דבר, בפנים, הוא עדיין שחור וזה מה שהוא צריך להציג כלפי חוץ - את האמת, גם אם היא פחות נעימה לכאורה. במלים פשוטות, זה אומר שצניעות היא התרופה לנגע הצרעת. ומכיוון שהצרעת היא המחלה שממנה נגזרות כל יתר המחלות, שעל כן התורה מקדישה לה כל כך הרבה מלים ותוכן, לכן מסתבר שצניעות היא התרופה לכל המחלות. וצביעות זה בדיוק ההפך מצניעות.

צניעות היא גם התרופה למחלות החברתיות שלנו במדינת ישראל, שהרי כאמור, שורשן של כל המחלות המערכתיות אצלנו הוא בצביעות שפשתה עד כדי כך, שקשה מאד למצוא חלקה לא נגועה. אבל נסו להגיד את זה לפוליטיקאים שלנו או ליחצנים או לאנשי התקשורת, או אפילו לשופטים המכובדים. חלק מהשופטים, לא כולם למזלנו היחסי. אז לא פלא שהציבור כמה למנהיג שבאורחות חייו הוא מקרין צניעות כי כזה הוא. אולי מבלי לדעת שזוהי הדרך לריפוי, אנשים חשים כי זו הדרך.

אכן, להחליף את הצביעות בצניעות - זה מהלך נפשי מאד לא פשוט. וכך מציגה זאת פרשת השבוע שלנו (ויקרא י"ד): [ב] "זאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל-הַכּהֵן:" לאחר שבעה ימי התבודדות לפחות, נעלם נגע הצרעת ולכאורה, הנגוע כבר יכול לשוב לביתו. אבל זה לא כל כך פשוט, כי צריכים לוודא שהריפוי הוא פנימי ולא רק חיצוני. לכן קובעת התורה שהצעד הראשון הוא וְהוּבָא אֶל-הַכּהֵן. לכאורה זה כדי שהכהן יקבע מה מצבו באמת. אם כך, בשביל מה צריכים את ההמשך? [ג] "וְיָצָא הַכּהֵן אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְרָאָה הַכּהֵן וְהִנֵּה נִרְפָּא נֶגַע-הַצָּרַעַת מִן-הַצָּרוּעַ:" כבר הביאו את הנגוע אל הכהן, אז לשם מה יוצא הַכּהֵן אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה?

הפרשנים התחבטו בשאלה זו לא מעט. מה גם שעל המצורע נגזר לשבת מחוץ למחנה ולא שייך שיביאו אותו אל הכהן היושב בתוך המחנה. אלא מסביר כאן הרבי, שהמפגש הראשון של הנגוע עם הכהן, הוא מפגש כפוי. הנגע אילץ אותו ליצור קשר עם מורה הדרך הרוחני. הוא הוּבָא אֶל-הַכּהֵן מכוחו של הנגע שהכה בו, ויכול להיות שמצידו הקשר הזה אינו שלם, אינו לרצונו. כעת הכהן נדרש לצאת אליו ולקרב אותו עד אשר יפנים את מהלך חייו החדש, צניעות במקום צביעות כנ"ל, ואז יתרפא סופית.

דומה, כי התחושה שאנחנו נגועים - לא ברמה האישית, ברמה החברתית/פוליטית וכו' - היא כבר נחלת רבים בתוכנו. רבים כמהים לשינוי, להחליף את הצביעות בצניעות. אולי בינתיים זה רק אילוץ של המציאות, אבל אין ספק שכהן, וכל יהודי יכול למלא תפקיד זה של כהן, שיצא אל העם ויציע את השינוי המיוחל - רבים מאד ינהרו אחריו. כמובן, קיימת הסכנה - ואולי הוודאות - שהמערכת הצבועה תתנכל לו, אבל העם ילך אחריו בלי ספק.


תאריך:  12/04/2008   |   עודכן:  12/04/2008
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למה עזבת אותנו מר לבייב?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
12/04/08 22:39
2
יחיה האדם
13/04/08 12:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנשיא האמריקני לשעבר, ג'ימי קרטר, אמור לבקר בימים הקרובים בדמשק ולהיפגש עם מנהיג החמאס ח'אלד משעל. מקורות בארגון החמאס מסרו לעיתון כוויתי כי ג'ימי קרטר אמור להגיע גם לרצועת עזה, בין היתר כדי לקדם את שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט. עם כל הכבוד לנשיא האמריקני לשעבר, נוכחותו ברצועת עזה איננה רצויה מבחינתה של ישראל; הוא עלול רק לגרום נזק למגעים המתנהלים לשחרורו של גלעד שליט.
12/04/2008  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
השינויים החשובים בישראל, דרכם להתרחש כשהם רחוקים מהעין התקשורתית. יושבת ועדה על "רפורמה" מסוימת המבשילה להצעת חוק. הצעת החוק נדונה לאחר שנים אחדות ופתאום היא הופכת לממשות מפחידה. ההתפתחויות הללו מתרחשות הרחק מהתקשורת ומבלי שיהיה מי שיעיר הערות כלשהן, מלבד הגורמים הנוגעים בדבר כמו לשכת עורכי הדין.
12/04/2008  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
אם שלטון החוק יקר ליועץ המשפטי לממשלה, ואין כל סיבה לחשוש שלא, על היועץ המשפטי לממשלה לפנות את מקומו בעקבות התפנית הלא כה מפתיעה של נשיא המדינה לשעבר, מר משה קצב. הגענו לנקודה ממנה ואילך היועץ המשפטי לממשלה אינו יכול להמשיך בתפקידו.
12/04/2008  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
סוד גלוי הוא כי חברות הביטוח, עד כמה שהדבר יישמע תמוה, אינן יוצאות מגדרן כדי להוריד את שיעור הגניבות. הרי אילולא היו גניבות, איש לא היה מבטח אצלן.
12/04/2008  |  עו"ד חיים קליר  |   מאמרים
בתוך גשם הראיונות והמאמרים שהוריד עלינו השבוע אהרן ברק, דוקרת את העין אמירה אחת קצרה, שיש בה ללמד - ממקור ראשון - על הדרך שהובילה להחלטה לחסום את דרכה של פרופ' נילי כהן לבית המשפט העליון.
12/04/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il